کامپوزیت و لمینت  دندان  از شیوه هایی است که برای طراحی لبخند و زیبایی چهره مورد استفاده قرار گرفته و زیبایی بیشتری را برای دندان ها به ارمغان می آورد.

کامپوزیت دندان و لمینت را می توان به عنوان رایج ترین شیوه هایی که برای طراحی لبخند در نظر گرفته می شود، به شمار آورد. برای اصلاح طرح لبخند به واسطه کامپوزیت دندان، از ونیر کامپوزیت استفاده می شود و لمینت پرسلن نیز ماده ای است که برای لمینت دندان مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از کامپوزیت و لمینت برای طراحی لبخند

هر دوی این متریال ها(کامپوزیت و لمینت )، ویژگی ها و مزایای منحصر به فردی داشته و می توانند به طرز چشمگیری در جهت بهبود ظاهر دندان ها موثر واقع شوند. حال این سوال به وجود می آید که در چه مواردی می توانیم از کامپوزیت و لمینت دندان استفاده نماییم و این روش ها چه تفاوتی با یکدیگر دارند. برای پاسخ به این سوال لازم است تا موارد متعددی را مدنظر قرار دهیم و بر آن اساس، برای طراحی لبخند اقدام نماییم. در ادامه قصد داریم به بررسی ویژگی های کامپوزیت و لمینت دندان در کلینیک دندانپزشکی آریانا پرداخته و استحکام، ماندگاری و هزینه هر کدام را بررسی و مقایسه نماییم.

کامپوزیت دندان طبیعی تر بنظر میرسد یا لمینت

به صورت کلی، طبیعی به نظر رسیدن دندانی که به واسطه کامپوزیت دندان یا لمینت دندان اصلاح شده است، به عوامل مختلفی نظیر مهارت و تبحر پزشک بستگی دارد. مخصوصا این موضوع برای کامپوزیت مطرح می شود که مستقیما توسط دندانپزشک روی دندان ها قرار داده شده و به آن فرم داده می شود. در این حالت هرچه دندانپزشک تبحر و تجربه بیشتری داشته باشد، احتمالا نتیجه کامپوزیت دندان، طبیعی تر به نظر می رسد و جلوه ای مشابه دندان طبیعی را ایجاد خواهد کرد.

البته ممکن است کامپوزیت به دلیل ماهیتی که دارد، کمی برجستگی ایجاد کند، زیرا بر روی دندان ها نصب می گردد و نیاز به زیرسازی خاصی ندارد. اما لمینت دندان لایه ای نازک است که با تراشیدن لایه ای از روی دندان ها، بر روی دندان نصب می گردد و ظرافت بیشتری دارد. پس می توان گفت که لمینت دندان ظریف تر بوده و ظاهر آن بیشتر با دندان های طبیعی هماهنگ است و طبیعی تر به نظر می رسد.

کامپوزیت دندان بهتر است یا لمینت ؟

ماندگاری کامپوزیت بیشتر است یا لمینت؟

یکی دیگر از مواردی که می بایست پیش از اقدام برای طراحی لبخند، مورد توجه قرار گیرد، ماندگاری آن است. طبیعتا لمینت دندان و کامپوزیت دندان به دلیل استفاده از متریال متفاوت، ماندگاری متفاوتی دارند. می توان گفت که لمینت های سرامیکی به طور معمول بین ۱۰ الی 12 سال ماندگاری دارند. این در حالی است که کامپوزیت دندان چیزی در حدود 8 الی 10 سال دوام خواهد آورد و این زمان، تنها نیمی از طول عمر لمینت به حساب می آید. البته دوام و ماندگاری این مداخلات، به موارد متعددی نظیر مراقبت اصولی و نحوه نصب مواد بر روی سطح دندان بستگی خواهد داشت. پس جدای از طول عمر این شیوه های درمانی و روکش های مورد استفاده، شاید بتوان مهمترین عامل اثر گذار بر ماندگاری روکش ها را نحوه مراقبت از آن ها دانست.

کامپوزیت در برابر لکه ها مقاوم تر است یا لمینت؟

یکی از مهمترین عواملی که بر زیبایی دندان ها اثر می گذارد، شفافیت و مقاومت آن ها در برابر لکه ها است. همان طور که اشاره شد، لمینت دندان لایه ای بسیار نازک است که بر روی دندان ها نصب می شوند. به همین دلیل اگر وضعیت دندان ها مناسب نباشد و لک و بد رنگی زیادی داشته باشند، نمی توان انتظار داشت که لمینت دندان به خوبی عمل کرده و طرح لبخند زیبایی را به ارمغان آورد. در این موارد لازم است تا ابتدا زیر کامپوزیت پوشانده شود تا لکه ها مشخص نباشند.

به طور کلی، لمینت دندان، نسبت به لک و بد رنگی، مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد و خیلی در معرض این مشکلات قرار نمی گیرد. البته لازم است تا خود فرد به صورت اصولی مراقبت های لازم را انجام داده و مرتبا دندان های خود را پاکسازی نماید. اما کامپوزیت دندان در برابر لک و رنگ، آسیب پذیری بیشتری از خود نشان می دهد. بدین ترتیب ممکن است مصرف بیش از حد چای و قهوه، اثرات نامطلوبی بر ظاهر آن ایجاد نماید. پس لازم است هنگامی که برای طراحی لبخند خود اقدام می نمایید، به صورت کامل نسبت به مراقبت های پس از درمان، آگاهی کسب نمایید. زیرا لازم است پس از نصب لمینت و کامپوزیت، برنامه غذایی مناسبی را در پیش بگیرید که تاثیرات منفی بر روی روکش های دندان ایجاد نکند. زیرا برخی از مواد غذایی علاوه بر ایجاد لک، عمر روکش های دندان را به طرز چشمگیری کاهش می دهند و مشکلات دیگری را ایجاد می نمایند.

طول درمان کامپوزیت دندان سریعتر است یا لمینت؟

همان طور که برای انجام لمینت دندان و کامپوزیت دندان از روش ها و متریال مختلفی استفاده می شود، طبیعی است که طول درمان نیز متفاوت باشد. معمولا برای اجرای کامپوزیت، یک جلسه درمانی کفایت می کند. در این جلسه، متخصص دندان های فرد را برای نصب رزین آماده کرده و سپس روکش های کامپوزیتی را بر روی سطح دندان ها نصب می نماید. سپس برای ثابت کردن روکش ها، از یک نور شدید استفاده می شود و در گام آخر نیز، دندان روکش شده، صیقل داده می شود.

اما مراحل درمان لمینت دندان طولانی تر بوده و زمان بیشتری احتیاج دارد. زیرا می بایست روکش لمینت پس از قالب گیری، توسط آزمایشگاه ساخته و پرداخته شود. بدین ترتیب، در یک جلسه، توسط دندانپزشک قالبگیری انجام شده و در جلسه بعدی قالب ها آماده می گردند. علاوه بر این، لازم است تا پیش از نصب لمینت دندان، زیر سازی انجام شده و لایه ای از روی دندان ها تراشیده شود. پس به طور کلی، طراحی لبخند به وسیله لمینت، نیاز به جلسات بیشتر و طولانی تری دارد.

کامپوزیت دندان محکم تر و قوی تر است یا لمینت دندان؟

کامپوزیت دندان محکم تر و قوی تر است یا لمینت دندان؟

برای ساخت کامپوزیت و لمینت، از متریال متفاوتی استفاده می شود که در شرایط خاصی تهیه و تولید می گردند. به طور کلی، کامپوزیت سرامیکی را در کوره دندانپزشکی می پزند که دمای آن بالاتر از ۷۰۰ درجه سانتی گراد خواهد بود. پخته شدن لمینت سرامیکی در این دمای بالا سبب می شود که استحکام و استقامت زیادی از خود نشان دهد و زیرا در این حالت، ذرات چینی به شکل مستحکم تر با هم پیوند برقرار کرده و ساختمانی یکپارچه و مقاوم را به وجود می آورند. اما برای ساخت کامپوزیت، شیوه ای دیگری به کار برده می شود که تفاوت زیادی با لمینت دارد. در این شیوه، روکش کامپوزیتی بر روی دندان نصب شده و به واسطه نور شدیدی که به آن تابانده می شود، محکم خواهد شد. اگرچه این روش به افزایش استحکام کامپوزیت منجر می گردد، اما همچنان استحکام آن از لمینت دندان، کمتر خواهد بود.

کامپوزیت ارزان تر است یا لمینت؟

یکی از مواردی که بسیار مورد پرسش قرار می گیرد، این است که قیمت کامپوزیت دندان و لمینت دندان چقدر است. همواره هزینه درمان یکی از مواردی است که مورد توجه قرار گرفته و بر اساس آن برای انتخاب شیوه طراحی لبخند اقدام می شود. به صورت کلی، درمان های دندانپزشکی و سایر درمان های مرتبط با این حوزه، هزینه های مختلفی را شامل می شوند. برای مثال، هنگامی که برای نصب کامپوزیت دندان یا لمینت اقدام می کنید، هزینه های متعددی نظیر مواد اولیه، ساخت روکش، دستمزد متخصص و … را می بایست بپردازید. با این حال، این هزینه ها با توجه به نوع مداخله متغیر بوده و ممکن است کمی متفاوت باشد.

اما به طور کلی، لمینت سرامیکی نسبت به سایر روش های هم تراز خود، هزینه بیشتری را شامل می شود. به طور معمول هزینه کل فرآیند طراحی لبخند با لمینت دندان حدودا دو برابر کامپوزیت دندان هزینه زا خواهد بود. البته لازم است مجددا این نکته را مورد تاکید قرار دهیم که طول عمر لمینت دندان نیز در حالت عادی دو برابر کامپوزیت است و با توجه به هزینه، این امری منطقی به نظر می رسد. استفاده از لمینت موجب می شود که نیاز به تعویض یا ترمیم دندان ها کاهش پیدا کرده و می توانید مدت زمان بیشتری از آن ها بهره ببرید.

البته هنگامی که کامپوزیت آسیب دیده و با مشکل روبرو می شود می توان آن را ترمیم کرده و یا حتی کنار گذاشت. اما همانطور که اشاره شد، لمینت دندان حالت تهاجمی تری داشته و برای نصب آن می بایست مقداری از سطح دندان تراشیده شود. به همین دلیل هنگامی که آسیبی به آن وارد می شود، لازم است تا آن را ترمیم یا تعویض نمود.

جمع بندی

همانطور که در مطالب بالا اشاره شد، کامپوزیت دندان و لمینت دو شیوه رایج برای طراحی لبخند هستند. این  دو شیوه مزایای متعددی داشته و ماندگاری و مقاومت خوبی را ارائه می دهند. البته میزان مقاومت، استحکام و ماندگاری لمینت دندان نسبت به کامپوزیت بیشتر بوده و هزینه آن نیز بیشتر خواهد بود. درمان کامپوزیت دندان را می توان در تعداد جلسات کمتری به انجام رساند ولی تعداد جلسات لازم برای نصب لمینت دندان بیشتر است. علاوه بر این هر دوی این متریال ها با رنگ دندان همخوان بوده و جلوه خوبی را ایجاد می نماید. اما لمینت به دلیل ضخامت کمتری که دارد، رنگ طبیعی تری را برای دندان ها ایجاد می کند. با توجه به نکات مطرح شده می توانید برای طراحی لبخند اقدام کرده و در صورت ایجاد سوال یا ابهام، با متخصص مشورت نمایید. کلینیک دندانپزشکی آریانا  واقع در سعادت آباد تهران می باشد و شما عزیزان میتوانید قبل از هر اقدامی  با دندانپزشک مجرب مشاوره داشته باشید.