انشا درباره آلودگی هوا و مجموعه چند انشا زیبا درباره هوای پاک

منبع: تاپ ناز

4

1401/9/20

12:19


انشا آلودگی هوا و هوای پاک

در این بخش چند انشای زیبا در مورد آلودگی هوا و هوای پاک را برای مقاطع تحصیلی مختلف ارائه کرده ایم.

انشا ساده درباره آلودگی هوا

ما آدم ها همگی به نوعی به هم متصل هستیم، بعضی از ما با هم آشنا هستیم، مثلا شاید همکلاسی هستیم و هر روز با هم به مدرسه می رویم یا پدر و مادرهای ما با هم همکار هستند و با بسیاری از آدم ها غریبه هستیم اما

کنارشان در خیابان راه می رویم و نقطه اشتراک همه ما این است که آسمان ما یکسان است و همه از اکسیژن همین هوا استفاده می کنیم.

آسمانی که با دود ماشین های ما یا با دود کارخانه ها و با بی احتیاطی و بی توجهی خود ما اینطور آلوده و بیماری زا شده است.

آخر چقدر باید بشنویم که “لطفا با ماشین های تک سرنشین بیرون نیایید” اما توجه نکنیم؟! چقدر باید بشنویم که “اتوبوس ها و وسایل نقلیه عمومی بهترین راه کنترل آلودگی شهرمان است” و اهمیت ندهیم؟!

با این که همه ما کار می کنیم تا به خوشبختی و آرامش برسیم اما برعکس این تلاش ما دشمن سلامتی ما شده و یادمان رفته که شرط آرامش و خوشبختی در درجه اول سلامتی خانواده مان است.

آلودگی هوا هزاران هزار مشکل برای زندگی ما ایجاده کرده، باعث شده کسانی که مشکلات قلبی و ریوی دارند مجبور شوند در خانه بمانند و برای این که بچه های کوچک دبستانی کمتر آسیب ببینند مدارس تعطیل شوند و …

چقدر دلم برای باران تنگ شده است اما انگار آسمان خاکستری هم با ما لج کرده است و می گوید خود کرده را تدبیر نیست!!!

ما آدم ها که به همه هشدارها بی توجهی کرده ایم شاید حالا باید دست به دامن قورباغه درختی شویم که می گویند اگر آواز بخواند باران می بارد.

چشمانم را می بندم و در خیالم صدایش را می شنوم … قورباغه ام تو را به خدا آواز بخوان! ….قور…


انشا طنز در مورد هوای پاک

از خدا که پنهان نیست، از شما چه پنهان که من از طرفداران هوای ناپاک هستم، ولی در جمع خانواده نمی‌توانم این عقیده نابم را بروز بدهم؛ چون مورد تف و لعنتشان قرار می‌گیرم؛ نمونه‌اش هفته پیش بود که تا آمدم برای آلودگی هوا و تعطیلی مدارس خوشحالی کنم، پدرم با پشت دست کوبیدند به دهانم و هدایتم کردند به انباری برای تنبیهات تکمیلی.

کاش آلودگی هوا هم سهمیه‌بندی می‌شد تا هر ماه مدرسه‌ها تعطیل شده و ما محصلان بی پناه زیر بار این همه کتاب و درس کمر راست می‌کردیم و معلمان و مسئولان مدرسه‌مان هم بیش از پیش به مرخصی با حقوق می‌رفتند و وزارت آموزش و پرورش هم با کاهش هزینه‌هایش یک حالی می‌کرد.

شما اصلاً نگران بیماران قلبی و سالمندان هم نباشید، به هر روی مرگ حق است و شتری می‌باشد که روی همه خواهد نشست و آنها اگر از آلودگی هوا نمیرند یا در جاده‌ها و خودروهای ناامن، یا به دست زورگیرهای خیابانی یا در سوانح هوایی و یا در بیمارستان‌های بدون داروی خارجی، خواهند مُرد. این جوری جمعیت غیرسالم و پیرمان هم کم خواهد شد.

تازه، آلودگی هوا به نفع وزارت ورزش و جوانان کشور هم هست. اگر چندین فروند دوچرخه از چین وارد کنیم هم مردم ورزشکار می‌شوند و هم جوانان و بخصوص آقازاده‌ها دیگر با خودروهای تک سرنشین مدل بالای وارداتی‌شان حال یکدیگر را نمی‌گیرند و فرهنگ دوستی و پهلوانی در جامعه نهادینه می‌شود.

برای بالا بردن راندمان کار در کشور هم آلودگی هوا خیلی مؤثر است؛ چون مسئولان محترم تک شغله و چند شغله و بویژه آن شش شغله‌ها می‌توانند هی جلسه حل بحران تشکیل دهند و هی اضافه کار برای خودشان رد کنند. بهتر است چند واحد درسی «آموزش رفتار در هوای آلوده» هم در مقاطع پیش‌دبستانی گنجانده شود تا آن نوگلان دیگر هوس رفتن به پارک در هوای آلوده نکنند و از این طریق در هزینه‌های جاری خانواده‌ها هم صرفه‌جویی شود تا کمتر از گرانی بی‌سابقه و افزایش نرخ تورم کم‌سابقه شکایت کنند.

ما از این انشا نتیجه می‌گیریم که آلودگی هوا خیلی به نفع مردم کشور ما و حتی حقوق بشر است و باید جایزه صلح نوبل را به آلوده کنندگان هوا بدهند.


انشا در مورد هوای پاک تحقیقی

هوای پاک که در مورد آن شعارهای بسیاری داده می‌شود، مستلزم عبور از هوای آلوده و آلودگی هواست که این روزها دغدغه و چالش بزرگی شده است.

آلودگی هوا یعنی حضور یک یا چند و یا مخلوطی از آلوده‌کننده‌های مختلف در هوای آزاد به اندازه‌ای که برای انسان مضر بوده و موجب زیان رساندن به حیوانات و گیاهان شود.

پدیده آلودگی هوا در مناطق شهری، یکی از ره‌آوردهای انقلاب صنعتی است که از سیصد سال قبل شروع شد و با توسعه صنعتی و زیاد شدن شهرها بر میزان و شدت آن روز به روز افزوده می‌شود .

تکیه اساسی بر منابع انرژی فسیلی از قبیل زغال، نفت، گاز و در نهایت آزاد شدن مواد ناشی از احتراق این مواد، فرآورده‌های مضر و زیان‌بخش را به همراه می‌آورد که حیات موجودات زنده بویژه انسان‌ها را تهدید می‌نماید .

از نخستین دهه‌های قرن بیستم، به دنبال مشاهده ارتباط میان آلودگی هوا و تخریب محیط زیست، بسیاری از کشورهای صنعتی پیشرفته، تحقیقات و برنامه‌های علمی برای کنترل آلاینده‌های بسیار مضر را آغاز نمودند اما متأسفانه در اکثر قریب به اتفاق کشورهای در حال رشد این مسئله آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته و وضعیت آلودگی هوا در شهرهای بزرگ روز به روز، رو به وخامت می‌گذارد.

به هر حال آلودگی هوا در اثر چهار عامل اصلی تشدید می‌یابد که عمدتاً از عواقب صنعتی شدن محسوب می‌شوند. اولین عامل زیاد شدن تعداد شهرها و ترویج فرهنگ شهرنشینی؛ دومین عامل گسترش ترافیک شهری؛ سومین عامل توسعه سریع اقتصادی و چهارمین عامل افزایش مصرف انرژی در بخش‌های دیگر است. البته عامل اصلی آلودگی هوا در شهرهای بزرگ ایران افزایش بی‌رویه مصرف انرژی در کشور است.

در ایران روز ۲۹ دی ماه، روز هوای پاک نامیده شده، امیدوارم که به این بهانه برای هوای پاک و پاکیزگی هوا کاری بکنیم و همه دست در دست هم برای فراهم ساختن هوایی بدون آلاینده که نیاز همه افراد جامعه است تلاش بیشتری بنماییم.


انشا کوتاه در مورد آلودگی هوا مناسب کلاس ششم

حدود بیست روز است که هوای شهر تهران بسیار آلوده است.پدرم می گوید آلودگی هوا خیلی بد است و انسانها را مریض می کند. سال گذشته دختر همسایه مان سرطان خون گرفت و آخرش هم مرد.همسایه ها می گفتند به خاط آلودگی هوا است.پسر خاله ام هم در سن ۳۲ سالگی سکته کرد و او هم مرد.باز هم همسایه ها می گفتند بلا به دور باشد آخر چرا یک جوان در این سن سکته می کند و می میرد.غلط نکنم او را هم آلودگی هوا کشت.

دیشب از شمال بر می گشتیم همش رادیو گوش می کردیم که خدا کند به خاطر آلودگی هوا مدرسه را تعطیل کنند.پدرم می گفت یادش بخیر این روزها هوای آلوده نقش برف زمانهای قدیم را بازی می کند!

من نمی دانم آنهایی که رییس آلودگی هوا هستند چکار می کنند که جای برف و آلودگی عوض شده است فقط می دانم اگر هر کس وظیفه خودش را درست انجام دهد هوا پاک می شود.برف هم جای خودش می آید.ما هم هوای بهتری تنفس می کنیم.

مثلا کسی که قرار است ماشین بسازد ماشین های استاندارد بسازد ، کسی که بنزین تولید میکند بنزین استاندارد تولید کند ، کسی از روی خودخواهی به صورت تک سرنشین در شهر رفت و آمد نکند. شهرداری وضعیت مترو و اتوبوس و تاکسی را بهبود دهد و همه از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند. کارخانه ها از ماشین آلات سالم و جدید استفاده کنند تا این همه آلودگی درست نکنند و خلاصه هر کسی وظیفه اش را درست انجام دهد.

هوای پاک حق همه ما کودکان و کودکان آینده است . به امید روزی که دوباره مدارس به خاطر بارندگی برف تعطیل شود نه آلودگی هوا


انشا ادبی درباره آلودگی هوا

قدیم ترها وقتی پنجره اتاقت را باز می کردی، چشمانت را می بستی و با تمام وجود هوا را به ریه هایت می کشاندی همه بدنت از هوای پاک صبحگاهی تازه و پرانرژی می شد و بعد که چشمانت را باز می کردی از دیدن طراوت و تازگی صبح تازه لذت می بردی …

می دانم این قصه ای است که این روزها باورکردنش محال است، انگار هیچ وقت چنین قدیم ترهایی نبوده، سال هاست که فراموش کرده ایم هوای تازه و پاک به معنای واقعی چیست و نفس کشیدن در آن چه صفایی دارد.

سال هاست که در بیشتر روزهای سال، حتی هنگام صبح نیز از باز کردن پنجره اتاقم می ترسم و از پشت پنجره بسته با دیدن هوای گرفته و آلوده حسرت می خورم.

سال هاست که وقتی برای بیرون رفتن از منزل آماده می شوم صدای مادرم در گوشم نواخته می شود که :ماسکت یادت نره!

سال هاست که پیاده روی در خیابان های شهر به جای جا آوردن حال من، سرفه های بی امانم را بدتر کرده و با تعطیلی مدارس ابتدایی من نیز خانه نشین شده ام …

من یک بیمار ریوی هستم و به لطف همشهری ها و هم محله ای های عزیزم! بیماری ام در طول این سال ها بسیار وخیم شده و به توصیه پزشکان مجبورم بیشتر اوقاتم را در خانه سپری کنم.

آلودگی هوا برای من و امثال من که از بیماری های ریوی یا قلبی رنج می برند و همچنین سالمندان و زنان باردار پیامدهای بسیار بدی به همراه داشته است و من هر روز با خودم فکر می کنم که چرا سهم من هوای آلوده است در حالی که همیشه هم خودم و هم خانواده ام با وسایل نقلیه عمومی رفت و آمد کرده ایم، به درختکاری و حفظ طبیعت اهمیت داده ایم و به توصیه های مرتبط توجه کرده ایم؟!

و این سوال همیشه یک پاسخ دارد: “چون دیگرانی هستند که نه تنها به فکر مردم دیگر نیستند بلکه به خانواده و کودکان خود نیز رحم نمی کنند! اما به چه قیمتی؟!”


انشا و تحقیق در مورد آلودگی هوا

موضوع انشا : آلودگی هوا ( به زبان ادبی )

سال ها بود خورشید در غروب و رفتنش خون می گریید برای روزی که رفت و لحطاتی که درهجوم اشک ها و لبخند ها گم شدند. برای انسانهایی که بی آن که بدانند ذره ذره لحظات عمرشان ساعت شنی روز را پر کرد.

اما این روز ها خورشید صبح ها هم خون می گرید و افق سرخ می شود.می گرید به حال مردمی که ذره ذره آسمان آبی را سیاه وسیاه تر می کنند به حال کودکی که به جای لبخند باسرفه هایش اشک می ریزد. به حال پیرمردی که از پیاده روی صبحگاهی اش محروم است زیرا نفسش طاقت این همه آلودگی و سیاهی را ندارد.

خورشید به حال ابر های همسایه می گرید که با بغضی که در گلو دارند بازهم نمی گریند و نمی توانند با اشکشان اشک شوق بر چشمان کودکی بنشانند که مدت هاست در آپارتمان بازی می کند آخر نمی تواند در این هوای سیاه نفس،نفسِ بودنش را نفس بکشَد.چه می شد اگر کارخانه ها کم تر دود نثار آسمان می کردند؟

چه می شد اگر بیش تر از آن که ماشین و کارخانه بکاریم درخت می کاشتیم.

ای کاش کمی هم به فکر حیوانات قصه های کودکیمان بودیم.

این روز ها نفس کشیدن برای آن ها هم سخت شده !

نوشته نگار کبیریان


انشا و تحقیق در مورد آلودگی هوا

انشا راجع به آلودگی هوا
ما آدم ها همگی به نوعی به هم متصل هستیم، بعضی از ما با هم آشنا هستیم، مثلا شاید همکلاسی هستیم و هر روز با هم به مدرسه می رویم یا پدر و مادرهای ما با هم همکار هستند و با بسیاری از آدم ها غریبه هستیم اما کنارشان در خیابان راه می رویم و نقطه اشتراک همه ما این است که آسمان ما یکسان است و همه از اکسیژن همین هوا استفاده می کنیم. آسمانی که با دود ماشین های ما یا با دود کارخانه ها و با بی احتیاطی و بی توجهی خود ما اینطور آلوده و بیماری زا شده است.

آخر چقدر باید بشنویم که “لطفا با ماشین های تک سرنشین بیرون نیایید” اما توجه نکنیم؟! چقدر باید بشنویم که “اتوبوس ها و وسایل نقلیه عمومی بهترین راه کنترل آلودگی شهرمان است” و اهمیت ندهیم؟! با این که همه ما کار می کنیم تا به خوشبختی و آرامش برسیم اما برعکس این تلاش ما دشمن سلامتی ما شده و یادمان رفته که شرط آرامش و خوشبختی در درجه اول سلامتی خانواده مان است. آلودگی هوا هزاران هزار مشکل برای زندگی ما ایجاده کرده، باعث شده کسانی که مشکلات قلبی و ریوی دارند مجبور شوند در خانه بمانند و برای این که بچه های کوچک دبستانی کمتر آسیب ببینند مدارس تعطیل شوند و …

چقدر دلم برای باران تنگ شده است …

اما انگار آسمان خاکستری هم با ما لج کرده است و می گوید خود کرده را تدبیر نیست!!!

ما آدم ها که به همه هشدارها بی توجهی کرده ایم

شاید حالا باید دست به دامن قورباغه درختی شویم که می گویند اگر آواز بخواند باران می بارد.

چشمانم را می بندم و در خیالم صدایش را می شنوم …

قورباغه ام تو را به خدا آواز بخوان!


 آلودگی هوا ( تحقیق کامل عوامل آلودگی هوا ، بیماری های ناشی از آن و راه حل ها )پ

مقدمه تحقیق:
خداوند، آفرینش انسان را به گونه‏ای قرار داده که برای زیستن، به تمامی آفریده‏های او نیاز دارد.

از جمله‌ی این آفریده‏ها، آب و هوای پاک و نیاز انسان به آن‌ها است تا بدین‌وسیله به حیات خود ادامه دهد. خداوند با حکمت و تدبیر خود، شرایط محیط‏زیست انسان را به گونه‏ای آفریده که تمامی نعمت‌ها دست به دست هم دهند و شرایط زیست سالم را برای او به وجود آورند. حرارت خورشید و تابش آن بر دریاها، بخارشدن آب دریاها، وزش بادها، ریزش باران و وجود گیاهان و جنگل‏ها در زمین، همه برای این است که انسان از آن‌ها به خوبی استفاده کند و به پرستش خدای تعالی بپردازد. البته زیاده‏خواهی‏های انسان همیشه برای او دردسرساز بوده و سبب شده تا نه تنها از این نعمت‏ها استفاده درستی نکند، بلکه با دست خود به آلوده‌کردن محیط زیست و از بین بردن این منابع طبیعی بپردازد.

متن تحقیق در مورد آلودگی هوا :
ابتدا به بحث آب و سپس به فایده‌های هوای پاک می‌پردازم.

آب که مهم‌ترین مایه‌ی حیات است همواره به مقدار فراوان به لطف پروردگار از آسمان نازل می‌شود. و می‌دانیم تمام نهرهاو چشمه‌ها و قنات‌ها و چاه‌های آب ذخائر آبی خود را از باران می‌گیرند و مایه‌ی اصلی همه‌ی ‌آن‌ها بارن است که

«اگر باران به کوهستان نبارد به سالی دجله گردد خشک رودی»
دانشمندان امروز معتقدند که نخستین جوانه‌ی حیات در اعماق دریاها پیدا شده است. به همین دلیل آغاز حیات و زندگی را از آب می‌دانند. این موضوع نیز قابل توجه است که طبق تحقیقات دانشمندان قسمت عمده‌ی بدن انسان را آب تشکیل می‌دهد.(در حدود هفتاد درصد!). جالب این‌که اهمیت آب و نقش آن در زندگی بشر نه تنها با گذشت زمان و پیشرفت صنایع و علم و دانش انسان کم نمی‌شود، بلکه برعکس، انسان صنعتی نیاز بیشتری به آب دارد. لذا بسیاری از مؤسسات عظیم صنعتی فقط در کنار رودخانه‌های عظیم قدرت فعالیت دارند.

هنگامی که چندی از شهر دور می‏شویم و قدم در طبیعت پاک و باصفای روستا می‏گذاریم، دلمان می‏خواهد همه‌ی سلول‏های بدنمان سلول‏های تنفسی شوند تا از هوای پاک روستا بهره ببریم. درختان بلندی که شاخه‏هایشان را به دنبال وزش آرام نسیم به این سو و آن سو می‏فرستند، آسمان آبی، صدای خوش جویبارها و رقص گندمزارها در باد، همه نشان از وجود خدایی دارند که تمامی آفرینش را مسخّر انسان کرده است. اما آیا از خود پرسیده‏ایم اگر آفرینش این همه دقیق نبود و هوای پاک برای تنفس موجودات آفریده نمی‏شد، چه پیش می‏آمد؟ پس چرا با دستان خود هوای پاک را آلوده کنیم و از نعمت خداوند استفاده‌ی بهینه نکنیم.

هوا، لازمه حیات است و نیاز به آن بیش از آب و غذاست. استفاده از هوای پاک و سالم، از جمله حقوق طبیعی انسان‏هاست. امام علی(ع)می‏فرماید: «خداوند پاک حقوق مردم را بر حقوق خود مقدم داشت. پس هر که حقوق بندگان خدا را رعایت کند، حقوق خدا را رعایت کرده است». آلوده نکردن هوا، یعنی رعایت این حق از حقوق طبیعی مردم که رضایت خدا و رعایت حقوق او را در پی دارد.

آب و هوا به عنوان نشانه‌های قدرت خدا هستند.
خداوند در آیات بسیاری، سخن از نشانه‏هایی به میان می‏آورد که برای اندیشیدن بندگان خود فرستاده است. امام صادق(ع)نیز برترین عبادت را، اندیشیدن درباره‌ی خدا و قدرتش می‏داند و قرآن کریم، آسمان‏ها، ستارگان و کهکشان‏ها را آیات خدا برمی‏شمارد. یکی از راه‏های اندیشیدن درباره‌ی قدرت خدا، تماشای آسمان و ستاره‏هاست. در روستاها و شهرهای کوچک که از آلودگی هوا خبری نیست، می‏توان ستاره‏ها را از ابتدای شب به راحتی مشاهده کرد، ولی در شهرهای بزرگ به علت آلودگی هوا، کمتر می‏توان این ستاره‏های درخشان را دید و عظمت خدا را به تماشا نشست. خداوند آب و هوای پاک را به عنوان دو نشان از قدرت خود آفرید تا انسان و دیگر موجودات از آن بهره برند و شکرش را به جای آورند.

عوامل آلوده کننده‌ی هوا
خدا همه چیز خود را با نظم خاصی به وجود آورده است و بدون دخالت انسان، این نظم پایدار خواهد ماند. اما انسان با دخالت خود، این نظم را به هم می‏زند. طبیعت خود به خود تا حدی می‏تواند آلودگی هوا را تصفیه کند، ولی اگر آلودگی زیاد شد، مشکل‏زا می‏شود. در حال حاضر، انسان با دخالت‏های خود در نظم طبیعت، قدرت رفع آلودگی را از آن گرفته است؛ به طوری که نمی‏تواند در مقابل این همه آلودگی‏هایی که در خاک، آب و هوا پیش می‏آید، مقاومت کند و روز به روز منابع بیشتری آلوده می‏شود یا از بین می‏رود.

۱- آلودگی هوا با منشا طبیعی :
مواد آلوده‌کننده‌ی هوا ممکن است منشأ طبیعی داشته باشد، مثل دود حاصل از آتشفشان‏ها یا آتش‏سوزی‏های جنگل‏ها و علف‌زارها، ولی بیشتر مواد آلوده‌کننده‌ی خطرناک، از فعالیت‏های انسان سرچشمه می‏گیرد.
۲- آلودگی هوا با منشا فعالیت های بشری :
آلودگی هوا حدّی نمی‏شناسد و همراه باد به سراسر دنیا کشیده شده، باعث ریزش باران‏های اسیدی می‏شود و باران‏های اسیدی نیز جنگل‏ها را نابود می‏کند. ضایعاتی که در جوّ زمین و بر اثر انباشته‌شدن گازهای حاصل از جنگ‏های شیمیایی، دودکش کارخانه‏ها و به ویژه خودروها به وجود می‏آید، جبران‏ناپذیر است. پیداشدن حفره‏ای در لایه‌ی محافظ زمین یا افزایش حالت گلخانه‏ای بیش از حد روی سیاره‌ی زمین، زیاد است.

زیان‌های آلودگی هوا
امروزه با پیشرفت صنعت، هوای بعضی مناطق به قدری آلوده شده که آسمان آبی، به آسمان قهوه ‏ای تبدیل گردیده است. هوای آلوده نه تنها برای انسان‏ها و حیوانات، بلکه برای درختان و گیاهان هم زیان‏ آور است و حتی در برخی موارد، به محصولات کشاورزی که غذای ما را تشکیل می‏دهند نیز آسیب می‏رساند. زندگی انسان و انواع حیوانات روی زمین به طور مستقیم و غیرمستقیم به گیاهان وابسته است و آن‌ها غذای خود را از گیاهان می‏گیرند. اکسیژنِ اتمسفر زمین، حاصل فعالیت گیاهان است و گیاهان، از تولیدکنندگان اکسیژن روی زمین هستند و تصفیه‌کنندگان هوا به شمار می‏روند. حال اگر خود آن‌ها مورد تهدید آلودگی از سوی انسان قرار گیرند، چه باید کرد؟ اگر روزی گیاهان در اثر آلودگی از بین بروند، آیا حیاتی وجود خواهد داشت؟

بیماری های ناشی از آلودگی هوا :
ساکنان شهرهایی که دچار آلودگی هوا هستندبه خصوص شهر های بزرگ اغلب به ناراحتی‏های جسمی دجار می شوند که میتوان شایع ترین موارد را به صورت زیر دسته بندی کرد.

اغلب شهروندان به ناراحتی دستگاه تنفسی، قلبی، چشمی، آلرژی یا آسم مبتلا هستند.
هوای این شهرهای بزرگ و آلوده، موجب سوزش ریه ‏ها می‏شود.
عفونت قسمت‏های فوقانی دستگاه تنفس، برونشیت و التهاب ریوی، بدلیل ذرات معلق در هواست.
آلودگی هوا احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‏دهد .
آلودگی هوا ضریب هوشی کودکان را پایین می‏آورد.
سردرد، ضعف، سرگیجه، تهوّع، اختلال در انتقال اکسیژن به بافت‏های بدن ناشی از آلودگی هواست .
ضربان شدید قلب، سکته‌ی قلبی و کاهش ظرفیت ششی، از دیگر اثرات آلودگی هوا ست.
مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا، چهار برابر مرگ و میر ناشی از ایدز است.
بیماری‏های ناشی از آلودگی هوا، چهارمین رتبه‌ی مرگ و میر را به خود اختصاص داده است.

راه‌های جلوگیری از آلودگی هوا
بر اساس ماده‌ی ۱۹ قانون جلوگیری از آلودگی هوا، کلیه‌ی قطب‌ها، شهرک‌ها ، مجتمع‌ها ، نیروگاه‌ها و واحدهای تولیدی و صنعتی بخش خصوصی مکلف است حداقل ۱۰% از فضای تخصیص‌داده‌شده به واحد صنعتی را به ایجاد فضای سبز و مشجر و کاشت درختان مناسب منطقه اختصاص دهند.

یکی دیگر از راه‌های ایجاد هوای پاک استفاده از فناوری نانو است:

«افزایش مشکل دی‌اکسیدکربن در هوا یکی از مشکلات اساسی در سطح جهان است. امید می‌رود که با استفاده از کشف منابع جدید روزی برسد که از مصرف سوخت های فسیلی بی نیاز شویم و در هوایی عاری از دی اکسید کربن و انواع آلودگی ها تنفس کنیم. فناوری نانو از جمله فناوری‌هایی است که به کمک حل این مسئله آمده است و این امکان را به وجود آورده است تا به سوی ساخت انرژیی ارزان‌تر و پاکیزه‌تر از سوخت های فسیلی نزدیک شویم.»


انشا در مورد آسمان آبی و ابری

مقدمه: پرواز بی انتهای پرندگان، ایستگاه بادبادکها، ابرهای سفید و مرتفع، این بی کرانه آبی رنگ، همه را که خوب نگاه می کنم پی به وجود خدایی بلند مرتبه می برم. راستی با تکیه بر چه چیزی چنین محکم و استوار ایستاده است. پرندگان اگر روزی حرف بزنند، انتهای مقصدشان را کجا می گویند؟ این آبی سرشار از عشق را چگونه طی می کنند؟ وسعت بالشان تا کجاست؟ این ابرهای معلق، این ستاره های سوسو زن و خورشید و ماه، این نعمت های بی کران را چه کسی خلق کرده است؟بدنه: وسعت بی انتهای آبی را دوست می دارم. دوست دارم روزی مهمان ابرها شوم و در آنجا به زمین خوب نگاه کنم. دوست دارم در آن آبی بی انتها در حالی که پرواز می کنم خدا را عبادت کنم. وسعت این بام زیبای برافراشته را با جان و دلم حس کنم. ای همه مهربانی و زیبایی و ای همه شکوه و عظمت. روزی که تو نباشی، پرواز پرنده ای زیبا نخواهد بود.

ابری منظره نخواهد ساخت و زیبایی زمین هم به چشم نخواهد آمد. ای ستون هایت مرتفع و ای بام بلند ابهت. رگه های سفید و آبی ابرها را تو جلوه گر می کنی، باران و برف از سمت تو به سفره زمین نازل می شود.دانه های برف در پیکر آبی تو نمایش داده می شود. باران را تو نقش می زنی و راهی زمین می کنی، ای همه صفا و پاکی، کاش پرنده ای بودم و نام و نشانی از عاشقان داشتم و در این وسعت و پهنه آبی به دنبال آنها راهی می شدم.

چه رنگی داری، ترکیبی، ارتفاعی، ماه و ستارگان، ابرهای متفاوت و چه نقاشی و مهندسی که تو را چنین بی نقص آفریده است. خالقت را سپاس که تلفیق رنگ ها را در کلاس نقاشی آسمان می آموزد.
نتیجه گیری: خداوند در قران می فرماید که من این آسمان بزرگ را بی ستون افراشتم. برای چنین نعمت های بزرگ خدا را عبادت کنید و از او بخواهید که دلتان خدایی و آسمانی شود تا لایق بندگی شوید. روزی که توانستید پرواز کنید، از بالا به زمین و کوچک بودنش خوب دقت کنید و بعد از بازگشت برای انسانهای گمراه بگویید که دنیا چه قدر کوچک است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو