کراس فیت یا بدنسازی، کدام یک برای شما بهتر است؟

کراس فیت یا بدنسازی، کدام یک برای شما بهتر است؟


منبع: تالاب

15

1401/9/6

20:17


کراس فیت یا بدنسازی، کدام یک برای شما بهتر است؟

رگیری بین کراس فیترها و بدنسازان در مورد این کـه چه کسی بهتر و چه کسی قویتر اسـت، وجوددارد. بدنسازان ادعا می کنند کـه کراس فیترها از حرکت بیش از حد برای تمرینات خود استفاده می کنند و کراس فیترها ادعا می کنند کـه عضلات بدنسازان همه ی اندازه هستند و هیچ قدرتی ندارند.

 

مهم نیست کـه در کدام سمت هستید، مهم اسـت کـه تفاوت بین این دو نوع روش آموزشی را بدانید و این کـه چرا هردو بسته بـه اهداف شـما میتوانند مفید باشند. نخستین قدم این اسـت کـه تعیین کنید بـه چه چیزی می خواهید برسید. مرحله دوم این اسـت کـه بدانیم بدنسازی و کراس فیت چیست. مرحله سوم، عملی کردن ان اسـت.

 

فرق بین کراس فیت و بدنسازی چیست؟

هر نوع ورزشی می تواند برای سلامت کلی شـما مفید باشد و ترکیب انواع مختلف تمرینات قدرتی، کاردیو و تمرینات با شدت بالا می تواند بـه متنوع، جالب بودن تمرین شـما کمک کند و بـه شـما در پیش گیری از فلات کمک کند. با این حال، اگر یک هدف خاص در ذهن دارید، باید یک برنامه آموزشی را اتخاذ کنید کـه برای ان مفید باشد.

 

CrossFit بیشتر بر روی سرعت، قدرت و استقامت تمرکز می کند، وزنه هاي‌ سنگین، پلایومتریک و کالیستنیکس را اجرا می کند.

بدنسازی بیشتر بر روی تکرارهای آهسته تر و بیشتر تمرکز می کند، وزنه هاي‌ متوسط ​​تا سنگین را برای کمک بـه پمپاژ و ساخت عضلات انجام میدهد.

 

بیشتر بخوانید: آشنایی جالب با ورزش های ترکیبی در جهان + عکس

 

کراس فیت چیست؟

کراس فیت یا بدنسازی، کدام یک برای شما بهتر است؟

هدف کراس فیت مهارت در چندین یا همه ی جنبه هاي‌ تناسب اندام از شنا گرفته تا وزنه برداری و ژیمناستیک اسـت. هر فردی از مبتدی تا ورزشکار پیشرفته می تواند کراس فیت را انجام دهد زیرا می تواند مطابق با سطح آمادگی جسمانی شـما تغییر و سفارشی سازی شود. درنظر گرفته شده اسـت کـه شـما را در داخل و خارج از باشگاه از طریق انواع مختلف تمرینات قلبی و وزنه قویتر و سالم تر کند.

 

کراس فیت می تواند برای زندگی و قدرت کلی شـما مفید باشد. اگر میخواهید نمونه‌اي از قدرتی کـه کراس‌فیت میتواند ایجاد کند، ببینید، بازی‌هاي‌ کراس فیت را ورق بزنید و ورزشکاران کراس فیت را تماشا کنید کـه صدها پوند وزن می اندازند کـه انگار چیزی نیست. برندگان بازی هاي‌ کراس فیت بـه عنوان “مناسب ترین روی زمین” شناخته می شوند.

 

با این حال، برای تقویت قدرت دراین ورزش، لازم نیست در بازی‌ها حضور داشته باشید – میتوانید یک باشگاه محلی کراس فیت برای تمرین پیدا کنید. هر باشگاه کراس فیت WOD «تمرین روزانه» را برنامه ریزی می کند کـه طبق معمولً شامل یک بخش قدرتی و سپس Metcon «تهویه متابولیک» اسـت.

 

مزایای کراس فیت

تمرینات کراس فیت برای بـه چالش کشیدن قدرت و کاردیو برای کمک بـه ایجاد قدرت و آمادگی بدنی طراحی شده اند، اما شـما می توانید خیلی بیشتر بـه دست آورید.

کراس فیت یا بدنسازی، کدام یک برای شما بهتر است؟

 

عملکرد بهتر:

کارهای روزانه‌اي کـه روزانه انجام می دهید – جاروبرقی، حمل مواد غذایی، برداشتن لباس‌ها از روی زمین – همه ی را میتوان از طریق ورزش عملکردی التیام بخشید. تمرینات کراس فیت بر روی حرکات عملکردی مانند فشار، کشیدن، اسکات، لولا، پرتاب و چرخش تمرکز می کنند، بنابر این حرکاتی کـه در خارج از باشگاه انجام می دهید راحت‌تر و کمتر مستعد آسیب میشوند.

 

بهبود سلامت قلب:

تمرین کراس فیت قصد دارد ضربان قلب شـما را افزایش دهد و با انجام منظم اینکار از طریق ورزش، میتوانید بـه التیام سلامت قلب و عروق کمک کنید. ثابت شده اسـت کـه انجام مداوم کراس فیت بـه کاهش فشار خون و کاهش ضربان قلب در حالت استراحت کمک می کند و همچنین می تواند استقامت قلبی عروقی شـما را التیام بخشد و کارهایی مانند بالا رفتن از پله ها را راحت تر کند.

 

عملکرد ورزشی بهتر:

پاورلیفتینگ و لیفت المپیک هردو زیر چتر کراس فیت هستند و این نوع تمرینات می تواند بـه ورزشکاران کمک کند تا در ورزش خود بهتر شوند. انها می‌توانند در مقایسه با تمرینات قدرتی سنتی بـه التیام تولید نیرو، زمان هاي‌ سرعت و عملکرد بهتر در پرش کمک کنند.

 

کاهش چربی بدن:

تمرینات تناوبی با شدت بالا میتواند برای سوزاندن چربی مفیدتر باشد و همچنین میتواند در زمان کارآمدتر باشد. اگر تا بـه حال در کلاس کراس فیت شرکت کرده باشید یا بازی ها را تماشا کرده باشید، ممکن اسـت متوجه شوید کـه عده اي از تمرینات می تواند بـه اندازه شش دقیقه یا حتی کمتر باشد. کراس فیت بـه شـما کمک می کند ثابت کنید کـه برای التیام ترکیب بدن خود وادار نیستید ساعت ها را در باشگاه بگذرانید – فقط باید تمام مدت سخت کار کنید.

 

افزایش قدرت نهایی:

ددلیفت، پرس روی نیمکت، اسکوات پشت، و حرکت تند و تند تنها عده اي از تمرین‌هایي هستند کـه احتمالاً بـه طور منظم در باشگاه کراس فیت خواهید دید. این‌ها تمرینات ترکیبی هستند، بـه این معنی کـه شـما دریک زمان با چندین گروه عضلانی کار میکنید. از آنجایی کـه شـما چندین گروه عضلانی را برای کمک بـه بلند کردن وزنه هاي‌ سنگین بـه کار می‌گیرید، این تمرین بـه حداکثر رساندن قدرت عضلانی کمک می کند.

 

بیشتر بخوانید: 7 ورزش صبحگاهی برای شروع روز + بهترین ورزش های صبحگاهی

 

خطرات کراس فیت

کراس فیت یا بدنسازی، کدام یک برای شما بهتر است؟

کراس فیت در طول سال‌ها انتقادات زیادی را دریافت کرده اسـت. بـه دلیل ماهیت رقابتی ان «و ماهیت رقابتی افرادی کـه ان را انجام می دهند»؛ طبق معمولً افراد در نهایت بـه خود آسیب می‌رسانند. زمانی کـه چیزی آسیب می زند، متوقف نمی شوند، ودر عوض، بـه حرکت یا «درد بازی می کنند». این منجر بـه مواردی مانند پارگی عضلات، رگ بـه رگ شدن، کشیدگی و حتی شکستگی استخوانها می شود.

 

در عین حال، وضعیتی بـه نام رابدومیولیز فعالیتی بـه CrossFit نسبت داده شده اسـت. بـه بیان ساده، این وضعیتی اسـت کـه در ان عضلات بـه روشی بسیار شدید تجزیه می شوند. مبتلایان بـه ان ممکن اسـت بـه سندرم کمپارتمان دچار شوند، جایی کـه ماهیچه‌ها تا حدی متورم میشوند کـه بافت نزدیک خودرا بـه دام می اندازند، و همچنین مشکلات کلیوی «همچنین بـه عنوان کلیه شناخته میشود». این رابدومیولیز تمرینی طبق معمولً زمانی اتفاق می‌افتد کـه افراد تا حد شدید ورزش می کنند.

 

هدف کراس فیت

مهم اسـت کـه بـه عنوان بخشی از این مقایسه بدنسازی و کراس فیت اشاره کنیم کـه کراس فیت، زمانی کـه بـه درستی انجام شود، بـه گونه اي طراحی شده اسـت کـه شـما را در فرم بدنی عالی قرار دهد. این باعث می شود تا حدودی شبیه بدنسازی باشد، اگر چه کاهش وزن مهم‌تر از ایجاد توده در کراس فیت اسـت.

 

بدنسازی چیست؟

کراس فیت یا بدنسازی، کدام یک برای شما بهتر است؟

در انتهای دیگر این طیف، بدنسازی اسـت. این نوع تمرین با کراس فیت بسیار متفاوت اسـت زیرا کمتر بر روی تمرینات ترکیبی تمرکز می کند و بیشتر بر روی تمرینات انزوا تمرکز می کند و هر بار یک گروه عضلانی را کار می کند. اگر هدف شـما بـه حداکثر رساندن هیپرتروفی عضلانی اسـت، بدنسازی برای شـما بیشتر خواهد بود.

 

بـه معروفترین بدنساز تمام دوران، آرنولد شوارتزنگر نگاه کنید. ماهیچه هاي‌ عظیم او از پوستش بیرون زده و وی را شبیه یک خدای واقعی یونانی می کند. این بـه این دلیل اسـت کـه او روی تفکیک اعضای مختلف بدن دریک زمان تمرکز کرد. این بدان معناست کـه او یک جلسه بـه عضله دوسر و سه سر بازو اختصاص داده بود. جلسه اختصاص داده شده بـه pecs. یک جلسه اختصاص داده شده بـه چهار نفر. شـما الگو را دریافت میکنید.

 

فقط زمان حضور در باشگاه در بدنسازی مهم نیست، بلکه تغذیه نیز مهم اسـت. تغذیه جنبه بزرگی از هر نوع تناسب اندام اسـت، اما برای بـه دست آوردن عضله و مقدار زیادی از ان؛ باید بسیار منظم بمانید و مقدار مناسبی از ماکروها را بخورید.

 

فواید بدنسازی

خواه هدف شـما فقط بـه دست آوردن مقداری عضله باشد یا بـه دست آوردن آن قدر کـه بتوانید بزرگان را دوست داشته باشید، درک چگونگی و چرایی بدنسازی نخستین قدم اسـت.

کراس فیت یا بدنسازی، کدام یک برای شما بهتر است؟

 

توده عضلانی بسازید:

بدنسازی بـه معنای جمع کردن عضلات اسـت. از آنجایی کـه در حال انجام تمرینات مجزا مانند حلقه هاي‌ دوسر بازو و اکستنشن پا هستید، می توانید هر بار فقط روی یک گروه عضلانی تمرکز کنید. این غرامت احتمالی را از گروه‌هاي‌ عضلانی اطراف کـه میتواند مانع رشد عضلانی شود، حذف می کند. انجام حرکات تک مفصلی باعث رشد بیشتر ان عضله خاص می شود.

 

ترکیب بدنی بهتر:

اگر تا بـه حال بدنه ساحلی با شکم تخته‌شویی و اندامی خوش‌رنگ را می خواستید، بدنسازی می تواند بـه شـما کمک کند تا بـه آنجا برسید. با این حال، این فقط ظاهر نیست کـه می تواند التیام یابد، بلکه می تواند درصد چربی بدن را نیز کاهش دهد، کـه می تواند برای سلامت قلب و عروق شـما مفید باشد. همچنین داشتن چربی کمتر بدن می تواند حرکت در داخل و خارج از باشگاه را راحت تر کند.

 

افزایش قدرت:

با تمرینات مقاومتی میتوان قدرت را افزایش داد. همان طور کـه عضلات خودرا با وزنه تمرین می دهید، انها با مقاومت سازگار می شوند و میتوانند قوی‌تر شوند. اگر چه افزایش قدرت میتواند بـه شـما کمک کند تا از وزنه‌هاي‌ سنگین‌تر در باشگاه استفاده کنید، اما می تواند بـه شـما در حمل مواد غذایی در داخل، جابجایی مبلمان و سایر فعالیت‌هاي‌ دنیای واقعی کمک کند.

 

استخوان‌های قوی‌تر:

بدنسازی می تواند بـه شـما کمک کند مجسمه‌سازی شده بـه نظر برسید، اما همچنین میتواند بـه بیشتر از ماهیچه‌هاي‌ شـما کمک کند. با افزایش سن، می توانید توده و تراکم استخوان را از دست بدهید کـه می تواند خطر آسیب جدی را افزایش دهد. زمانی کـه وزنه بلند می‌کنید، ماهیچه هاي‌ شـما میتوانند سود ببرند، اما استخوان هاي‌ شـما نیز می‌توانند قویتر شوند. این می تواند بـه کاهش خطر ابتلا بـه پوکی استخوان در سنین بالا کمک کند.

 

بیشتر بخوانید: 8 ورزش موثر خانگی برای تناسب اندام

 

خطرات کراس فیت

کراس فیت یا بدنسازی، کدام یک برای شما بهتر است؟

البته، برای محاسبه کامل بدنسازی در مقابل کراس فیت، باید بـه عده اي از اثرات مضر یا اگر بخواهید خطرات بدنسازی اشاره کنیم. این همه ی سرگرمی و بازی نیست. در واقع، بدنسازی می تواند سخت باشد، زیرا شـما دائماً بـه خودتان فشار می آورید.

 

عده اي از افرادی کـه زمان خودرا صرف بدنسازی می کنند، شناخته شده‌اند کـه اینکار را بیش از حد انجام می دهند ودر نهایت بـه نوعی بدشکلی بدن مبتلا می شوند. ان‌ها میخواهند دائماً عضله‌هاي‌ بزرگ تر و بزرگ‌تری داشته باشند، و شروع بـه فکر کردن می کنند کـه ماهیچه‌هاي‌ انها ناکافی اسـت، در حالی کـه اینطور نیست. اختلال حاصل شبیه بـه یک اختلال خوردن اسـت، فقط ماهیچه‌ها را درگیر میکند نه چربی بدن.

 

علاوه بر این، عده اي از بدنسازان از یک رژیم غذایی بسیار سخت پیروی می کنند کـه بر مصرف پروتئین زیاد و نه میوه و سبزیجات زیاد تمرکز دارد. از این طریق بـه اسانی می توان بـه کمبود ویتامین پایان داد.

 

هدف بدن سازی

بـه بیان ساده، هدف کلی بدنسازان افزایش حجم عضلانی اسـت. انبوه ساختمان مهم‌ترین تمرکز اسـت. همان طور کـه متوجه خواهید شد وقتی بـه نیمی دیگر از این مقایسه بدنسازی و کراس فیت می‌پردازیم، چیزها در بـه اصطلاح “ان سوی راهرو” کاملاً متفاوت اسـت.

 

چرا دشمنی بین بدن سازی و کراس فیت؟

کراس فیت یا بدنسازی، کدام یک برای شما بهتر است؟

اگر کراس فیت و بدنسازی هردو مفید هستند، پس چرا بین این دو نوع ورزشکار دشمنی وجوددارد؟ این دشمنی ممکن اسـت منجر بـه دعوا در ورزشگاه نشود، اما ممکن اسـت باعث چرخش چشم‌هاي‌ هردو گروه شود.

 

بدنسازان بر این باورند کـه حرکتی کـه کراس فیت برای تمریناتی مانند لیفت المپیک یا کشش استفاده می کند، شکل واقعی نیست. از طرف دیگر، کراس فیترها بـه بدنسازان نگاه می کنند و عضله زیادی را می‌بینند، و معتقدند کـه عضله ثابت می کند کـه ظاهری بیش از قدرت دارد. درک این نکته مهم اسـت کـه هر دوی این ورزش ها مزایای خودرا دارند.

 

اگر چه کراس فیت حرکت حرکتی را در خود جای داده اسـت، اما حرکات اساسی، آهسته و سختگیرانه را نیز انجام میدهد تا بتواند حتی ان لیفت هاي‌ نیرومند را انجام دهد. و اگر چه بدنسازان ممکن اسـت قدرت کلی بدنشان را نداشته باشند، اما همان‌ گونه در مقایسه با ورزشکاران معمولی بسیار قوی هستند.

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با فعالیت های بدن در تمامی سنین

 

بنابراین، کدام یک برای شما بهتر است؟

وقت ان اسـت کـه کلیشه ها را دور بریزیم و همه ی باهم کنار بیایند. انتخاب تناسب اندام شـما باید فقط بـه اهداف شـما بستگی داشته باشد و نه هیچکس دیگری. بـه بیان ساده، اگر هدف شـما بـه حداکثر رساندن عضله و بـه دست آوردن دستاوردهایی مانند آرنولد اسـت، بدنسازی را بررسی کنید. اگر هدف شـما بـه حداکثر رساندن قدرت و عملکرد ورزشی اسـت، کراس فیت را بررسی کنید.

 

اگر مبتدی هستید، مشورت با یک مربی شخصی آگاه برای کمک بـه شروع کار می تواند مفید باشد. مربیان بدنسازی را می توان در سالن هاي‌ ورزشی یافت، و کراس فیت طبق معمولً توسط یک مربی معتبر برای کمک بـه فرم هدایت می شود. هر مسیری را کـه انتخاب میکنید، مطمئن شوید کـه از مسیری لذت میبرید و بـه شـما در رسیدن بـه اهدافتان کمک می کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو