درمان سریع شوره سر تنها با چند راهکار ساده

درمان سریع شوره سر تنها با چند راهکار ساده


منبع: ساعد نیوز

1

1402/12/20

11:35


یکی از مشکلات متداول پوستی که بسیاری از افراد با آن روبه‌رو هستند، شوره سر است. درمان‌های مختلفی برای شوره سردی این مقاله از ساعد نیوز ذکر شده است که شما می‌توانید به دلخواه یکی از آن ها را انتخاب کنید.

درمان شوره سر شاید خواسته بسیاری از افراد باشد به همین دلیل ما در این مطلب تصمیم گرفتیم بهترین راهکارها را به شما آموزش دهیم. شوره سر در واقع وضعیتی است که برای موهای چرب یا خشک به وجود آمده و پوست سر را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. این یک‌شکل ساده از درماتیت پوست سر است که به شکل پوسته‌های سفید در نتیجه تجزیه و ازبین‌رفتن سلول‌های مرده پوست از پوست سر ظاهر می‌شود.

علل به وجود آمدن شوره سر


شوره سر یک مشکل شایع پوستی است و دلایل آن ممکن است متنوع باشند:

  • استرس و نگرانی: استرس و نگرانی می‌توانند عوامل مؤثر در ایجاد شوره باشند.

  • قارچ‌های پوستی: یکی از دلایل شایع شوره سر، وجود یک نوع قارچ به نام “Malassezia” است که در پوست سر زندگی می‌کند.

  • خشکی پوست سر: خشک‌بودن پوست سر می‌تواند باعث تحریک شدن پوست سر شده و باز شدن لایه‌های پوست منجر به تولید شوره شود.

  • استفاده از محصولات نامناسب: استفاده از شامپوها یا محصولات مو ممکن است باعث حساسیت پوست شده و شوره ایجاد کند.

  • تعداد بیش از حد چربی پوست: اگر پوست سر بیش از حد چرب باشد، این می‌تواند به افزایش تولید شوره منجر شود.

  • استفاده از آب گرم: آب گرم بر روی پوست سر باعث خشکی پوست سر شده و شوره ایجاد کند.

  • بیماری‌های پوستی: برخی از بیماری‌های پوستی مانند زوریازیس (یک نوع عفونت قارچی) نیز ممکن است باعث ایجاد شوره شوند.

  • فعالیت زیاد ںغدد چربی: افزایش فعالیت غدد چربی در پوست سر، موجب افزایش تولید شوره می‌شود.

درصورتی‌که شوره سر به‌صورت مداوم و شدید ایجاد می‌شود یا با علائم دیگری همراه است، باید به پزشک مراجعه کنید تا علت دقیق تشخیص داده شود و درمان مناسب انجام شود.

شوره سر

بهترین روش‌های درمان خانگی شوره سر


درمان سریع شوره سر، کار نسبتا راحتی است و راه‌های مختلفی برای از بین بردن آن وجود دارد که در اینجا چند روش ، برای درمان قطعی شوره سر که به درمان شوره سر دکتر خیراندیش شهرت دارد را به شما معرفی خواهیم کرد:

درمان خانگی شوره سر با ماست


ماست، یک ماده بسیار موثر برای تقویت پوست و مو است، برای درمان سریع شوره سر می‌توانید مقداری ماست بر روی پوست سر خود بمالید و اجازه دهید حدود 20 دقیقه بر روی موهای شما بماند و بعد ان را شسته و با یک شامپو مناسب موهای خود را تمیز کنید.

درمان خانگی شوره سر با نمک


استفاده از نمک برای درمان خانگی شوره سر نیز بسیار موثر است. نمک باعث از بین بردن سلول‌های مرده و باز کردن منافذ پوست می‌شود، تولید چربی اضافی توسط پوست را کنترل و باعث رطوبت رسانی به سطح پوست می‌شود. برای درمان شوره به وسیله نمک می‌توانید به صورت مستقیم، نک را بر سطح پوست سر بریزید، دست خود را خیس کرده و به مدت 15 دقیقه پوست را ماساژ دهید. و همچنین می‌توانید نمک را به شامپو اضافه کنید و با آن موهای خود را بشویید.

درمان خانگی شوره سر با روغن زیتون


در طب سنتی از روغن زیتون برای درمان گیاهی شوره سر و ریزش مو استفاده‌های زیادی می‌شود چرا که این روغن باعث نرمی و رطوبت رسانی به سطح پوست می‌شود و به این ترتیب، ویتامین‌های موجود در این روغن، جذب سر می‌شود و باعث از بین بردن شوره سر می‌شود.

درمان خانگی شوره سر با حنا


حنا از دیرباز برای تقویت موهای سر مورد توجه افراد بوده است. استفاده از حنا برای درمان خانگی شوره سر چرب یک راه‌حل فوق‌العاده مناسب است که تاثیر فوری دارد و بعد از یک‌ بار استفاده از این ماده می‌توانید تاثیر آن را ببینید. همچنین برای درمان خانگی شوره سر قارچی نیز می‌توانید از این ماده در ماسک‌های مختلف استفاده کنید تا به سرعت شوره سر را رافع کند.

حنا

درمان خانگی شوره سر با روغن کنجد


روغن کنجد خاصیت مرطوب کننده، ضد باکتری و ضد قارچ دارد به همین خاطر از بروز عفونت‌های پوستی بر روی سر جلوگیری می‌کند و به این ترتیب شوره سر را از بین می‌برد. برای درمان خانگی شوره سر کودکان می‌توانید مقداری روغن کنجد بر روی سطح سر کودک بمالید و به مدت 10 دقیقه آن را ماساژ دهید و بعد به وسیله شامپو و آب ولرم موهای کودک را بشویید.

درمان خانگی شوره سر با سرکه سیب


سرکه سیب بهترین ماده موثر در درمان شوره سر است چرا که خاصیت اسیدیته دارد و به همین خاطر سلول‌های مرده را از سطح پوست جدا می‌کند، PH پوست را متعادل می‌کند و از رشد قارچ بر روی پوست جلوگیری می‌کند.

درمان خانگی شوره سر با جوش شیرین


جوش شیرین باعث پاکسازی پوست و رفع شوره سر می‌شود، سلول‌های مرده را از پوست جدا می‌کند، به رفع سبوم اضافی بر روی پوست می‌پردازد و همچنین به تعادل سطح PH پوست می‌پردازد.

برای درمان شوره چه مواد غذایی مصرف کنیم


غذاهایی که دارای آهن، زینک، پروتئین، ویتامین B12 و مقادیر زیادی اسید امگا 6٫ باشند برای تقویت موها و جلوگیری از شوره زدن مو ضروری هستند.

عوامل خطر


بعضی عوامل احتمال ابتلا به شوره را افزایش می‌دهند، از جمله:

  • سن: شوره سر معمولا از سنین جوانی شروع می‌شود و تا میانسالی ادامه می‌یابد. این گفته به این معنی نیست که افراد مسن دچار شوره سر نمی‌شوند. در بعضی از افراد، این مشکل می‌تواند مادام‌العمر باشد.

  • جنسیت: شوره سر در مردان شایع‌تر از زنان است.

  • بعضی از بیماری‌ها: به نظر می‌رسد بیماری پارکینسون و سایر بیماری‌هایی که روی سیستم عصبی تاثیر می‌گذارند و همچنین HIV و ضعف سیستم ایمنی احتمال ابتلا به شوره را افزایش می‌دهند.

علائم شوره سر


علامت اصلی شوره پوسته پوسته شدن پوست کف سر است. معمولا پوسته‌های سفید و چرب در میان موها و روی شانه‌های شما جمع می‌شوند. وقتی استرس دارید و همچنین در ماه‌های پاییز و زمستان که هوا خشک است، این عارضه تشدید می‌شود. سایر علائم عبارتند از:

  • اریتما (لکه‌های قرمز روی پوست سر و صورت)

  • وجود شوره در ابرو یا سبیل

  • خارش پوست سر

  • ریزش مو

  • وجود پوسته‎های خشک روی پوست صورت

    خارش سر

راه‌های پیش‌گیری از شوره سر


با رعایت نکات زیر می‌توانید از شوره سر جلوگیری کنید:

  • بهداشت را رعایت کنید. تمام تلاش خود را بکنید که پوست سرتان را لمس نکنید، به خصوص اگر می‌خارد. خاراندن پوست سر باعث تحریک بیشتر آن می‌شود و یک چرخه معیوب ایجاد می‌کند. وقتی با خاراندن روی پوست سرتان خراش ایجاد می‌کنید، ممکن است آلودگی‌ها را به آن منتقل کنید که این امر شوره را بدتر می‌کند.

  • در استفاده از شامپو تعادل را رعایت کنید. به اندازه کافی شامپو بزنید تا چربی‌ اضافی از بین برود؛ اما در این کار زیاده‌روی نکنید، چون ممکن است پوست سر را تحریک کند.

  • استرس خود را کاهش دهید. استرس در بعضی از افراد شوره سر را تشدید می‌کند. مالاسزیا با استرس وارد پوست سر نمی‌شود، اما اگر سیستم ایمنی بدنتان ضعیف باشد می‌تواند رشد کند؛ این دقیقا همان کاری است که استرس با بدن شما می‌کند. پیاده‌روی و یوگا هر دو به کنترل استرس کمک می‌کنند.

  • اجازه دهید موهایتان نفس بکشند. تحقیقات نشان می‌دهد که رفتن به فضای باز، به خصوص به جاهایی که هوای تازه‌تری دارند، می‌تواند به کاهش تجمع چربی در پوست سر کمک کند.

  • پوست سر خود را ماساژ دهید. این کار به جلوگیری از علائم شوره سر کمک می‌کند.

موهای خود را برس بزنید. وقتی موهایتان کمی مرطوب است (نه خیس)، آن‌ها را برس بزنید. این کار را حداقل 2 بار در روز انجام دهید

شانه کردن

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو