برنامه جاه‌طلبانه اوکراین: تبدیل چرنوبیل به بزرگترین مزرعه بادی اروپا

منبع: تکراتو

4

1402/7/19

21:16


اوکراین به فکر تبدیل چرنوبیل به بزرگترین مزرعه بادی اروپا افتاده است. ظاهراً نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل قرار است مکانی زیبا باشد که به تولید انرژی پاک کمک می‌کند.

برنامه جاه‌طلبانه اوکراین: تبدیل چرنوبیل به بزرگترین مزرعه بادی اروپا

اوکراین به فکر تبدیل چرنوبیل به بزرگترین مزرعه بادی اروپا افتاده است. ظاهراً نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل قرار است مکانی زیبا باشد که به تولید انرژی پاک کمک می‌کند.

اخبار جدید حاکی از آن است که اوکراین قصد تبدیل چرنوبیل به بزرگترین مزرعه بادی اروپا را دارد. حتماً می‌دانید که حادثه چرنوبیل یکی از بدترین حوادث در تاریخ بشری است که در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل واقع در کشور روسیه اتفاق افتاد و افراد زیادی در جریان آن کشته شدند.

از این مکان هنوز هم به وحشت یاد می‌شود و کسی فکرش را هم نمی‌کند که حتی برای ثانیه‌هایی به آنجا داخل شود. اما ظاهراً کشور جنگ‌زده اوکراین چرنوبیل را به دید مثبت‌گرایی می‌بیند و قصد دارد این منطقه را به یکی از بزرگترین مزارع تولید انرژی پاک تبدیل کند.

بیشتر بخوانید: احیای مجدد کامپیوتر به جامانده از فاجعه چرنوبیل [+عکس]

اوکراین به فکر تبدیل چرنوبیل به بزرگترین مزرعه بادی اروپا است

اوکراین در حال راه‌اندازی طرحی ساده و در عین حال مبتکرانه برای استفاده‌ مفید از زمین‌های بایر اطراف ویرانه‌های چرنوبیل است. این کشور می‌خواهد با تبدیل زمین‌های اطراف چرنوبیل به یک نیروگاه بادی عظیم، این منطقه‌ ممنوعه را به قطب تولید انرژی سبز تبدیل کند.

شرکت آلمانی نوتوس انرژی به‌تازگی برای بررسی چشم‌انداز توسعه‌ انرژی بادی در منطقه‌‌ ممنوعه‌ چرنوبیل، قراردادی را با وزارت حفاظت از محیط‌زیست و منابع طبیعی اوکراین امضا کرده است. آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه فدرال آلمان که پس از تهاجم روسیه برای چهارمین بار به اوکراین سفر کرد نیز در این نشست حضور داشت.

آنالنا بربوک در پستی نوشت یکی از نقاط عطف سفر وزیر امور خارجه به اوکراین اقداماتی خواهد بود که توسط اوکراین برای تضمین و حفاظت از منابع انرژی برای مردم، حداقل تا زمستان پیش‌رو، انجام می‌شود.

اوکراین به فکر تبدیل چرنوبیل به بزرگترین مزرعه بادی اروپا است

وزارت امور خارجه آلمان در مورد مزرعه بادی آینده افزود:

«در بحبوحه بحران اوکراین، منطقه‌ آسیب‌دیده از حادثه هسته‌ای چهل سال پیش ممکن است روزی به نمادی از انرژی پاک و سازگار با اقلیم تبدیل شود که انرژی سبز کی‌یف را تأمین می‌کند.»

اگر طرح پیشنهادی اجرا شود، چرنوبیل می‌تواند به یکی از بزرگ‌ترین مزارع بادی داخلی اروپا تبدیل شود. براساس بررسی اخیر شرکت نوتوس، این منطقه دارای پتانسیل پمپاژ هزار مگاوات نیروی بادی است که برای تأمین برق حدود ۸۰۰ هزار خانوار در کی‌یف، در حدود ۱۵۰ کیلومتری چرنوبیل کافی خواهد بود.

افتتاح نیروگاه بادی می‌تواند علاوه‌بر کمک به دور شدن از سوخت‌های فسیلی، به اوکراین کمک کند تا در تأمین انرژی خودکفاتر شود. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، واردات سوخت فسیلی اوکراین کاملاً به روسیه وابسته شد؛ اما جنگ روسیه و اوکراین به شکلی آشکار این رابطه را بر‌هم زده است.

در تاریخ ۲۶ آوریل ۱۹۸۶، ترکیب فاجعه‌بار نقص‌های طراحی رآکتور و خطاهای اپراتور در طول آزمایش ایمنی باعث انفجار در نیروگاه چرنوبیل شد و این منطقه را به محل وقوع بدترین فاجعه‌ هسته‌ای تاریخ تبدیل کرد.

انفجار نیروگاه به انتشار بی‌رویه‌ مواد رادیواکتیو منجر شد و مقام‌ها را مجبور کرد تا ساکنان مناطق اطراف و شهر پریپات با جمعیت بیش از ۱۲۰ هزار نفر را تخلیه کنند. تا به امروز، نیروگاه هسته‌ای توسط یک منطقه‌ ممنوعه به مساحت ۲۶۰۰ کیلومتر مربع احاطه شده و به‌دلیل آلودگی رادیواکتیو عمدتاً عاری از هرگونه فعالیت انسانی است.

اوکراین پیش از این نیز به بهره‌برداری از زمین‌های بایر چرنوبیل به‌عنوان منبع انرژی تجدیدپذیر ابراز تمایل کرده بود. در سال ۲۰۱۸، یک مزرعه‌ خورشیدی در نزدیکی راکتور تخریب‌شده‌ نیروگاه هسته‌ای افتتاح شد که شامل ۳۸۰۰ پنل برای تولید انرژی مورد نیاز دو هزار خانوار است. اکنون، به نظر می‌رسد که اوکراین به‌دلیل مواجهه با چالش‌های تازه قصد دارد برنامه‌های گذشته را احیا کند.

الکساندر کراسنولوتسکی، معاون وزیر محیط زیست اوکراین روزنامه ایندیپندنت کی‌یف گفت که حتی قبل از این تهاجم، اوکراین برای بازیابی منطقه [چرنوبیل] برنامه‌های راهبردی داشته است. جنگ این برنامه‌ها را تغییر نداد، فقط موقتاً به حالت تعلیق درآورد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص تبدیل چرنوبیل به بزرگترین مزرعه بادی اروپا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: زومیت

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو