فواید حیوان خانگی برای کودک و اثرات نگهداری از حیوانات در منزل

فواید حیوان خانگی برای کودک و اثرات نگهداری از حیوانات در منزل


منبع: آرگا

37

1401/7/30

16:09


کودکان از بازی و همراهی با حیوانات بسیار لذت می برند و گاهی حضور این موجودات برای آن ها بسیار سودمند است. این مطلب به فواید حیوان خانگی برای کودک می پردازد.

بر اساس پژوهش های جدید، نگهداری از حیوانات خانگی اثرات روانی مثبتی برای کودکان داشته با فواید بسیاری همراه است. در این مطلب با فواید حیوان خانگی برای کودک آشنا می شوید.

آشنایی با فواید حیوان خانگی برای کودک

همه ما در دوران کودکی از بازی و همراهی با حیوانات لذت می بردیم. چه این همبازی ما یک خرگوش بود یا یک گربه یا اسب. ولی این حیوانات دوست داشتنی تنها برای تفریح و بازی نبوده و گاه حضور آن ها فواید و سودمندی هایی را هم به همراه دارند. شاید اندکی اغراق آمیز باشد ولی تعامل با حیوانات خانگی علیرغم سرگرم نمودن بچه ها می تواند خاطرات بی نظیری را برای آن ها ایجاد کند. در ضمن به رشد جسمی، ذهنی، اجتماعی و احساسی آن ها هم کمک می کنند.

شایان ذکر است روان درمانگران در پژوهش های جدید که درباره روابط انسان ها و حیوانات انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که نگهداری از حیوانات خانگی مزایای زیادی برای کودکان به همراه دارد. به گفته آن ها حیوان خانگی می تواند در فرایندهای درمانی متعدد، از کودکانی که دارای مشکل ارتباطی بوده تا کودکی که با زخم های روانی عمیق روبرو است به کمک روان درمانگر آید.

بیشتر والدین نگهداری از حیوانات خانگی را دوست دارند ولی در بیشتر مواد به خاطر فرزندان از این کار منصرف می شوند زیرا تصور می کنند این حیوانات سلامت جسمی و روحی کودک آن ها را به خطر می اندازد. هر چند این نگرانی طبیعی بوده ولی لازم است بدانید حیوان خانگی هم سبب سرگرم شدن کودکان شده و هم فواید زیادی به دنبال دارند.

یک حیوان خانگی می تواند دوست صمیمی فرزند محسوب شود و حس مسئولیت پذیری را از همان ابتدا در وی فعال نماید. البته قبل از کاری ضرورت دارد که کودک یاد بگیرید که حیوان خانگی به مراقبت و نظافت نیاز داشته و درک کند که ممکن است حیوان خانگی اش روزی بیمار شده و یا بمیرد.

در صورتی که هزینه نگهداری حیوان خانگی، ترس از آلرژی و بیماری ها، زمان و … شما را از مراقبت از حیوان خانگی منصرف نموده برای آشنایی با فواید حیوان خانگی برای کودک با ادامه مطلب همراه ما باشید.

۱. مشارکت بیشتر در کارهای گروهی

یکی از پژوهشگران در مطالعه ای به این نتیجه رسید که داشتن حیوان خانگی سبب می شود کودک در کار گروهی مشارکت بیشتری از خود نشان دهد و با دیگران بیشتر همکاری نماید. یکی از علت های این موضوع توجه بیشتر کودکان هنگام وقت گذرانی با حیوان خانگی می باشد. کودک خود را جای حیوان گذاشته و در ادراکات حسی وی تحول عمیقی ایجاد می شود.

کودکانی که در مدرسه از آن ها درخواست شده بود تا مراقبت از یک گربه را بر عهده بگیرند دقیقا مانند کودکانی که در خانه یک حیوان دست آموز دارند از لحاظ اجتماعی کارایی بیشتری نشان دادند. آن ها محبوبیت بیشتری داشته زیرا عواطف دیگر کودکان را بهتر درک می نمایند. این کودکان به طور کلی نسبت به اطرافیان احساس و درک بهتری  درباره خود دارند.

به این ترتیب نگهداری درست از حیوانات خانگی علیرغم اثرات مثبت بر سلامت روحی و جسمی کودکان می توانند حس مشارکت بیشتر در کارهای گروهی را نیز تقویت کنند.

۲. پرورش مهارت های حرکتی

نگهداری از حیوان خانگی سبب رشد و پرورش مهارت های حرکتی کودک می گردد. بازی با حیوان خانگی در فضای باز و دویدن در حیاط و پرتاپ توپ از روش های عالی جهت تمرین به آن ها است و هم سبب می شود تحرک کودک بیشتر شده و بازی های محرک بیشتری به جز بازی های موبایلی انجام دهد.

همچنین می توان از کودک خواست تا ظرف غذا و آب حیوان را خودشان پر کنند یا شانه کردن را انجام دهند. البته با توجه به سن کودک، والدین باید بر فعالیت هایش نظارت داشته تا خطری برای کودک یا حیوان خانگی بروز نکند.

۳. ارتباط راحت تر با دیگران

حیوان خانگی به کودک کمک می کند تا راحت تر با دیگران ارتباط برقرار کند. کودکان وقتی مشاهده کنند بچه ای با یک حیوان خانگی در حال بازی است بیشتر علاقه نشان داده تا با او تعامل نمایند. به این ترتیب حیوان خانگی مانند یک پل ارتباطی بین بچه های منزوی و غیر اجتماعی با بقیه همسالانی که اجتماعی تر هستند، عمل می کنند.

۴. بهترین دوست کودک

در صورتی که کودک شما تک فرزند باشد و معمولا هم بازی هم کمتر دارد. یک حیوان خانگی می تواند بهترین هم بازی و حتی صمیمی ترین دوست او گردد. کودک با حیوان خانگی می تواند بازی کرده و حتی درد دل کند. به تدریج که نسبت به حیوان خانگی بیشتر خو بگیرید، به او بیشتر محبت می کند.

۵. افزایش اعتماد به نفس

حیوان خانگی بدون هیچ چشمداشتی و کاملا بدون قید و شرطی به کودک شما محبت خود را نشان می دهد. این موضوع سبب می شود کودک محبت کردن را به بهترین نحو آموخته و اعتماد به نفسش افزایش یابد.

۶. کاهش ابتلا به بیماری های قلبی عروقی

حضور حیوان خانگی به ویژه گربه می تواند حس آرامش را در خانه ایجاد کند و سبب کاهش فشار خون هم بشود. این موضوع باعث کاهش استرس های مختلف شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را تا میزان زیادی می کاهد. نتایج پژوهش های متعدد نشان می دهد افرادی که صاحب گربه هستند، کمتر از بقیه به خاطر بیماری های قلبی عروقی می میرند.

به طور معمول نگهداری سگ ها از گربه سخت تر بوده از این رو صاحبان گربه استرس کمتری داشته و در نتیجه کمتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی قرار می گیرند. زیرا گربه حیوان مستقلی بوده و به مراقبت بیش از حد مانند سگ ها احتیاج ندارد.

۷. ارتقای ایمنی بدن

از آنجا که حیوان خانگی به ویژه گربه ها قدرت خاصی در درک احساسات انسان ها دارند، می توانند آرامش بیشتری را به همراه آورده و سبب بهبود روحی روانی گردند. با ارتقای ایمنی بدن خود می توانید با بیشتر بیماری ها مقابله نمایید. از این رو می توان گفت نگهداری از یک گربه کمک می کند ایمنی بدن بیشتر شده و در برابر بیماری ها محافظت شوید.

۸. افزایش حس مسئولیت پذیری

از مهمترین فواید نگهداری حیوان خانگی برای کودک این است که سبب افزایش حس مسئولیت پذیری آن ها می شود. هر حیوان خانگی به آب، غذا و محبت نیاز دارد که کودک می تواند مسئولیت این کارها را بر عهده داشته باشد و نیازهای حیوان خانگی را رفع نماید البته با نظارت والدین.

در پایان از همراهی شما با این مطلب کمال تشکر را داریم. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با حیوان خانگی برای کودکان و ترس از حیوانات در کودکان می توانید روی لینک ها کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو