درمان التهاب حنجره و شناسایی انواع این بیماری

درمان التهاب حنجره و شناسایی انواع این بیماری


منبع: آرگا

44

1401/8/7

09:13


التهاب حنجره یا لارنژیت منجر به بروز مشکلاتی در زمینه تنفس و همچنین صحبت کردن افراد می گردد. در این مطلب با انواع درمان التهاب حنجره آشنا می شوید.

وقتی تارهای صوتی که از حنجره عبور کرده اند به دلایل مختلفی التهاب یافته و متورم شده که به عنوان التهاب حنجره یا لارنژیت شناخته می شود. این عارضه مشکلات تنفسی و کلامی را به همراه می آورد. در ادامه با انواع درمان التهاب حنجره همراه ما باشید.

انواع درمان التهاب حنجره

التهاب حنجره در واقع همان لارنژیت می باشد. حنجره اجازه می دهد که هوای دم وارد بدن شده و هوای بازدم خارج شود. همچنین مهمترین بخش بدن برای تولید صدا می باشد. به این علت که پرده های صوتی در این محل واقع هستند. حال ممکن است سوالاتی از جمله این که چه عواملی سبب التهاب حنجره می شوند؟ یا این عارضه با چه علائم و نشانه های همراه است؟ ضمنا درمان التهاب حنجره به چه صورت است؟ مطرح شود. برای دانستن پاسخ سوالات خود تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

التهاب حنجره

وقتی تارهای صوتی که از حنجره عبور کرده اند به دلایل مختلفی که در ادامه اشاره می شود التهاب یافته و متورم گردند، سبب بروز مشکلاتی در زمینه تنفس و همچنین صحبت کردن افراد شده که در این حالت گفته می شود فرد دچار التهاب حنجره شده است.

مطالعات اپیدمیولوژی اطلاعات جالبی را ارائه داده اند. این که التهاب حنجره حاد بین ۱۵-۲۰ درصد بیماری های تنفسی را شامل می شود. و بروز این بیماری در نوزادان بین ۳-۶ درصد می باشد. از این رو تقریبا از هر صد کودک زیر ۶ سال، شش کودک در هر دوره زمانی معین به این بیماری مبتلا می شود.

نوع حاد التهاب حنجره ریشه در سابقه خانوادگی فرد دارد. مطابق تحقیقات صورت گرفته کودکانی که خویشاوند مبتلا به این بیماری دارند تا سه برابر بیشتر از دیگر کودکان در معرض ابتلا به این عارضه می باشند. به این ترتیب این بیماری در کودکان رایج تر بوده و به این دلیل است که کودکان تا ۶ سالگی دارای اپی گلوت بالاتر و بافت های زیر مخاطی شل و کم فیبر می باشند که این عوامل آن ها را مستعد ابتلا به عفونت حنجره می سازد.

علائم بیماری التهاب حنجره

در همه موارد مولد این عارضه، علائم رایجی دارند. مانند دیسفونی یا گرفتگی و خشونت صدا و سرفه خشک. به این علت عوامل عفونی بیشتر از بقیه شیوع دارد که از طریق تماس مستقیم با ترشحات تنفسی در جامعه انتقال می یابند. از این رو با توجه به الگوی اپیدمیولوژیکی آن، اوج شیوع این عارضه در پاییز و زمستان می باشد.

همانطور که اشاره شد این عارضه در نوزادان بسیار شایع بوده با این  وجود جای نگرانی نیست زیرا به طور معمول خود بخود رفع می شود. ولی اگر علائم بیشتر از دو هفته طول بکشد، لزوم مراجعه به پزشک وجود دارد. از جمله علائم التهاب حنجره می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • عموما افراد مبتلا به التهاب حنجره از دردها و ناراحتی های قسمت گلو شکایت داشته و آن را آزاردهنده می دانند.
  • در این وضعیت فرد صدایی ضعیف پیدا کرده و دیگر نمی تواند با قدرت صحبت کند. به عبارتی صدا پر قدرت نیست.
  • در موارد شدید فرد به طور کلی صدای خود را از دست می دهد.
  • سرفه کردن خشک یا سرفه بدون خلط هم از علائم این عارضه است.
  • خارش گلو هم در مواردی مشاهده شده است.

لازم به ذکر است آنچه تا کنون درباره علائم این بیماری ارائه شد صرفا به موارد خفیف التهاب حنجره اشاره دارد. در موارد شدید علائم شدیدتری دخیل خواهد شد. همچنین مطابق گفته متخصصان در صورتی که بیمار بعد از مدت کوتاهی مثلا چند ساعت یا چند روز بهبود یابد، بیماری حاد تلقی شده ولی اگر علائم بیش از سه هفته طول بکشد، حالت مزمن ایجاد شده است.

دلایل بروز التهاب حنجره

از دلایل بروز التهاب حنجره می توان موارد ذیل را نام برد:

  • فریاد زدن های مداوم در طی تماشای یک فیلم هیجان انگیز یا تشویق افراد به طور مثال هنگام انجام مسابقات ورزشی
  • شادی و فریادهای شدید در یک مجلس خاص
  • عوامل عفونی که در اثر بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا بروز می یابند. یا عامل آن باکتری (دیفتری) یا قارچ است.

  • مصرف قلیان و سیگار کشیدن طولانی مدت
  • گاه مشاهده شده افرادی که رفلاکس معده را زیاد تجربه می کنند هم با این آسیب روبرو شده اند. سوزشی که در عرض چند ثانیه در گلو حس می شود هم می تواند به حنجره صدمه بزند.
  • افرادی که به واسطه شغل خود باید ساعت زیادی صحبت نمایند هم در معرض ابتلا به این عارضه می باشند. مانند معلمین و سخنرانان.
  • عوامل غیر عفونی مانند آلرژی ها، جراحات، دارو یا برخی بیماری های خود ایمنی

انواع التهاب حنجره

انواع التهاب حنجره شامل موارد زیر است:

۱. التهاب حنجره ویروسی

بر اساس مطالعات زیادی ویروس پارا آنفولانزای ۱-۲-۳ سبب بروز ۶۵ درصد این بیماری می شود. همچنین ویروس های آنفولانزای نوع آ و ب که سبب آنفولانزا شده و انواع مختلفی از آدنوویروس ها از عوامل شایع این بیماری می باشند. این عوامل بیماری زا با عفونت دستگاه تنفسی فوقانی همراه شده و منجر به علائم بالینی مشابه آنفولانزا می شوند. مانند آبریزش بینی، خشکی گلو و گلو درد، مشکل بلع یا دیسفاژی، تنفس سخت، سرفه های مداوم، گوش درد، تورم لوزه ها.

این علائم از التهاب مخاط حلق که متورم و قرمز بوده ناشی می گردد. برای درمان التهاب حنجره ویروسی بیمار باید به صدای خود استراحت داده و از ضد درد و ضد تب استفاده کند. در موارد حاد، بیماری به خودی خود خوب می شود. در حقیقت چند روز پس از شروع از بین می رود. سیستم ایمنی با عامل ایجاد کننده به مقابله پرداخته و اثرات ماندگاری بر جای نمی ماند.

۲. التهاب حنجره باکتریایی

در این نوع التهاب حنجره عامل باکتریایی دخیل بوده و یکی از باکتری های رایج مولد این بیماری باکتری مایکوپلاسما می باشد که بالغ بر صد نوع دارد. علائم آن خیلی شبیه علائمی است که در بالا اشاره شد. تب، سرفه خشک، گرفتگی و خشونت صدا، بلع دردناک. درمان در این باره بر اساس آنتی بیوتیک ها انجام می شود. از جمله اریترومایسین، کلاریترومایسین و آزیترومایسین

۳. التهاب حنجره غیر عفونی

در مواردی مولد این عارضه از انواع بیماری زا نبوده و به این معنا که بیماری در این حالت توسط میکروارگانیسم ها ایجاد نشده است. از جمله آن ها می توان به آلرژی ،استنشاق و جراحات اشاره کرد. در آلرژی التهاب حاد تارهای صوتی و دیگر مخاط حلقی پس از استنشاق مواد آلرژی زا صورت می گیرد.

این عامل سبب ایجاد علائم متعددی می شود از سرفه های کوتاه و مکرر برای صاف کردن صدا گرفته تا مسدود شدن شدید مجاری هوایی. در استنشاق توسط تماس مستقیم بافت حلق با مواد مضر التهاب حنجره ایجاد می شود. مانند استنشاق هوای خیلی داغ که این عامل در بین افرادی که از آتش سوزی نجات یافته و آتش نشانان رایج می باشد.

عامل جراحات یا مشکلات صوتی نیز سبب تحریک حنجره و بروز التهاب حنجره می شود. در این حالت ضربه یا فشار بیش از حد به تارهای صوتی صورت گرفته و مشکلاتی به همراه می آورد.

تشخیص التهاب حنجره

تشخیص التهاب حنجره توسط متخصص گوش حلق و بینی با معاینه ساده ای در قسمت گوش ها و صدای بیمار صورت می گیرد. در بیشتر موارد معاینه ساده برای تشخیص کمک کننده بوده ولی در پاره ای موارد باید بیمار تحت آزمایشات خاص قرار گرفته تا روند تشخیص کامل شود.

روش های درمانی التهاب حنجره

درمان این بیماری هم مانند سایر بیماری ها به این بستگی دارد که فرد در کدام مرحله از بیماری قرار دارد و این که علت بروز این عارضه چیست. به این ترتیب روش های مختلفی از جمله پزشکی و خانگی برای معالجه التهاب حنجره به کار گرفته می شود.

  • درمان پزشکی

به طور کلی سه روش درمانی پزشکی برای بهبود این وضعیت در نظر گرفته می شود.

۱. دارو درمانی

وقتی بیمار به دلیل ویروس های خاصی با آسیب هایی در ناحیه حنجره مواجه می شود سبب بروز این عارضه شده که با تجویز داروها روند بهبودی سرعت می یابد. چرا که در حقیقت اثرات ویروس ها در تایم زمانی محدودی از بین می رود اما داروها سبب کاهش درد و سرعت بخشیدن به روند درمان می شود.

۲. صدا درمانی

روش دیگر برای درمان این عارضه صدا درمانی می باشد. به این ترتیب فرد تحت صدا درمانی قرار گرفته تا علائم بیماری روز بروز برطرف شو. بیمار باید مطابق دستورالعمل هایی که از سوی پزشک در رابطه با فعالیت صوتی حنجره ارائه می دهد عمل نموده تا مشکلات این نواحی برطرف شود.

۳. جراحی حنجره

آخرین گزینه درمانی که در صورت حاد بودن شرایط بیمار انجام می شود، جراحی است. به این ترتیب تارهای صوتی بیمار تحت جراحی واقع شده تا بیمار در عمل تنفس و صحبت کردن مشکلاتش حل شود. البته باید اشاره کرد جراحی حنجره جهت رفع مشکل التهاب با جراحی حنجره برای از بین بردن غده های سرطانی تفاوت زیادی دارد.

در این روش برای از بین بردن مشکل التهاب فقط تارهای صوتی جابجا می شوند تا روند اعمال مختلفی که توسط حنجره صورت می گیرد، به طور درست اتفاق بیفتد. این جراحی با کمترین عارضه و بیشترین موفقیت انجام شده و نتایج درمانی مثبتی برای بیمار پدید می آورد.

  • درمان خانگی

این بیماری با روش های خانگی هم قابل درمان است که در ادامه به آن ها اشاره می شود.

۱. استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب خواص ضد میکروبی داشته از این رو می تواند به بهبود التهاب حنجره عفونی کمک کند. ضمنا دارای مواد ضد التهاب بوده که سبب کاهش تورم ناحیه حنجره می شود. به این ترتیب در یک لیوان آب دو قاشق غذاخوری سرکه سیب و یک قاشق چایخوری عسل اضافه کرده و این مخلوط را میل کنید. یا یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب گرم حل نموده و این دو تا سه بار در روز این مخلوط را غرغره کنید.

۲. عصاره اکالیپتوس

عصاره اکالیپتوس خواص ضد میکروبی و ضد التهابی داشته که برای درمان این عارضه مفید است. به این ترتیب ۵ قطره عصاره این گیاه را به مقداری آب داغ اضافه کرده و با آن بخور انجام دهید. سعی کنید ده دقیقه ای بخار آن را استنشاق نمایید. این کار را دو بار در طی روز انجام دهید.

۳. لیمو و عسل

از جمله خواص عسل طبیعی خاصیت قابض کنندگی آن است. از این رو می تواند سبب تسکین گلو درد باشد. آب لیمو نیز خاصیت ضد میکروبی داشته و در پاکسازی عفونت گلو موثر است. از این رو یک قاشق غذاخوری عسل را با ۵ قطره لیموی تازه یا آب لیمو مخلوط کرده و نوش جان کنید. این کار را دو بار در روز انجام دهید.

۴. زنجبیل

این گیاه خواص ضد میکروبی داشته از این رو می تواند در درمان لانرژیت موثر واقع شود. یک تکه ریشه زنجبیل را به تکه های نازک برش داده و در مقداری آب ده دقیقه بجوشانید. سپس مخلوط را از صافی عبور داده و صبر کنید به دمای اتاق برسد. یک قاشق غذاخوری از عصاره حاصل شده را سه تا چهار بار در روز بنوشید.

۵. پیاز

پیاز خلط آور بوده و برای معالجه التهاب حنجره و تسکین سرفه و مخاط موثر است. برای استفاده از خواص پیاز سه تا چهار پیاز متوسط را خرد کرده و در چهار فنجان آب ریخته و روی حرارت قرار داده تا به جوش آید. سپس حرارت را کم کرده و صبر کنید تا غلظت پیدا کند و شبیه قوام شربت شود. در ادامه دو تا سه قاشق از این شربت را به یک لیوان آب ولرم اضافه کرده و با عسل و آب لیمو مخلوط نموده و یک تا دو بار در روز آرام آرام بنوشید.

۶. آب آناناس

آب آناناس دارای آنزیمی به اسم پروملین بوده که این آنزیم خواص ضد التهابی داشته و سبب کاهش ترم و مخاط اضافی گلو می شود. به این ترتیب روزی یک مرتبه آب آناناس که به دمای اتاق رسیده را میل نمایید.

۷. ریشه شیرین بیان

شیرین بیان خاصیت ضد ویروسی و ضد میکروبی دارد. برای استفاده از خواص شیرین بیان به جهت درمان این عارضه ریشه شیرین بیان را در آب جوشانده و از صافی عبور داده و عصاره حاصله را با مقداری عسل یا نبات دو تا سه بار در روز بنوشید.

۸. غرغره کردن آب نمک

این کار سبب کشته شدن باکتری ها و ویروس های گلو و دهان می گردد. به این ترتیب در یک لیوان آب گرم نصف قاشق نمک اضافه کرده و هم زده و این مخلوط را دو تا سه مرتبه در طی روز غرغره کنید. سعی کنید میزان نمک زیاد نباشد که سبب تحریک گلو می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو