اولین نیروگاه اتمی آمریکا در قرن ۲۱ به زودی افتتاح می‌شود

منبع: فوت و فن

96

1400/9/30

08:48


اولین نیروگاه اتمی آمریکا در قرن ۲۱ به زودی افتتاح می‌شود

تولید برق این نیروگاه طی چرخه زمانی عمر خود، بیش از ۶ نیروگاه سوخت ترکیبی گاز طبیعی، یا ۵ نیروگاه ذغالسنگ جدید، یا سه برابر بزرگترین مزارع خورشیدی دنیا و یا به اندازه ۱۰ هزار توربین بزرگ بادی خواهد بود. و البته خروجی آن الکتریسیته ای با میزان بسیار کم کربن و قیمتی نزدیک به ۶ سنت برای هر کیلووات ساعت است.

 
سازمان عمران دره تنسی به تازگی اعلام کرده راکتور Watts Bar ۲ تا کنون پیشرفت ۹۰ درصدی داشته و تمامی قطعات آن هم کنون سرهم شده اند. این نیروگاه، اولین واحد هسته ای آمریکا است که از سال ۱۹۹۶ تا کنون وارد چرخه تامین انرژی این کشور می‌شود و البته اولین راکتور این کشور است که در قرن ۲۱ فعال می‌گردد.
 
 البته کار ساخت راکتور Watts Bar 2 سالها پیش آغاز شده است. اما در سال ۱۹۸۸ به دلیل تقاضای کم الکتریسیته طی بحران اقتصادی، ساخت آن متوقف شد. ولی امروزه تقاضای بازار برای تولید انرژی بدون آلودگی کربن شدیدا افزایش یافته است. لذا سازمان عمران دره تنسی تصمیم گرفت به عنوان یک سرمایه‌گذاری ۴۰ ساله روی انرژی بدون‌کربن، دوباره ساخت آن را از سر گیرد. 
 
 تکمیل راکتور Watts Bar 2 بخشی از برنامه‌های سازمان عمران دره تنسی برای کاهش آلودگی‌های کربنی است. و می‌تواند پاسخ خوبی به تقاضای روز افزون انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر باشد. هنوز منبع اصلی تولید برق ایالات متحده نیروگاه‌های ذغالسنگی هستند. ذغال‌سنگ بدترین منبع انرژی از نظر آلودگی محیط زیست و تهدید سلامت انسانی به شمار می‌رود. و این نیروگاه جدید هسته‌ای می‌تواند بهترین جایگزین برای تامین نیاز برق پاک و کاهش وابستگی به ذغالسنگ باشد.
 
 اکنون در سازمان عمران دره تنسی ۴۳ درصد برق تولیدی از ذغالسنگ، ۳۶ درصد هسته ای، ۱۲ درصد هیدروالکتریک و ۹ درصد گاز طبیعی است. البته تعداد معدودی نیروگاه نیز با سوختهای نفتی کار می‌کنند. اگرچه روز‌به‌روز بر تولید انرژی پاک و تجدیدپذیر در دنیا افزوده می‌شود، اما این میزان برای جایگزین کردن انرژی حاصل از ذغالسنگ کفایت نمی‌کند و البته گاز هم علاوه بر گران بودن، دارای فرآیند حمل و نقل سخت و طاقت فرسایی است.
 
 قرار است نیروگاه Watts Bar 2 در هر سال ۹ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کند. این میزان برق تقریبا به طور کامل در چرخه انرژی ایالات متحده مورد مصرف قرار خواهد گرفت و جالب اینجا است که بررسی‌ها نشان داده که هیچ نوع نیروگاهی با سوختهای دیگر نمی‌تواند چنین برق به صرفه ای از نظر قیمت و پاکیزگی تولید کند. اگرچه هزینه ساخت نیروگاه‌های گازی بسیار کمتر از نیروگاه هسته‌ای است، اما قیمت برق تولیدی آنها و هزینه نگهداری و فعالیتشان به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.
 
 هرچند که پایه و اساس نیروگاه ۱۱۵۰ مگاواتی Watts Bar 2 به ۶۰ سال پیش برمی‌گردد، اما ساخت آن به گونه ای پیش رفته که در سیکل زندگی خود قادر خواهد بود بیش از ۷۰۰ میلیارد کیلووات ساعت انرژی الکتریسیته تولید نماید. با جمع تمام هزینه های ساخت از گذشته تا کنون، هزینه‌های مدیریت، نگهداری و سوخت‌گذاری، این نیروگاه برای دولت آمریکا ۳۹ میلیارد دلار پایه ۲۰۱۴ تمام خواهد شد.
 
 و البته با محاسبه میزان برقی که قرار است تولید کند، پیش‌بینی می‌شود هزینه هر کیلووات ساعت برق آن کمتر از ۶ سنت باشد. ذکر این نکته هم ضروری است که اگرچه این نیروگاه متعلق به ۶۰ سال پیش است، اما انجام کارهای فنی و ساخت دوباره آن تماما بر اساس استانداردها و تجربیاتی بنا شده که از واقعه ۱۱ سپتامبر و فاجعه تسونامی ژاپن به دست آمده‌اند. 

عباس واحدی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو