مراقبت از دندان‌ها یعنی مراقبت از زیبایی صورت

منبع: زیبامون

5

1401/9/19

11:54


روش‌های مختلفی برای مراقبت از دندان‌ها وجود دارد. آنچه در این بین مورد توجه قرار می‌گیرد، رعایت بهداشت دهان و دندان و تأثیر آن در زیبایی صورت است.

مراقبت از دندان‌ها یعنی مراقبت از زیبایی صورت

بشر در هر مرتبه از زندگی باید قبل از هر چیزی، به سلامت و بهداشت فردی خود اهمیت دهد. توجه به این مسئله یک زندگی سالم را برای افراد به ارمغان می‌آورد. تأمین بهداشت دهان و دندان، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای مؤثر در تأمین زیبایی و سلامت افراد است. همه شما از نقش لبخند زیبا در زیبایی چهره آگاه هستید. نکته اینجاست که افراد لبخند زیبای خود را مدیون دندان‌های سفید و یک دست هستند. به همین خاطر است که مراقبت از دندان‌ها علاوه بر حفظ سلامت و بهداشت دهان، به عنوان یک فاکتور مهم در حوزه اصلاح طرح لبخند مطرح شده و به شدت مورد توجه قرار می‌گیرد. همان‌طور که می‌دانید، روش‌های مختلفی برای مراقبت از دندان‌ها وجود دارد. آنچه در این بین مورد توجه قرار می‌گیرد، رعایت بهداشت دهان و دندان و تأثیر آن در زیبایی صورت است.

 

اهمیت بهداشت دهان و دندان

رسیدگی به دندان‌ها و رعایت بهداشت دهان، مقوله بسیار مهمی است و تأمین آن نیازمند رسیدگی روزانه‌ است. اگر با بیماری‌های مربوط به لثه و دهان آشنا باشید، به خوبی میزان اهمیت رعایت بهداشت دهان را درک خواهید کرد. قبل از این که چگونگی خفظ سلامت دندان‌ها را بررسی کنیم، بهتر است کمی راجع به اهمیت این موضوع صحبت کنیم. داشتن دندان سالم در واقع به منزله سلامت کلی بدن است. طبیعتا دندان‌های پوسیده ریشه ناسالمی دارند. عفونت ریشه دندان مانند یک بیماری خاموش می‌تواند مشکلات بسیاری برای افراد به وجود آورد. علاوه بر آن درد ناشی از عفونت دندان به حدی است که تحمل آن از توان افراد خارج است. حتی اگر جنبه‌های سلامت دندان‌ها را فاکتور بگیریم، مسئله زیبایی آن خود جای بحث بسیاری دارد. مراقبت از دندان‌ها به شدت در افزایش اعتماد به نفس افراد و حضور پرشور آن‌ها در جامعه نقش دارد.

 

 

حتما از خود می‌پرسید این مسئله چگونه امکان‌پذیر است؟ طبیعتا مراقبت از دندان ها زیبایی و درخشندگی آن‌ها را به همراه دارد. همان‌طور که اشاره کردیم، داشتن دندان‌های سالم در لبخند زیبا و زیبایی چهره نقش مستقیمی دارد. این روزها روش‌های بسیار متنوعی در حوزه اصلاح طرح لبخند وجود دارد که به عنوان روش‌های ترمیم زیبایی دندان شناخته می‌شود. هر چند استفاده از این روش‌ها در حوزه دندانپزشکی خروجی بسیار ایده آلی به همراه دارد، اما لازم است بدانید برای استفاده از روش‌های ترمیم زیبایی دندان، باید هزینه زیادی پرداخت کنید. این روش‌های درمان زیبایی تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند. به این ترتیب بسیاری از افراد به دلیل عدم توانایی مالی، از داشتن لبخند زیبا محروم شده و اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند. این در حالی است که مراقبت اصولی و منظم دندان‌ها شما را از هر نوع درمان زیبایی برای دندان‌هایتان رها می‌سازد.

این نکته را نیز در نظر داشته‌باشید. حتی اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که دندان‌های خود را ارتودنسی، عصب کشی، کامپوزیت، لمینت و ایمپلنت کرده‌اید، باز هم باید از دندان‌های خود مراقبت کنید. در واقع مراقبت از دندان‌ها تنها به دندان‌های طبیعی محدود نمی‌شود. چه بسا دندان‌هایی که به هر شکلی ترمیم شده‌اند، به رسیدگی و مراقبت بیشتری نیاز دارند. رسیدگی به دندان‌های طبیعی بسیار راحت‌تر از دندان‌های ترمیم شده‌است؛ بنابراین تا دیر نشده رسیدگی به دندان‌های خود را جدی بگیرید. همان‌طور که گفتیم، روش‌های مختلفی برای رسیدگی به دندان‌ها وجود دارد. استفاده از مسواک‌های جدید و باکیفیت ساده‌ترین و البته مهم‌ترین راه تأمین سلامت و زیبایی دندان است. ناگفته نماند که مسواک کردن به تنهایی سلامت دندان‌ها را حفظ نمی‌کند و برای این منظور باید از خمیر دندان مناسب هم استفاده کنید.

 

 

مسواک و خمیر دندان

مسواک در انواع مختلف ساده، برقی، زبر و نرم و مسواک مخصوص ارتودنسی موجود است. برای این که بتوانید دندان‌‌های خود را به ایده‌آل‌ترین شکل ممکن مسواک بزنید، باید از یک مسواک انعطاف‌پذیر استفاده کنید. مسواکی که براش آن بیش از حد سفت و زبر باشد، به بافت لثه و مینای دندان آسیب می‌رساند. در حالی که مسواک‌هایی با براش نرم و متوسط، هیچ آسیبی به بافت لثه وارد نمی‌کنند. در مورد مسواک‌های ارتودنسی نیز یک نکته وجود دارد. در این مسواک‌ها الیاف ردیف میانی کوتاه‌تر است. وقتی از انعطاف‌پذیری مسواک در مراقبت از دندان‌ها صحبت می‌کنیم، منطور آن است که مسواک باید علاوه بر براش باکیفیت و استاندارد و اندازه مناسب، از طراحی دسته‌ استانداردی برخوردار باشد تا امکان دسترسی به دندان‌های عقبی را فراهم سازد. انتخاب مسواک برقی یا ساده کاملا سلیقه‌ای است. در کل مسواک مناسب باید ارگونومیک باشد.

این نکته را نیز در نظر داشته‌باشید که مسواک یک وسیله مصرفی است و باید هر چند وقت یکبار آن را تعویض کنید؛ اما برای این که به حداکثر کارایی در استفاده از مسواک برسید، بهتر است هنگام خرید به برند آن توجه کنید. برندهای معتبر از الیاف و متریال‌های باکیفیت‌تری در تولید مسواک استفاده می‌کنند و اما در مورد خمیر دندان نیز باید بدانید که به دلیل نقش آن در مراقبت از دندان‌ها، انتخاب نوع مناسب آن بسیار حائز اهمیت است. خمیر دندان‌ها در نوع تیوپی و پمپی عرضه می‌شوند. آنچه سبب ایجاد تفاوت در انواع خمیر دندان می‌شود، ترکیبات به کار رفته در آن‌هاست. اصلی‌ترین ماده تشکیل‌دهنده خمیر دندان، فلوراید است که به تقویت مینای دندان و افرایش مقاومت آن در برابر پوسیدگی کمک می‌کند.

 

 

فلوراید موجود در خمیر دندان، خود در دو نوع فلوراید قلع و فلوراید سدیم وجود دارد. فلوراید سدیم مانع پوسیدگی دندان شده و فلوراید قلع ضمن جلوگیری از پوسیدگی دندان، از التهاب لثه و حساسیت دندان‌ها نیز پیشگیری می‌کند‌. در ترکیب خمیر دندان علاوه بر فلوراید، مواد ساینده، طعم‌دهنده، مرطوب‌کننده، کف‌کننده ، غلیظ‌کننده و مواد دیگر نیز استفاده می‌شود که به مراقبت از دندان‌ها و تمیزی هر چه بیشتر سطح آن‌ها کمک می‌کنند. در انتخاب خمیر دندان مناسب باید به نوع آن توجه کنید و از برندهایی مثل اورال بی و سایر برندهای باکیفیت استفاده کنید. خمیر دندان در انواع سفیدکننده، ضدحساسیت، خنک‌کننده و حاوی فلوراید عرضه می‌شود. توجه کنید علاوه بر مسواک و خمیر دندان، استفاده از نخ دندان نیز به سلامت آن کمک می‌کند.

 

جمع‌بندی

تا اینجا با بررسی موارد مختلف در مورد سلامت دهان و دندان، به این نتیجه رسیدیم که مراقبت از دندان‌ها قبل از هر چیزی به داشتن لبخند زیبا و در نتیجه زیبایی صورت کمک می‌کند. توجه و رسیدگی منظم دندان‌ها و رعایت بهداشت و سلامت آن‌ها هزینه چندانی ندارد؛ اما عدم رسیدگی به دندان‌ها می‌تواند هزینه‌های هنگفتی برایتان به ارمغان آورد. استفاده از مسواک و خمیر دندان مناسب و باکیفیت، راحت‌ترین و مهم‌ترین راه تأمین سلامت دندان و بهداشت دهان است. با توجه به اهمیت این مسئله، توصیه می‌شود در انتخاب مسواک و خمیر دندان مناسب دقت کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو