شنبه گذشته، انتشار نامه محرمانه شورای نگهبان درباره رد صلاحیت علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری امسال و متن پاسخ وی به این نامه، خبرساز شد و بازتاب‌های رسانه‌ای متفاوتی را درپی آورد. نزدیکان لاریجانی، هرگونه نقشی در انتشار نامه و پاسخ را تکذیب کردند. هم‌زمان، اقرار یک خبرنگار مقیم فنلاند در کلاب هاوس به انتشار متن‌ها، این سؤال در افکار عمومی شکل‌گرفته که پشت پرده انتشار این نامه و اهداف ناشران چیست؟ آیا سناریویی مشابه انتشار فایل صوتی محرمانه ظریف که او را به حاشیه سیاست ایران راند در حال تکرار است؟ این گمانه از آنجایی قابل‌تأمل تر شده که طیفی از تندروها، درصددند انتشار نامه محرمانه و پاسخ لاریجانی را موضوعی ضدامنیتی معرفی کنند و سپس با نسبت دادن این اقدام به لاریجانی و نزدیکان وی، آنان را تحت‌فشار قرار دهند. اما این اتهام چقدر منطبق با واقعیت است؟

ناصر ایمانی در ارزیابی این گمانه گفت: بحث لاریجانی با خط قرمزهای امنیت ملی و سیاست داخلی مرتبط نیست بلکه موضوعی شخصی است. خلاصه صورت‌مسئله این است که شورای محترم نگهبان، وی را رد صلاحیت کرده‌ و لاریجانی هم به اتهام های مطرح‌شده در نامه این شورا، پاسخ داده که عبور از خط قرمزهای نظام تلقی نمی شود. این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: چند ماه از نگارش پاسخ لاریجانی گذشته و متن آن از سوی وی برای برخی شخصیت‌های نظام ارسال شده بود و در چنین وضعیتی، رسانه ای شدن آن، غیرعادی نیست.

وی با یادآوری اینکه انتشار پاسخ لاریجانی در فضای مجازی، توجه به آن را عمومی‌تر کرد، ادامه داد: پیش از رسانه‌ای شدن این پاسخ، متن آن در دسترس برخی از افراد بود و خود بنده هم این نامه را قبلاً خوانده بودم، بنابراین، انتشار رسانه‌ای آن برای دریافت‌کنندگان پاسخ لاریجانی، نکته تازه‌ای نبود.

 

اتهام ناروا

ایمانی درباره تلاش‌ها برای متهم کردن لاریجانی به انتشار نامه محرمانه شورای نگهبان، گفت: لاریجانی، چند ماه قبل به‌صراحت از شورای نگهبان خواست تا قید محرمانگی نامه را حذف کند تا او بتواند پاسخش را منتشر کند، بنابراین، مشخص است گزینه انتشار نامه محرمانه شورای نگهبان را در دستور کار نداشته است. حداکثر اتهامی که می‌توانند علیه لاریجانی مطرح کنند، این است که بگویند نامه محرمانه شورای نگهبان را منتشر کرده‌ای و او هم پاسخ خواهد داد من نامه را منتشر نکرده‌ام. اتهام زنندگان هم سندی برای رد پاسخ لاریجانی نخواهند داشت.

 

احتمال پایان موضع‌گیری‌های رسمی

به گفته این فعال سیاسی اصولگرا،، شورای نگهبان، نظر خود را نوشته بود که ما به چه دلیلی رد صلاحیت کردیم وایشان هم پاسخ دادند و به نظر می‌رسد، شورای محترم نگهبان به متن 21 صفحه‌ای لاریجانی، پاسخ مجددی نخواهد داد تا او ناچار نشود، پاسخی دوباره به موارد اعلامی تازه این شورا بدهد. بنابراین، ماجرا، پایان خواهد یافت.

 

ادامه ماجرا در فضای نخبگان و رسانه‌ای

این فعال سیاسی اصولگرا، خاطرنشان کرد: هرچند، ازلحاظ پاسخگویی رسمی می‌توان موضوع را خاتمه یافته دانست اما طبیعی است اختلاف طرفین تا مدتی سوژه‌ای جذاب برای نخبگان و رسانه‌ها باشد.