مهم ترین معایب دوستی های آنلاین و راهکارهای مقابله با مشکلات ناشی از آن

مهم ترین معایب دوستی های آنلاین و راهکارهای مقابله با مشکلات ناشی از آن


منبع: آرگا

32

1401/8/4

22:10


یکی از معایب دوستی های آنلاین این است که در فضای مجازی هر کس هر طور که می خواهد خود را نشان می دهد و نمی توانیم شناخت درستی از فرد مقابل داشته باشیم. بنابراین با ما همراه باشید تا از معایب و راهکارهای این مشکل آگاه شوید.

عصر تکنولوژی و ارتباط گسترده انسان ها در تمام جهان، موجب پیدایش نوع جدیدی از ارتباطات و دوست یابی، به نام دوستی های آنلاین و دوستی های مجازی شده است. دوست یابی هایی که برخی مواقع  منجر به دوستی های عمیق و حتی ازدواج شده است و گاهی اوقات با اتفاقات ناخوشایند و صدماتی مانند اعتیاد، تجاوز، قتل و فحشا پایان یافته اند. ما در این مطلب از معایب دوستی های آنلاین و راهکار برای رفع این مشکل صحبت می کنیم.

معرفی معایب دوستی های آنلاین

معایب دوستی های آنلاین چیست؟

دوست یابی آنلاین برای شما امکان دسترسی آسان تر برای برقراری ارتباط با دیگران را به وجود می آورد، ولی مخالفان دوست یابی آنلاین نیز علل و ضرر های زیادی را بیان کرده اند. همانگونه که از نام دوستی های مجازی معلوم می باشد، این ارتباطات در بستر اینترنت و شبکه های مجازی وجود دارد. ارتباطاتی که موجب شده است انسان ها با هر شرایط و و در هر نقطه ای از جهان، قادر باشند برای خود دوستانی پیدا کنند و به دنبال آن روابطی را به وجود بیاورند که مهم ترین مسئله ی رابطه سالم، که شناخت است در این نوع رابطه ها وجود ندارد و شناخت فقط محدود به کلمات و تصاویر می باشد.

آدم ها در فضای مجازی خواسته یا ناخواسته حقایق را به گونه ای که نیستند نشان می دهند، اشخاص احتمال کنترل و حتی ویرایش حرف ها و احساسات خود را در این فضا دارند، این امر موجب می شود واقعیت به شکل غیر واقعی در ذهن طرف مقابل پدیدار شود. اصیل بودن و صداقت در زندگی مستلزم ایجاد روابط دوستی سالم و پایدار است و در این گونه ارتباطات و دوستی های مجازی انسان ها قادر هستند هر طوری که می خواهند باشند.

ارتباطات آنلاین و دوستی های مجازی جدا از مزایا، ضرر های اساسی دارند که توصیه می شود آن ها در نظر بگیرید. بعضی از آسیب های رابطه مجازی آن شامل موارد زیر می باشد:

صدمات دوستی های آنلاین

  • افراد در این فضاها، خود دلخواه را به دیگران نشان می دهند، دلخواهی که معلوم نیست تا چه اندازه به حقایق نزدیک می باشد، که از معایب دوستی های آنلاین می باشد.
  • سکس چت و رابطه جنسی مجازی از ضرر های دیگر این گونه روابط می باشد و افراد را از برقراری رابطه جنسی در چهارچوبی سالم و در دنیای واقعی منع می کند و مشکلات زیادی را به همراه دارد.
  • به علت وجود تعداد بسیاری از همفکر و همسن در این فضا، امکان دارد انزوا، دوری از خانواده و افسردگی را در پی داشته باشد.
  • کسانی که دوستی های مجازی و برنامه های دوست یابی را برمی گزینند، از حضور در دنیای واقعی منع شده یا با آن مشکل دارند. این مسئله قادر است علتی برای مشکلات و اختلالات روحی و روانی باشد.
  • در دوستی های مجازی اول دلبستگی ایجاد می شود سپس آشنایی، این دلبستگی موجب اختلال در شناخت کامل طرف مقابل شده و امکان دارد حقایق نادیده گرفته شود. به خصوص اگر این دلبستگی میان دو جنس مخالف و قبل از شناخت پیش از ازدواج اتفاق افتاده باشد.
  • اعتماد متقابل در این گونه روابط عموما متزلزل است، امکان دارد کسانی که می بینید با چند نفر ارتباط داشته باشند و در اینگونه آشنایی و رابطه ها سوءظن و مقایسه بسیار زیاد وجود دارد.

بیان معایب دوستی های آنلاین

کلاه برداری در دوستی های آنلاین

 یکی از معایب دوستی های آنلاین دزدی و کلاهبرداری می باشد. افزایش روزافزون دسترسی به اینترنت و برنامه های دوستی های آنلاین، فرصت هایی را برای افراد منفعت طلب و سود جو به وجود آورده است تا از این راه جوانان را به راه های خلاف بکشانند و یا از آن ها دزدی و کلاه برداری کنند. علت این مسئله هم این است که بیشتر روابط مجازی به سختی می توان پیگیری نمود و یا افراد به علت درگیر شدن در مسائل عاطفی یا به علت ترس از آبرو، مشکلات پیش آمده را پیگیری نمی کنند. افزون بر این خلافکار های زیادی از راه دوستی مجازی با افراد و با استفاده از تله های تبلیغاتی و فریبکارانه آن ها را به سمت کارهای خلاف و تشکیل باند های مختلف می کشانند.

آشنایی با صدمات دوستی های آنلاین

بالا رفتن خیانت

یکی از معایب دوستی های آنلاین افزایش خیانت می باشد. افراد زیادی به بهانه تنهایی بعد از ازدواج، کمبود محبت در زندگی مشترک، پر کردن اوقات فراغت و سرگرم شدن وارد روابط مجازی گسترده با افراد می شوند که این روابط بیشتر به سوی روابط فرا زناشویی کشیده می شود و بستر خیانت را فراهم می نماید. امکان دارد افراد به نوعی برای همدردی و یا دوستی ساده وارد رابطه با افراد در فضای مجازی بشوند و در حقیقت قصد خیانت هم نداشته باشند، ولی این مسئله اختلافات و مشکلات زیادی را در زندگی زوجین به وجود می آورد. در دوستی های آنلاین عیب های یکدیگر را نمی بینند و شناخت کافی نسبت به یکدیگر ندارند به همین علت در ذهن خود از طرف مقابل فردی دلخواه می سازند.

راه حل در زمان درگیری با دوستی های آنلاین

اگر درگیر دوستی های مجازی و آنلاین شدید و دنبال راهکار می گردید که در دوستی های مجازی چگونه رفتار کنید ما در ادامه تعدادی راهکار را به شما آموزش می دهیم تا بتوانید مشکل خود را حل نمایید.

توضیح درباره معایب دوستی های آنلاین

۱- مبدل کردن رابطه مجازی به رابطه واقعی

در دوستی های مجازی فرصت شناخت واقعی و عمیق نسبت به یکدیگر وجود ندارد. اگر می خواهید رابطه را با فرد مقابل ادامه بدهید و به او علاقه پیدا کردید، پیشنهاد می شود رابطه خود را وارد دنیای واقعی بکنید. البته واقعی کردن روابط به این معنا نیست که خود را درگیر روابط پنهانی و پرخطر نکنید؛ بلکه بهتر است با آگاهی والدین و خانواده این کار را انجام بدهید و برای شناخت بیشتر از یکدیگر سر قرار های حضوری بروید. قبل از آنکه رابطه خود را رسمی نمایید، توصیه می شود برای کسب آگاهی از نکاتی که در برقراری رابطه سالم و دوستانه می توانند تاثیر داشته باشند.

۲- پنهان کاری را کنار بگذارید

اگر درگیر روابط عاطفی با فردی در فضای مجازی شدید، قبل از ظهور آسیب ها و مشکلات، این مسئله را با خانواده خود در میان بگذارید. در صورتی که والدین از این موضوع آگاه باشند، مشکلات زیادی مانند شکست عاطفی ظهور پیدا نمی کند. امکان دارد خانواده با تصمیم شما برای ادامه رابطه مجازی مخالف باشد؛ ولی اگر اصرار و پافشاری شما را ببینند، قطعا هر دو طرف موافق جدی شدن آن در بستر خانواده هستند و خانواده ها نیز اگر مشکلی نداشته باشند از این موضوع استقبال می کنند.

صدمات دوستی های آنلاین چیست

۳- افشا نکردن اطلاعات

پیشنهاد می شود از دادن اطلاعات بیش از اندازه در روابط مجازی اجتناب کنید و این رابطه را فقط به عنوان یک شناخت اولیه در نظر بگیرید. اگر تمام زندگی خود را برای طرف مقابل بازگو کنید، با عواقب بدی مواجه می شوید. نگذارید وارد حریم خصوصی شما شود و در مورد دارایی ها و مسائل زندگی به صورت دقیق حرف نزنید. تا وقتی که رابطه شما رسمی نشده است اطلاعات شخصی خود را رد و بدل نکنید. این اطلاعات که عکس ها و فیلم های شخصی را شامل می شوند، امکان دارد برای اینکه از شما سوءاستفاده کنید از این فیلم ها و عکس استفاده نماید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو