کامپوزیت دندان بهتر است یا بلیچینگ دندان؟

منبع: زیت نت

4

1402/4/31

18:05


کامپوزیت دندان یکی از بهترین و اثر بخش ترین روش‌های درمان مشکلات دندانی و در نتیجه اصلاح طرح لبخند می…

کامپوزیت دندان یکی از بهترین و اثر بخش ترین روش‌های درمان مشکلات دندانی و در نتیجه اصلاح طرح لبخند می باشد. یکی از دغدغه های اکثر افراد جامعه، داشتن لبخندی ماندگار با دندان های سفید ‌و مرتب است. به همین دلیل روش های مختلفی برای داشتن لبخندی زیبا و دائمی وجود دارد. اما چگونه می توانیم دندان‌های خود راسفید کنیم؟

این سوالی است که امروزه همه ما با آن مواجه هستیم و راهکارهای متفاوتی برای رسیدن به آن شنیده ایم. عده ای از افراد بلیچینگ را روشی موثر در سفید کردن دندان ها مطرح می کنند و تعدادی روش های دیگر نظیر کامپوزیت یا لمینت را پیشنهاد می کنند.

در این مقاله به راه های علمی و تایید شده برای سفید کردن و درمان بد رنگ بودن دندان ها می پردازیم که شما بتوانید بر اساس شرایط خود و به صلاحدید متخصص، بهترین روش درمان را انتخاب کنید.

انواع کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان

یکی از این روش ها کامپوزیت دندان است که در طی این فرایند ابتدا دندان‌ها توسط متخصص دندانپزشک زیبایی معاینه و بررسی می شود و تمامی عیوب از جمله ترمیم شکل ظاهری دندان، از بین بردن لکه های ناشی از رنگدانه های مواد غذایی و نوشیدنی ها (قهوه، نوشابه و سیگار ….)، اصلاح فرم غیر طبیعی دندان و فاصله بین دندان‌ها بر طرف می شود و در نهایت دندان‌هایی مرتب، صاف و سفید و براق خواهیم داشت.

انواع کامپوزیت های دندانی عبارت اند از:

  1. کامپوزیت هیبرید
  2. کامپوزیت میکروفیلد
  3. کامپوزیت نانو فیلد
  4. IPS ونیرها

هرکدام از این کامپوزیت ها قابل استفاده در شرایط خاصی بوده و نسبت به هم متفاوت هستند. به طور مثال، کامپوزیت هیبرید برای دندان‌ها ی عقب که استحکام بیشتری برای جویدن لازم دارند می‌باشد . میکرو فیلد، برای ترمیم کردن دندان‌ها ی جلو، که استحکام کمتری مورد نیاز است، اما این کامپوزیت ها بیشتر وظیفه صاف و براق کردن دندان‌ها را به عهده دارند. کامپوزیت نانو فیلد استحکام و زیبایی را در کنار یکدیگر تامین کرده و کامپوزیت آی پی اس، کامپوزیتی است که در سال‌های اخیر مورد استقبال و استفاده قرار گرفته است و از ذرات سرامیکی تشکیل شده ‌از استحکام بالایی برخوردار است و بیشترین تشابه ظاهری را با لمینت سرامیکی دارد.

چگونه سفیدی دندان‌های کامپوزیت شده خود را تضمین کنیم؟

همانگونه که اشاره شد، کامپوزیت یکی از مطمئن ترین، بهترین و سریع ترین راه ها برای زیبا سازی دندان است. اما این موضوع دلیل بر مراقبت نکردن پس از مراجعه به دندانپزشک و درمان و سفید کردن دندانها نمی باشد. بلکه با خوردن برخی مواد غذایی، رنگدانه ها به داخل دهان رسیده و با جویدن به مینای دندان ها می چسبد و طی مدتی تغییر رنگ صورت می‌گیرد، پس باید مراقبتهایی از قبیل مسواک زدن مرتب و نخ دندان کشیدن را انجام دهیم ‌و استفاده از دخانیات را متوقف کرده تا سفیدی دندان‌ها برای مدت طولانی تری باقی بماند.

نباید های دندان کامپوزیت شده برای طولانی شدن عمر آن

یکی از خاصیت های قابل ذکر کامپوزیت که قبلا اشاره شد، فرم دهی و تغییر شکل دندان‌ها است، لذا برای دوام بیشتر کامپوزیت :

  1. نباید تخمه، بادام، پسته و…. با دندان شکست .
  2. نباید میوه های محکم گاز بزنید.
  3. نباید گیره مو و سنجاق سر را با دندان نگه داشت.
  4. نباید خوراکی‌های سخت بجوید.

زیرا کامپوزیت، بدون مراقبت عمر کوتاه تری خواهد داشت و این کارها باعث ترک خوردگی و در نهایت شکستگی آن می شود.

سلامت لثه خط قرمز کامپوزیت

یکی از مراحلی که برای درمان سفیدی دندان، دندانپزشک بررسی می‌کند سلامت لثه می باشد و اگر از سلامت لثه ها مطمئن نشود به سراغ ترمیم دندان‌ها نمیرود . یکی از عوارض انجام کامپوزیت به صورت غیر اصولی و زیر نظر شخصی غیر متخصص، التهاب لثه می باشد که مشکلات بیش تری را برای فرد رقم خواهد زد. در این صورت دندانپزشک باید کامپوزیت را برداشته و ‌پس از درمان لثه، کامپوزیت دیگری جایگزین گردد. یکی دیگر از نکاتی که در کامپوزیت بسیار مهم است آن است که شکستگی یا ترک در دندان‌هایی که کامپوزیت شده اند قابل ترمیم و اصلاح می باشد.

بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان

بلیچینگ، از روشهای سفید کردن دندان‌ها می‌باشد. با به وجود آمدن راه های متفاوت سفید کردن دندان و هزینه های گوناگون هرکدام، این سوال مطرح می‌شود که کدام روش برای سفید کردن دندان ها بهتر و ماندگارتر است ؟

در گام نخست ، فرد باید به مرکز بلیچینگ در تهران و شهر محل سکونت خود جهت مشاوره به منظور انتخاب راه مناسب درمان سفید کردن دندان مراجعه کند تا او با علم و تجربه خود درست ترین مسیر درمانی را پیشنهاد دهد. بلیچینگ فقط در از بین بردن لکه ها موثر است و بر خلاف کامپوزیت دندان، همسان سازی و مرتب کردن دندان ها و اصلاح بد شکلی های دندانی را شامل نمی شود.

آیا انتظار ما از بلیچینگ فقط سفیدی دندان است ؟

پاسخ به این سوال راه را تا حدودی مشخص می کند، به این گونه که اگر هدف ما فقط سفید کردن دندان ها است بلیچینگ می تواند پاسخ مناسبی برای این مورد باشد، چون در بلیچینگ یک ماده سفید کننده (پراکسید هیدروژن) قوی برای از بین بردن لکه های دندان و سفیدی و درخشش آن به کار رفته می شود. همچنین بلیچینگ از ماندگاری کمتری به نسبت کامپوزیت برخوردار است. رعایت بهداشت دهان و دندان و اجتناب از خوردن مواد غذایی دارای رنگدانه اگرچه در هر دو روش بلیچینگ و کامپوزیت حائز اهمیت است، اما در بلیچینگ به دلیل حساسیت بالاتر از اهمیت بیشتری برخوردار است.

کامپوزیت دندان ها و ایمپلنت با بلیچینگ سفید نمی شود

در روش بلیچینگ برای سفید کردن دندان ها، تمامی لکه های ناشی از رنگهای مواد خوراکی روی دندان پاک می شود؛ به جز کامپوزیت دندان و ایمپلنت ها که تغییری نمی کنند.

بلیچینگ در دو روش قابل اجرا می باشد:

  • در مطب (آفیس بلیچینگ)
  • در خانه (هوم بلیچینگ)

بلیچینگ در مطب یا آفیس بلیچینگ همان فرایند سفید کردن لکه های دندان توسط دندانپزشک است که به صورت تخصصی در کلینیک های دندانپزشکی و زیر نظر متخصص دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی انجام می گیرد. روش بعدی بلیچینگ در خانه یا هوم بلیچینگ است که توسط خود فرد در خانه انجام شده و تاثیرات آن به مرور قابل مشاهده است. در طی این فرآیند، یک قالب از دندان های شخص بیمار ساخته شده و بر پایه آن یک شیلد طراحی و به مواد سفید کننده آغشته می شود و بیمار با قرار دادن آن روی دندان ها به مرور می تواند لبخند سفید تر و زیباتری داشته باشد. آشنایی با مراقبت های بعد از بلیچینگ میتواند ماندگاری آن را تا حد زیادی افزایش دهد.

کامپوزیت دندان را انتخاب کنیم یا بلیچینگ؟

انتخاب دشوار بین بلیچینگ و کامپوزیت … کدام برای شما موثرتر است؟ کسانی که تنها در پی سفید تر شدن دندان ها به دنبال راه حل هستند بلیچینگ را می توانند به عنوان یک گزینه موثر در نظر بگیرند. علاوه بر سفید کردن دندان ها، کامپوزیت در زیباسازی دندانها ( ترمیم، فرم دهی و…) و رفع بد فرمی های دندانی دخیل است و در نهایت دندانهای سالم و سفید را به ارمغان می آورد، اما در بلیچینگ فقط سفیدی دندانها انجام می شود.

ماندگاری کامپوزیت با مراقبت آنها، حدود ده سال و یا بیشتر به طول می انجامد، اما عمر سفیدی دندانهای بلیچینگ شده کوتاه است.

در نتیجه استفاده ار هر دو روش برای سفیدکردن دندانها مناسب می باشد و راه های مراقبتی آنها مهم تر از خود انجام این عمل است. اصلاح لبخند با کامپوزیت از جذابیت خاصی برخوردار است چرا که دیدن مروارید های زیبا و هم ردیف دندان در صدف خندان صورت تاثیر گذار تر است و در خاطره ها می ماند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو