اختصاصی/ ارمغان تلخ شبکه‌های اجتماعی

109

1400/9/25

13:07


پیش از آنکه شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی به شکل کنونی فراگیر شود، تحقیقات اثبات کرد که فیس‌بوک یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات برای ابتلای جوانان و نوجوانان به افسردگی است.

اختصاصی/ ارمغان تلخ شبکه‌های اجتماعی

سرویس ترجمه بهداشت‌نیوز، تحقیقات جدید نشان می دهد که استفاده از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی ممکن است بر سلامت روان در بزرگسالان تأثیر بگذارد. محققان دریافتند که پلتفرم رسانه های اجتماعی از جمله فیس بوک، اسنپ چت و تیک تاک با افزایش احتمال علائم افسردگی در بزرگسالانی که ابتلای خود به افسردگی را در مراحل اولیه گزارش نکرده بودند، مرتبط است.

افزایش استفاده از شبکه‌های اجتماعی در دوران همه‌گیری
با آغاز همه‌گیری روش کار، غذا خوردن، خرید و حتی استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای بسیاری از مردم تغییر کرده است. بنا بر اعلام شرکت تحقیقات بازار Statista، هر شهروند آمریکایی در سال ۲۰۲۰ به طور متوسط ​​۶۵ دقیقه در طول روز را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی سپری می کند که تقریباً ۲۰ درصد افزایش نسبت به سال قبل را نشان می دهد. تا پیش از شیوع همه‌گیری کرونا، فیس‌بوک محبوب‌ترین پلتفرم فضای مجازی بود.
علائم اضطراب و افسردگی نیز از زمان شروع همه‌گیری بیشتر شده است. بر اساس گزارشی از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) طی اوت ۲۰۲۰ تا فوریه ۲۰۲۱، درصد بزرگسالانی که علائم اخیر یک اختلال اضطراب یا افسردگی را داشتند از ۳۶.۴ به ۴۱.۵ درصد افزایش یافت.

شبکه‌های اجتماعی: دوست یا دشمن؟
روی پرلیس، استاد روانپزشکی دانشگاه هاروارد، مدیر پزشکی برنامه تحقیقاتی در بیمارستان ماساچوست، در این خصوص می‌گوید رابطه بین رسانه‌های اجتماعی و سلامت روان مساله بحث‌های زیادی بوده است. از یک سو، رسانه‌های اجتماعی راهی برای مردم بوده تا با جامعه بزرگ‌تر ارتباط برقرار کنند و اطلاعاتی را در مورد چیزهایی که برایشان جالب است به‌دست آورند. از سوی دیگر، حتی قبل از اینکه خطرات اطلاعات نادرست گسترده در این پلتفرم‌ها شناسایی شود، این احساس وجود داشت که کودکان و نوجوانان ممکن است تحت تأثیر منفی رسانه‌های اجتماعی قرار گیرند.
محققان در بررسی‌های خود دریافتند که بزرگسالان، از جمله افراد مسن که از پلتفرم‌های رسانه‌ اجتماعی خاصی استفاده می‌کنند، احتمال بیشتری وجود دارد که دچار علائم افسردگی شوند. در برخی موارد این خطرات در افراد جوانتر و مسن متفاوت بود. مهم‌تر از همه، ارتباط بین استفاده از فیس‌بوک و خطر افسردگی در میان بزرگسالان زیر ۳۵ سال بیشتر بود. برای پلتفرم‌های دیگر، مانند TikTok و Snapchat، به نظر می‌رسد این خطر در افراد مسن‌تر بیشتر است.
شایان ذکر است که این مطالعه، برای تعیین دلایلی که چرا استفاده از رسانه های اجتماعی ممکن است خطر افسردگی را افزایش دهد تنظیم نشده است. گمان می‌شود که رسانه‌های اجتماعی می‌توانند فعالیت‌های دیگری را که ممکن است سالم‌تر باشند - برای مثال ورزش – به کناری رانده و در عوض، افراد را در داستان‌هایی غوطه‌ور کنند که بر خلق و خوی آنها تأثیر منفی می‌گذارد.

منبع: EveryDayHealth/ نوامبر ۲۰۲۱
مترجم: لیلا فرجی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو