آیا گرفتگی عضلات و روماتیسم با هم ارتباطی دارند؟

13

1401/8/19

13:43


ارتباط گرفتگی عضلات و روماتیسم

بسیاری از ما درباره گرفتگی عضلات شنیده‌ایم و یا به آن مبتلا شده‌ایم، گرچه تعداد کمی از افراد می‌دانند که گرفتگی عضلانی چیست اما ممکن است به دلایل مختلف اعم از نوع نشستن و ایستادن نادرست و همچنین خوابیدن در وضعیت نامناسب و یا انجام فعالیت‌های سنگین گرفتگی عضلانی را تجربه کرده باشند. گرچه گرفتگی عضلانی معمولاً کمتر از آنچه که نامش نمایان است، چشمگیر است، اما این پدیده هنوز باعث درد ناخوشایندی در ناحیه کمر، گردن، شانه‌ها و ساق پاها می‌شود. اگر گرفتگی‌های عضلانی درمان نشوند، با گذشت زمان دردناک‌تر می‌شوند یا شما را به سمت عادت‌های بدی سوق می‌دهند که می‌توانند شرایط شدیدتری ایجاد کنند.

درباره روماتیسم بیشتر بدانید!

آرتریت روماتوئید (روماتیسم) یک بیماری خود ایمنی است که باعث التهاب در مفاصل فرد می‌شود. علائم اصلی درد و تورم مفصل است. آرتریت روماتوئید همچنین می‌تواند در محاوره به عنوان روماتیسم شناخته شود و بهتر است توسط یک متخصص حرکات اصلاحی که علاقه خاصی به اصلاح و درمان روماتوئید دارد ، درمان شود. آرتریت روماتوئید باعث التهاب در سینوویوم می‌شود (پوشش مفصل که مقدار کمی مایع سینوویال تولید می‌کند و غضروف را تغذیه می‌کند و مفصل را روان می‌کند). در نتیجه مفاصل قرمز و متورم می‌شوند که مایعات و درد اضافی تولید می‌کنند. التهاب در اثر تجمع مایعات و سلول‌ها در سینوویوم ایجاد می‌شود. مفصل فرد به دو دلیل درد دارد:

  • انتهای عصب توسط مواد شیمیایی تولید شده از التهاب تحریک می‌شود.
  • کپسول توسط تورم مفصل فرد کشیده می‌شود.

با کاهش التهاب ، کپسول کشیده می‌ماند و نمی‌تواند مفصل را در موقعیت مناسب خود نگه دارد. این مشکل می‌تواند مفصل فرد را ناپایدار کند و با گذشت زمان به موقعیت‌های غیرمعمول یا تغییر شکل داده شود.

پیاده‌روی می‌تواند یکی از آرامش بخش ترین تمرینات ورزشی باشد که می‌توان تجربه کرد؛ یعنی تا زمانی که درد مزمن در بدن ندارید می‌توانید پیاده‌روی کنید. گرفتگی عضلات و یا درد مزمن می‌تواند بدترین احساس باشد، اما به این معنا نیست که مانع لذت بردن از تفریحات مورد علاقه خود شوید.

حین پیاده‌روی به نوع و میزان بار کوله پشتی خود دقت کنید به طوری که کوله پشتی ستون فقرات را پشتیبانی کند و بدن را به سمت جلو یا عقب خم نکند. وقتی صحبت از محتوای کوله پشتی می‌شود، باید تا آنجا که ممکن است سبک باشد. اضافه وزن می‌تواند فشار غیر ضروری به ستون فقرات وارد و درد عضلات را بیشتر کند.

عضلات بدن به طور طبیعی با حرکات مکرر بدن سازگار می‌شوند. اگر روزانه پشت میز یا لپتاپ می‌نشینید، عضلات بدن در وضعیتی که قرار دارید درگیر می‌شود. وقتی تصمیم می‌گیرید بلند شوید و پیاده‌روی کنید، عضلات شما حرکت جدیدی را تجربه می‌کنند که ممکن است واکنش متفاوتی نسبت به وضعیت نشستن نشان دهند. قبل از شروع ایستادن و راه رفتن، زمانی را برای انجام تمرینات کششی اختصاص دهید تا هر گونه گرفتگی در عضلات شما آزاد شود.

می‌توانید تمرینات کششی دو نفره را جهت باز شدن گرفتگی عضلات پشت و گردن انجام دهید.

هنگام ایستادن حتماً نوع ایستادن و راه رفتن خود را زیر نظر بگیرید که به طوری نباشد که عضلات را درگیر کند و باعث گرفتگی یا بیشتر شدن آن شود. وضعیت بد بدن در هر محیطی می‌تواند گرفتگی و درد ستون فقرات را تشدید کند. این امر هنگامی آشکارتر می‌شود که هنگام پیاده‌روی در یک مسیر طولانی مدت بدون تصحیح وضعیت در آن موقعیت باشید. ممکن است به طور طبیعی وضعیت بدنی مناسبی داشته باشید، اما وزن کیف، تجهیزات اضافی و کفش می‌تواند همه این‌ها را تغییر دهد.

با توجه به انواع علائم تجربه شده توسط بیماران ، تشخیص آرتریت روماتوئید می‌تواند پیچیده باشد. پزشکان و متخصصان حرکات اصلاحی تشخیص را بر اساس علائم ، معاینه فیزیکی و نتایج اشعه ایکس ، اسکن و آزمایش خون تأیید می‌کنند. همچنین ممکن است برای تأیید تشخیص و دریافت درمان به متخصص (روماتولوژیست) ارجاع شوید. در این مورد آزمایش خون برای اندازه‌گیری التهاب استفاده می‌شود. ممکن است به یکی از این تست‌ها نیاز داشته باشید:

  • بررسی میزان رسوب گلبول‌های قرمز (ESR)
  • پروتئین C-Reactive (CRP).

هر دو این موارد ممکن است در صورت وجود التهاب ، ارزش بالایی در تشخیص از خود نشان دهند. این آزمایشات ممکن است هر از چند گاهی برای کمک به کنترل آرتروز فرد تکرار شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو