آشنایی با انواع کاربرد صنعتی زغال؛ از تولید برق تا تصفیه فاضلاب

منبع: تاپ ناز

2

1402/7/6

12:09


آشنایی با انواع کاربرد صنعتی زغال؛ از تولید برق تا تصفیه فاضلاب

زغال، جهانی با کاربردهای بی‌نظیر است! آیا با کاربرد صنعتی زغال آشنایی دارید؟ انواع و مزایای هرکدام را می‌دانید؟ احتمالا در هر کسب ‌و کاری که مشغول فعالیت باشید از مزایای این ماده بهره‌مند شده‌اید. منبع انرژی اصلی جهان، زغال است که دارای انواع مختلفی بوده و هرکدام کاربردهای منحصر به ‌فردی دارند. زغال همچنین جزو قدیمی ترین مواد کشف شده توسط بشر است و به همین دلیل در طی این سال ها، کاربردهای فراوانی از آن شناخته شده است.

با گسترش و شلوغی شهرها و نیاز هرچه بیشتر به منابع انرژی، لازم است اطلاعاتی دقیق از انواع زغال و کاربردهای آن‌ها بدانیم تا این موهبت را قدردان باشیم. درصورتی‌که به ‌دنبال اطلاعاتی در این زمینه هستید، می‌توانید ادامه محتوا را مطالعه کنید.

زغال چیست؟

زغال، منبعی قدیمی بوده که دارای انرژی قابل توجه‌ای است و جهت تولید برق، گرما و سوخت از آن استفاده می‌شود. با استخراج زغال از معادن زغال‌ سنگ، شما می‌توانید نیازهای انرژی خود را برطرف کنید.

این ماده به ‌دلیل وجود مقدار زیاد کربن در ترکیبات خود، به‌ عنوان یک سوخت فسیلی بسیار مهم شناخته می‌شود. زغال براساس میلیون‌ها سال تجزیه ‌و تحلیل مواد آلی ساخته شده و انرژی که در آن ذخیره است، هنگام سوختن آزاد می‌شود.

استخراج این منبع انرژی از زمین به‌ صورت معدنی یا روش‌های تونلی انجام می‌شود که در روش معدنی، زغال از زیرزمین استخراج شده و در روش تونلی، تونل‌های زیرزمینی برای استخراج آن ساخته می‌شوند.

بعد از استخراج، به کارخانه‌ها یا نیروگاه‌ها منتقل شده تا از کاربرد صنعتی زغال برای تولید برق یا حرارت استفاده شود. هرچند که استفاده از زغال با چالش‌هایی روبه‌رو است اما با مدیریت مناسب و استفاده از فناوری‌های پیشرفته، می‌توان به حفظ محیط‌ زیست و کاهش آلودگی هوا کمک کرد.

استفاده از زغال برای تولید برق و گرما، مخصوصا در این یکی دو سال اخیر، به واسه بحران انرژی موجود در اروپا افزایش چشمگیری داشته است. انواع مختلفی از زغال ها تا کنون برای این مصارف کشف یا تولید شده اند که به ‌دلیل قیمت اقتصادی و دسترسی آسان، همچنان جزو بهترین مواد ممکن برای مصارف گوناگون است.

آشنایی با انواع کاربرد صنعتی زغال؛ از تولید برق تا تصفیه فاضلاب

آشنایی با انواع زغال

زغال یکی از منابع انرژی قدیمی و مهم بوده که در سراسر جهان استفاده می‌شود. انواع مختلفی از این ماده پر انرژی وجود دارد که هر یک خواص و کاربردهای خود را دارند. بعضی از این زغال‌ها به ‌عنوان یک منبع انرژی اقتصادی شناخته شده و در صنایع مختلفی همچون تولید برق، فولاد و گاز استفاده می‌شوند.

نوعی دیگر به ‌عنوان یک منبع انرژی قابل ‌تجدید هستند و در گرمایش خانه‌ها و تولید برق از آن‌ها بهره می‌گیرند. انواع این ماده با توجه‌ به خواص و کاربرد صنعتی زغال می‌توانند منبعی ارزان ‌قیمت و قابل‌ تجدید باشند که در صنایع و زندگی روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه با انواع آن بیشتر آشنا می‌شویم.

زغال فشرده

زغال فشرده با ترکیب و فشرده‌سازی چند ماده اولیه تولید می‌شود و به آن زغال قالبی یا صنعتی نیز می‌گویند. روند تولید این نوع زغال با انواع معمولی متفاوت بوده و مزایای بیشتری همچون عدم آسیب به محیط‌ زیست، ماندگاری و حرارت بالا، فاقد بو و گاز بودن، مقرون‌ به‌ صرفه و سادگی استفاده را دارد. کاربرد زغال صنعتی یا فشرده در کبابی‌ها، نقاشی، طراحی و گرم‌کردن کوره‌ها است. این نوع زغال هم به صورت سنتی و تولید با کوره سنتی قابل تهیه بوده و هم با استفاده از دستگاه زغال فشرده که می‌توانند زغال هایی بسیار با کیفیت تحویل مصرف کننده بدهند.

زغال‌ سنگ

یکی از انواع زغال که بسیار با ارزش بوده و جزو کانی‌های پر انرژی محسوب می‌شود، زغال‌ سنگ است. اغلب انرژی‌های جهان توسط این زغال تأمین می‌شوند و در صنایع مختلفی همچون سوخت و صنایع شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین، می‌توان رفع یکی از مهمترین نیازهای همه مواد را در این نوع زغال به دست آورد! بله؛ تولید برق که توسط این زغال انجام می‌گیرد.

زغال فعال

این نوع زغال از چوب تولید شده و به ‌صورت پودر سیاه ‌رنگ است. جدیدترین ماده سم‌زدا در عصر حاضر، زغال فعال بوده که به ‌دلیل پودری بودن، امکان نفوذ به نقاط مختلف و جذب سریع را دارد. این نوع زغال خاصیت درمانی داشته و مزایای مختلف و گوناگونی، شامل سفید کردن دندان، حفظ سلامت پوست و مبارزه با پیری، بهبود زخم، مبارزه با پوست چرب، کمک به داشتن موی سالم، مبارزه با بوی بد بدن و بهبود عملکرد گوارش می‌شوند.

زغال‌ چوب

این نوع زغال از سوختن ناقص چوب به دست می‌آید. زغال‌ چوب را به دو صورت سنتی و مکانیزه تولید می‌کنند که روش سنتی به ‌وسیله آتش ‌زدن و تبدیل چوب به زغال است، درحالی‌که روش مکانیزه توسط دستگاه انجام می‌شود.

کاربرد صنعتی زغال چوب در گذشته بسیار بیشتر بود و از آن برای گرم کردن منازل استفاده می‌شد اما پس از توجه بیشتر انسان ها به محیط زیست و آگاهی از ضرری که برای جنگل ها به وجود می‌آورد استفاده از آن به شدت کم شده و اساسا برای همین موضوع نیز بود که زغالی تحت عنوان زغال فشرده تولید شد. همانطور که شاید بدانید، نام دیگر زغال فشرده، زغال چینی است. ماجرا هم برمی‌گردد به زمانی که چینی ها دیدند استفاده از زغال چوب، دارد باعث از بین رفتن های جنگل های آنان می‌شود. به همین دلیل نیز سعی کردند برای جلوگیری از نابودی جنگل ها، اقدام به تولید نوع جدیدی از زغال کنند که با ضایعات مواد طبیعی ساخته شود و از آنجایی که ابداع کننده زغال های فشرده بودند، به زغال فشرده، زغال چینی نیز گفته می‌شود. در هر حال، از زغال چوب برای تولید انرژی به‌ صورت سوخت استفاده می‌شد و نقش مهمی در تأمین انرژی جهان داشت. همچنین، در صنایع شیمیایی نیز از آن برای تولید مواد شیمیایی همچون قیر، آمونیاک و متانول استفاده می‌شود.

کاربردهای صنعتی انواع زغال

زغال یکی از منابع انرژی قدیمی است که از آن در سراسر جهان به ‌عنوان منبع انرژی ارزان و بسیار مؤثر در صنایع مختلف استفاده می‌شود. کاربرد صنعتی زغال به ‌خصوص در صنایعی مانند تولید برق، تولید حرارت و صنعت فولاد بسیار رایج است. با توجه‌ به نیاز روز افزون به انرژی در جهان، استفاده از زغال به ‌عنوان منبع انرژی اصلی ادامه خواهد داشت. در ادامه به بیان کاربردهای این ماده می‌پردازیم:

تولید برق با زغال ‌سنگ

یکی از روش‌های قدیمی و پرکاربرد در صنعت برق، تولید آن با استفاده از زغال ‌سنگ است. این سوخت فسیلی به ‌صورت طبیعی در معادن زیرزمینی یافت می‌شود و جهت تولید برق از آن بهره می‌برند. کاربرد زغال صنعتی برای تولید برق مزایای زیادی به شرح زیر دارد:

  • دسترسی به آن آسان است.
  • زغال ‌سنگ قیمت مناسبی دارد.
  • قابلیت ذخیره‌سازی طولانی ‌مدت را دارد.
  • تولید برق با آن به ‌صورت پایدار انجام می‌شود.

تصفیه هوا با زغال فعال

تصفیه هوا با این زغال یک روش مؤثر برای کاهش آلودگی و بهبود کیفیت هوای محیط است. زغال فعال یک جاذب قوی‌ بوده که به ‌طور مؤثر ترکیبات آلاینده را از هوا جذب می‌کند. این ترکیبات شامل ذرات معلق، گازهای آلاینده و ترکیبات شیمیایی ممکن هستند. با استفاده از زغال فعال در فرایند تصفیه هوا، این مواد آلاینده به سطح زغال متصل ‌شده و به این ترتیب هوایی که از جذب‌ کننده عبور می‌کند، تمیز می‌شود.

تصفیه آب با زغال فعال

یکی دیگر از انواع کاربرد صنعتی زغال فعال، تصفیه آب برای حذف آلودگی‌های شیمیایی و آلی است. زغال فعال دارای حفره‌هایی کوچک در ساختار خود بوده که می‌تواند مواد آلوده را جذب و حبس کند. این روش تصفیه آب عمدتاً برای حذف مواد آلی مانند رنگ، بوی نامطلوب و طعم آب استفاده می‌شود. تصفیه آب با زغال فعال به ‌دلیل سادگی و قابلیت اجرای آن در مقیاس‌های مختلف، یکی از روش‌های محبوب تصفیه آب است.

آشنایی با انواع کاربرد صنعتی زغال؛ از تولید برق تا تصفیه فاضلاب

استفاده از زغال فعال در داروسازی

زغال فعال دارای خاصیت جاذبه طبیعی است که به‌عنوان یک ماده شیمیایی در بسیاری از صنایع استفاده می‌شود. یکی از کاربردهای مهم آن در صنعت داروسازی بوده و می‌تواند مواد آلوده و سموم را از بدن جذب کند. به ‌علاوه، زغال فعال عوارض جانبی داروها را کاهش داده و به بهبود عملکرد دارو کمک می‌کند.

تصفیه فاضلاب با زغال فعال

یکی از انواع کاربرد زغال صنعتی فعال، استفاده از آن در تصفیه فاضلاب است. این زغال دارای خاصیت جذب‌کننده قوی بوده که از این طریق آب را تمیز می‌کند. همچنین این ماده قابلیت حذف رنگ و بوی ناخوشایند از آب را نیز دارد.

جمع‌بندی

زغال یکی از منابع انرژی قدیمی بوده و کاربرد صنعتی زغال در عصر حاضر قابل‌ چشم‌پوشی نیست. انواع مختلفی از زغال وجود دارد که بعضی از آنها به ‌عنوان منبع انرژی اقتصادی شناخته شده و در صنایع مختلفی همچون تولید برق، فولاد و گاز استفاده می‌شوند.

جهت خرید انواع دستگاه زغال فشرده می‌توانید به شرکت سازه ابتکار ارشد اعتماد کنید. این شرکت در بخش‌های ساخت ماشین‌آلات تولید زغال یا دستگاه‌های زغال ساز، تأمین مواد اولیه، اعطای نمایندگی، تولید و صادرات زغال به‌ صورت مستقیم در حال فعالیت است.

همچنین از مزایای آن نیز می‌توان به اشتغال‌زایی، آموزش صفر تا صد و راه‌اندازی خط تولید اشاره کرد. دستگاه‌های زغال ساز این مجموعه، یکی از تجهیزاتی بوده که در جهت سودآوری کسب ‌و کارها تولید شده و شما با خرید این دستگاه، علاوه بر برداشتن قدمی در جهت قطع ‌نکردن درختان، می‌توانید به یک شغل مناسب برسید و حتی به عنوان یک کارآفرین فعالیت داشته باشید. برای این منظور می‌توانید با شماره‌ های موجود در سایت تماس گرفته یا سفارش خود را به صورت آنلاین ثبت کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو