حساسیت پوستی در کودکان، آلرژی های مهم و راه درمان فوری و قطعی

حساسیت پوستی در کودکان، آلرژی های مهم و راه درمان فوری و قطعی


منبع: نی نی بان

31

1401/7/29

15:25


درمان حساسیت پوستی در کودکان، آلر

وقتی پوست صورت یا بدن فرزند شما دچار کهیر یا حالت پوسته پوسته شود؛ احتمالا دچار حساسیت پوستی شده است. این مشکل معمولا زمانی رخ می‌دهد که کودک به ماده یا شرایطی آلرژی دارد. این مشکل پوستی انواع مختلفی دارد؛ اگرچه درمان حساسیت پوستی در کودکان عموما ساده است اما باید نکات مربوط به آن را بدانید؛ در ادامه با ما همراه باشید تا درباره انواع آلرژی پوستی کودکان و راه درمانش بدانید.

انواع حساسیت پوستی کودکان چیست؟

اگرچه حساسیت پوستی کودکان، عموما روی پوست آنها ایجاد می‎شود اما عوامل مختلفی می‌توانند علائم حساسیت پوستی کودک را شعله‌ور سازند؛ از جمله:

  • حساسیت غذا
  • حساسیت به هوا
  • حساسیت به لباس
  •  حساسیت به دارو 
  • حساسیت به زیورآلات
  • حساسیت به حیوانات خانگی

مطلب پیشنهادی: علائم حساسیت غذایی در کودک


 

‌‌توابثورات گهگاهی به خصوص در هوای خشک اتفاق می افتد. اما راش هایی که از بین نمی روند می توانند آلرژی های پوستی باشند.

آلرژی پوستی شایع ترین آلرژی در کودکان است. دومین مورد شایع آلرژی به غذاهاست. آلرژی های تنفسی که در بین کودکان بزرگتر شایع تر است، سومین شایع ترین آلرژی ها است.

با توجه به منبع مورد اعتماد مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، موارد آلرژی های پوستی و غذایی در بین کودکان در طی یک بررسی طولانی مدت (1997-2011) افزایش یافته است، و آلرژی های پوستی در کودکان کوچکتر از بزرگترها شایع تر است. آنهایی که

آلرژی یکی از شایع ترین شرایط پزشکی است، اما ابتلا به آن در سنین پایین می تواند با سلامت جسمی و روحی کودک تداخل داشته باشد.

با انواع مختلف آلرژی های پوستی در کودکان و چگونگی یافتن موثرترین درمان آشنا شوید.

درمان حساسیت پوستی در کودکان، آلر

خبرنامه خط سلامت
ایمیل هفتگی آلرژی و آسم ما را دریافت کنید
برای کمک به جلوگیری از محرک‌ها و مدیریت واکنش‌ها، توصیه‌های تخصصی و اخبار درمانی را برای شما ارسال می‌کنیم.

ایمیل خود را وارد کنید
همچنین برای خبرنامه محبوب سلامت قلب ما ثبت نام کنید
حریم خصوصی شما برای ما مهم است

اگزما
از هر 10 کودک یک نفر به اگزما مبتلا می شود. اگزما (که درماتیت آتوپیک نیز نامیده می‌شود) یک بیماری التهابی پوستی است که با بثورات قرمز رنگ همراه با خارش مشخص می‌شود. معمولا در کودکان 1 تا 5 ساله ظاهر می شود. آلرژی های غذایی یا آلاینده های محیطی می توانند باعث اگزما شوند، اما گاهی اوقات هیچ دلیلی پیدا نمی شود.

درمان آلرژی های پوستی در کودکان درمان حساسیت پوستی در کودکان، آلر

درمان: درمان استاندارد شامل:

اجتناب از آلرژن ها
استفاده از پمادها و مرطوب کننده ها
در موارد شدید، با استفاده از داروهای تجویزی
اگر مشکوک به آلرژی هستید با پزشک خود صحبت کنید. متخصص آلرژی می‌تواند به تشخیص اینکه کدام آلرژن‌ها باید اجتناب کرد یا کدام غذاها را حذف کرد، کمک می‌کند.


درماتیت تماسی آلرژیک
درماتیت تماسی بثوراتی است که بلافاصله پس از تماس با یک ماده تحریک کننده ظاهر می شود. اگر کودک شما به یک ماده حساسیت داشته باشد، ممکن است درماتیت تماسی آلرژیک داشته باشد.

پوست ممکن است در اثر مواجهه مکرر تاول بزند، پوسته پوسته به نظر برسد یا چرمی به نظر برسد. اگر مشکوک هستید که پوست کودکتان واکنش آلرژیک نشان می دهد، با پزشک خود صحبت کنید. پزشک می تواند به شناسایی علت کمک کند تا بتوان از آن جلوگیری کرد.

درمان: می‌توانید درماتیت تماسی آلرژیک را با روش‌های زیر درمان کنید:

اجتناب از محرک
استفاده از کرم استروئیدی تجویزی
بهبود پوست با دارو
مصرف آنتی هیستامین برای تسکین خارش

درمان حساسیت پوستی در کودکان، آلر

کهیر بلافاصله پس از تماس با یک آلرژن به صورت برآمدگی های قرمز رنگ ظاهر می شود و یک واکنش آلرژیک شدید است. بر خلاف سایر حساسیت های پوستی، کهیر خشک یا پوسته پوسته نیست و می تواند در هر جایی از بدن ظاهر شود.

برخی از علائم احتمالی دیگر عبارتند از مشکلات تنفسی یا تورم دهان و صورت. اگر این علائم با کهیر اتفاق افتاد فوراً به پزشک مراجعه کنید.

درمان: در بیشتر موارد، کهیر خود به خود از بین می رود، به شرطی که از آلرژن اجتناب کنید. پزشک ممکن است مصرف آنتی هیستامین را برای درمان یا پیشگیری از کهیر پیشنهاد کند.

علل آلرژی پوستی
آلرژی زمانی رخ می دهد که بدن به مواد خاصی واکنش منفی نشان دهد. این موارد می تواند شامل، اما محدود به موارد زیر نباشد:

غبار
رنگ ها
غذا
عطرها
لاتکس
قالب
شوره حیوانات خانگی
گرده
در برخی موارد، علائم آلرژی پوستی زمانی خود را نشان می دهد که پوست مستقیماً با یک ماده خارجی تماس پیدا می کند. در موارد دیگر، ماده حساسیت زا بلعیده یا استنشاق می شود.

علائم همچنین ممکن است همراه با انواع دیگر علائم آلرژی مانند سردرد، احتقان، عطسه و آبریزش بینی ظاهر شوند.

چگونه متوجه می شوید که فرزندتان به چه چیزی حساسیت دارد؟
گاهی اوقات تنها کاری که پزشک شما باید انجام دهد این است که یک شرح حال خوب برای تصمیم گیری در مورد اینکه کودک شما باید از چه چیزی اجتناب کند، بگیرد. یک "تاریخچه خوب" زمانی جمع آوری می شود که پزشک به نگرانی ها، ایده ها و انتظارات شما گوش می دهد. سابقه کودک شما ممکن است برای پزشک کافی باشد تا به شما کمک کند ابتدا کدام آلرژن بالقوه را حذف کنید.

اگر آزمایش آلرژی لازم باشد، پزشک شما معمولاً یک آزمایش پچ (روی سطح پوست) یا یک تست خراش پوستی انجام می‌دهد (خراش‌های سوزن را به قدری ریز می‌کند که نباید آسیب ببینند یا خونریزی کنند). هر دو آزمایش شامل وارد کردن مقادیر کمی از آلرژن ها به پوست است. اگر واکنشی رخ دهد، ممکن است کودک شما به این ماده آلرژی داشته باشد.

پزشک شما بر اساس محیط و سابقه خانوادگی از مواد مختلفی استفاده می کند. گاهی اوقات از آزمایش خون برای تشخیص استفاده می شود، اما ممکن است دقت کمتری داشته باشد، به خصوص در کودکان بسیار کم سن.

همه واکنش های پوستی واکنش های آلرژیک نیستند. پزشک شما می تواند به تعیین علت واکنش پوستی کودک شما کمک کند.

اگزما و آلرژیبچه ها درمان دارد؟ درمان حساسیت پوستی در کودکان، آلر


چه زمانی اورژانسی است؟
در موارد نادر، کهیر می تواند بخشی از شوک آنافیلاکتیک باشد. آنافیلاکسی به طور بالقوه تهدید کننده زندگی است و تقریباً بلافاصله پس از قرار گرفتن در معرض آن رخ می دهد.

علائم آنافیلاکسی عبارتند از:

نبض تند و ضعیف
تورم چشم ها، لب ها یا صورت
حالت تهوع
استفراغ
سرگیجه
غش کردن
مشکل در تنفس
اگر فرزند شما دچار آنافیلاکسی است با اورژانس تماس بگیرید. همچنین ممکن است پزشک به شما بگوید از تزریق خودکار اپی نفرین استفاده کنید.

اگر کودک شما دچار حمله آلرژی شدید شده است و وضعیت خود را مدیریت نمی کند، با پزشک قرار ملاقات بگذارید.

چگونه آلرژی های پوستی را مدیریت می کنید؟
آلرژی‌های پوستی در هر سنی اتفاق می‌افتد، اما منبع معتبر CDCT می‌گوید که در کودکان خردسال شایع‌تر است. خوشبختانه، شدت آن با افزایش سن کاهش می یابد.

اما هنوز مهم است که هر گونه تغییرات غیرعادی پوستی در کودک خود را زودتر و قبل از بروز عوارض برطرف کنید. اقدامات پیشگیرانه بخش کلیدی پیشگیری از عود علائم آلرژی پوستی در کودکان است.

حتی اگر بثورات از بین برود، اگر کودک شما دوباره در معرض محرک‌های خاصی قرار گیرد، می‌تواند عود کند. بنابراین، بهترین راه برای درمان این آلرژی ها، تشخیص زودهنگام علت و جلوگیری از بدتر شدن آن است.

با یک متخصص اطفال کار کنید تا مطمئن شوید که درمان تمام نگرانی های شما را برطرف می کند.

ندا ادیبی در رابطه با بیماری‌های شایع پوستی در فصل بهار، اظهار داشت: کهیر پوستی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی در فصل بهار به شمار رفته که مصرف مواد غذایی همچون کیوی، هندوانه و توت‌فرنگی سبب بروز و تشدید آن می‌شود.
وی افزود: مصرف آجیل و مغزیجات از آنجایی که در فصل بهار به دلیل عید نوروز در میان افراد بیشتر می‌شود، آلرژی‌های پوستی نیز افزایش می‌یابد، چرا که این مواد دارای مواد آلرژی‌زا هستند.
متخصص پوست با بیان اینکه تماس با گل و گیاه نیز سبب بروز آلرژی‌های پوست می‌شود، گفت: آلرژی پوستی در کودکان شایع‌تر بوده و والدین باید نسبت به پیشگیری از این موضوع با رژیم غذایی مناسب و دور کردن فرزندان خود از تماس مستقیم با گل و گیاه، اقدام کنند.
ادیبی با اشاره به اینکه پیشگیری بهترین درمان آلرژی‌های پوستی به شمار می‌رود، ادامه داد: استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده، مقاومت پوست را بیشتر کرده و سبب پیشگیری از این بیماری می‌شود.
وی بیان داشت: اصولاً پزشکان بسته به شدت آلرژی، داروهایی همچون آنتی‌هیستامین و کورتون موضوعی تجویز کرده که البته این درمان در کودکان می‌تواند به صورت خفیف انجام گیرد، البته افراد باید در صورت بروز چنین مشکلاتی، از خوددرمانی جلوگیری کرده و به پزشک متخصص مراجعه کنند.
متخصص پوست گفت: شدت تابش خورشید در فصل بهار نسبت به پاییز و زمستان بیشتر بوده واین مسئله می‌تواند پوست افراد را تحت‌تأثیر قرار دهد، لذا توصیه می‌شود افراد از 10 صبح تا 4 بعدازظهر کمتر در فضای آزاد و نور مستقیم خورشید قرار گیرند و در غیر این صورت، استفاده از کرم‌های ضدآفتاب را هر 4 ساعت یکبار مدنظر قرار دهند.
ادیبی خاطرنشان کرد: کهیر آفتابی یک بیماری پوستی بوده که هر چه تابش خورشید بیشتر باشد، شدت این بیماری نیز افزایش می‌یابد، البته این بیماری ارثی نیست و جنبه ژنتیک ندارد و پیشگیری از آن نیز، دور ماندن از نور مستقیم خورشید است.
 


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو