آموزش روش های یافتن کد پستی | چگونه کد پستی منزل خود را پیدا کنیم؟

آموزش روش های یافتن کد پستی | چگونه کد پستی منزل خود را پیدا کنیم؟


منبع: پلازا

8

1401/10/23

22:35


آموزش روش های یافتن کد پستی | چگونه کد پستی منزل خود را پیدا کنیم؟

یافتن کدپستی برای بسیاری از امور روزانه از جمله خرید آنلاین، ثبت‌نام‌های دولتی و مختلف لازم است. اما چگونه می‌توانیم کد پستی منزل را پیدا کنیم؟ در ادامه با پلازا همراه باشید تا به نحوه دریافت کردن کد پستی با روش‌های مختلف بپردازیم.

بسیاری از کاربران کد پستی محل سکونت خود را حفظ نیستند. درست برخلاف شماره‌های مختلف، خیلی‌ها این کد را در دفترچه تلفن گوشی خود نیز ذخیره نمی‌کنند تا اگر روزی به آن احتیاج پیدا کردند، بتوانند به‌سرعت به این کد دست پیدا کنند. خوشبختانه برای یافتن کدپستی روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانیم از آن‌ها کمک بگیریم.

فهرست مطالب

روش های یافتن کدپستی؛ چگونه کد پستی خود را پیدا کنیم؟

برای استعلام کد پستی، می‌توانید به چند طریق مختلف اقدام کنید. در ادامه به هرکدام از این روش‌ها خواهیم پرداخت.

1. استعلام از طریق سامانه دریافت کد پستی

شرکت ملی پست دارای یک سامانه مخصوص پیدا کردن نشانی و کد پستی است. از طریق این سایت می‌توانید آدرس یک آپارتمان را وارد و سپس کد پستی هرکدام از واحدهای آن را پیدا کنید. البته کار کردن با این سامانه کمی مشکل است و ظاهرا شرکت پست مدتی است آن را به‌روزرسانی نکرده است. پیدا کردن هر واحد در این سامانه کار آسانی نیست چرا که مثلا در تهران، اکثر آدرس‌ها را با پلاک 0 به‌شما نشان می‌دهد.

پیدا کردن کد پستی

برای پیدا کردن آدرس ابتدا باید در مرحله اول شهر را وارد و سپس آدرس کوچه یا خیابانی که آن واحد در آن قرار دارد را وارد کنید. سپس از فهرست نشان داده شده می‌توانید به تفکیک منطقه، آدرس مدنظرتان را پیدا کنید. با کلیک روی نمایش روی نقشه می‌توانید موقعیت مکانی ملک را مشاهده کنید. با کلیک روی جزئیات نیز آدرس محل برایتان نشان داده می‌شود.

2. آموزش دریافت کد پستی از طریق درگاه خدمات الکترونیک شرکت پست؛ سامانه استعلام کد پستی

شرکت پست علاوه بر روش بالا، اجازه یافتن کدپستی را از طریق درگاه خدمات الکترونیک خود (GNAF) نیز می‌دهد. این درگاه علاوه بر دریافت کد پستی برای صدور گواهی پستی، حراز نشانی مشتریان، درخواست کد پستی جدید و ارائه خدمات دولتی نیز کاربرد دارد و به نوعی یک اپلیکیشن دریافت کد پستی و ارائه خدمات متنوع دیگر است. در ادامه به آموزش نحوه پیدا کردن کد پستی از طریق این درگاه می‌پردازیم.

ابتدا باید به این صفحه مراجعه کنید. قسمت جستجوی کدپستی براساس آدرس همان سامانه بالا است و خیلی کاربرد ندارد. اما در قسمت دوم می‌توانید از طریق یک نقشه کد پستی را پیدا کنید. ابتدا روی نقشه کلیک کنید. سپس از روی آن به محل سکونت خود بروید. می‌توانید هر ساختمان را با پلاک مخصوص به خود مشاهده کنید. البته اطلاعات نقشه ممکن است کمی دیر بارگذاری شوند. با کلیک روی هر ساختمان، ابتدا در سمت راست صفحه می‌توانید آدرس را به‌صورت خلاصه مشاهده کنید. از این قسمت روی پلاک مدنظرتان کلیک کنید.

چگونه کد پستی خود را پیدا کنیم؟

با کلیک روی پلاک مدنظر، در سمت چپ صفحه می‌توانید آدرس دقیق به همراه کد پستی هر واحد یا طبقه را هم مشاهده کنید.

اپلیکیشن دریافت کد پستی

این روش بسیار کاربردی‌تر از روش قبلی است. با این حال تنها ایراد آن این است که برای مشاهده کد پستی باید ابتدا شماره تلفن همراه خود را به سایت بدهید و با کدی که برایتان پیامک می‌شود وارد سایت شوید.

3. یافتن کدپستی از روی قبض

این روش پیدا کردن کد پستی، از تمامی روش‌ها شناخته شده‌تر است. با استفاده از قبوض کاغذی برق، آب یا گاز می‌توانید کد پستی منزل را دریافت کنید. البته با توجه به حذف قبوض کاغذی، این روش دیگر کمتر کاربردی است مگر این که یک قبض قدیمی داشته باشید.

4. دریافت کد پستی از طریق پیامک

یکی دیگر از روش‌ها برای اطلاع از کد پستی که می‌توان از آن برای یافتن کدپستی از روی شماره تلفن نیز استفاده کرد، ارسال شماره تلفن ثابت یک محل به شماره 7087 است. این روش رایگان نیست و هزینه ارسال پیامک برعهده شما است؛ با این حال در حال حاضر به‌نظر می‌رسد شرکت پست این روش را غیرفعال کرده است چرا که امکان ارسال پیامک به این شماره وجود ندارد.

5. یافتن کدپستی محل سکونت با مراجعه حضوری

آخرین روش برای دریافت کد پستی منزل، مراجعه حضوری به دفاتر پست و ارائه آدرس یک مکان است. به این ترتیب می‌توانید کد پستی هر نشانی را همراه با تاییدیه شرکت پست دریافت کنید.

سخن پایانی

پیشتر استعلام کد پستی از طریق کد ملی نیز امکان‌پذیر بود. کد پستی در کارت‌های ملی قدیمی در پشت کارت درج می‌شد اما اکنون و با ارائه کارت هوشمند ملی، دیگر اینطور نیست و امکان استعلام کد پستی با کد ملی وجود ندارد. افزون بر این، دریافت کد پستی از طریق تلفن گویا نیز یکی دیگر از روش‌هایی بود که قبلا می‌توانستید از آن استفاده کنید ولی حالا دیگر فعال نیست. فعلا روش‌های بالا تنها روش‌های یافتن کدپستی هستند. در صورتی که شما نیز روش دیگری برای دریافت کد پستی منزل می‌شناسید، حتما در بخش نظرات آن را با ما و سایر کاربران پلازا به‌اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو