صنایع دستی و گردشگری حوزه مغفول روستا است

منبع: همگردی

21

1401/7/18

18:20


ایرنا/ براساس سخنان وزیر میراث فرهنگی کشور، صنایع دستی و گردشگری حوزه مغفول روستا است.

سید عزت الله ضرغامی در همایش روز ملی روستا و عشایر که در مرکز همایش های بین الملی صدا و سیما برگزار شد، اظهار داشت: قبل از هفته وحدت خود وحدت را می خواهیم، دشمنان آرزوی جداسازی ایران را به گور خواهند برد، ایران یکپارچه هرگز تجزیه نمی شود، اما قبل از نگرانی برای تجزیه نیاز داریم خودمان در داخل آدم ها را تجزیه نکنیم، همه با هم باشیم ایران متعلق به همه ایرانیان است و زیبایی ایران هم به همین وحدت است.

وزیر میراث فرهنگی تصریح کرد: زیبایی در تنوع لباس و زبان و آیین و خوراک و .. کاملا درست است، اما وحدت و همراهی و یکدلی و تحمل همدیگر، اتحاد مردم ایران زیبا و ارزشمند است.

وی با اشاره به افتتاح شبکه نسیم در شهر مریوان در کنار دریاچه زریوار در دوران مدیریت در صدا و سیما افزود: بالاترین امنیت را خود مردم ایجاد می کنند در آن روز نیمی از مردم مریوان آمدند؛ در لب مرز، جایی که دشمن تبلیغ می کند «امنیت وجود ندارد» همه مردم کرد قهرمان آمدند که بازتاب خوبی داشت.

اقوام گل های سرسبد کشور هستند

ضرغامی با تاکید بر ضرورت حفظ وحدت و امنیت در کشور بیان کرد: اقوام ما گلهای سرسبد و هویت ایران اسلامی و مایه تشخص کشور هستند، این تنوع و همبستگی در هیچ جای دنیا پیدا نمی شود. دشمن بر طبل اختلاف و جدایی می کوبد که این وحدت از ما گرفته شود، باید در هفته وحدت باید این اتحاد و یکپارچگی پاسداری شود.

صنایع دستی و گردشگری حوزه مغفول روستا است

وزیر میراث فرهنگی بیان کرد: تصور عوامانه این است که روستاها نقاط دور دست و دورافتاده و محروم هستند در حالی که روستاها جدی ترین حوزه مولد اقتصاد هر کشوری هستند، بویژه در ایران که به لحاظ گستردگی و تنوع و مزیت آنها در کمتر کشوری از دنیا وجود دارد. اگر نگاه ما به روستا به عنوان یک بخش مولد مهم اقتصادی که اقتصاد و پیشرفت کشور به این بخش وابسته است، نسبت به سایر سیاست ها، یک گام رو به جلو خواهد بود.

وزیر میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: در طول چهار دهه گذشته کارهای زیادی از راه سازی، آبرسانی، گازرسانی، برق رسانی، مخابرات و ارتباطات برای روستاها انجام شده است اما دشمن تلاش می کند این اقدامات را ندیده بگیرد.

وی بیان کرد: عدم توانمندسازی و آموزش در روستاها به نسبت امکانات و اقدامات یکی از ضعف های بزرگ ما بعد از انقلاب است، در اولویت این مناطق آموزش و هدایت گری تسهیلات را انجام ندادیم، هر چه جلوتر آمد وضعیت روستاها بد شد، مهاجرت صورت گرفت و روستاها خالی از سکنه شدند، از طرفی حاشیه نشینی در شهرها افزایش یافت، اکنون باید این روند بازگردد به شرط آنکه مزیت های روستا شناخته شود و همه کمک کنند.

صنایع دستی و گردشگری در روستا مغفول مانده است

ضرغامی کشاورزی و دامداری را مزیت نسبی روستاها دانست و گفت: صنایع دستی و گردشگری حوزه مغفول روستا است. حتی در مناطقی که از نظر اقلیمی کشاورزی و دامداری و با رکود مواجه می شود گردشگری می تواند به خوبی خود را نشان دهد و منبع درآمد و حضور مردم شود، در صنایع دستی هویت بنیان به عدد همه افراد می توانیم اشتغال صنایع دستی ایجاد کنیم.

ضرغامی گفت: همه بخش های دولتی باید در تقویت صنایع دستی و گردشگری وزارتخانه میراث فرهنگی را کمک کنند، روستایی و کشاورزی در جای خود قرار دارد، اما همان کشاورزی بهترین زمینه برای توسعه گردشگری روستایی است. در وزارت میراث فرهنگی میزهای تخصصی کشاورزی و عشایری راه انداخته شده و روی آن کار می شود، همه روستاها ظرفیت توسعه گردشگری کشاورزی و روستایی دارند.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: زمانی که عشایر کوچ می کنند زیباترین تصاویر خلقت آفریده می شود ما کمتر برای دیدن آن سفر می کنیم اما گردشگران خارجی قدر این پدیده را می دانند، تقاضای سفر به ایران در زمان کوچ عشایر افزایش می یابد و گردشگران خارجی برای تماشای کوچ عشایر هزینه می کنند، اما این ظرفیت را گردشگران داخلی معرفی نکردیم.

ضرغامی گفت: حدود 3 هزار بومگردی در کشور فعال است، سیاست دولت سیزدهم بر این قرار است تسهیلات و اعتبارات را به مشاغلی مانند صنایع دستی و بومگردی تاسیسات گردشگری در روستا بدهیم که با کمی کمک راه می افتند. اگر این توجه درست و مزیت هایی که در روستاها وجود دارد به خوبی پیگیری شود، نتایج مطلوبی محقق خواهد شد. متاسفانه در برخی روستاها باغ ها و شالیزارهای زیبایی وجود داشته که همه از بین رفته و ویلاسازی آپارتمان سازی شده است طبیعت از بین رفته که گردشگری را نابود می کند.

وزیر میراث فرهنگی گفت: برخی از مناطق و چشم اندازهای زیبا را اصحاب قدرت و ثروت نابود کردند، ویلا و ساختمان ساخته اند، دولت مردمی و همه موظفیم جلوی این کارها را بگیریم، طبیعت، گردشگری و میراث فرهنگی باید برای مردم و آینده باقی بماند، مردم از زندگی شهری که خسته می شوند به دامن طبیعت می روند، اما بسیاری از مناطق طبیعی زیبا در بیرون شهرها در حال از بین رفتن است.

مهاجرت معکوس به روستاها شروع شده است

وزیر میراث فرهنگی گفت: مردم به روستاها می روند مهاجرت معکوس به روستاها شروع شده است، سرمایه داران و پولدارها باید در روستاها سرمایه گذاری کنند. اما نباید منابع طبیعی و محیط زیست را که ظرفیت گردشگری روستا هستند، ویران کنند.

ضرغامی تصریح کرد: دولت سیزدهم برای تولید، رونق و توسعه صنایع دستی تسهیلات می دهد. بخش بزرگ فعالان صنایع دستی کشور در روستاها است و بخش بزرگ جامعه صنایع دستی، بیش از 70 درصد را زنان تشکیل می دهند. اتفاقا از مواد دورریز اطراف خود محصول تولید می کنند و به ندرت مواد اولیه از مناطق بیرون منطقه زندگی خود وارد می کنند.

ضرغامی گفت: هنرمند صنایع دستی از هیچ، با هنرمندی و مهارت همه چیز تولید می کنند، در همه جای دنیا همین کار را می کنند. اما لازم است همه دستگاه ها در حوزه گردشگری و صنایع دستی در بخش روستایی با وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی همکاری کنند.

وی با تشکر از مساعدت رئیس جمهور برای بیمه هنرمندان صنایع دستی گفت: 10 هزار هنرمند صنایع دستی مستقل بیمه می شوند که بخش بیشتر این فهرست به روستاییان تعلق خواهد داشت. اگر صنایع دستی رونق بگیرد از طرفی هم کمک شود این محصولات به بازارهای سنتی، محلی و استانی و ملی بیاید و به فروش برسد بازارها و بازارچه های بزرگ دائمی راه اندازی شود، قطعا روستاییان در حوزه گردشگری و صنایع دستی فعال تر و کارفرماهای محلی نیز بوجود می آید، زمانی که این صنعت سودآور شود دیگر به بیمه دولت به صورت یک طرفه نیاز نخواهد بود و کارفرما هنرمند را بیمه خواهد کرد، اما فعلا زیر پر و بال این صنعت را باید بگیریم.

صنایع دستی و گردشگری حوزه مغفول روستا است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو