چرا در زمستان بیشتر دستشویی می رویم؟ در بدن ما چه خبر است؟

منبع: مینویسم

8

1401/10/21

13:34


علت ادرار زیاد در زمستان: آیا عادی است؟ 2 دلیل اینکه چرا در زمستان بیشتر از تابستان به دستشویی می رویم و راه پیشگیری از تکرر ادرار در زمستان آورده شده.

چرا در زمستان بیشتر دستشویی می رویم؟ در بدن ما چه خبر است؟

تکرر یا افزایش ادرار در فصل زمستان طبیعی است. این مقاله را بخوانید تا بدانید چگونه آب و هوا بر میزان ادرار تاثیر می گذارد و چرا در زمستان بیشتر از تابستان به دستشویی می رویم؟

 ادرار کردن فرآیندی است که در آن ادرار از طریق مجاری ادرار از مثانه به خارج از بدن دفع می شود. تکرر ادرار به این معنی است که فرد خیلی پشت سر هم و در فواصل کم نیاز به دفع ادرار داشته باشد. کلیه ها مسئول تولید ادرار به عنوان راهی برای تصفیه مواد زائد از بدن هستند.

آب یک جزء مهم در بدن است که به دفع مواد زائد کمک می کند. بدن ما بسته به میزان مصرف مایعات، ادرار ترشح می کند. به طور خلاصه، هرچه مایعات بیشتری بنوشید، بیشتر نیاز به رفتن به دستشویی پیدا خواهید کرد. اگر خروجی ادرار کمتر یا بیشتر از مقدار مایعات مصرفی باشد، می تواند نشانه ای از وجود یک مشکل زمینه ای باشد. در نتیجه نیاز به توجه فوری است.

علاوه بر این، میزان خروجی ادرار به آب و هوا و دمای محیط نیز بستگی دارد. اکثر مردم در فصل زمستان یا در دماهای پایین بیشتر به دستشویی می روند. ما با یک دکتر اورولوژی و پیوند کلیه تماس گرفتیم تا بدانیم آب و هوا چه نقشی در خروجی ادرار دارد.

چرا در فصل زمستان بیشتر ادرار می کنیم؟

به طور معمول در فصل تابستان، دما بالاست و رطوبت وجود دارد که منجر به تعریق بیشتر شده و در نتیجه کلیه ها برای حفظ تعادل مایعات ادرار کمتری تولید می کنند. در فصل زمستان، دما کاهش می یابد. همچنین، خبری از تعریق نیست. بنابراین، بدن برای حفظ دمای خود آب و مایعات اضافی را به صورت ادرار از بدن خارج می کند. همین امر منجر می شود تا در فصل زمستان دفعات بیشتری به دستشویی برویم. به این پدیده، دیورز سرد می گویند که به معنی  افزایش حجم ادرار در هوای سرد می باشد.

ادرار، مدفوع، تنفس و تعریق روش هایی هستند که بدن به واسطه آن ها مایعات اضافی را از دفع می کند. در تابستان که هوا گرم است، مقدار زیادی از آب به وسیله تعریق از بدن خارج می شود. به همین دلیل آب کمتری از طریق ادرار از بدن خارج می شود.

در فصل زمستان که هوا سرد می شود، تعریق نیز کاهش می یابد. بنابراین، حداکثر آب از طریق ادرار از بدن خارج می شود. در فصل زمستان بدن نیاز به فیلتر کردن خون بیشتری نسبت به حالت عادی دارد زیرا خون با شدت بیشتری به سمت اندام های حیاتی حرکت می کند.

در هوای سرد وقتی بدن در معرض سرما قرار می گیرد، برای حرکت کردن از یک مکان به مکان دیگر و انجام فعالیت های معمول، رگ های خونی به طور طبیعی منقبض می شوند. این اتفاق رخ می دهد تا جریان خود مستقیم به اندام های حیاتی هدایت شود.

مشکل افزایش تعداد دفعات دستشویی رفتن در فصل زمستان هم در مردان و هم در زنان وجود دارد. به طور متوسط، خروجی طبیعی ادرار در طول روز 2 لیتر است. با این وجود، این مقدار از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

از طرف دیگر، کاهش خروجی ادرار یا دستشویی نرفتن بیشتر از یکبار در روز می تواند مشکل ساز باشد. این می تواند ناشی از کم آبی، عفونت ادرار و/یا انسداد مجاری ادرار باشد.

خروجی ادرار بیش از حد به زمانی گفته می شود که شما آب زیادی ننوشیده باشید، اما همچنان چندین بار در روز به دستشویی بروید. به گفته دکتر، ترشح بیش از 2/5 لیتر ادرار در روز می تواند نشانه ای از خروجی ادرار بیش از حد باشد.

با این وجود، این مسئله به سن، جنسیت و مصرف مایعات بستگی دارد. تکرر ادرار هر ازچندگاهی طبیعی است، اما اگر این مشکل برای یک بازه زمانی طولانی ادامه پیدا کرد، مثلا یک هفته یا بیشتر، باید به پزشک مراجعه کنید. این نشانه یک مشکل احتمالی در بدن است.

چکار کنیم در زمستان کمتر دستشویی برویم؟

هیدراته بمانید. همچنین می توانید از نوشیدنی های الکترولیتی طبیعی و انرژی زا استفاده کنید. مواد غذایی سرشار از آب مصرف کنید. مصرف چای، قهوه، شکلات داغ و غیره را محدود کنید. کافئین یک ادرارآور است و می تواند مثانه را تحریک کرده و علائم تکرر ادرار را بدتر کند.

برای کاهش ادرار در زمستان مصرف گوجه فرنگی را محدود کنید. همچنین سس، شکلات، الکل و غذاهای تند می توانند باعث ادرار زیاد به خصوص در فصل زمستان شوند.

برای کنترل و مدیریت بهتر ادرار در زمستان بهتر است ورزش های تقویت لگن مانند تمرین کگل را انجام دهید تا از بی اختیاری ادرار جلوگیری شود.

شرایط آب و هوایی سخت بر روی میزان دستشویی رفتن ما تاثیر دارد و تاخیر در آن می تواند مشکل ساز شود. افزایش دفعات رفتن به دستشویی در فصل زمستان کاملا طبیعی است، مگر این که مشکلات سلامتی جدی وجود داشته باشد.

ادرار بیشتر در زمستان طبیعی است. اما اگر ادرار بیش از حد ادامه داشت، حتی اگر مایعات کمتری مصرف کردید، با پزشک مشورت کنید. مشکلات مختلف ادراری ممکن است خروجی ادرار را مشکل ساز کند، بنابراین، باید به دنبال کمک پزشکی باشید.

کلام آخر

همانطور که گفته شد ادرار کردن فرآیند دفع مایعات اضافی به شکل ادرار از بدن است. در فصل زمستان نیاز به دستشویی رفتن بیشتر از تابستان است زیرا در زمستان هوا سردتر شده و در نتیجه تعریق کمتری رخ می دهد و مایعات اضافی بیشتر از طریق ادرار از بدن خارج می شوند. در مقابل، در فصل تابستان که هوا گرم است و رطوبت وجود دارد، تعریق زیاد شده و در نتیجه ادرار کم می شود. به همین دلیل در زمستان تکرر ادرار بیشتر از تابستان رخ می دهد. با رعایت نکات گفته شده نیاز به ادرار زیاد در زمستان را کنترل کنید تا باعث دردسر شما نشود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو