صادرات رنگ

منبع: نوداد

104

1400/11/26

18:52


صنعت رنگ و پوشش، از صنایع پتروشیمی مهم محسوب شده و در کنار این محصولات، تولیداتی از جمله رزین‌ها، حلال‌ها و افزودنی‌های مورد نیاز در صنعت رنگ، به چشم می‌خورند.

کیفیت رنگ تولیدی در ایران در چند سال اخیر افزایش چشمگیری داشته و تبدیل به یکی از محصولات درجه یک شده است؛ تا جایی که کشورهای دیگر از رنگ‌های ایرانی استقبال بالایی کرده و از این طریق صادرات رنگ به دیگر کشورها به رشد چند برابری رسیده است.

صادرات رنگ

از دلایل برجسته‌ این امر، هزینه‌های پایین‌تر، به‌کارگیری مواد با کیفیت عالی و بهره‌گیری از استانداردهای روز دنیا هستند. برای اینکه بیشتر با صنعت رنگ سازی و میزان صادرات این ماده پتروشیمی آشنا شوید، با ما همراه باشید.

نگاهی به صنعت رنگ سازی در ایران

رنگ سازی در ایران به سمتی پیش می‌رود که رنگ‌های تولید داخلی قابل رقابت با برترین تولیدکنندگان کشورهای اروپایی هستند؛ چراکه استانداردهای جهانی در تولید این محصول به خوبی رعایت می‌شوند. از طرفی با پیشرفت در صنایع پتروشیمی، تولید رنگ در ایران در جایگاه بسیار خوبی قرار گرفته است. همچنین به دلیل قیمت مناسب، افراد زیادی تولید داخل را به انواع وارداتی ترجیح می‌دهند.

تولیدکنندگان رنگ زیادی اکنون در ایران در این زمینه فعالیت می‌کنند. بهتر است ابتدا با خود رنگ و انواع آن آشنا شویم تا درک بهتری از این ماده پوششی و تولید آن داشته باشیم. سپس به بحث صادارات و وضعیت آن در ایران بپردازیم.

رنگ

رنگ، نوعی ماده پوششی است که با ترکیب رنگ دانه‌ها، رزین و بعضی مواد افزودنی به وجود می‌آید. رزین نیز در دو نوع طبیعی و مصنوعی وجود دارد. این ماده بسیار چسبنده بوده و طی فرایندهای سنتز و پخت به انواع پلیمرهای سفت تبدیل می‌شود. نوع طبیعی از شیره گیاهان و درخت‌ها به دست می‌آید. نوع مصنوعی از طریق صنایع پتروشیمی و ترکیب پلیمرها تولید می‌شود. تمامی رنگ‌ها و پوشش‌های حفاظتی بدون استثنا در ترکیب خود به عنوان پایه اصلی، رزین دارند؛ بنابراین امروزه تولید انواع مصنوعی به طبیعی آن ترجیح داده می‌شود. ناگفته نماند که حلال این ماده، الکل بوده و در آب حل نمی‌شود.

رنگ

مثال بارز از رزین طبیعی، صمغ درختان است و انواع رزین برای کاربردهای مختلف تولید می‌شوند. رزین آپوکسی، پلی‌اورتان، اکریلیک، شورت اویل، پلی‌کربنات و وینیل آستر از انواع رزین‌های تولیدی در ایران هستند.

انواع رنگ

رنگ برای پوشش سطوح به کار می‌رود و علاوه بر جلوگیری از یکنواختی در زیبایی بصری، به عنوان یک ماده مقاوم در برابر ترک، چین‌خوردگی و حفاظت در برابر نور آفتاب استفاده می‌شود.

برای هر سطح و کاربردی، رنگ مخصوص آن تولید می‌شود. برای مثال، هرگز از رنگ ساختمانی در رنگ کردن خطوط خیابانی استفاده نمی‌کنند؛ چون مقاومت بالایی در برابر تردد و نور آفتاب ندارند. برای خط‌کشی‌های جاده‌ای و شهری از انواع رنگ ترافیکی بهره می‌برند. البته در نظر داشته باشید که رنگ‌های ترافیکی، خود نیز در انواع مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند. از طرفی، رنگ‌های صنعتی نیز به عنوان پوششی برای مخازن آب و مواد شیمیایی، اتومبیل‌ها، تجهیزات دریایی و غیره تولید می‌شوند. اپوکسی کف، سوله زینک کرومات، سیلر اپوکسی، وارنیش پلی‌اورتان و تعدادی دیگر، از رنگ‌های صنعتی تولید داخل محسوب می‌شوند.

رنگ‌های ساختمانی که به عنوان پوششی بر روی دیوار ساختمان‌ها به کار می‌روند، علاوه بر زیبایی، در مقاومت ساختمان نیز تأثیر بسزایی دارند. رنگ اکریلیک، پلاستیکی، پرایمین اکریلیک، نیم پلاستیک، سیلر اکریلیک و روغن الیف جزوی از رنگ‌های ساختمانی هستند.

هم اکنون، صادرات رنگ ساختمانی، بیشترین میزان را در بین دیگر انواع رنگ‌ها دارد؛ در حالی که واحدهای تولید رنگ‌های صنعتی نیز پیشرفت بسیار بالایی در زمینه تولید رنگ دارند.

میزان صادرات رنگ به کشورهای دیگر چگونه است؟

با توجه به اینکه کارخانه‌های تولید رنگ زیادی هم اکنون در ایران فعالیت دارند، میزان صادرات رنگ هم تا حدی افزایش یافته است. به جرأت می‌توان گفت که تولید رنگ در ایران جزو برترین و پیشروترین صنایع داخلی به شمار می‌رود. البته آنچه که از آمارها به دست آمده، چین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده رنگ شناخته می‌شود.

 بنا به گزارشات به دست آمده، مجموع واحدهای تولید رنگ و مشتقات آن، بیش‌تر از 1000 واحد برآورد شده است. همچنین ظرفیت اسمی کل در تولید رنگ به میزانی بالاتر از 12 میلیون تن در سال رسیده است. از طرفی وجود پیشرفت‌هایی در زمینه تولیدات صنایع پتروشیمی و همچنین برنامه‌ریزی‌های حساب‌شده برای صادرات این محصول، موجب شناخته شدن انواع برند ایرانی در دیگر کشورها شده‌ است. باید این را هم در نظر گرفت که با افزایش صادارت، میزان ورود ارز بین‌الملل به داخل افزایش یافته و به دنبال آن گردش سود و نقدینگی نیز به مقدار قابل توجهی افزایش می‌یابد.

هر محصولی در بازارهای جهانی با کد Hs Code معرفی می‌شود و به رنگ، کد تعرفه 3209 تعلق گرفته است. طی بررسی‌هایی که در مورد صادرات رنگ از کشورهای مختلف طی 5 سال اخیر انجام گرفته، بالاترین میزان صادرات را کشور آلمان دارد. رتبه‌های بعدی با حدود 10 درصد برای آمریکا و چین برآورد شده و هلند و ژاپن نیز حدود 8 درصد را به خود اختصاص داده‌اند.

میزان صادرات رنگ

در ایران، در سال 1390، صادرات رنگ در حدود 54 میلیون دلار بوده ولی در سال 96 این رقم به 22 میلیون دلار کاهش یافته بود. ولی طی چند سال اخیر سهم ایران در بازارهای جهانی افزایش چشمگیری داشته، به طوری که ارزش هر تن به صورت حدودی به میزان 2200 دلار رسیده است.

اگر بخواهیم آمار نسبتاً دقیقی ارائه دهیم، با بررسی آمارها طی چند سال گذشته، متوجه می‌شویم که سهم بازارهای صادراتی رنگ از ایران به کشورهای هدف، چین 27 درصد، افغانستان 24 درصد، عراق 17 درصد، تاجیکستان 13 درصد، ترکمنستان 11 درصد و قزاقستان 7 درصد است. این آمار با مقایسه میزان رنگ وارادتی از سایر کشورها، نشان‌دهنده افزایش سهم صادرات ایران به کشورهای مختلف است.

روشان فام؛ صادر کننده انواع رنگ

میزان صادرات رنگ، در سال‌های اخیر با توجه به پیشرفت‌های روزافزون افزایش یافته است. دلیل این افزایش را می‌توان وجود استانداردهای لازم در تولید انواع رنگ‌ها و همچنین حمایت کشور از واحدهای صنعتی دانست. البته با اینکه دستیابی به محصولات باکیفیت روند افزایشی داشته، ولی در مقابل افزایش صادرات، واردات رنگ از دیگر کشورها به طور کامل متوقف نشده است.

تولیدکنندگان رنگ و رزین در ایران توانایی‌ها و ظرفیت بالایی در تولید رنگ دارند. روشان فام از برترین واحدهای تولیدی رنگ و رزین در سال‌های اخیر به خوبی توانسته نام خود را در بین برترین‌ها تثبیت کند. همچنین این شرکت، میزان صادرات رنگ خود را نیز افزایش داده است. روشان فام از تولیدکنندگان انواع رنگ و رزین، تینر و حلال‌ها بوده و محصولات آن به راحتی در وبسایت این مجموعه در دسترس هستند؛ پس برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش انواع رنگ و متعلقات به وبسایت روشان فام سری بزنید.



مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو