آیا کرم مرطوب کننده پوست را تیره می کند؟

منبع: زیبامون

4

1402/1/22

13:19


در ادامه قصد داریم در مورد مرطوب ‌کننده‌ ها و اینکه چگونه می‌توانند روی پوست شما تأثیر بگذارند، بیشتر صحبت کنیم.

آیا کرم مرطوب کننده پوست را تیره می کند؟

احتمالا انتخاب مرطوب کننده مناسب پوست یکی از آن کارهای سختی است که برای روتین پوستی خود با آن مواجهید. آیا اخیراً مرطوب کننده خود را تغییر داده اید و شروع به مشاهده تیره شدن پوست خود کرده اید؟ پس این سوال بزرگ نیز در ذهن شما پیش آمده که آیا مرطوب کننده پوست را تیره می کند؟

محصولات زیبایی و مراقبتی مانند پوست افراد منحصر به فرد هستند. بنابراین، واکنش یک محصول روی پوست هرکسی می تواند متفاوت باشد. در حالی که ممکن است یک کرم مرطوب کننده درخشندگی و زیبایی فراوانی برای برخی از افراد به ارمغان آورد، ممکن است در برخی دیگر پوست را تیره کند. در ادامه قصد داریم در مورد مرطوب ‌کننده‌ ها و اینکه چگونه می‌توانند روی پوست شما تأثیر بگذارند، بیشتر صحبت کنیم.

دلایل تیره شدن پوست پس از استفاده از محصولات رطوبت رسان

  • مناسب نبودن و عدم سازگاری محصول با تایپ پوستی
  • اکسید شدن کرم مرطوب کننده به دلیل نور خورشید روی صورت
  • اعمال کرم روی پوست و دادن زمان کافی 5 تا 6 دقیقه برای جذب بهتر آن و استفاده از محصول پوستی بعدی
  • استفاده از مدل های مرطوب کننده برنزه کننده
  • استفاده از مرطوب کننده حاوی ضد آفتابی که طیف وسیعی ندارد

 

کار اصلی مرطوب کننده ها، رطوبت رسانی به پوست است و لاغیر. این محصولات به خودی خود نمیتوانند باعث تیرگی پوست، بروز جوش یا ایجاد چربی مازاد در سطح پوست شوند. استفاده نادرست و افراطی از آنها و انتخاب کرم نامناسب با تایپ پوستی اغلب این مسائل را پیش می آورد. با این حال، برخی از افراد ممکن است پس از استفاده، تیره شدن پوست به خصوص در اطراف چشم را تجربه کنند. این تیرگی ناشی از تجمع ملانین است (رنگدانه ای که به پوست رنگ می دهد). برخی از افراد بیشتر از دیگران مستعد این تجمع ملانین هستند و این موضوع همچنین می تواند با قرار گرفتن در معرض نور خورشید تشدید شود. اگر بعد از استفاده از مرطوب ‌کننده، پوست اطراف چشم‌هایتان تیره شده است، سعی کنید برای جلوگیری از تجمع بیشتر ملانین، یک SPF را به روتین مراقبت از پوست خود اضافه کنید.

آیا کرم مرطوب کننده پوست را تیره می کند؟

کدام مرطوب کننده ها پوست را تیره می کنند، و از چه موادی تشکیل شده اند؟

1.مرطوب کننده های برنزه کننده مصنوعی

اگر تعجب می کنید که آبرسان یا کرم مرطوب کننده می تواند پوست را تیره کند، باید مواد موجود در آن را کشف کنید. برنزه کردن پوست پیشتر از طریق دستگاه های سولار یا آفتاب گرفتن طبیعی در ساحل یا استخرهای روباز انجام میشد. در حال حاضر ایده برنزه شدن مصنوعی به شدت در حال محبوب شدن است. همین حالا نیز شما میتوانید محصولات پوستی برنزه کننده موجود در بازار را که با هدف تغییر رنگ پوست تولید و عرضه میشوند، مشاهده کنید.

مرطوب کننده های تیره کننده پوست می توانند به حفظ رطوبت و سلامت پوست کمک کنند. آنها همچنین سایه طبیعی تری نسبت به سایر روش های خود برنزه به پوست شما می دهند. اگر به برچسب ‌های مرطوب‌ کننده‌ های تیره‌کننده پوست نگاه کنید، ترکیبات آن کاملاً شبیه لوسیون‌ ها و مرطوب ‌کننده‌ های معمولی است. آنها معمولا حاوی مرطوب کننده ها و نرم کننده هایی هستند که می توانند پوست شما را بازسازی کنند، مانند اوره و روغن جوجوبا. هم چنین با داشتن ویتامین های A، E و C قادر به تغذیه پوست هستند. اما ویژگی منحصر به ‌فرد بودن این کرم های مرطوب‌ کننده، تیره‌ کردن پوست است که به شما هدیه میدهد.

اکثر محصولات تیره کننده پوست حاوی ماده ای به نام دی هیدروکسی استون یا DHA هستند. این ماده شیمیایی بی رنگ در واکنش با آمینواسیدهای موجود در لایه بیرونی پوست، رنگ قهوه ای ارائه می دهد. از آنجایی که پوست به طور مداوم از شر سلول های مرده خلاص می شود، برنزه شدن بیشتر از پنج روز دوام نمی آورد و DHA باید دوباره اعمال شود. اریترولوز یکی دیگر از مواد موجود در محصولات تیره کننده پوست است. اغلب به عنوان جایگزینی برای DHA برای به دست آوردن رنگ نارنجی استفاده می شود.

2.مرطوب کننده های حاوی مواد حساس به نور

هیچ کس در طول سال های زندگی خود همان تناژ رنگی پوستی را که از بدو تولد دارد حفظ نمی کند. این در نتیجه قرار گرفتن در معرض شرایط محیطی و سایر عوامل مانند استرس است که ما را تیره تر نشان می دهد. تولید ملانین توسط پوست، یک مکانیسم دفاعی برای محافظت از پوست هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب است که باعث تیره ‌تر شدن ما می‌شود.

البته برخی از محصولات مراقبت از پوست مانند کرم های مرطوب کننده که حاوی مواد حساس به نور هستند در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید می توانند پوست را تیره تر کنند. برخی از مواد روشن کننده بکار رفته در محصولات عبارتند از: هیدروکینون، AHA (اسیدهای آلفا هیدروکسیل)، رتینول، رتینوئید، اسانس‌های خاص مرکباتی و ... . هنگام استفاده از محصولاتی که حاوی هر گونه ماده حساس به نور هستند، توصیه می شود از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. مصرف روزانه ضدآفتاب قطعا نیاز به روشن کننده های پوست را از بین می برد، زیرا به محافظت از رنگ طبیعی پوست، پرپیگمانتاسیون و به یکدست شدن رنگ پوست کمک می کند.

3.مرطوب کننده حاوی ضد آفتاب فاقد طیف وسیع

اگر مرطوب کننده حاوی ضد آفتابی باشد که طیف وسیعی ندارد، به این معنی که در برابر اشعه های UVA و UVB از پوست محافظت نمی کند، بله، این امکان وجود دارد که پوست را تیره یا روشن تر کند. اشعه UVA می تواند باعث تیره شدن پوست شود، در حالی که اشعه UVB می تواند باعث آفتاب سوختگی شود. بنابراین اگر از مرطوب ‌کننده‌ ای با ضد آفتاب استفاده می‌کنید که فقط در برابر اشعه‌های UVB محافظت می‌کند، احتمالاً پوست تیره ‌تری خواهید داشت. برای جلوگیری از این امر، حتما محصولی را انتخاب کنید که حاوی کرم ضد آفتاب با طیف وسیع باشد و به یاد داشته باشید که همیشه زمانی که می خواهید بیرون زیر نور خورشید باشید، کرم ضد آفتاب را زیاد استفاده کنید.

4.قطع مصرف مرطوب کننده های روشن کننده پوست

مرطوب کننده های روشن کننده در درمان مشکلات رنگدانه های پوست مفید هستند زیرا فرموله شده اند تا به عمق پوست شما نفوذ کنند و به تدریج ظاهر رنگدانه غلیظ را کاهش دهند و گاهی به محو شدن کامل آن کمک کنند. اما اگر همین محصولات را پس از مدتی قطع کرده و دیگر مصرف نکنید موجب تیرگی پوست شما خواهند شد.

جمع بندی:

اگر شما هم دچار این درگیری هستید که مرطوب کننده تان پس از استفاده موجب تیرگی و تغییر رنگ پوستتان میشود، اطمینان حاصل کنید که آنرا با توجه به نوع و نیازهای پوست خود تهیه کرده اید.

بطور مثال اگر پوست چرب دارید از مرطوب کننده های مات استفاده کنید که ترشح چربی را کنترل می کنند، اما اگر از مرطوب کننده معمولی استفاده می کنید قطعا احساس چربی خواهید داشت، در نتیجه ممکن است موجب جذب آلودگی ها و کثیفی ها در پوست شده و این باعث تیره تر به نظر رسیدن صورت شما خواهد شد.

دلایل مختلفی می تواند وجود داشته باشد که چرا پوست شما تیره می شود یا ممکن است دچار رنگدانه شوید. برنزه شدن آفتاب، اضافه وزن، اختلالات رنگدانه مانند آکانتوز نیگریکانس یا ملاسما، کمبود مواد مغذی و غیره برخی از شرایط هستند. در نهایت، فرقی نمی کند رنگ پوست شما چیست. اگر از آن در برابر شرایط آب و هوایی سخت محافظت کرده، و از محصولات مراقبت از پوست مناسب استفاده کنید، خوب بخورید و بخوابید، خواهید دید که اصلا نیازی به تصور تغییر رنگ پوستتان نیست. هر رنگ پوستی زیباست!

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو