خواص کنگر کوهی یا صحرایی و خاصیت دارویی این گیاه

خواص کنگر کوهی یا صحرایی و خاصیت دارویی این گیاه


منبع: آرگا

39

1401/7/28

20:08


خواص کنگر کوهی بی شمار است و در درمان بیماری های گوناگونی چون کلیه، کبد، سرطان و غیره بسیار استفاده می شود.

اگر شما به طبیعت رفته باشید، قطعا کنگر وحشی یا همان کنگر صحرایی را زیاد دیده اید. کنگر کوهی گیاهی است که به صورت خودرو در طبیعت رشد می کند. برگ های این گیاه خار دارد و ساقه های آن ضخیم و کلفت می باشد. این گیاهان معمولا در فصل بهار می رویند. در این مطلب خواص کنگر کوهی را برای شما بیان کردیم.

معرفی خواص کنگر کوهی

معرفی خواص کنگر کوهی

یکی از گیاهانی که در طبیعت به صورت خودرو رشد می کند کنگر کوهی می باشد. خواص درمان کنگر کوهی بسیار زیاد است. به طوری که پزشک های طب سنتی مصرف این گیاه را به دلیل فواید زیادی که دارد، مصرف آن را پیشنهاد می کنند و در درمان انواع مشکلات و بیماری ها بسیار کاربرد دارد.

طبع گیاه کنگر وحشی گرم و خشک است، این گیاه دارای ویتامین های مختلفی چون ویتامین C، K، فیبر، پروتئین، منیزیم، پتاسیم، کلسیم، روی، مس، اسید فولیک و غیره است. شما می توانید این گیاه دارویی معجزه آسا را هم به صورت خام در دستور تهیه انواع سالادها و هم به صورت پخته در خورش و سوپ استفاده کنید. همچنین این گیاه دارویی برای تهیه ماست و یا بورانی کنگر به گزینه بسیار عالی می باشد. خواص کنگر گوهی به شرح زیر می باشد:

سم زدایی کلیه

یکی از خواص این گیاه ادرار آور بودن  و پاکسازی و سم زدایی کلیه ها می باشد. به این خاطر که برگ های این گیاه خاصیت دیورتیک دارد و عملکرد کلیه را بهتر می کند.

جلوگیری از دیابت و قند خون

یکی از فواید بی نظیر این گیاه، سم زدایی کبد می باشد. در نتیجه با مصرف این گیاه کوهی عملکرد شما بهتر می شود.  به طوری که با پیشگیری از ابتلا شدن به دیابت از بالا رفتن قند خون جلوگیری می شود. از سوی دیگر این گیاه کوهی سیلیمارین و فلاونوئید فراوانی دارد و کلسترول افرادی که به دیابت مبتلا هستند را پایین می آورد. علاوه بر این مزایایی که گفتیم از افزایش قند خون در افراد دیابتی جلوگیری می کند.

خواص کنگر وحشی

پاکسازی کبد

برای بهبود بیماری های کبدی، مصرف کنگر کوهی بسیار توصیه می شود. به این دلیل که این گیاه مقدار زیادی سیلیمارین و اسید کافئیک دارد، به همین خاطر از کبد شما در برابر عفونت ها مراقبت می کند. میوه این گیاه هم برای کبد بسیار مفید می باشد. در نتیجه خوردن این گیاه منجر می شود از کبد شما در برابر آسیب های مواد شیمیایی، الکل و سموم دیگر به خوبی محافظت کند. از این رو با استفاده از کنگر کوهی، یرقان، زردی و نارسایی کبدی خود را درمان کنید.

بهبود عملکرد معده و دستگاه گوارش

اگر شما جزء افرادی هستید که از درد معده رنج می برید و یا گاهی اوقات احساس بی اشتهایی می کنید به شما توصیه می کنیم برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش خود کنگر کوهی مصرف کنید. به این سبب که این گیاه دارای فیبر فراوانی می باشد و غذا راحتتر هضم می شود. افزون بر این استفاده از کنگر کوهی برای کسانی که بی اشتها هستند بسیار پیشنهاد می شود. به این دلیل که معده و سلامت گوارش شما را تقویت می کند، می توانید بی اشتهایی خود را رفع کنید.

البته کنگر کوهی حاوی اینولین می باشد که خاصیتی شبیه نشاسته دارد و باعث سم زدایی روده های شما می شود. به همین دلیل مصرف این گیاه دارویی باعث پیشگیری از ابتلا به سرطان روده می شود.

توضیح در مورد خواص کنگر کوهی

لاغری و کاهش وزن

یکی از فواید بی نظیر و شگفت انگیز این گیاه کاهش اشتها است که برای افرادی که از اضافه وزن خود رنج می برند. چون این گیاه دارای مقدار زیادی فیبر می باشد که دارای کالری پایینی می باشد. به همین سبب با خوردن این گیاه احساس سیری می کنید و مانع از پرخوری شما می شود.

رفع کم خونی

کنگر وحشی حاوی مس فراوانی می باشد؛ به همین دلیل استفاده آن منجر می شود تا گلبول های قرمز شما بیشتر شود. این خصوصیت باعث می شود جریان خون در بدن بهبود پیدا کند و کم خونی برطرف شود.

کاهش فشار خون

یکی از فواید عالی این گیاه این است که فشار خون را پایین می آورد به خصوص در افرادی که دائما دچار فشار خون بالا می باشند. به این دلیل که این گیاه دارای پتاسیم فراوانی می باشد.

معرفی فواید کنگر کوهی

افزایش نیروی جنسی

یکی از خواص کنگر کوهی این است که نیروی جنسی را در افرادی که دچار سردی شده اند را بیشتر می کند. بنابراین این گیاه دارای هورمون های گیاهی است که ترشحات غدد را تقویت می کند.

درمان واریس، آرتروز و روماتیسم

اگر از دردهای مفصلی و استخوانی رنج می برید، حتما دمنوش کنگر کوهی را مصرف کنید. یکی از مزایای بی نظیر این گیاه ضد التهابی بودن آن است که برای درمان بیماری های آرتروز، روماتیسم و واریس بسیار کاربرد دارد. اگر پاهای شما به دلیل انجام کار زیاد، دچار واریس شده اند، استفاده از این گیاه برای درمان واریس بیمار تاثیر گذار است.

پیشگیری از ابتلا به سرطان

یکی از خاصیت های مهم این گیاه ضد سرطانی بودن آن است. چون این گیاه دارای سیلیمارین فراوانی می باشد و این ماده باعث ضد سرطانی بودن این گیاه شده است. بنابراین برای جلوگیری از ابتلا به انواع سرطان  و درمان آن ها بسیار استفاده می شود.

در مورد خواص کنگر کوهی چه می دانید

حفظ سلامت قلب

یکی از مواد مغذی در کنگر کوهی سیلیمارین می باشد. در نهایت خوردن این گیاه باعث می شود چربی بالای  خون مانند کلسترول و تری گلیسرید به مقدار زیادی کاهش پیدا کند. به همین دلیل مصرف و استفاده از این گیاه موجب می شود قلب تقویت شود و شما را در برابر بیماری های گوناگونی قلبی و عروقی و حمله های قلبی مراقبت کند. این خصوصیت سبب شده است تا در ساخت داروهای مربوط به مشکلات قلبی از این گیاه استفاده کنند.

رفع تب و لرز

اگر به سرماخوردگی فصلی دچار شدید و یا خاطر آنفولانزا تب بالایی دارید، توصیه می شود کنگر کوهی استفاده کنید. چون با مصرف این گیاه تب شما به سرعت پایین می آید.

فایده آنتی اکسیدانی

یکی از خواص بی نظیر کنگر کوهی آنتی اکسیدان بودن آن می باشد که جلوی فعالیت مخرب رادیکال های آزاد را می گیرد.

معرفی مزایای کنگر کوهی

عوارض استفاده از کنگر کوهی

اگر چه این گیاه خواص شگفت انگیز و معجزه آسایی دارد ولی استفاده بیش از اندازه این گیاه به هیچ وجه توصیه نمی شود. همچنین استفاده این گیاه شگفت انگیز برای بعضی از افراد منع شده است. به طور مثال مصرف بیش از اندازه کنگر کوهی موجب می شود کیسه صفرا دچار انقباض شود. در نهایت اگر کیسه صفرا دارید بهتر است از مصرف آن خودداری کنید.

افزون بر این استفاده بیش از حد این گیاه موجب شدید شدن مشکلات بیماران کلیوی و کبدی می شود. همچنین زنان باردار و شیرده بهتر است در این دوران حساس، از مصرف بی رویه این گیاه پرهیز کنند.

پس از اتمام این مطلب به منظور آشنایی با فواید درمانی مصرف دیگر گیاهان دارویی همچون خواص پونه کوهی و خواص چای کوهی می توانید به این لینک ها مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو