آیا کروز ایران به جام جهانی فوتبال می رسد؟

منبع: همگردی

21

1401/8/14

14:30


ایسنا/ بدنبال آخرین خبرهای بدست رسیده، این پرسش مطرح می گردد که آیا کروز ایران به جام جهانی فوتبال می رسد؟

خرداد امسال در جریان مذاکرات ایران و قطر برای همکاری در جام جهانی 2022 و با توجه به محدودیت اقامتگاه در کشور میزبان، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد که ایران از جزیره کیش، جام جهانی فوتبال را پشتیبانی می کند و قرار است همه ظرفیت های رفاهی، اعم از هتل ها و اقامتگاه های گردشگری و نیز امکانات دریایی در استان هرمزگان در جام جهانی 2022 قطر در اختیار مسافران قرار گیرد. یکی از امکانات دریایی ایران کشتی مسافری و گردشگری «سانی» است. این کشتی با ظرفیت های قابل قبول آماده خدمت رسانی به مسافران جام جهانی 2022 در قطر است.

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی هم گفته بود: ایرانی ها می توانند صبح با استفاده از کشتی کروز به قطر مسافرت کنند و بازی مورد نظرشان را تماشا کنند و شب به کشور برگردند.

این شناور مسافربری در مرداد 1401 با هدف حضور در جام جهانی 2022 قطر برای انجام تعمیرات دوره ای وارد حوضچه خشک (Dry dock) یک مجتمع کشتی سازی در جنوب ایران شد. از سویی، در همین ماه مصوبه دولت درباره تخصیص سوخت یارانه ای به کشتی ها، شناورها و قایق های تفریحی و مسافری دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنابع دستی اصلاح و ابلاغ شد.

به موجب اصلاح این مصوبه، وزارت نفت مکلف شد تخصیص سوخت یارانه ای به کشتی ها، شناورها و قایق های تفریحی و مسافری دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که در مسیرهای داخلی و بین المللی از مبدا یا به مقصد بنادر ایران در خلیج فارس و دریای عمان تردد می کنند را بدون در نظر گرفتن پرچم آنها به نسبت 80 درصد یارانه ای و 20 درصد نرخ خدمات سوخت رسانی به کشتی ها (بانکرینک) محاسبه کند.

اختصاص سوخت یارانه ای برای مقرون بصرفه شدن سفر دریایی بویژه در دوران جام جهانی قطر با وجود ابلاغ چنین مصوبه ای همچنان مساله ای حل نشده است. حسین عباس نژاد، مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر چندی پیش در این زمینه گفته بود: با وجود قول هایی که داده بودند هنوز سوخت یارانه ای به شناورهای مسافری تعلق نگرفته است، این درحالی است که قرار بود به شناورهای خطهای بین المللی که مبدا و مقصد آن ایران است، سوخت یارانه ای تعلق بگیرد.

به گفته او، با اجرای این مصوبه نرخ سوخت از 23 هزار تومان به 300 تومان کاهش پیدا می کند و در نرخ بلیت های شناورهای مسافری بسیار تاثیر میگذارد؛ چرا که 45 درصد هزینه های بلیت یک شناور به سوخت بر میگردد.

با این وجود، همچنان به اجرای درست این مصوبه بی توجهی می شود. در شهریور عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پیامی کوتاهی که در توئیتر منتشر کرد از دیدار با صاحبان شناورهای بزرگ تفریحی، سعید محمد (دبیر پیشین شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور) و جواد اوجی (وزیر نفت) اطلاع داد که موضوع صحبت آنها تسریع در ابلاغ سوخت یارانه ای و آماده سازی بندرگاه کیش بود.

سوای مسأله تامین سوخت یارانه ای برای شناور ایرانی که بیشتر از چهار ماه است حرفش شده در جام جهانی بکار گرفته شود، چالش دیگر، زمان طولانی برای تعمیر این کشتی است که احتمال جا ماندن آن از جام جهانی 2022 را مطرح کرده است.

هرچند سهراب بناوند، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان پیرامون اینکه آیا کروز ایران به جام جهانی فوتبال می رسد؟ خبر داد که کشتی سانی برای خدمت رسانی به گردشگران و مسافران جام جهانی قطر، هفته آینده با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بندر عباس آماده حرکت می شود.

او گفته است در بازدیدی که چهارشنبه یازدهم آبان 1401 به همراه مشاور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از این کشتی داشتیم، دستورات ویژه مهندس ضرغامی برای تسریع در آماده سازی این کشتی صادر شد.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان، کشتی سانی با سرعت 12 تا 16 گره دریایی در ساعت فاصله کیش تا دوحه قطر را در 10 ساعت طی می کند.

علاوه بر این، رئیس کل دادگستری هرمزگان نیز در جریان بازدید از مجتمع کشتی سازی فراساحل ایران (ایزوایکو) برای تسریع در آماده سازی کشتی تفریحی «سانی» برای رسیدن به جام جهانی قطر دستورات ویژه قضایی داده است.

این شناور مسافربری که به استناد شناسنامه آن سال 1982 میلادی در سوئد ساخته شده، حدود سال 1396 زمانی که علی اصغر مونسان مدیرعامل منطقه آزاد کیش بود، وارد سواحل این جزیره شد تا به گفته مونسان، با ورود این کروز سفرهای بین جزایر کیش و قشم در مرحله نخست محقق می شود و پس از آن، بین سایر جزایر و در آینده نیز در مسیر دبی انجام خواهد گرفت.

گفته شد که این شناور با طول 172 متر، عرض 23 متر و آبخور 5.8 متر، بزرگترین شناور شبه کروز موجود در کشور است. این کشتی مسافربری برای سفرهای کوتاه مدت چهار تا هفت روزه دریایی ساخته شده و مجموعا دارای 417 تخت است که در کابین ها و اتاق های یک، دو، سه و چهار تخته در طبقات 2، 5، 6 و 8 مستقر شد. ظرفیت کشتی 300 نفر مسافر در مسافت های طولانی به همراه شب خوابی و در مسافت های کوتاه ظرفیت حداقل 925 نفر مسافر بدون تخت و کابین است.

این کشتی دارای فضای رستورانی به ظرفیت 300 نفر، کافی شاپ با طرفیت 150 نفر، سینما، اتاق بازی کودکان، سالن بدنسازی، فروشگاه، آشپزخانه و اتاق پزشک است. این شناور مسافری قابلیت جابجایی بیش از 200 خودرو همراه با سرنشین را نیز دارد.

با توجه به اینکه این شناور مسافری هنوز آماده حرکت نشده و زمان دقیق مسافرپذیری آن نیز تعیین نشده، هزینه سفر با آن به قطر در دوران جام جهانی فعلا مشخص نیست.

استفاده از کشتی های غول پیکر و شناورهای دارای ظرفیت اقامتی در جام جهانی 2022 بیشتر به این دلیل صورت گرفته که قطر به عنوان میزبان یکی از بزرگترین رویدادهای ورزشی جهان با توجه به جغرافیای محدودی که دارد، با کمبود شدید اقامتگاه مواجه است. از طرفی جام جهانی قطر با توجه به قیمت ها و هزینه ها در این کشور یکی از گران ترین جام های جهانی لقب گرفت. از همین رو، بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس شرایطی را فراهم کرده اند تا حضور برای هواداران جام جهانی در قطر را مقرون بصرفه کنند.

آیا کروز ایران به جام جهانی فوتبال می رسد؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو