طرز تهیه شیره خرما خانگی مقوی و ساده با هسته به روش سنتی بدون خاک سفید

منبع: جدول یاب

16

1401/8/3

14:17


طرز تهیه شیره خرما

شیره خرما یکی از شیره های خوشمزه و بسیار پرانرژی است که از قدیم در منازل به روش سنتی پخته می شده است. شیره خرما سرشار از پروتئین، قند طبیعی، مواد معدنی، ویتامین های گروه B و همچنین A1 و C است که در صورت مصرف آن، دیگر نیازی به مولتی ویتامین ها ندارید. شیره خرما دارای قندهای طبیعی مانند گلوکز، ساکاروز و فروکتوز است و برای میان وعده یک انتخاب مناسب به حساب می آید. شیره خرما برای درمان کم خونی، یبوست، سلامت دستگاه گوارش، تامین انرژی بدن خصوصا در پاییز و زمستان و همچنین رفع ضعف و خستگی و افزایش وزن بسیار مناسب می باشد. شیره خرما را می توانید همراه ارده در وعده صبحانه استفاده یا روی فرنی بریزید و نوش جان کنید. امروز در جدول یاب طرز تهیه شیره خرما خانگی را به شما آموزش خواهیم داد، پس با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه شیره خرما با هسته در منزل

  • خرما ۵ کیلو
  • آب حدود ۲ پارچ

طرز تهیه شیره خرما به روش سنتی

مرحله اول: شستن و پخت خرما

ابتدا خرماها را تمیز با آب بشویید و هسته و کلاهک روی خرما را جدا کنید. سپس خرماها را داخل یک قابلمه بریزید و حدود ۲ پارچ آب به خرماها اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید. ابتدا حرارت زیاد باشد تا آب به جوش بیاید، بعد حرارت را کم کنید و اجازه دهید خرماها با درب بسته پخته شوند. هر میزان خرما که داخل قابلمه ریختید، مقدار آبی که اضافه می کنید باید به اندازه ای باشد که روی خرماها را بپوشاند. به عبارت دیگر برای هر یک کیلو خرما تقریبا ۵ لیوان آب مورد نیاز است. زمان پخت به مقدار و نوع خرما نیز بستگی دارد و تقریبا یک ساعت برای پخت زمان لازم است. بعد از پخت، حرارت را خاموش کنید و درب قابلمه را بردارید و اجازه دهید خرماها داخل قابلمه بمانند تا کمی خنک شوند و به دمای محیط برسند.

مرحله دوم: خارج کردن شیره زلال خرما

خرماهای پخته شده را داخل یک کیسه نخی بریزید و خوب فشار دهید تا شیره آن خارج شود. شیره را داخل قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط بجوشانید، مرتب شیره را هم بزنید و کف روی آن را جدا کنید. سعی کنید این کار را با دقت و حوصله انجام دهید تا شیره شفاف تری داشته باشید.

مرحله سوم: پخت و نگهداری شیره خرما

زمانی که شیره به غلظت مورد نظر رسید، حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید تا شیره خنک شود. بعد شیره را داخل ظرف شیشه ای بریزید و در یخچال نگهداری کنید. شیره را زمانی که در حال جوشیدن است رقیق بردارید چون بعد از خنک شدن سفت تر می شود‌. برای بهتر بودن نتیجه، یک قاشق از شیره گرم را داخل بشقاب بریزید و زمانی که سرد شد بشقاب را تکان دهید، اگر به آرامی حرکت کرد یعنی شیره آماده است. مرحله پخت شیره حدود ۲ تا ۳ ساعت زمان می برد.

طرز تهیه شیره خرما

نکات کلیدی برای تهیه شیره خرما بدون خام سفید به روش اصلی

  1. حتما اجازه دهید خرما با آب چند ساعتی خیس بخورد تا گوشت و هسته راحت جدا شود.
  2. با گوشتکوب برقی نیز می توانید خرمای پخته شده را پوره و از پارچه نخی رد کنید.
  3. در اواخر پخت، شیره سریع غلیظ می شود، پس مراقب باشید شیره ته نگیرد.
  4. زمانی که شیره کامل خنک نشده است، شیره را داخل ظرف مورد نظر بریزید چون وقتی سفت شود به سختی داخل ظرف ریخته می شود.
  5. پارچه ای که برای صافی استفاده می کنید نباید خیلی نازک باشد، زیرا گوشت خرماها به راحتی از آن رد می شود.
  6. شیره خانگی که با این روش درست می شود را می توانید در جای خشک و خنک در ظرف دربسته به مدت یک سال نگهداری کرد.
‫۵/۵ (۱ امتیاز )
۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو