فرصــت؛ فــقط١٧روز

78

1400/9/29

10:28


فرصــت؛ فــقط١٧روز

سلامت نیوز:سرانجام پس از مدت‌ها تکذیب‌های پی‌در‌پی مقامات سلامت کشــور درخصــوص ورود ‌اُميكرون، سویه جدید ویروس کرونا به کشور و گردش ویروس در سطج جامعه، بالاخره این ورود اولین ابتلا به آن تایید شد. در این بین محمد هاشمی، سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت با تایید مشاهـــده سویه ‌اُميكرون کرونا در ایـران از برگزاری جلسه اضطــراری ستاد ملی کرونا درخصوص موج جدید بیماری در کشور خبر داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،در جلسه این ستاد طی روز گذشتـه، حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ از اعمال محدودیت‌‌های شدید کرونایی تا چهار هفته آینده خبر داده و ضمن هشدار نسبت به شیوع تند سویه ‌اُميكرون کرونا، خواستار «بازگشت محدودیت‌‌های کرونایی» شد و گفت: «بحث جدی است و اگر این اقدامات را انجام ندهیم، طی سه تا چهار هفته آینده شاهد پیک ‌اُميكرون در ایران خواهیم بود.»

سخنان این مقام دولتی ستاد ملی کرونا در حالی است که پس از اینکه ‌اُميكرون وارد کشور می‌شود و طی یک هفته گذشته تعداد زیادی از دانش آموزان به همراه معلمان و اعضای خانواده آنان در شهرهای مختلف با علائم سرماخوردگی مبتلا می‌شوند، نمونه‌های ویروس به یک آزمایشگاه فوق تخصصی ویروس ‌شناسی ارسال می‌شوند و بسیاری بر این باورند که مورد شناسایی ‌اُميكرون است.

با اینکه در جلسه اضطراری ستاد ملی کرونا اعلام به حضور ‌اُميكرون در کشور می‌شود و محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت و درمان اعلام کرده که اولین مورد ابتلا به سویه ‌اُميكرون کرونا در کشور شناسایی شده و او اعتراف می‌کند که یکی از بیماران به تازگی از یکی از کشورهای همسایه (امارات) به کشور بازگشته بوده و تست ابتلای بیمار به سویه ‌اُميكرون کرونا مثبت در تهران اعلام شده است، علیرضا زالی همزمان حضور ‌اُميكرون در کشور را تکذیب و به جامعه و رسانه‌ها القا می‌کند که اطلاعات او درباره ‌اُميكرون از کمیته علمی ستاد ملی کرونا بیشتر است.


شرایط عادی، ‌اُميكرون می‌چرخد
همزمان با این اظهارات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم از برگزاری کنسرت‌‌های موسیقی طبق برنامه زمان ‌بندی و از اول دی ماه خبر می‌دهد و می‌گوید طبق تاییدیه ستاد ملی مقابله با کرونا مقرر شده است این کنسرت‌ها با ظرفیت ۱۰۰ درصدی در سالن‌ها برگزار شود. در اقدام تعجب برانگیز دیگری که تبلیغ برای دورهمی‌های خانوادگی و فامیلی مراسم شب یلدا محســـوب می‌شود، رئـــیس مرکز سنجش و پایش وزارت آموزش و پــرورش با وجود هشدار کارشناسان و متخصصین بیماری‌های عفونی درباره مهمانی‌های شب یلدا، خبر از تغییر زمان امتحانات نهایی دانش ‌آموزان کشور می‌دهد.

خسرو ساکی گفته امتحانات نهایی دانش‌آموزان از پنج‌ شنبه ۲ دی آغاز خواهد شد تا دانش ‌آموزان بتوانند در شب یلدا زمان بیشتری در کنار خانواده و اقوام خود باشند. همچنین هشدارها درباره ‌اُميكرون و موج ششم شیوع کرونا در حالی توسط ستاد ملی کرونا صادر شده است که وزارت بهداشت و درمان در دستورالعملی مجوز برگزاری عزاداری‌های «ایام فاطمیه» در اماکن مسقف در سراسر ایران را صادر کرده است. این در حالی است که به تازگی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت و درمان هشدار داده بود که شرکت در تجمعات می‌‌تواند کشور را به سمت موج ششم ببرد.


یادآوری موج‌های سابق
با مروری بر اظهارات متناقض دولتی و رفتارهای تعجب برانگیز برخی مسئولان کشور در خصوص ‌اُميكرون و روند بیماری به نظر می‌رسد که ماجرای موج‌های قبلی کرونا در حال تکرار است. شرایط پیک ششم بیماری اکنون مانند پیک سوم و چهارم بیماری در گذشته است که تصمیم‌‌گیری‌‌ها برای حل مشکل بیماری کرونا در کشور، تکراری و غلط اتخاذ می‌شد و مدیران مقصر اصلی و مسبب گرفتار شدن کشور در امواج و پیک‌های متعدد بیماری بوده‌اند.

پس از شناسایی ‌اُميكرون در کشورهای همسایه ایران شرایط به گونه‌ای در کشور رقم خورد که متاسفانه مقامات سیاسی و اقتصادی و همچنین مسافرین عبوری از کشورهای پرخطر آفریقایی وارد کشور می‌شدند و با وجود دستورالعمل‌‌های تشدید مراقبت‌‌های مرزی، پروتکل‌‌های سخت‌گیرانه‌ای برای عدم ورود اتباع و مسافرین کشورهای پرخطر از نظر شیوع ویروس جهش ‌یافته جدید، به اجرا در نیامد.

در چنین شرایطی به‌رغم هشدار کارشناسان بهداشتی درخصوص ‌اُميكرون، مقامات سلامت کشور در مقاطع زمانی مکرر و متناوب حضور ویروس جدید در کشور را تکذیب می‌کردند و غافل از این مساله بودند که اگر سویه ‌اُميكرون هنوز در ایران گزارش نشده، مفهومش این نیست که هنوز وارد ایران نشده است؛ ضمن اینکه همزمان با ورود ویروس به کشورهایی مثل ترکیه، عربستان سعودی، امارت متحده عربی، پاکستان و افغانستان، درخصوص موارد ابتلا به بیماری در کشور، به اسم واکسیناسیون عمومی کرونا و پیدایش ایمنی جمعی در سطح جامعه آدرس غلط داده می‌شد و بیماری کرونا با علائم ‌اُميكرون را به اسم سرماخوردگی و آنفلوآنزا مطرح می‌کردند!


حال چه کنیم؟‌
درباره بیماری کرونا یک بار برای همیشه باید به دخالت سیاست در بیماری پایان داد. می‌توان با کنار گذاشتن سیاست، همه‌گیری کرونا را به سرعت در کشور مرتفع و ریشه کن کرد. اکنون که وزارت بهداشت و درمان اولین مورد ابتلا به سویه ‌اُميكرون در ایران شناسایی کرده است و خبر از ورود ویروس به کشور داده است، باید در نظر داشت که ویروس ‌اُميكرون به تنهایی به‌رغم اینکه انتشار بیشتری نسبت به سویه‌های قبلی دارد، از بیماری زایی کمتری برخوردار است. در این میان، با تایید اولین مورد از ابتلا به این سویه جدید، محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد: «یک یا دو مورد هم مشکوک به ‌اُميكرون داریم که در حال بررسی هستند.»


17 روز فرصت داریم
پیام طبرسی، عضو کمیته علمی کووید- 19 گفته است: «پس از ورود سویه ‌اُميكرون به ایران تنهــا پس از 17 روز به سویه غالب در کشور تبدیل خواهــد شد و برای مقابله با آن باید از این زمان طلایی بهــره ببریم.» وی معتقد است که «این سرعت انتقـال در مورد دلتا، 100 روز بود. اگر امروز یک مورد امیکرون در کشور تشخیص دهیم، ممکن است تا 17 روز دیگر کشور درگیر امیکرون شود و نقشه آبی کشور ممکن است بلافاصله به یک نقشه قرمز تبدیل شود. با سرعت انتقال ‌اُميكرون، نقشه آبی کرونایی کشور خیلی زود به رنگ قرمز تبدیل خواهد شد. توصیه من این است که نه افرادی که در ایران هستند، به اروپا سفر کنند و افرادی هم که قصد آمدن به ایران را دارند، با این شرایط نیایند.

به هر حال این نگرانی جدی است. حداقل برای افراد خانواده خودمان احترام قائل شویم تا بیمار نشوند.» این در حالی است که واکسن‌های موجود در سطح دنیا از تاثیرگذاری کمی در پیشگیری از کرونا از نوع ‌اُميكرون برخوردار هستند و نمی‌توان به مردم امید واهی داد تا دلخوش به انجام واکسیناسیون، عادی انگاری کنند و بی‌توجه به پروتکل‌های بهداشتی باشند.

نباید فراموش کرد که امروز تنها شیوه‌نامه‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی مهم‌ترین ابزار دفاعی و سپر موثر در برابر ویروس ‌اُميكرون محسوب می‌شوند، مخصوصا اینکه ویروس ‌اُميكرون در ترکیب با ویروس دلتا می‌تواند جهش جدیدتر و ترکیب مرگ بارتری را پدید آورد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو