زمان مناسب و طریقه هرس درختان در پاییز

زمان مناسب و طریقه هرس درختان در پاییز


منبع: آرگا

35

1401/8/1

14:08


در واقع هرس درختان در پاییز چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با دستورالعمل هرس و همچنین هدف اصلی انجام این کار آشنا شوید.

به طور کلی یکی از قسمت های اساسی در مراقبت از درخت میوه، هرس درختان در پاییز محسوب می شود که برای تحریک رشد شدید درختان جوان یا تازه کاشت شده که می خواهید سریع تر رشد کنند در اواخر فصل زمستان آن ها را هرس نمایید. یعنی زمان که بهتر فرا می رسد درخت انرژی خود را برای شاخه های بی کیفیت هدر نمی دهد و در نهایت این انرژی را برای رشد بهترین شاخه ها متمرکز خواهد کرد.

آشنایی با نحوه هرس درختان در پاییز

همانطور که می دانید با فرا رسیدن فصل پاییز بسیاری از گیاهان دچار شوک تغییر فصل شده و نیاز مبرم به هرس کردن پیدا خواهند کرد. همچنین درختان حیاط نیز شروع به برگریزی می کنند و شاخه های خشک شان در معرض شکستگی و آسیب قرار خواهند گرفت. به گفته یکی از متخصصان باغبانی به نام مایک مک گرات یک قانون اصلی در مورد هرس کردن وجود دارد و آن هم این است که به هیچ وجه گیاهتان را نباید در طول فصل پاییز هرس نمایید.

چگونگی هرس درختان در پاییز

زیرا هرس کردن گیاه رشد جدید را در ن تشویق می کند و فصل پاییز درست شروع زمانی است که گیاه در تلاش است به خواب برود و نیاز به رشد جدید ندارد. همچنین پاییز شروع فصل سرما بوده و گیاهی که هرس شده زمان کافی برای سفت شدن پیش از یخبندان را نخواهد داشت بنابراین هرس در این زمان از سال موجب ضعیف شدن شدید گیاهان می شود.

پس اگر به ظاهر یا سلامتی گیاهان خود اهمیت می دهید بایستی بدانید که هرس پاییزی به منظور رشد بیشتر مام کار های ساختی که در طول سال برای زیبا کردن منظره تان انجام دادید را هدر می دهد و به زبان ساده تر برای گیاهان فاجعه بار خواهد بود. بنابراین می توانید صبر کنید تمام برگ ها دچار ریزش شوند و به درختان و درختچه ها اجازه دهید ساختار و استحکام بهتری داشته باشند تا زمستان را تا بهار آینده بدون هیچ آسیبی طی کنند.

زمان مناسب برای هرس درخت در پاییز:

معمولا توصیه می شود هرس کردن درختان را از اوایل فصل پاییز شروع نکنید و برای یک یا دو ماه دیگر کنار بگذارید تا گیاهان کاملا به خواب بروند. زمانی که خواب درختان به پایان رسید می توانید درختان و درختچه ها را پس از ریزش همه برگ ها را هرس نمایید.

زمان مناسب برای هرس درختان

هرس در زمان مناسب سال برای درختچه های گلدار یا درختان میوه به گیاهان کمک می کند تا زمانی که بهار دوباره شروع شد گل و میوه بیشتری تولید نمایند. همچنین دقت داشته باشید که اگر هوای بیرون مرطوب باشد به هیچ وجه هرس توصیه نمی شود زیرا آب و هوای مرطوب علاوه بر اینکه میکروب ها را به رشد سریع تر تشویق می کند گیاه را در معرض خطر بسیاری از بیماری ها نیز قرار خواهد داد. یک شرایط ایده آل برای هرس، موقعیت خشک و آفتابی است که بریدگی تمیز باشد و زخم بتواند به درستی بهبود یابد.

دستورالعمل هرس:

دقت داشته باشید که معمولا هرس به هوا و نور خورشید اجازه می دهد تا از میان شاخ و برگ درختان و درختچه ها به خوبی عبور نماید بنابراین مهم است که ابتدا روی حذف شاخه های مرده یا در حال مرگ تمرکز نمایید. همچنین باید زمانی که شاخه ها در حال افتادن یا عبور از یکدیگر هستند شاخه های کوچکتر و ضعیف را از بین ببرید.

در واقع برداشتن شاخه های آویزان پایین درختچه ها که با تردد پاها یا ماشین های چمن زنی تداخل دارند و هر شاخه ای که به صورت عمودی رشد می کند و ممکن است به دیوار های ساختمان آسیب برساند کاملا ضروری خواهد بود. همیشه سعی داشته باشید که ساقه یا بدنه اصلی برش داده نشود.

دستورالعمل هرس گیاهان

هدف هرس درخت در فصل پاییز:

توجه داشته باشید که هرس گیاهان باغی به صورت عمده به سه دلیل انجام خواهد گرفت که شامل تنظیم اندازه گیاه، شکل یا فرم معین گیاه و بهبود کارایی یا باروری می باشد. هدف دیگر هرس کردن درخت ایجاد اسکلتی مناسب با شکل مشخص و معین خواهد بود

در مرحله اول بایستی شاخه های اصلی را انتخاب نمایید تا اسکلت کلی درخت تشکیل شود. شاخه های اصلی انتخاب شده بایستی از فضای کافی برخوردار باشد که پس از رشد کردن میزان سایه اندازی آن ها به حداقل رسد. به علاوه زاویه بین شاخه های اصلی و تنه درخت باید به قدر کافی باز باشد زیرا مانع شکستن شاخه ها در اثر میوه دهی زیاد خواهد شد. دقت داشته باشید که اگر این زاویه کم باشد فرم دهی اسکلت درختان بسیار ضعیف خواهد شد.

یکی از مزیت های هرس درختان این است که نور خورشید از میان شاخ و برگ درختان و درختچه عبور نماید پس مهم است ابتدا روی شاخه های مرده و یا حال مرک تمیز نمایید. همچنین که شاخه ها که در حال افتادن یا عبور از یکدیگر هستند شاخه های کوچکتر و ضعیفتر را از بین ببرید.

مزیت های هرس درختان

به طور کلی هرس کردن شاخه های آویزان پایین درختچه هایی که با ماشین چمن زنی برخورد دارند و شاخه هایی که به صورت عمودی رشد می کنند ممکن است به دیواره های ساختمان آسیب برساند کاملا ضروری خواهد بود. پس سعی کنید همیشه تا ساقه یا بدنه اصلی گیاه را برش ندهید.

نکات و توصیه های مهم در هرس:

برای انجام هرس درختان در فصل پاییز بایستی نکات و توصیه هایی را مورد توجه قرار دهید که در ادامه به بیان آن ها پرداخته ایم:

قیچی های تیز معمولا برش هایی تمیز و آسان ایجاد می کند پس در انتخاب قیچی تیز و ضدعفونی شده دقت نمایید.

یک معیار پیشگیری از بیماری درختان تیغه های هرس خود را به مدت ۳۰ ثانیه در محلول الکل ایزوپروپیل فرو نمایید تا پیش از انجام هرس برای درختان دیگر حتما آن را ضدعفونی نمایید و در نهایت از پمب هرس باغبانی استفاده نمایید.

توصیه می شود که حتما چوب های هرس شده را از اطراف درخت جمع اوری نمایید و آن ها را آتش بزنید به ویژه اگر حامل عوامل بیماری زا باشند.

توصیه های مهم برای هرس درختان

همچنین در ادامه نیز پیشنهاد می شود با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب نحوه هرس گیاهان آپارتمانی و اصول جابه جایی گیاهان نیز آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو