معنی اسم کاوان و ریشه این نام پسرانه ی زیبا

منبع: آرگا

56

1401/8/5

00:12


کاوان اسم پسرانه با ریشه کردی می باشد که خاص و منحصر به فرد بوده که برخی پدر و مادرها برای فرزند خود انتخاب می کنند. برای دانستن معنی اسم کاوان با ما همراه باشید.

در صورتی که می خواهید برای فرزند پسر خود اسم کاوان را انتخاب نمایید. این اسم ریشه کردی داشته و فراوانی آن در کشور کم است. در این مطلب با معنی اسم کاوان آشنا می شوید.

آشنایی با معنی اسم کاوان

همواره انتخاب اسم فرزند برای والدین یک دغدغه بوده که البته شیرینی و هیجان خاص خود را هم دارد. برخی والدین دوست دارند اسم اصیل ایرانی برای فرزند خود انتخاب نمایند. در این بین اسم کاوان یک اسم پسرانه با ریشه کردی می باشد که خاص بوده و معنای متعددی هم دارد. در ادامه با معنی اسم کاوان آشنا می شوید.

معانی اسم کاوان

اسم کاوان به معنای صخره، کاویان، منسوب به کاوه کاونده، به سر و کول هم ور رونده ذکر شده است. در جایی دیگر اسم فارسی و مخفف کاویان و شکل دیگر کاوه اشاره شده مانند درفش کاوانی. یا کاویانی (پرچمی که کاوه آهنگر در داستان ضحاک ماردوش در شاهنامه آن را ساخت).

در فرهنگ لغت معین ریشه کاوان را کاو ذکر نموده و با اضافه کردن ان، کاونده معنا کرده است. شایان ذکر است فراوانی این اسم در سایت رسمی ثبت احوال پیدا نشد. از دیگر معانی که برای اسم کاوان ارائه شده می توان به جست و جوگر و در کردی قله کوه اشاره شده است.

برخی این اسم را به معنای صخره سنگی و همچنین بزرگ مرد آزادی خواه دانسته اند. به عبارتی کاوان یعنی صخره و آزادی خواه که ریشه کردی دارد. همچنین قابل ذکر است در فرهنگ عمید کاوان به معنای کاونده و در حال کاویدن ذکر شده است. در فرهنگ فارسی هوشیار، سر و کول هم ور رونده و کاونده  معنا شده است.

اسامی هم آوا با کاوان

از اسامی هم آوا پسرانه با اسم کاوان می توان به هاکان، ماکان، واران، واهان، پاکان، کیوان، کیومرث، کوشا، کاوه، کامیار، کاوه، کیهان، سامان، ماهان، کیاشا، کوشا، کیان و کامران اشاره نمود. از اسامی دخترانه هم آوا با کاوان می توان به کارا، کاریشما، کوثر، کیژان، کژال، کمند، کیانا، کیمیا، کارین، کیاناز، کتایون اشاره داشت.

ضمنا اسامی پیتر، پیر، سالداش از نظر معنی، مفهوم و یا مصداق به اسم کاوان نزدیک می باشند. همچنین شایان ذکر است اسامی نظیر کاوا، وانان، کارون، متشکل از حروف تشکیل دهنده نام کاوان بوده و از نظر نوشتاری به یکدیگر شباهت دارند. ناگفته نماند معادل ابجد اسامی آبادیس، ژکان، اکوان، سدید و حکیم با معادل ابجد اسم کاوان برابر می باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو