آیا دختر برای ازدواج دوم نیز اجازه پدر می‌خواهد؟

آیا دختر برای ازدواج دوم نیز اجازه پدر می‌خواهد؟


منبع: دلتا پیام

62

1401/8/24

19:02


قانون مدنی در خصوص رضایت والدین برای نکاح مجدد دختر سکوت کرده و در هیچ یک از مواد خود در خصوص اجازه پدر در ازدواج دوم دختر صحبت نکرده است. به همین علت در اغلب موارد زمانی که زنان مطلقه یا کسانی که همسر خود را از دست داده‌اند، قصد ازدواج مجدد دارند با این پرسش روبرو می‌شوند که آیا به اجازه پدر در ازدواج دوم دختر، نیاز است یا خیر؟

آیا دختر برای ازدواج دوم نیز اجازه پدر می‌خواهد؟

اجازه پدر برای ازدواج دوم دختر یکی از سوالاتی است که از ما پرسیده می‌شود. قانون مدنی در خصوص رضایت والدین برای نکاح مجدد دختر سکوت کرده و در هیچ یک از مواد خود در خصوص اجازه پدر در ازدواج دوم دختر صحبت نکرده است. به همین علت در اغلب موارد زمانی که زنان مطلقه یا کسانی که همسر خود را از دست داده‌اند، قصد ازدواج مجدد دارند با این پرسش روبرو می‌شوند که آیا به اجازه پدر در ازدواج دوم دختر، نیاز است یا خیر؟ همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

اجازه پدر برای ازدواج دوم دختر

یکی از مواردی که در رابطه با ازدواج دختران به صورت شرط لازم مورد پیش‌بینی قانون‌گذار، در قانون مدنی قرار گرفته است، لزوم کسب اجازه یا رضایت والدین (فقط پدر) برای ازدواج دختران باکره است. به موجب ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی: ” نکاح دختر باکره، اگر چه به سن بلوغ رسیده باشد، موقوف به اجازه پدر یا جد پدری است.”

بر اساس این ماده برای ازدواج دختر باکره اذن پدر یا جد پدری او لازم است. البته درصورتی‌که پدر یا جد پدری بدون دلیل موجه از دادن اجازه ازدواج به دختر خودداری کنند، نیاز به اجازه آن‌ها نبوده و دختر می‌تواند مرد مورد نظر خود را به همراه شرایط نکاح و مهریه به دادگاه معرفی کرده و پس از اخذ اجازه از دادگاه، به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج، اقدام نماید.

پرسشی که مطرح می‌شود این است که وضعیت رضایت والدین برای نکاح مجدد دختر چیست؟ آیا اجازه پدر در ازدواج دوم دختر و در صورت نبود او، اجازه جد پدری، لازم است یا خیر؟

اجازه پدر برای ازدواج دختر

آیا اجازه پدر برای ازدواج دوم دختر لازم است؟

در این قسمت قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم که آیا اجازه پدر برای ازدواج دوم دختر لازم است یا خیر و رضایت والدین برای نکاح مجدد دختر به چه صورت خواهد بود؟

در پاسخ به این سوالات باید گفت: همانگونه که در متن ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی نیز اشاره شده است، کسب اجازه پدر برای ازدواج دوم دختر تنها در صورتی مورد نیاز است که دختران، دوشیزه یا باکره باشند. به همین دلیل درصورتی‌که دختری قبلا یک مرتبه ازدواج کرده باشد، به اجازه پدر برای ازدواج دوم دختر، نیاز نیست و ازدواج و ثبت ازدواج دائم و موقت، بدون رضایت والدین برای نکاح مجدد، امکان‌پذیر است.

اجازه پدر

هر چند که موضوع اجازه پدر برای ازدواج دوم دختر، به لحاظ عرفی در نظر گرفته می‌شود، ولی به لحاظ قانونی شرط صحت ازدواج مجدد دختر رضایت یا اجازه پدر یا جد پدری نیست. با این حال ذکر این نکته ضروری است که اگر قبلا دختر، یک مرتبه به عقد نکاح مردی در آمده باشد ولی قبل از اینکه رابطه زناشویی میان زوجین واقع شود، عقد نکاح منحل شده و خاتمه پیدا کند، از آنجا که هنوز دختر باکره است، باز هم برای ازدواج نیازمند کسب رضایت یا اجازه پدر یا جد پدری خواهد بود.

اجازه پدر برای ازدواج

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی مطلب شرایط دریافت مهریه بدون داشتن رابطه جنسی را مطالعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو