درخواست بیش از دو هزار و پانصد باستان شناس برای پس گرفتن سنگ روزتا

منبع: همگردی

26

1401/7/18

14:31


ایسنا/ براساس خبرهای واصله، درخواست بیش از دو هزار و پانصد باستان شناس برای پس گرفتن سنگ روزتا مطرح شد.

جمع آوری امضا برای این عریضه از ماه گذشته آغاز شده بود. در این نامه از نخست وزیر مصر خواسته شده بطور رسمی درخواست بازگشت «سنگ روزتا» و 16 اثر تاریخی دیگر را که بطور غیرقانونی و غیراخلاقی از کشور خارج شده اند، مطرح کند.

درخواست بیش از دو هزار و پانصد باستان شناس برای پس گرفتن سنگ روزتا

پیشتر «زاهی حواس» باستان شناس مشهور مصر نیز بازگشت «سنگ روزتا» به مصر را خواستار شده و از برنامه هایش برای ایجاد یک عریضه خبر داده بود.

«مونیکا هانا» باستان شناسی که در کمپین استرداد «سنگ روزتا» شرکت دارد، در گفت و گو با سی بی اس اظهار کرد: پیش از این فقط دولت مصر بود که به تنهایی خواستار استرداد آثار تاریخی مصر بود، اما امروز مردم هم می خواهند که آثار فرهنگی که به آنها تعلق دارد را پس بگیرند.

«روزتا» یک سنگ نوشته با قدمت دو هزار و دویست سال است که متن های روی آن به سه نوع سیستم نوشتاری مختلف شامل خط دموتیک مصری، یونان باستان و هیروگلیف نوشته شده اند.

«سنگ روزتا» در سال 1799 میلادی در نزدیکی شهر باستانی «روزتا» واقع در «دلتای نیل» کشف شد. گفته می شود سربازان ارتش «ناپلئون» این اثر را در جریان لشگرکشی فرانسه به مصر کشف کرده اند. به دنبال شکست «ناپلئون» در سال 1801 میلادی این سنگ براساس «معاهده اسکندریه» به مالکیت بریتانیا در می آید. این سنگ در فوریه سال 1802 به انگلستان منتقل شده و در جولای همان سال توسط «جورج سوم» به «موزه بریتانیا» اهدا می شود.

«سنگ روزتا» که باستان شناسان نخستین بار به کمک آن موفق شدند زبان هیروگلیفی را رمزگشایی کنند، جز ارزشمندترین آثار مجموعه «موزه بریتانیا» محسوب می شود.

درخواست بیش از دو هزار و پانصد باستان شناس برای پس گرفتن سنگ روزتا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو