علت درد ساق پا چیست و چگونه درمان می شود؟

علت درد ساق پا چیست و چگونه درمان می شود؟


منبع: آرگا

40

1401/7/20

08:53


درد ساق پا دارای علل های مختلفی می باشد و همچنین همراه با علائم مختلفی است که با روش هایی می توان این درد را کاهش داد.

یکی از مشکلات شایع در بین مردم درد ساق پا می باشد که دارای علل های مختلفی می باشد مشکلات جزئی در مدت زمان کوتاهی درمان می شود فقط برخی از علت ها از نظر پزشکی جدی هستند در ادامه مطلب قصد داریم شما را با شین اسپیلنت و راه های درمان آن آشنا کنیم.

 درد ساق پا

بررسی علائم و دلایل درد ساق پا

شین اسپیلنت در واقع ما بین کشاله ران تا مچ پا را شامل می شود شین اسپیلنت می تواند با روش های مختلفی تجربه گردد این درد می تواند با عناوین قسمت های بدن شرح داده شود هم چون درد نوک تیز، مبهم، بی حس کننده، سوزن سوزن شدن، سوزش و غیره.

علائم شین اسپیلنت

  • افزایش درد بعد از فعالیت سنگین
  • درد در قسمت جلویی ساق پا
  • حساس به لمس
  • ورم

علل شین اسپیلنت

  • تغییر برنامه ورزشی و فعالیت از نظر شدت، مدت، فرکانس
  • انجام ورزش با کفش نا مناسب
  • اختلالات ساختاری پا
  • صافی کف پا

درد در ناحیه ساق پا

درمان شین اسپیلنت

اگر دچار درد در راه رفتن هستید حتما باید به پزشک مراجعه کنید اما در این مقاله توصیه هایی برای کاهش درد پا گفته می شود:

۱- پیاده روی اولین قدم در درمان درد ساق پاها می باشد، باید تا جای که تحمل درد را دارید راه بروید هر روز سعی کنید کمی بیشتر مسافت طولانی تری راه بروید .

۲- اصول چهار گانه را رعایت کنید استراحت، گذاشتن متناوب یخ در طول روز بر روی آن، بستن پا بند کشسان، و همچنین گذاشتن بالش در زیر پا بهترین کار برای تسکین شین اسپیلنت است. استراحت مطلق و بلند کردن پا به کاهش ورم و سنگینی همراه با واریس کمک می‌کند.

۳- سعی کنید پا را گرم کنید گذاشتن بالشتک گرم نه داغ باعث می شود درد واریس‌های سطحی را کم کند گرما را برای آسیب‌ دیدگی تازه به‌کار نبرید، چون التهاب آن را تشدید می‌کند و التیام را به تأخیر می‌اندازد.

شین اسپیلنت

۴-  داروهای ضد التهابی مانند آسپرین و پروفن درد ناشی از آسیب دیدگی ساق پا را کاهش می دهد.

۵- با تجویز پزشک جوراب واریس بپوشید تا جریان خون کافی شود و در واقع درد ناشی از نارسایی سیاهرگی تسکین شود.

۶- برداشتن سیاهرگ آسیب‌دیده، نارسایی شدید سیاهرگی را برطرف می‌کند بنابراین عمل جراحی کنید داروهای ضد انعقاد نیز مفیدند، تسکین درد شدید نارسایی سرخرگی با روش‌هایی مثل استفاده از بالون برای باز کردن رگ یا جراحی آن انجام می‌شود.

چه افرادی در معرض درد ساق پاها قرار دارند ؟

اگرچه این مشکل برای هر فردی ممکن است اتفاق بیفتد اما برخی افراد بیشتر در معرض این نوع درد هستند، در زیر به این قبیل افراد اشاره می کنیم :

دردهای ساق پا

  • دوندگان به ویژه افرادی که بر روی سطوح ناهموار می دوند یا اینکه برنامه دویدن شان را ناگهان شدت می بخشند، همچنین ورزشکارانی که با انجام ورزش های سنگین موجب وارد آمدن فشار به پاها می شوند.
  • رقصنده ها؛ افرادی که دارای کف پای صاف یا بیش از حد فرو رفته هستند، در این حالت, عضلات و استخوان های آنها تحمل فشار های فعالیت های سنگین و شدید را ندارند.
  • افرادی که شغل نظامی دارند و کسانی که رژه می روند یا زیاد راه می روند.
  • کسانی که به هنگام راه رفتن کفش مناسبی نمی پوشند.
  • پیاده روی و راه رفتن های طولانی مدت
  • کمبود ویتامین دی، اختلالات مربوط به تغذیه و قاعدگی غیر طبیعی
  • افرادی که استخوان های ضعیفی دارند و مبتلایان به پوکی استخوان

تشخیص درد ساق پاها

پزشک با معاینه و بررسی سوابق پزشکی بیمار، می تواند علت درد ساق پاها را مشخص کند، همچنین نوع راه رفتن و گام برداشتن وی را بررسی کرده و به معاینه ساق، قوزک و کف پاها بپردازد، یک معاینه کامل دربرگیرنده حرکت دادن قوزک، پاها و بررسی حساسیت در استخوانها می باشد.

درد ساق پاها

ضمن اینکه ایستادن بر روی پایی که درد می کند و نیز پریدن با آن پا می تواند به تشخیص این دردها و یا شکستگی استرسی کمک نماید. حال برای اطمینان از اینکه علت این دردها شکستگی استرسی نیست، پزشک تجویز عکس برداری از پاها با اشعه ایکس را می دهد. البته در بیشتر مواقع این مشکل با عکس برداری اشعه ایکس مشخص نمی شود، به همین دلیل در صورت لزوم پزشکتان می تواند تجویز عکس برداری رزونانس مغناطیسی (MRI) یا اسکن استخوانی را دهد، همه این آزمایش ها، به پزشک برای تشخیص اینکه آیا این درد پاها به شکستگی استرسی مرتبط است یا خیر، کمک می کند، زیرا این آزمایشها سریعتر از اشعه ایکس می توانند مشکل را مشخص کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو