تصمیماتی که مسیر جهان را عوض خواهد کرد

منبع: برترین ها

11

1401/8/25

12:19


​جمعیت جهان به ۸ میلیارد نفر می‌رسد اما چین از تعداد پایین تولد نوزادان نگران است.

ایسنا: جمعیت جهان به ۸ میلیارد نفر می‌رسد اما چین از تعداد پایین تولد نوزادان نگران است.

به نقل از رویترز، تانگ هواجون چینی، عاشق بازی با کودک دو ساله خود در آپارتمانشان در حومه پکن است اما می‌گوید که بعید است فرزند دیگری داشته باشد. چنین تصمیماتی توسط افراد بی‌شماری مانند تانگ، مسیر جمعیت چین و البته جمعیت جهان را تعیین می‌کند. تانگ ۳۹ ساله گفت که بسیاری از دوستان متاهل وی تنها یک فرزند دارند و مانند او دیگر برنامه‌ای برای بچه‌دار شدن ندارند. وی افزود که جوانان حتی علاقه‌ای به ازدواج ندارند چه برسد به بچه‌دار شدن.

تصمیماتی که مسیر جهان را عوض خواهد کرد

هزینه بالای مراقبت از کودک، عامل بازدارنده اصلی برای بچه‌دار شدن در چین است زیرا بسیاری از خانواده‌ها با توجه به دوری مسافت نمی‌توانند برای نگهداری فرزند به پدربزرگ و مادربزرگ تکیه کنند. تانگ گفت: دلیل دیگر این است که بسیاری از ما خیلی دیر ازدواج می‌کنیم و باردارشدن سخت است. فکر می‌کنم دیر ازدواج‌ کردن قطعاً روی تولدها تأثیر خواهد داشت.

چین برای چندین دهه درگیر رشد بی‌رویه جمعیت بود و از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۵ یک سیاست سختگیرانه تک فرزندی را برای کنترل آمار اعمال کرد اما اکنون سازمان ملل انتظار دارد که جمعیت چین از سال آینده شروع به کاهش کند، زمانی که هند احتمالاً پرجمعیت‌ترین کشور جهان خواهد شد.

نرخ باروری چین ۱.۱۶ در سال ۲۰۲۱ کمتر از استاندارد ۲.۱ سازمان همکاری و توسعه اقتصادی برای جمعیت باثبات در جهان بود.

جمعیت‌شناسان اظهار کردند که مشکلات ناشی از بیماری همه‌گیر و اقدامات سختگیرانه چین برای از بین‌ بردن آن ممکن است تأثیر عمیقی بر تمایل بسیاری از مردم برای بچه‌دار شدن داشته باشد.

آنان می‌گویند که امسال تولدهای جدید در چین به پایین‌ترین حد خود می‌رسد و از ۱۰.۶ میلیون سال گذشته به زیر ۱۰ میلیون کاهش می‌یابد که درحال حاضر ۱۱.۵ درصد کمتر از سال ۲۰۲۰ است.

پکن سال گذشته اجازه داد تا زوج‌ها، سه فرزند داشته باشند و دولت گفته است که برای دستیابی به نرخ تولد مناسب تلاش می‌کند.

کاهش جمعیت برای برنامه‌ریزان، مجموعه جدیدی از مشکلات را ایجاد می‌کند. شن جیانفا، استاد دانشگاه چینی هنگ‌کنگ، گفت: ما انتظار داریم که جمعیت سالخورده به سرعت افزایش یابد و این وضعیت بسیار مهمی خواهد بود که چین با آن مواجه است.

نسبت جمعیت بالای ۶۵ سال در حال حاضر حدود ۱۳ درصد اما قرار است به شدت افزایش یابد. نیروی کار رو به کاهش شده و با بار فزاینده‌ای برای مراقبت از تعداد زیادی افراد مسن مواجه است و کشور باید برای سالمندی آینده آماده شود.

چین که از چشم‌انداز جامعه پیر نگران شده، تلاش کرده است زوج‌ها را به داشتن فرزندان بیشتر با معافیت‌های مالیاتی و کمک‌های نقدی همچنین مرخصی زایمان، بیمه درمانی و یارانه مسکن تشویق کند اما جمعیت‌شناسان می‌گویند که این اقدامات کافی نیست.

آنان هزینه‌های تحصیلی بالا، دستمزدهای پایین و ساعات کار بسیار طولانی، همراه با ناامیدی از محدودیت‌های کووید و وضعیت کلی اقتصاد را ذکر می‌کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو