آیا مصرف مولتی ویتامین‌ها و مواد معدنی باعث جلوگیری از سرطان خواهد شد؟

منبع: پارس ناز

102

1401/8/22

10:23


آیا مصرف مولتی ویتامین‌ها و مواد معدنی باعث جلوگیری از سرطان خواهد شد؟

اگر برای سالم ماندن و جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری‌های مختلف از مولتی ویتامین‌ها استفاده می‌کنید نکته‌ای وجود دارد که باید بدانید. بر اساس یک بررسی توسط گروه ویژه خدمات پیشگیری از سرطان ایالات متحده آمریکا شواهد نشان داده است که مکمل‌ها می‌توانند به پیشگیری از سرطان و بیماری قلبی کمک کنند.

 

اما به نظر شما این موضوع چقدر حقیقت دارد؟ آیا واقعا مصرف مولتی ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند باعث جلوگیری از سرطان شوند یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید تا ببینیم این موضوع چقدر صحت دارد.

 

بدن انسان به ۱۳ ویتامین و حداقل ۱۶ ماده معدنی ضروری برای سلامتی نیاز دارد. با این حال، در حالی که همه بزرگسالان هر روز به انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی کلیدی نیاز خواهند داشت، مردان و زنان نیازهای متفاوتی دارند و همین موضوع باعث میشود که مولتی ویتامین مردان از بانوان متفاوت باشد.

 

به عنوان مثال، زنان در سنین باروری به آهن بیشتری نسبت به مردان هم سن خود نیاز دارند، بنابراین مکمل‌های زنانه معمولاً شامل آهن هستند و مکمل‌های مردانه اینگونه نیستند.

 

چرا مولتی ویتامین‌ها برای بدن مفید هستند؟

 

مولتی ویتامین‌ها به دلیل دارا بودن انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی درون خود می‌توانند برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان مفید باشند. اما اینکه تأثیر مولتی ویتامین بر روی سرطان چگونه است و چطور می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد، موضوعی است که ذهن بسیاری از متخصصان و محققان را مشغول کرده است.

 

افرادی که از رژیم‌های غذایی اصولی و منظم پیروی می‌کنند کمتر از دیگر افراد دچار کمبود ویتامین می‌شوند. اما بازهم ممکن است برخی ویتامین‌های مفید نیز جذب نشده و نیاز بدن رفع نشود.

 

مولتی ویتامین‌ها به عنوان یکی از مکمل‌های دارویی مفید می‌توانند این کمبودهای به وجود آمده در بدن ما را تا حد زیادی جبران کنند و سلامت عمومی بدن را بالا ببرند. همچنین از بروز بسیاری از بیماری‌های کشنده مانند بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کنند.

 

نه‌تنها خانم‌ها بلکه آقایان نیز به مصرف مولتی ویتامین‌ها نیاز دارند. در این مقاله بهترین مولتی ویتامین‌های مخصوص مردان معرفی شده اند  که می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید.

 

مولتی ویتامین و ارتباط آن با کاهش ابتلا به سرطان

 

با توجه به انواع ترکیبات موجود در مولتی ویتامین‌ها می‌توان به این نتیجه رسید که این دارو می‌تواند از طریق رفع کمبود بدن تا حد زیادی خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. ارتباط مولتی ویتامین و سرطان به دلیل وجود ویتامین‌های زیر می‌تواند مؤثر باشد:

 

ویتامین A و تأثیر آن بر روی سرطان

یکی از ویتامین‌های محلول در چربی که برای سلامت عمومی بدن، رشد سلول‌ها، بهبود عملکرد ایمنی، بهبود وضعیت بینایی و… مفید است ویتامین A نام دارد. این ویتامین در بدن تولید نمی‌شود. در نتیجه باید از منابع غذایی که حاوی این ویتامین هستند مانند شیر، تخم مرغ، هویج، سیب زمینی و… تأمین شود.

 

اما به هر حال مصرف مولتی ویتامین‌ها می‌تواند تا حد زیادی ویتامین A را به بدن ما منتقل کند. کمبود ویتامین A در بدن می‌تواند باعث شود تا زمینه برای بروز بیماری‌هایی از جمله انواع سرطان‌ها فراهم شود.

 

از جمله‌های انواع این سرطان‌ها می‌توان به سرطان پوست، ریه و پروستات که با مصرف مولتی ویتامین می‌تواند تا حد زیادی از بروز آن جلوگیری کرد اشاره کرد. البته نکته لازم به ذکر این است که مصرف این ویتامین باید حتماً زیر نظر پزشک انجام شود. زیرا مصرف بیش از حد آن می‌تواند عوارضی برای فرد به همراه داشته باشد.

 

تأثیر ویتامین B6 و B12 در پیشگیری از بروز سرطان

ویتامین B6 که از ترکیبات پیریدوکسین، پیریدوکسال و پیریدوکسامین تشکیل شده است و نقش موثری در افزایش سطح سیستم ایمنی بدن و تشکیل هموگلوبین دارد. شما می‌توانید این ویتامین را از طریق مصرف انواع گوشت‌های قرمز، سیب زمینی، موز، آواکادو، پسته و همچنین مصرف منظم مولتی ویتامین‌ها دریافت کنید.

 

برخی از افراد ممکن است سطح کمتری از این مواد غذایی را مصرف کنند و یا گیاهخوار باشند. در نتیجه مصرف قرص‌های مولتی ویتامین به آن‌ها پیشنهاد می‌شود. هر چند ممکن است این ویتامین تأثیری در کاهش اثرات شیمی درمانی و جلوگیری از ابتلا به سرطان داشته باشد، اما کمبود آن ممکن است احتمال درگیری با بیماری سرطان را افزایش دهد.

 

ویتامین B12 نیز یکی از ویتامین‌های محلول در آب است که در مواد غذایی مانند شیر، تخم مرغ، گوشت، توفو و … یافت می‌شود. مصرف این ویتامین که در ترکیبات مولتی ویتامین نیز وجود دارد در دوز مناسب برای پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها مفید است. بااین‌حال مصرف بیش از حد این ویتامین می‌تواند عوارضی به همراه داشته باشد.

آیا مصرف مولتی ویتامین‌ها و مواد معدنی باعث جلوگیری از سرطان خواهد شد؟

ویتامین C و تأثیری که برای پیشگیری از سرطان دارد

ویتامین C به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی قوی می‌تواند در پیشگیری از انواع بیماری‌ها از جمله سرطان تأثیر بسیار زیادی داشته باشد. این ویتامین از جمله مواد مغذی محلول در آب است و در بسیاری از مواد غذایی یافت می‌شود.

 

از جمله این مواد غذایی می‌توان به میوه‌جاتی مثل پرتقال، توت‌فرنگی، طالبی و… اشاره کرد که منابع غنی از این ویتامین را در خود دارند. اما برای اطمینان از رسیدن میزان کافی ویتامین C به بدن و تأمین نیاز آن، مصرف مولتی ویتامین یک راهکار بسیار مناسب است.

 

این ویتامین می‌تواند از آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد که در اثر متابولیزه شدن مواد غذایی در بدن تولید می‌شوند و می‌توانند به سلول‌ها آسیب برساند جلوگیری کند. در نتیجه خطر ابتلا به بیماری سرطان تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

 

همچنین این ویتامین می‌تواند عوارض ناشی از درمان سرطان از جمله شیمی درمانی و پرتودرمانی را نیز کاهش دهد و کیفیت زندگی فرد را بالا برده و تحمل درمان را افزایش دهد. در نتیجه لازم است تا این ویتامین در دوزهای بالا وارد بدن شود تا بتواند اثربخشی لازم را از خود نشان دهد.

 

تأثیر ویتامین D بر روی سرطان

همان‌طور که می‌دانید، ویتامین D باعث استحکام عضلات و استخوان‌های بدن می‌شود. همچنین عملکرد سیستم ایمنی بدن را در برابر ویروس‌ها، عوامل بیماری و عفونت افزایش می‌دهد.

 

این ویتامین از طریق ماهی‌های چرب، گوشت، تخم مرغ، لبنیات و قارچ تأمین می‌شود و لازم است فرد به صورت مستقیم در برابر نور خورشید قرار گیرد. ویتامین D می‌تواند از طریق بهبود سیستم ایمنی بدن در پیشگیری از ابتلا به سرطان مفید باشد.

 

ویتامین E و تأثیر آن بر سرطان

ویتامین E یکی دیگر از ویتامین‌هایی است که در مولتی ویتامین‌ها وجود دارد و می‌تواند روی سرطان تأثیرگذار باشد. این ویتامین به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی قوی که دارد از تأثیر مخرب رادیکال‌های آزاد بر روی سلول‌ها جلوگیری می‌کند.

 

سخن پایانی

 

درباره اینکه آیا ویتامین‌ها می‌توانند تأثیر قطعی بر روی سرطان داشته باشند یا خیر یافته‌های دقیق و مورداطمینانی وجود ندارد. ولی از آنجایی که ترکیبات انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار مفید هستند، می‌توان نتیجه گرفت که تأثیر مفید این داروها بر روی بدن قابل پیش‌بینی است.

 

مولتی ویتامین‌ها دارای ویتامین‌هایی هستند که از آنتی‌اکسیدان تشکیل شده و می‌توانند با تقویت سیستم ایمنی بدن تا حد زیادی از ضعف بدن جلوگیری کرده و ویروس‌ها و عوامل خطرناک را از بین ببرند.

 

با این حال تا زمانی که تأثیر قطعی آن بر روی سرطان مشخص نشده باشد پزشکان توصیه می‌کنند که حتماً به جای اینکه فقط از مولتی ویتامین‌ها استفاده کنید از مواد غذایی مفید نهایت استفاده را ببرید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو