عوامل بروز افسردگی پس از جراحی و روش های مقابله با آن

عوامل بروز افسردگی پس از جراحی و روش های مقابله با آن


منبع: آرگا

32

1401/7/30

22:08


افسردگی پس از جراحی یا حتی بعد از تشخیص بیماری که به جراحی منجر می شود، خیلی شایع بوده و این اهمیت دارد فرد تحت درمان قرار گیرد.

افسردگی پس از جراحی ممکن است ادراک یا تجربه درد بعد از عمل را افزایش داده و مسائل مرتبط به سلامت روان می تواند بر بهبود شخص پس از جراحی اثر منفی گذارد. این مطلب به عوامل تحریک کننده و راهکارهای مقابله با افسردگی پس از جراحی می پردازد.

راهکارهای مقابله با افسردگی پس از جراحی

قابل ذکر است افسردگی پس از عمل جراحی یا حتی بعد از تشخیص بیماری که به جراحی منجر می شود خیلی شایع بوده و اطلاع از این که از لحاظ سلامتی دچار مشکل شده و باید تحت جراحی قرار بگیرید برای هر فردی با تنش ها و نگرانی هایی همراه است. همچنین فشارهای مالی به خاطر مراقبت های پزشکی و احساس ناخوشی جسمی همگی می تواند افسردگی در این حالت را بیشتر تحریک کند.

با توجه به رایج بودن افسردگی پس از جراحی اما کمتر به این مسئله پرداخته شده است. در این مطلب قصد داریم به بررسی این موضوع و روش های درمان آن بپردازیم. بیشتر افراد بعد از جراحی دچار افسردگی شده و بیماری جسمی، ناراحتی، تغییر در روال معمول زندگی همگی می توانند بر این مسئله تاثیر گذار باشند.

پژوهش ها نشان می دهد که عوامل مرتبط به سلامت روان می تواند بر بهبود شخص پس از جراحی تاثیر منفی داشته باشد. در ضمن این موضوع می تواند ادراک یا تجربه درد پس از جراحی را بیشتر نماید. درک علت افسردگی بعد از جراحی و نحوه روی دادن آن می تواند مدیریت افسردگی پس از عمل را آسان نماید. در ادامه به رابطه بین عمل و افسردگی و علت وقوع آن آن خواهیم پرداخت.

علائم افسردگی پس از عمل

جای تعجبی نیست که احساس بد از لحاظ عاطفی و جسمی در این رابطه دست به دست هم می دهند. بیشتر افراد در دوره بهبودی بعد از عمل اطلاع ندارند که به افسردگی ابتلا یافته اند و تصور می کنند علت بد بودن روحیه آن ها وضعیت جسمی است که ایجاد شده است.

تشخیص آنچه در طول بهبودی بعد از عمل و علائم افسردگی روی می دهد، ممکن است چالش برانگیز باشد. از علائم شایع افسردگی در این دوره می توان به خستگی و خلق تحریک پذیر اشاره نمود. شایان ذکر است افسردگی یک بیماری روانی جدی بوده که می تواند در تصمیم گیری معمول اختلال ایجاد کرده و روند زندگی را دشوار نماید و حتی به بیماری جسمی منجر شود. به طور مثال می تواند روند بهبود پس از جراحی را کند نماید.

از علائم دیگر افسردگی پس از عمل می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • خستگی و احساس ناامیدی و استرس
  • خوردن غذا خیلی کم یا خیلی بیشتر از حد نرمال
  • خوابیدن خیلی کم یا خیلی بیشتر از حد نرمال
  • مشکلات حافظه
  • تحریک پذیری و بی قراری
  • دشوار بودن تصمیم گیری
  • عدم تمایل به انجام فعالیت ها
  • احساس یاس بی دلیل
  • افکار خودکشی یا آسیب به دیگران

دقت کنید که تشخیص بیشتر علائم جسمی افسردگی بعد از عمل می تواند سخت باشد. چرا که ممکن است بیشتر این علائم مرتبط با عوارض بعد از جراحی تلقی شود. چرا که عمل جراحی می تواند بر خواب، سطح انرژی ، اشتها و .. تاثیر بگذارد. ولی مواردی که روان فرد را تحت تاثیر قرار می دهد، احساس ناامیدی، تحریک پذیری، استرس، اضطراب و افکار خودکشی می باشد که باید حتما تحت نظر روان شناس و روانپزشک قرار گیرد.

در ضمن باید اشاره کرد استرس می تواند افسردگی را تحریک نماید. همچنین شرایط جسمی ناخوشایند هم می تواند منجر به افسردگی گردد. افسردگی می تواند به خاطر دردهای مزمن، ناامیدی از کوتاه شدن زندگی یا تغییر در سبک زندگی ایجاد شود. افرادی که دارای سابقه خانوادگی افسردگی باشند، ممکن است به دلیل استرس دچار افسردگی گردند.

لازم به ذکر است افسردگی به صورت یکسان بر تمام افراد تاثیر نمی گذارد. اطلاع از علائم افسردگی خیلی اهمیت دارد تا بتوان سریعا آن را شناسایی و درمان کرد. برای بعضی افراد ممکن است خانواده و دوستان علائم افسردگی را قبل از خود فرد افسرده تشخیص دهند.

عوامل تحریک کننده افسردگی پس از عمل

بیشتر افرادی که به افسردگی بعد از عمل جراحی دچار می شوند، آن ها تصور نمی کنند که این اتفاق برای آنها روی دهد. علت هایی که می تواند افسردگی پس از عمل را تحریک نماید شامل موارد ذیل می باشد:

  • افسردگی پیش از عمل
  • درد مزمن
  • واکنش به داروهای ضد درد
  • واکنش به بیهوشی
  • نگرانی درباره سرعت بهبودی
  • استرس جسمی و عاطفی عمل
  • نگرانی در مورد عوارض احتمالی
  • اضطراب از موفقیت آمیز نبودن جراحی
  • استرس مرتبط به بهبودی، بازگشت به منزل و هزینه های مالی و …
  • واکنش به مسکن های خاص

باید اشاره کرد هم عمل و هم افسردگی بر افراد اثرات متفاوت دارند. صحبت با پزشک می تواند فرد را در آماده سازی و مدیریت این دوران کمک نماید. شایان ذکر است بعضی جراحی ها احتمال دارد خطر بیشتری برای افسردگی پس از بعد ایجاد کنند. به طور مثال افسردگی بعد از جراحی قلب آنچنان شایع بوده که اسم اختصاصی افسردگی قلب برایش در نظر گرفته شده است.

راهکارهای مقابله با افسردگی پس از عمل

    آگاهی از این که برای مقابله و کنترل افسردگی بعد از عمل  جراحی چه کارهایی انجام دهید، خیلی اهمیت دارد. در ادامه به چند راهکار برای کنار آمدن با این موضوع و بهبود علائم این افسردگی اشاره می شود.

    به پزشک مراجعه شود.

    در صورتی که تصور می کنید دچار افسردگی بعد از عمل جراحی شده اید، حتما به پزشک مراجعه نمایید. پزشک ممکن است بتواند داروهایی تجویز نموده که در مراقبت های بعد از عمل شما تداخلی نداشته باشند. همچنین ممکن است شما را به یک روانشناس ارجاع دهد. چنانچه می خواهید از مکمل های طبیعی استفاده کنید، با مشورت پزشک این کار را انجام دهید.

    بیشتر در فضای باز قرار گیرید.

    با عوض کردن محیطی که در آن بوده از طریق رفتن به فضای باز و تنفس هوازی تازه می توانید برخی علائم افسردگی در این زمینه را مدیریت نمایید. البته اگر جراحی تحرک و راه رفتن را مشکل نموده می توانید از خانواده یا اطرافیان خود بخواهید به شما کمک کنند. اما بهتر است پیش از این کار با پزشک مشورت نموده و در صورت تایید وی به فضای باز بروید.

    بیش از حد نخوابید.

    ماندن زیاد در رختخواب خیلی وسوسه انگیز بوده و این که تایم زیادی بخوابید، افسردگی را تشدید می کند. از این رو سعی کنید از خواب بیدار شده تا بین شب و روز تمایزی ایجاد شده و خواب بهتری داشته باشید. همچنین روال معمول روزانه ای در پیش گرفته و در پی اهداف خود باشید. در ضمن حمام و تعویض لباس نیز می تواند حس راحتی بیشتری ایجاد نماید.

    آنچه اتفاق افتاده را بپذیرید.

    درک و پذیرش آنچه اتفاق افتاده نیز می تواند کمک کننده باشد. صحبت با متخصصان مراقبت های بهداشتی می تواند اضطراب پیش از عمل را کاهش دهد. اطلاع از آنچه که قبل، حین و پس از عمل انتظار می رود می تواند به کاهش علائم افسردگی بسیار کمک نماید. از این رو مهم است که هر نوع سوال یا عدم اطمینان درباره نتیجه عمل را با پزشک درمیان بگذارید.

    فرد بیمار ممکن است احساس کنترل بیشتری روی سلامت و وضعیت کلی خود داشته باشد اگر بداند که بهبودی چه مدت طول می کشد، علائم یا تغییرات را کنترل نماید، برنامه معینی برای قرارهای بعدی داشته باشد. و عملکرد داروها را درک کند. چطور از داروها استفاده نموده و چطور عوارض جانبی را تشخیص دهد.

    ارتباط با دوستان

    در صورت امکان با دوستان و خانواده بیشتر صحبت کنید. این کار می تواند حواس شما را پرت نموده و به روحیه شما کمک کند. ضمنا به شما یادآوری می کند که تنها نیستید. همچنین خانواده و دوستان گاه می توانند در امور خانه ، مراقبت از کودکان و دیگر نیازهای عملی به شما کمک نمایند.

    مثبت نگر باشید.

    سعی کنید اهداف مثبت و واقع بینانه ای تعیین کرده و پیشرفت خود را هر اندازه کم نیز جشن بگیرید. تعیین هدف می تواند به حفظ چشم انداز مثبت یاری رساند.

    از ورزش غافل نشوید.

    به محض تایید پزشک، تاحدی که برای شما ممکن است و مشکلی ایجاد نمی کند به ورزش بپردازید. و اگر عمل شما جهت تعویض زانو یا ران بوده ، ورزش قسمتی از برنامه درمانی تان خواهد بود. درمانگر تمریناتی به طور خاص برای کمک به بهبود شما تجویز می نماید. برای سایر جراحی ها باید از پزشک سوال کرد که چه زمان و چطور ورزش خود را شروع نمایید.

    رژیم غذایی مناسب

    داشتن یک رژیم غذایی مناسب کمک خواهد کرد تا حس بهتری داشته و وزن خود را متعادل نگه دارید. ضمنا مواد مغذی مورد نیاز بدن را برای بهبود فراهم می نماید. به این ترتیب میزان زیادی میوه و سبزیجات کامل، روغن های سالم، غلات کامل و آب در رژیم غذایی خود قرار دهید. و از مصرف مواردی مانند غذاهای فراوری شده، غذاهای با چربی زیاد، نوشیدنی های الکلی و غذاهای با شکر اضافه پرهیز نمایید.

    به طور کلی افسردگی می تواند یکی از عوارض جانبی عمل جراحی باشد. برای هر فردی که مورد جراحی قرار می گیرد، آگاهی از این که احتمال بروز افسردگی هست، و تشخیص علائم در صورت رخ دادن آن می تواند کمک کننده باشد. همچنین می توانید در صورت تمایل برای آشنایی با رابطه چاقی و افسردگی و رابطه قهوه و افسردگی روی لینک ها کلیک کنید.

    مطالب مشابه


    نظرات


    تصویری


    ویدئو