همه چیز درباره ی مشکلات و بیماری های چشمی

همه چیز درباره ی مشکلات و بیماری های چشمی


منبع: نمکستان

41

1401/8/3

11:04


چشم یکی  از مهمترین و حساسترین عضوهای بدن است. همانطور که گفتیم عضو حساسی است که اگر دچار مشکل شود و به موقع رسیدگی نشود فاجعه بزرگی در زنگ یک انسان رخ میدهد.

نمکستان : چشم یکی  از مهمترین و حساسترین عضوهای بدن است. همانطور که گفتیم عضو حساسی است که اگر دچار مشکل شود و به موقع رسیدگی نشود فاجعه بزرگی در زنگ یک انسان رخ میدهد. این مشکلات ممکن است برای هر فردی اتفاق بیوفتد، از علت های این مشکلات نیز میتوان به مراقبت نکردن و آلودگی ها اشاره کرد. برخی از مشکلات چشمی در خانه و مراقبت از بین میرود ولی بعضی از این مشکلات به مراقبت ویژه و درمان تخصصی احتیاج دارند. ما در این مقاله برخی از مشکلات را برایتان اشاره میکنیم که اگر به همچین مشکلاتی مواجع شدین، به خوبی مراقبت کنین یا نزد دکتر بروید.

انواع بیماری ها و مشکلات چشمی

خستگی چشم

برخی از افراد در طول روز به مطالعه زیاد میپردازند یا اینکه با رایانه زیاد کار میکنند. این افراد دچار خستگی چشم میشوند. به طور کلی افرادی که از چشمان خود به مدت طولانی استفاده میکنند و به آنها استراحت نمیدهند دچار این معضل میشوند. پس چشم ها هم مانند هر عضو دیگر خسته میشوند و اگر همچین اتفاقی را در چشمانتان احساس کردید به آنها استراحت دهید. اگر این خستگی چند روز ادامه داشت به دکتر مراجعه کنید.

همه چیز درباره ی مشکلات و بیماری های چشمی

قرمزی چشم

قرمزی چشم را تقریبا همه تجربه میکنند. در این حالت انگار چشم خون ریزی میکند که دلیل آن تحریک شدن چشم و یا آلودگی است. در این مواقع سطح چشم با خون پوشیده شده و قرمز میشود. این امر بیشتر به دلیل آلرژی، کمبود خواب ، دیر خوابیدن و همچنین استعمال مواد مخدر است. از دیگر دلایل قرمزی چشم میتوان به آسیب دیدگی چشم اشاره کرد در این زمان باید به دکتر مراجعه کرد چون ممکن است مشکل اساس باشد.

شب کوری

وقتی احساس کردین که در شب و خصوصا در رانندگی دید شما کم میشود و یا در جاهای تاریک به سختی میتوانید راه را پیدا کنید، شما دچار شب کوری شده اید. از علت های بروز این مشکل چشمی میتوان به آب مروارید، دور بینی و کمبود ویتامین A اشاره کرد. البته شب کوری را پزشکان میتوانند حل نمایند. اما ممکن است در بعضی از انسان ها به صورت مادرزاد باشد یا توسط بیماری های شبکیه چشم به وجود بیاید که در این حالت درمان نمیشود.

همه چیز درباره ی مشکلات و بیماری های چشمی

چشمهای تنبل

وقتی که چشم به درست رشد نکرده باشد، فرد دچار تنبلی چشم یا آمبلیوپی خواهد شد. در این حالت یکی از دو چشم کم بیناست در حالی که چشم دیگر کاملا سالم است. این بیماری در تمامی رده های سنی امکان دارد که رخ دهد ولی بهتر است در کودکان بعد تشخیص سریعا به پزشکان مراجعه کرده و مداوا را دنبال کنید. چون اگر در کودکی درمان را شروع کنید بعد مدتی این بیماری رفع خواهد شد.

کور رنگی

زمانی که متوجه شدید نمیتوانید رنگ ها را درست تشخیص بدهید، دچار کور رنگی شده اید. در کور رنگی بیشتر بیمار در تشخیص  رنگ های قرمز و سبز مشکل بیشتری خواهد داشت. کور رنگی زمانی رخ میدهد که در چشمان شما سلول های مخلروطی یا همان رنگی به درستی کار نکند یا اصلا وجو نداشته باشد. اگر این بیماری به صورت مادرزاد باشد راهی برای درمان نیست ولی پزشکان با استفاده از لنز و عینک های مخصوص تا حدی این مشکل را برطرف میسازند. همچنین جالب است که بدانید این اتفاق در بین آقایان شایعتر از خانم ها میباشد.

پیر چشمی زمانی که سن انسان بالا میرود ممکن است که با وجود دید خوب برای خواندن نوشته های کوچک یا دیدن اشیاء ریز به مشکل بر بخورد. مشکل پیر چشمی معمولا از ۴۰ سال به بالا به تدریج اتفاق خواهد افتاد و فرد برای خواندن کتاب یا سایر موارد باید از عینک استفاده کند.

چشمان متقاطع

در این بیماری وقتی به چیزی نگاه میکنید چشمانتان در یک مسیر و لاین قرار نمیگیرند و چشم دچار چشمان چپ میشود. به این بیماری اصطلاحا استریبیسم نیز میگویند.

در بیماری چپی چشم، به خودی خود رفع نخواهد شد و نیاز بیمار نیاز به پزشک خواهد داشت. در این بیماری چشم دائما در حال حرکت است و کنترل چشم در دست بیمار نیست. بهترین راه برای درمان این بیماری جراحی میباشد.

خشکی چشم

زمانی که شما چشم شما نمیتواند به اندازه کافی اشک تولید کند و شما در چشمتان احساس سوزش میکنید و احساس میکند درون چشم شما چیزی است دچار خشکی چشم هستید. خشکی چشم از جمله بیماری های کم خطر است که به ندرت بیمار را دچار کوری میکند. ازدرمان های این بیماری عبارتند از:

  • استفاده از قطره های ویژه
  • روش استفاده از گرما و فشار بر روی چشم
  • کرم تستوسترون که روی پلک استفاده میشود
  • استفاده از مرطوب کننده
  • استفاده از مکمل غذایی با امگا۳ و روغن ماهی.

همه چیز درباره ی مشکلات و بیماری های چشمی

آب مروارید

لنز سالم در چشم وظیفه دریافت نور و انتقال آن به شبکیه چشم است.وقتی لایه آب مروارید مثل ابر روی لنز را میپوشاندنور به خوبی به لنز نمیرسد و چشم را دچار عدم پردازش صحیح میکند این امر باعث کاهش دید چشم میشود و کدر شدن تصاویر خواهد شد. آب مرواری معمولا علائم شدیدی ماندد درد یا قرمزی چشم ندارد و به تدریج ایجاد میشود. راه مناسب برای درمان این بیماری جراحی است.

گلوکوم

کمی فشار به داخل چشم بی طر و طبیعی است ولی اگر این فشار بیش از اندازه باشد به عصب های چشم آسیب میرساند و چشم به بیماری گلوکوم مبتلا میشود. این بیماری در اکثر اوقات با قطره حل میشود ولی اگر مشکل اساس باشد باید جراحی انجام شود.

ورم ملتحمه

در ورم ملتحمه، بافت های مجود در پشت پلک و پوشش دهنده اسکلرا میباشند ملتهب خواهند شد و چشم را دچار قرمزی ، خارش، سوزش و خارج شدن ترشحات میشود. اکثر افراد در رده های سنی مختلف امکان ابتلا به این بیماری را دارند و علت آن نیز آلرژی و عفونت است.

همه چیز درباره ی مشکلات و بیماری های چشمی

بیماری های قرنیه

قرنیه در چشم مانند پنجره گنبدی شکل عمل میکند و کامل صاف و واضح است. این شگل گنبدی به آن کمک میکند تا نور در آن متمرکز شود. سموم و عفونت ممکن است به قرنیه چشم آسیب برساند. علائم این بیماری شامل علائم زیر است:

  • درد چشم
  • قرمزی چشم
  • اشک آلود شدن چشم
  • کاهش دید

انواع بیماری پلکی

پلک در بدن وظایف بساری مانند محافظت از چشم، گسترده کردن اشک و کم کردن مقداری از نور به چشم انسان است. علائم بیماری پلک، درد، خارش، حساسیت های نوری و گریه کردن از است. از راه های درمان این بیماری نیز میتوان از تمیز کردن مناسب پلک و همچنین استفاده از دارو و جراحی نام برد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو