آیا دست یونان به مرمرهای غارت شده می رسد؟

منبع: همگردی

5

1401/10/17

18:38


ایسنا/ بدنبال آخرین خبرهای بدست رسیده، این پرسش مطرح می گردد که آیا دست یونان به مرمرهای غارت شده می رسد؟

وزارت فرهنگ یونان با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: ما بار دیگر تکرار می کنیم که براساس موضع قاطع کشورمان، صلاحیت، اختیار و مالکیت موزه بریتانیا بر مرمرهای پارتنون را به رسمیت نمی شناسیم؛ چرا که آنها مسروقه محسوب می شوند.

به نظر می رسد بیانیه وزارت فرهنگ یونان واکنش مستقیمی به گزارش هایی باشد که هفته گذشته در «تلگراف» و «بلومبرگ» منتشر شده بود. طبق این گزارش ها، «جورج اوزبورن» مدیر «موزه بریتانیا» و مسئولان موزه آکروپولیس آتن مذاکرات پیشرفته ای برای امضای توافقنامه ای با محوریت امانت این آثار تاریخی را انجام داده اند.

منابع یونان در گفت و گو با «تلگراف» اعلام کردند که تبادل این مرمرها با آثار موزه ملی باستان شناسی آتن و ارسال آنها به بریتانیا ممکن است بزودی انجام شود.

با این حال به نظر می رسد بیانیه ای که توسط وزارت فرهنگ یونان در نشریه یونانی «Kathimerini» منتشر شده، احتمال هرگونه توافق با محوریت امانت دادن آثار تاریخی را رد می کند. براساس این بیانیه، موضع رسمی یونان درباره مالکیت صریح یونان بر مرمرهای پارتنون تغییر نکرده است.

ماه گذشته نشریه یونانی «تا نئا» (Ta Nea) گزارش کرد که یونان و «موزه بریتانیا» چندین ماه بطور مخفیانه جلساتی را درباره مرمرهای پارتنون تشکیل داده اند. این مرمرها پس از اینکه توسط یک اشراف زاده اسکاتلندی به نام «لرد الگین» از آکروپولیس خارج شدند، از سال 1932 میلادی در «موزه بریتانیا» به نمایش گذاشته شده اند.

«موزه بریتانیا» در سالهای اخیر برای به رسمیت شناختن مالکیت یونان بر این مرمرهای باستانی بیش از پیش تحت فشار قرار گرفته است. این در حالی است که بحث بر سر مالکیت اشیای تاریخی و فرهنگی که در دوران استعمار غارت شده اند، در سراسر جهان پررنگ شده است.

با تداوم کشمکش مربوط به مالکیت مرمرهای پارتنون، دولت بریتانیا تصمیم گیری درباره این موضوع را به «موزه بریتانیا» واگذار کرده است، این در حالی است که مسئولان «موزه بریتانیا» بر این باورند که این مرمرها بطور قانونی و براساس مجوزی که نیروهای عثمانی اشغال کننده یونان در قرن نوزدهم میلادی در اختیار او قرار داده بودند، از یونان خارج شده اند.

تکه های کتیبه اصلی معبد پارتنون در موزه های مختلف جهان نگهداری می شوند، اما روند استرداد آنها به یونان با سرعت کمی آغاز شده است.

در ماه می سال 2022، ایتالیا اعلام کرد که بخشی از کتیبه شرقی پارتنون که از یک موزه ایتالیایی به یونان امانت داده بود، در آتن باقی خواهد ماند.

اخیرا نیز واتیکان اعلام کرد سه تکه از مرمرهای پارتنون که در موزه های واتیکان نگهداری می شوند را به یونان تحویل می دهد.

آیا دست یونان به مرمرهای غارت شده می رسد؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو