خواص چای کوهی

خواص چای کوهی برای رحم خواص چای کوهی برای مردان خواص چای کوهی برای کبد خواص چای کوهی در طب اسلامی ترکیب چای کوهی با چی خوبه خواص چای کوهی برای سرماخوردگی خواص چای کوهی و آویشن خواص چای کوهی برای لاغری

چای کوهی گیاهی ارزشمند است و خواص دارویی فراوانی دارد. چون طبع چای کوهی خشک و گرم است، دمنوشی بسیار خوب برای فصول مرطوب و سرد سال به حساب می‌آید. چای کوهی بسیار عطر و طعم خوشی دارد و مزه آن مانند ترکیب لیمو، بابونه و نعناع است. ترکیبات شیمیایی مختلف مثل تانن، هاپیرین، اسید نیکوتینیک و هایپرسین در چای کوهی وجود دارد. از مهم‌ترین خواص چای کوهی می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، تسکین سرفه، کاهش درد و التهاب، بهبود علائم قاعدگی، آرام‌بخشی، مفیذ برای کلیه‌ها و خواص ضد سرطانی اشاره کرد، برای مشاهده مضرات و خواص چای کوهی در ادامه با سایت چی‌شی همراه باشید.

خواص چای کوهی

تقویت سیستم ایمنی بدن

مصرف چای کوهی، خاصیت و مزایای فراوانی برای بدن دارد و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. دلیل آن هم ترکیبات شیمیایی و مفید موجود در آن است که باعث شفابخشی این گیاه شده است.

تسکین سرفه

همه افراد در طول زندگی خود، درگیر سرفه و عطسه شده‌اند که از عوارض بیماری‌های تنفسی مثل گلودرد، سرماخوردگی، آسم و غیره است. این گیاه خلط‌آور است و می‌تواند عفونت را از مجاری تنفسی خارج کرده و مجاری را پاک کند. بنابراین از این گیاه در بهبود برونشیت، آسم، ذات الریه و … استفاده می‌کنند. به علاوه چای کوهی روی سینوزیت هم موثر است.

کاهش درد و التهاب

چای کوهی در درمان و کاهش درد و التهاب بدن تاثیر به‌سزایی دارد. علت آن ترکیبات موجود در چای کوهی است که این خاصیت را به آن بخشیده است. از خواص چای کوهی کمک به درمان رماتیسم مفصلی است.

چای کوهی در قاعدگی زنان

چای کوهی قاعده‌آور است، یعنی چه؟ این بدان معناست که چای کوهی این قابلیت را دارد که مقدار خونریزی و چرخه قاعدگی را در زنان تنظیم و کنترل کند. علاوه بر این چون طبع گرمی دارد و ضد درد هم هست، به کاهش درد دوران قاعدگی هم کمک بسیاری می‌کند.

خواص آرام‌بخشی چای کوهی

اگر می‌خواهید بعد از یک روزکاری خسته‌کننده، کمی استراحت کنید و آرامش را به اعضای بدن خود برگردانید، به چای کوهی نیاز دارید. دمنوش چای کوهی به بی‌خوابی، رفع استرس، بی‌قراری و تنش کمک می‌کند. از عوامل آرامش‌بخش این گیاه، عطر و بوی خوشایند آن است که آن را به معجزه‌ای برای آرامش تبدیل کرده است. برای بهبود کیفیت خواب هم می‌توان از این چای فوق‌العاده دارویی استفاده کرد.

اثر چای کوهی بر کلیه

چای کوهی میزان ادرار را افزایش می‌دهد. این امر باعث سلامتی کلیه‌ها و رفع عفونت‌های مربوط به کلیه می‌شود. با توجه به این خواص چای کوهی می‌توان دمنوش آن را به افرادی که از سنگ کلیه رنج می‌برند پیشنهاد داد.

اثر کاهشی سرطان دهانه رحم و سینه

با عصاره چای کوهی می‌توان رشد سلول‌های بدخیم سرطان دهانه رحم را تا ۵۰ درصد کاهش داد. متخصصان با آزمایش ترکیبات مختلفی از این چای فهمیدند که دو ترکیب پامی فرین E و متوکسی‌ساکورانتین ۶ نسبت به بقیه ترکیبات اثر بیشتری دارند. در ایتالیا مطالعه‌ای روی اثر اسانس چای کوهی در سرطان سینه، روده بزرگ و ملائومای انسان انجام داده‌اند که نتایج خوبی به همراه داشت. آنها متوجه شدند که چای کوهی توانسته به مقدار زیادی مانع تکثیر سلول‌های سرطانی شود.

عوارض و مضرات چای کوهی

زنان باردار

اگر زنان باردار می‌خواهند از این چای استفاده کنند، باید با پزشک خود مشورت داشته باشند. زیرا این گیاه ممکن است که باعث سقط جنین شود. در دوران شیردهی‌هم باید با مشورت دکتر از آن مصرف شود.

تداخل دارویی

افرادی که از داروهای رفع حساسیت، ضدسرماخوردگی، ضدبارداری و غیره استفاده می‌کنند، نباید از این چای استفاده کنند. باید دقت داشت که مصرف این چای با داروی مورد نیاز شما تداخل نداشته باشد.

چاقی و اضافه وزن

چای کوهی اشتها‌ آور است و به همین دلیل می‌تواند باعث چاقی شود؛ پس بهتر است افرادی که اضافه وزن دارند آن را مصرف نکنند. البته برای کسانی که دبنال اضافه وزن هستندف می‌توان مفید واقع شود.

فشار خون

تحقیقات کاملی در این رابطه انجام نشده استف ولی برای احتیاط توصیه می‌شود افراد با فشارخون کم یا زیاد، برای استفاده باید از مشاوره پزشک کمک بگیرند.

ادرار خونی

این چای ممکن است برای افرادی که طبع گرمی دارند مضر باشد، چون خود گیاه هم گرم مزاج است و با مصرف زیاد، باعث خون‌آلود شدن ادرار شود.