چطور به سگ دست دادن یاد دهید!

منبع: فوت و فن

123

1400/7/29

17:12


چطور به سگ دست دادن یاد دهید!

سگ‌ها حیوانات باهوشی هستند و می‌توانند حقه‌ها و تردستی‌های جالبی یاد بگیرند. اگر دوست دارید سگ‌ شما هم شیرین کاری بلد باشد، با این روش ساده به او “دست دادن” را یاد دهید!

دست دادن یکی از حقه‌های ساده و بامزه‌ای که می‌توان به سگ ها یاد داد. اکثر سگ‌ها می‌توانند این حقه را به سرعت یاد بگیرند. بعد از یادگیری چند درس ساده و کوتاه سگ‌تان هر بار شما یاد فردی غریبه را می‌بیند، پنجه‌اش را برای دست دادن جلو می‌آورد.

به چه وسایلی برای این آموزش نیاز دارید؟

تنها چیزی که برای این آموزش نیاز دارید سگ‌تان و مقداری از خوراکی مورد علاقه‌اش است.

چگونه به سگ‌مان دست دادن یاد دهیم؟

۱- سگ‌تان را بنشانید. اگر او بلد نیست چه طور بنشییند، یک مرحله به عقب بروید و ابتدا نشستن را به او یاد دهید.

۲- خوراکی را در یکی از دستان‌تان نگه دارید و آن را به سگ‌تان نشان دهید. مشت‌تان را ببندید تا او نتواند خوراکی را از درون دست‌تان درآورد.

۳- به سگ‌تان فرمان “دست بده” را بدهید و دستی که پر از خوراکی است را زیر بینی‌اش تکان دهید تا توجهش را جلب کنید.

۴- صبر کنید تا سگ‌تان برای بیرون آوردن خوراکی از درون دست‌تان شروع به کلنجار رفتن با مشت بسته‌تان کند. در این موقع معمولا سگ‌ها ابتدا اطراف را بو می‌کشند و زمانی که این کار نتیجه‌ای نمی‌دهد شروع به پنجه کشیدن به دست‌تان می‌کند.

۵- زمانی که سگ‌تان شروع به لمس دست‌ شما با پنجه‌اش کرد، به او “خوب بود” بگویید و اجازه دهید خوراکی را بخورد.

۶- “دست دادن” را برای ۵ دقیقه و ۲ تا ۳ بار در روز تمرین کنید. باید در هر بار دست دادن فرمان “دست بده” را تکرار کنید تا گوشش به این فرمان عادت کند. بعد از این تمرین سگ‌تان به محض شنیدن فرمان “دست بده” زودتر از آنچه فکرش را بکنید به سمت دست‌ شما خواهد آمد.

اگر سگ یاد نگرفت چه؟

اگر سگ‌تان در یاد گرفتن دستور “دست بده” دچار مشکل است، چند کار هست که می‌توانید انجام دهید.

– اگر سگ‌تان پنجه‌اش را روی مشت بسته پر از خوراکی‌تان نمی‌گذارد، دست‌تان را به پنجه او نزدیک تر کنید. حتی می‌توانید دست یا پایش را کمی لمس کنید تا ترغیب شود. به محض اینکه سگ پنجه‌اش را به دست تان زد، خوراکی را به او بدهید. سپس ۵ مرحله بالا را به ترتیب اجرا کنید.

– اگر سگ‌تان با اینکه با دست‌تان پنجه‌اش را هم لمس کردید، باز متوجه نمی‌شود چه چیزی از او می‌خواهید، می‌توانید پنجه‌اش را بلند کنید و به دست‌تان بزنید. پنجه‌اش را به دست‌تان بزنید، فرمان “دست بده” را بدهید و سپس به او بگویید “خوب بود” و خوراکی را به او بدهید. این کار را چند بار پشت سر هم انجام دهید و هر بار به او خوراکی بدهید. سپس برگردید و مراحل ۱ تا ۵ را دوباره تکرار کنید. اکثر سگ‌ها با انجام این کار می‌فهمند چه انتظاری از آنها دارید و کاری که می‌خواهید را انجام می‌دهند.

– توجه داشته باشید که باید صبر داشته باشید و درس‌ها را کوتاه کنید. اگر حوصله‌ سگ‌تان از این بازی سر رفته، به سرعت آن را تمام کنید. به یاد داشته باشید که همیشه درس‌ها را با یک نتیجه مثبت و تشویقی تمام کنید. مثلا از سگ‌تان بخواهید فرمان نشستن را انجام دهد و سپس به این خاطر به او جایزه دهید تا خاطره خوبی از این آموزش در یادش بماند.

چه طور خوراکی دادن را قطع کنیم

زمانی که سگ‌تان با فرمان “دست بده” شما پنجه‌اش را بالا آورد و به دست شما زد و در واقع به طور کامل این حقه را یاد گرفت، زمانش رسیده که دادن خوراکی را متوقف کنید. اما چه طور این کار را انجام دید؟

۱- به سگ‌تان فرمان “دست بده” را بدهید و وقتی دستش را بالا آورد و به دست مشت شده شما زد، مقداری خوراکی از درون دست دیگرتان به او بدهید، نه دستی که با آن دست داده. این کار را چند بار تکرار کنید.

۲- دست‌تان را باز کنید به طوری که سگ ببیند خوراکی درون آن نیست و سپس فرمان “دست بده” را به او بدهید. وقتی سگ‌تان با شما دست داد با دست دیگرتان مقداری خوراکی به او بدهید.

۳- مرحله ۲ را چند بار تکرار کنید. اگر به نظر می‌رسد سگ‌تان گیج شده شاید لازم باشد یک یا دو مرحله به عقب برگردید.

۴- حالا آماده اید که خوراکی دادن را به طور کامل قطع کنید. برای این کار تعداد دفعات خوراکی دادن را کم کنید. مثلا از هر چند باری که سگ‌تان با فرمان “دست بده” با شما دست می‌دهد، یک بار به او خوراکی دهید و به تدریج این دفعات را کمتر هم کنید. خیلی زود سگ‌تان یاد می‌گیرد بدون خوراکی هم با شما دست دهد و شما تنها کافی است هر از گاهی به او خوراکی دهید تا این رفتار در او را تشویق کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو