چند باور غلط راجع به سگ‌ها

منبع: فوت و فن

93

1400/7/27

11:03


چند باور غلط راجع به سگ‌ها

در طی زمان چندین و چند باور غلط راجع به سگ‌ها پدید آمده که بهتر است آنها را بدانید. این‌ها افسانه هستند، نه حقیقت!

بعضی از این گفته‌های غلط قرن‌ها است که تکرار می‌شوند. اما حالا که عصر تکنولوژی است زمانش رسیده که این باورها را دور بریزیم.

این شما و این هم مشهور ترین باورهای نادرست راجع به سگ‌ها:

۱- بینی گرم یاخشک نشان دهنده مریض بودن سگ‌ است

این احتمالا چیزی است که همه شما شنیده اید. مردم می‌گویند بینی سرد و مرطوب نشانه سلامتی و بینی گرم و خشک نشانه بیماری.

این باور چه طور ساخته شد؟

مانند بسیاری از افسانه‌های دیگر معلوم نیست این یکی هم از کجا سرچشمه گرفته اما احتمالا ریشه در واقعیت دارد. هاری سگ سانان در گذشته مرضی فراگیر و کشنده بوده اما امروزه در حال ریشه کنی است. یکی از نشانه‌های این بیماری سخت و خشک شدن پاها و بینی بوده است. در آن زمان بینی خشک نشانه بیماری هاری و بینی مرطوب نشانه سلامت بوده. اما امروز این ویروس کمتر از روزگاران گشته رایج است.

۲- دهان سگ‌ها از دهان انسان تمیزتر است

حتما این را هم شنیده اید. به محض آنکه سگی صورت‌تان را لیس می‌زند و شما برآشفته می‌شوید، صاحبش می‌گوید: نگران نباش، مگر نشنیده ای که می‌گویند دهان سگ از دهان انسان تمیز تر است!

این افسانه از کجا آمد است؟

این دیدگاه احتمالا به این خاطر به وجود آمده که گاهی سگ‌ها زخم‌های بدن‌شان را لیس می‌زنند و به خاطر همین لیس زدن زخم‌شان زودتر خوب می‌شود. در حقیقت اگر زخم سگ بعد از لیس زدنش زودتر خوب می‌شود به خاطر آن است که زبانش سلول‌های مرده رویی را جدا کرده و کار تکثیر سلول‌ها را سرعت می‌بخشد.

۳- سگ‌ها دید سیاه و سفید دارند

بسیاری از مردن همچنان اینگونه فکر می‌کنند.

این باور از کجا آمد؟

این باور احتمالا به این خاطر که دانشمندان قدیمی قبل از بررسی چشم سگ سانان یا حتی انسان به این نتیجه رسیدند که سگ‌ها سیاه و سفید می‌بینند، به وجود آمده.

اما حقیقت چیست؟

سگ‌ها هم می‌توانند رنگ‌ها را ببینند اما نه به شکلی که انسان آنها را می‌بیند. البته این بستگی به گونه‌شان هم دارد مثلا سگ‌ها احتمالا رنگ‌هایی در طیف آبی را بهتر می‌بینند.

۴- سگ‌ها علف می‌خورند تا استفراغ کنند

این درست است که سگ‌ها بعد از خوردن علف استفراغ می‌کنند، اما به آن معنی نیست که آنها این کار را از قصد انجام می‌دهند.

این افسانه از کجا آمده؟

احتمالا این افسانه را صاحبان سگ درست کرده اند. آنها مشاهده کردند سگ‌شان بعد از خوردن علف بالا می‌آورد و مرتب هم این کار را می‌کند، پس لابد می‌خواهد با این کار خود را وادار به استفراغ کردن کند!

۵- هر سال انسانی برابر با ۷ سال سگ‌ها است

اگر این گفته درست بود یک سگ ۱۵ ساله در واقع ۱۰۵ سال سن داشت! خیلی از سگ‌ها بیشتر از ۱۵ سال هم زندگی می‌کنند و همچنان سالم هستند و حتی بیشتر از یک انسان میانسال فعالیت دارند.

این افسانه چطور به وجود آمده؟

احتمالا یک نفر به متوسط طول دوره زندگی انسان و سگ نگاهی انداخته و با تناسب بستن به عدد ۷ رسیده!

۶- نمی‌توانید به سگی که پیر شده حقه‌های جدید آموزش دهید

احتمالا شنیده اید که این را درمورد انسان‌ها هم می‌گویند. اما ما می‌دانیم انسان می‌تواند در هر سنی چیزهای جدید بیاموزد. این درمورد سگ‌ها هم صادق است.

این افسانه از کجا آمده؟

احتمالا مردم متوجه شده اند سگ‌های پیرترشان علاقه کمتری به یادگیری حقه‌های جدید دارند و این نتیجه را از آن گرفته اند.

حقیقت چیست؟

ممکن است یاد دادن حقه‌ای جدید به یک سگ پیر آسان نباشد، اما شدنی است.

۷- جنباندن دم نشان دهنده خوشحال بودن سگ است

این تصور غلط می‌تواند منجر به گاز گرفته شدن توسط یک سگ شود. بله درست است سگ‌ها هنگامی که شاد و هیجان زده اند دم‌شان را تکان می‌دهند، اما آنها به دلایل دیگر هم این کار را می‌کنند.

حقیقت چیست؟

خواندن زباد بدن سگ‌ها می‌تواند مقداری سخت باشد. درست است که سگ‌ها در هنگام خوشحالی دم‌شان را تکان می‌دهند اما آنها در هنگام ترس، هیجان و گاهی حتی عصبانیت هم این کار را انجام می‌دهند.

۸- سگ‌های ماده پیش از عقیم شدن باید حداقل یک توله داشته باشند

هیچ دلیلی برای این گفته وجود ندارد. دلایل زیادی برای عقیم کردن و نکردن سگ وجود دارد، اما این دلیلی برای عقیم نکردنش نخواهد بود.

حقیقت چیست؟

ممکن است بعضی تعجب کنند اما بر خلاف انسان‌ها سگ‌ها در صورتی که بچه نداشته باشند دچار ناراحتی نخواهند شد و احساس پوچی نمی‌کنند. در حقیقت خیلی از آنها اصلا مادران خوبی نیستند و اگر بچه هم بیاورند، تمام زحمتش روی دوش شما می‌افتد.

۹- بازی طناب کشی سگ‌ها را خشن می‌کند

عده‌ای بر این باورند که انجام بازی طناب کشی با سگ‌ها، حس خشونت را در آنها بیدار می‌کند.

این باور از کجا آمده؟

احتمالا منشا این باور از آنجا است که صاحب سگ دیده است سگش در هنگام این بازی خیلی در آن غرق شده و خیلی جدی بازی می‌کند.

حقیقت چیست؟

خیلی از سگ ها عاشق این بازی هستند. این بازی روحیه شکارگری را در آنها بیدار می‌کند و ورزشی برای ذهن و جسم‌شان است. این بازی راهی برای بهتر کردن رابطه‌تان با سگ‌تان هم هست. تربیت کنندگان حرفه‌ای سگ اظهار داشته اند که بعد از سال‌ها انجام این بازی، سطح خشونت در سگ پایین هم می‌آید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو