آموزش فرمان های مهم و ضروری به سگ ها

منبع: فوت و فن

111

1400/11/29

09:43


سگ‌ها حیوانات باوفایی هستند و اگر شما یکی از آنها را در خانه دارید می‌دانید که علاوه بر وفاداری چقدر باهوش هستند و با آموزش فرمان دادن به سگ، تا چه اندازه می‌توانند در یادگیری سریع باشند و به حرف شما گوش کنند.

شاید شما بارها تلاش کرده باشید که با آموزش فرمان بخواب به سگ و یا بشین و بگیر و … کاری کنید تا سگ شما فرمانبری بیشتری از شما داشته باشد؛ اما در این کار موفق نشده باشید. در این مطلب می‌خواهیم به شما بگوییم که چطور می‌توانید با آموزش درست و اصولی، بدون اینکه سگ خانگی شما اذیت شود از آنها بخواهید که کارهایی مانند ماندن و نشستن، صبر کردن و … را انجام دهند. به عنوان مثال اگر آموزش بگیر به سگ و یا آموزش نه و یا بشین به روش درستی انجام شود، می‌بینید که نگهداری از سگ‌ها نه تنها سخت نیست بلکه جذاب و شیرین هم هست.

آیا می‌توان به سگ‌ها آموزش داد؟

پیش از آن که به آموزش فرمان‌های اساسی به سگ‌ها بپردازیم لازم است بدانیم که تربیت و آموزش سگ‌های خانگی لازم است یا نه؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله، چون از گذشته‌های دور تاکنون سگ‌ها ارتباط بسیار نزدیکی با انسان‌ها داشتند و از آن‌ها برای شکار و یا نگهبانی استفاده شده. به دلیل آن که سگ‌ها حیوانات باهوش و تربیت پذیری هستند، می‌شود به راحتی آنها را تحت آموزش قرار داد.

به عنوان مثال سگ‌های پلیس، سگ‌های موادیاب و یا سگ‌های زنده‌یاب نیز در اثر تمرین، توانایی‌ بالایی در یادگیری و اجرای فرامین پیدا کردند. بنابراین تربیت سگ یکی از مهم‌ترین مواردی است که صاحبان سگ‌ها باید آن را جدی بگیرند تا زندگی لذت بخشی با سگ‌ها داشته باشند. در این مقاله در مورد فرامین اولیه به سگ قرار است صحبت کنیم اما در صورتی که مایلید بدانید که چگونه سگ را تربیت کنیم، می‌توانید به سایت پت پرس مراجعه کنید تا در مورد آموزش و تربیت سگ در این مسیر به شما کمک کند.

در ادامه بحث به معرفی فرمان‌های اولیه و اصلی به سگ می‌پردازیم که روش انجام آنها را توضیح می‌دهیم.

نکته: سگ‌ها به تشویق شدن علاقمند هستند، بنابراین در حین این آموزش‌ها بهتر است از تشویقی و خوراکی‌های دوست داشتنی استفاده کنید.

آموزش بشین به سگ

همه سگ‌ها نشستن را به خوبی بلدند و به این کار تمایل دارند، اما اینکه آموزش بشین به سگ با فرمان و دستور صاحبش انجام شود نیز مهم است.
برای آموزش بشین به سگ اول باید کاری کنید که توجه سگ به شما جلب شود و صدای شما را بشنود. دوما باید این کار را در محیط خانه انجام بدهید تا حواس سگ به اطراف پرت نشود و حواسش به شما باشد. برای شروع، ابتدا تشویقی را در دست بگیرید و سعی کنید سگ تشویقی را ببیند و آن را بو بکشد تا توجه‌اش جلب شود. در این هنگام سعی کنید با پایین آوردن دستی که تشویقی دارد، سگ را بنشانید و در این هنگام از «فرمان بشین» استفاده کنید. با انجام این کار تشویقی را به سگ بدهید. با تکرار چند باره این فرمان و داشتن صبر و حوصله، سگ این فرمان رو به خوبی اجرا خواهد کرد.

دادن فرمان بشین به سگ

فرمان بمان به سگ

این دستور بعد از آموزش نشستن به سگ انجام می‌شود. یک خوراکی در نزدیکی بینی سگ بگیرید و با دادن فرمان بمان به سگ، چند قدم از او فاصله بگیرد. در صورتی که سگ در جای خود بماند، برگردید و تشویقی را به او بدهید. در صورتی که این کار را نکرد،‌ از «فرمان نه» استفاده کنید تا از جایش تکان نخورد.
برای اینکه سگ دستور را به درستی یاد بگیرد، تمرین باید چند بار در روز تکرار شود. این دستور لازم است، زیرا سگ را تحت کنترل خود در‌می‌آورید؛ به خصوص اگر سگ پرانرژی باشد.

فرمان بایست یا بلندشو

این دستور را هم می‌توانید بعد از آموزش نشستن یاد بدهید. در حالی که سگ نشسته است، طبق معمول خوراکی را در جلوی بینی سگ بگیرید تا آنرا بو کند، سپس دست خود را بالا بگیرد. سگ در این حالت دست شما را دنبال می‌کند و بلند می‌شود. در این زمان همزمان با بالا آمدن سگ، «فرمان بایست»‌ را به او بدهید. و با انجام کار، تشویقی را به او بدهید. چندین بار این کار را تکرار کنید تا به خوبی یاد بگیرد.
دستور ایستادن کاربردهای زیادی دارد، به خصوص زمانی که لازم است سگ بایستد. به عنوان مثال: زمانی که سگ توسط دامپزشک می‌خواهد معاینه شود یا زمانی که می‌خواهید دندان‌های سگ را مسواک بزنید.

آموزش نه به سگ

آموزش نه به سگ هم یکی از آموزش‎های مهم به شمار می آید، چون اگر سگ حرف شنوی رو نداشته باشه ممکن در یک پیاده‌روی عصرانه هر چیزی که سر راهش قرار می‌گیرد را دنبال می‌کند و از کنترل خارج شود. بنابراین با آموزش نه به سگ می‌توانید از حرکات غیرقابل پیش‌بینی سگ جلوگیری کنید. در این آموزش هم استفاده از خوراکی تشویقی نقش خوبی ایفا می‌کند.
برای این منظور بهتر است خوراکی مورد علاقه سگ را در نزدیکی بینی او قرار دهید و وقتی برای خوردن به سمت آن رفت، «فرمان نه» را به کار ببرید. هنگامی که سگ ادامه نداد، می‌توانید تشویقی را به او بدهید. این تمرین هم باید بارها انجام شود تا سگ بداند که با دست کشیدن از این کار و یا نخوردن غذا، یک خوراکی خوشمزه‌ در انتظارش است.

نه گفتن به سگ

آموزش بگیر به سگ

همانطور که سگ‌ها باید یاد بگیرند در مقابل فرمان نه شما حرف شنوی داشته باشند، لازم است در برخی مواقع با فرمان شما فرد یا چیزهایی که شما مایل هستید را بگیرند. آموزش بگیر به سگ بیشتر برای تربیت سگ نگهبان کاربرد دارد. برای آموزش این فرمان، لازم است از ابتدای تولگی آنها را اجتماعی کنیم تا بتوانند در موقعیت‌های متفاوت، افراد آشنا و غریبه را تشخیص دهد و با فرمان اقدام به گرفتن غریبه ها نماید.

برای آموزش بگیر به سگ لازم است یک اسباب بازی محکم داشته باشید تا با گاز گرفتن سگ خراب نشود. اسباب بازی‌های طنابی می‌تواند گزینه خوبی باشد. در ادامه باید اسباب بازی را به حرکت درآورید تا سگ تحریک شود تا آن را بگیرد. همزمان با گرفتن سگ می توانید فرمان بگیر را بگویید. برای موفقیت در این آموزش باید از همان زمان تولگی و یا دوماهگی سگ را عادت بدهید تا از غریبه‌ها غذا نگیرد و یا از روی زمین غذایی نخورد؛ و این امر با آموزش نه گفتن به سگ میسر است.

تربیت توله سگ برای نگهبانی و گارد کار پیچیده‌ای است و به فردی متبحر و با تجربه نیاز دارد. پس اگر تجربه اول شماست، ممکن است سگ از شما پیروی نکند و مقاومت نشان دهد. اما با تمرین و ممارست و البته در نظر گرفتن ویژگی این سگ‌ها و نکات آموزشی آن می‌توانید در این کار موفق باشید.

آموزش فرمان صبر کن

این دستور با راه رفتن سگ به سمت در و دستور به «نشستن» جلوی در بسته آموزش داده می‌شود. سپس، انگشتانتان را به سمت بالا بگیرید، کف دستتان را نشان دهید و دستور دهید «صبر کن». همانطور که او منتظر است، شما در را به تدریج باز می‌کنید، و زمانی که سگ تمایل دارد به سمت در حرکت کند، آن را می بندید؛ به عنوان نشانه‌ای که او باید صبر کند.

این کار را روزانه چندین بار انجام دهید. تمرین تا زمانی که شما در را کاملاً باز کردید و سگ بدون دستور شما حرکتی انجام نمی داد، ادامه دهید. با انجام درست این کار می‌توانید به سگ تشویقی را همراه با یک کلمه تایید (بله، درسته و…) بدهید. این فرمان از خروج بی‌اجازه سگ از درهای باز خانه، فروشگاه و مکان‌های دیگر جلوگیری می‌کند.

دادن تشویقی به سگ

نکات مهم در آموزش فرمان به سگ

نکته اول: به دلیل اینکه همه سگ‌ها در یادگیری شبیه به هم نیستند و با توجه به خلق‌و‌خوی هر نژاد، ممکن است آموزش فرمان به سگ در برخی نژادها ساده‌تر و در مورد بعضی نژادهای دیگر کمی سخت باشد. به عنوان مثال بعضی سگ‌ها در مقابل فرمانی که می‌دهید فقط به شما نگاه کنند و بعضی نژادها هم جست و خیز می‌کنند و به درستی نمی‌توانند فرمان شما را متوجه شوند و اجرا کنند.

نکته دوم: داشتن صبر، حوصله و تکرار عامل کلیدی در تربیت سگ است. شما باید از یک‌سری الگوها در آموزش فرمان به سگ پیروی کنید. موارد زیر می تواند تا حد زیادی به شما کمک کند تا این تمرین ها را به خوبی با سگ تمرین کنید:

  • دستورها باید کوتاه و در حد یک الی دو کلمه باشد.
  • پس از انجام درست فرمان، باید به سگ تشویقی بدهید تا بداند کار درستی انجام داده است.
  • به هیچ وجه از تنبیه کردن برای آموزش استفاده نکنید.

تربیت سگ‌ها نیاز به صبر، حوصله و تمرین زیاد دارد. پس اگر وقت و انرژی کافی برای تربیت حیوان‌تان دارید ولی تجربه کافی را ندارید و یا حتی اگر در مسیر آموزش سگ خود به چالش‌هایی برخوردید،‌ نگران نباشید. سایت پت پُرس به شما کمک می‌کند تا این تجربه برای شما بسیار شیرین و دلپذیر باشد. برای کسب اطلاعات در زمینه نگهداری از حیوانات خانگی، پیشنهاد می‌کنیم به سایت پت پرس به نشانی https://petpors.com مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو