تفاوت لوسیون ضدآفتاب و کرم ضد آفتاب

منبع: زیبامون

4

1402/1/22

13:19


کرم ضد آفتاب یا لوسیون ضد آفتاب هر دو دارای مزایا و معایب خاص خود هستند و انتخاب بین آنها می تواند گیج کننده باشد. چگونه میتوان تفاوت را تشخیص داد؟ کدام را باید انتخاب کرد؟ و کدام یک محافظت بهتری ارائه می دهد؟ برای دانستن پاسخ این سوالات همراه ما باشید تا بتوانید آگاهانه تصمیم بگیرید که کدام نوع محصول برای شما مناسبتر است.

تفاوت لوسیون ضدآفتاب و کرم ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب یا لوسیون ضد آفتاب هر دو دارای مزایا و معایب خاص خود هستند و انتخاب بین آنها می تواند گیج کننده باشد. چگونه میتوان تفاوت را تشخیص داد؟ کدام را باید انتخاب کرد؟ و کدام یک محافظت بهتری ارائه می دهد؟ برای دانستن پاسخ این سوالات همراه ما باشید تا بتوانید آگاهانه تصمیم بگیرید که کدام نوع محصول برای شما مناسبتر است.

با فرا رسیدن فصل بهار و تابستان، شدت تابش خورشید و روزهای گرم سال نیز بیشتر شده در نتیجه مراقبت از پوست در برابر آفتاب نیز باید بیشتر شود. مهم است که بدانید پوست شما هم مانند شما از آفتاب لذت می برد یا خیر. این به معنای محافظت از پوست با استفاده مجدد از ضد آفتاب هر دو ساعت یکبار است. با این حال، جستجو برای بهترین ضد آفتاب اغلب سوالاتی را ایجاد می کند. به طور طبیعی، شما هنگام خرید کرم ضد آفتاب محصولی بدون میکروپلاستیک و سایر مواد مضر را ترجیح می دهید. همچنین تمایل دارید از درصد SPF و محافظت کافی برخوردار باشد. اما اگر نگاهی جزیی تری داشته باشید قطعا بین کرم یا لوسیون ضد آفتاب نیز باید یکی را انتخاب کنید. برای انتخاب هر کدام از این بافت ها ابتدا باید تفاوت های بینشان را بدانید.

 

مزایای کرم های ضد آفتاب

کرم‌های ضد آفتاب احتمالاً متداول‌ترین نوع محافظ در برابر آفتاب هستند. در واقع آنقدر رایج است که مردم اغلب به این کرم‌ها «ضد آفتاب» می‌گویند. با این حال بین کرم ضد آفتاب و لوسیون ضد آفتاب تفاوت وجود دارد. آیا می خواهید به سرعت بررسی کنید که ضد آفتاب شما از نوع کرم است یا لوسیون؟ لیست مواد تشکیل دهنده را بررسی کنید! اگر اولین عنصر آب است، پس کرم ضد آفتاب یک لوسیون یا ژل است. آیا ماده اول چیز دیگری است؟ سپس به احتمال زیاد یک کرم در دست دارید.

عنصر اصلی کرم ضد آفتاب، روغن است. به همین دلیل است که کرم ها کمی غلیظ تر و غنی تر از لوسیون ها هستند. از آنجایی که نور خورشید پوست شما را خشک می کند، مزیت کرم این است که به پوست شما مواد مغذی مورد نیاز را می دهد. بافت ضخیم‌تر کرم‌های ضدآفتاب باعث می‌شود این نوع ضدآفتاب به‌ویژه برای افرادی با پوست‌های معمولی تا خشک مناسب باشد.

تفاوت لوسیون ضدآفتاب و کرم ضد آفتاب

 

مزایای لوسیون ضد آفتاب

ماده اصلی لوسیون ضد آفتاب آب است. این باعث می شود لوسیون ها نازک تر و سبک تر از کرم ها باشند. آنها اغلب برای بدن توصیه می شوند، زیرا راحت تر پخش می شوند.

اگر پوست چرب دارید، لوسیون ضد آفتاب نیز انتخاب خوبی برای صورت شماست. کرم های ضخیم با بافت سنگین روی پوست های چرب اغلب احساس راحتی نداشته و ممکن است ظاهر براق و چربی را ایجاد کند. لوسیون کمتر احساس چربی ایجاد می کند و همچنین درخشندگی کمتری به جا می گذارد.

لوسیون های ضد آفتاب محافظت بهتری نسبت به اسپری ها داشته و احتمال وزش لوسیون ها در باد کمتر از اسپری ضد آفتاب است. اگر عرق می کنید، لوسیون بهتر از اسپری روی پوست شما می ماند.

کدام نوع ضد آفتاب بهتر است؟

هم کرم های ضد آفتاب و هم لوسیون های آفتاب محافظت عالی در برابر اشعه مضر UV دارند. اینکه کدام یک را انتخاب می کنید به ترجیحات و نوع پوست شما بستگی دارد. البته اینها تنها انواع ضد آفتابی نیستند که در بازار وجود دارند. ضد آفتاب های به صورت ژل و اسپری نیز موجودند.

بزرگترین تفاوت بین لوسیون ها و کرم ها در محتوای روغن است. کرم ها به میزان قابل توجهی روغن بیشتری دارند. از آنجایی که کرم ها بافت سنگین تری دارند، ویسکوزیته بالاتری نیز داشته که مانعی در برابر از دست دادن رطوبت ایجاد می کند. اگر پوست خشک یا کم ‌آبی دارید، کرم ‌ها می‌توانند بهبود قابل توجهی در شما ایجاد کنند. لوسیون ها در مقایسه با کرم ها دارای ویسکوزیته کمتر و محتوای آب بسیار بالاتری هستند که به آنها اجازه می دهد با سرعت بیشتری جذب شوند. اگر پوست شما بیش از حد خشک نیست، لوسیون یک گزینه عالی برای شما است!

به طور مثال اگر میخواهید به مناطق سردسیر برای اسکی سفر کنید، در این صورت، به شما توصیه می کنیم یک کرم ضد آفتاب با مواد طبیعی انتخاب کنید. از لوسیون ها و ژل ها خودداری کنید. چون در دماهای پایین، آب موجود در لوسیون ها و ژل ها می تواند یخ بزند. در این صورت یک کیسه یخ بسیار موثر خواهید داشت، اما یک ضدآفتاب کمتر موثر!

به یاد داشته باشید قبل از استفاده از ضد آفتاب، صورت خود را به خوبی تمیز کنید. اگر پوست شما به اندازه کافی تمیز نباشد، کرم ضد آفتاب شما با سبوم و مواد زائد روی صورت شما مخلوط می شود. کرم ضد آفتاب همچنین می تواند ذرات باقی مانده در منافذ شما را مسدود کند. این ممکن است منجر به جوش شود و همچنین محافظت در برابر آفتاب را کاهش می دهد.

 

5 ویژگی مهم که باید در یک ضد آفتاب به آن توجه کرد، چیست؟

اکنون که کمی بیشتر در مورد کرم و لوسیون ضد آفتاب می دانید، بیایید در مورد برخی از مهم ترین ویژگی هایی که باید در یک ضد آفتاب، صرف نظر از نوع آن، جستجو کنیم، صحبت کنیم.

1.به دنبال ضد آفتابی با SPF حداقل 30 باشید

SPF  (فاکتور محافظت در برابر آفتاب) معیاری است که نشان می دهد یک کرم ضد آفتاب چقدر از پوست شما در برابر اشعه های UVB که عامل اصلی آفتاب سوختگی هستند محافظت می کند. شما باید به دنبال کرم ضد آفتاب با SPF حداقل 30 باشید. با این حال، توجه به این نکته مهم است که هیچ کرم ضد آفتابی نمی تواند تمام اشعه های UV را مسدود کند.

2.یک ضد آفتاب با طیف وسیع انتخاب کنید

علاوه بر اینکه به دنبال SPF بالا هستید، باید مطمئن شوید که کرم ضد آفتاب شما طیف وسیعی دارد. این بدان معناست که از پوست شما هم در برابر اشعه های UVA و هم UVB محافظت کند. اشعه UVA عامل اصلی پیری زودرس است در حالی که اشعه UVB عامل اصلی آفتاب سوختگی است. یک کرم ضد آفتاب با طیف وسیع با SPF 30 یا بالاتر بهترین گزینه برای محافظت از خود در برابر اشعه های مضر خورشید است.

3.ضد آفتاب مقاوم در برابر آب ضروری است

داشتن قابلیت ضد آب برای ضد آفتاب بدین معنی است که اثر این محصول در شرایط عرق کردن، نم دار شدن صورت و یا رفتن در آب دریا یا استخر به سرعت از بین نمیرود. اگر قرار است زمانی را در آب بگذرانید، استفاده از کرم ضد آفتاب مقاوم در برابر آب بسیار مهم است. البته حتماً هر 80 دقیقه یا بعد از شنا یا تعریق، کرم ضدآفتاب ضدآب را تجدید کنید.

4.مواد فعال برای جستجو

هنگام خرید کرم ضد آفتاب، باید مطمئن شوید که حاوی یکی از مواد فعال زیر است: اکسید روی، دی اکسید تیتانیوم، آووبنزون یا اکامسول. این مواد موثرترین در محافظت از پوست شما در برابر اشعه های مضر UV خورشید هستند. همچنین باید از کرم های ضد آفتاب با موادی مانند اکسی بنزون، اکتینوکسات یا PABA اجتناب کنید. این مواد می توانند برای سلامتی شما و محیط زیست مضر باشند.

5.ضد آفتابی را انتخاب کنید که مناسب نوع پوست شما باشد

اگر پوست حساسی دارید، بهتر است از ضد آفتابی استفاده کنید که برای پوست حساس طراحی شده است. این ضدآفتاب ها معمولاً حاوی موادی مانند اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم هستند که کمتر باعث تحریک می شوند. اگر پوست چرب دارید، بهتر است از ضد آفتابی استفاده کنید که سبک و بدون چربی باشد. این ضد آفتاب ها منافذ شما را مسدود نمی کنند و باعث ایجاد جوش نمی شوند. و اگر پوست خشکی دارید، بهتر است از کرم ضد آفتاب مرطوب کننده استفاده کنید. این ضد آفتاب ها شامل موادی مانند اسید هیالورونیک، آلوئه ورا یا گلیسیرین هستند که به هیدراته نگه داشتن پوست شما کمک می کنند.

 

جمع بندی:

در حال حاضر محصولات مختلف مراقبت از پوست متنوعی در بازار موجود و در دسترس عموم هستند، اما طبیعتا همه آنها برای نیازهای پوستی شما ساخته و تولید نشده اند. مهم است که بدانید کدام یک برای شما مناسب است!

فصول سال نیز نقش مهمی در این که کدام محصول را باید استفاده کنید بازی می کند. به طور کلی کرم ها برای فصل زمستان که هوا بسیار خشک است توصیه می شود. لوسیون ها معمولا در طول ماه های تابستان که رطوبت بیش از حد وجود دارد توصیه می شود. ترجیح شخصی نیز می تواند در تصمیم گیری شما نقش داشته باشد. بسیاری از کرم‌ها به دلیل محتوای روغنی که دارند، ظاهری مانند چربی از خود به جای می‌گذارند، که اگر ظاهری مات را ترجیح می‌دهید، می‌تواند آزاردهنده باشد. خوشبختانه، فروشگاه عسل بانو محصولات زیادی را در این زمینه ارائه می دهد که تضمین کننده سلامت پوست شما است. جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به صورت کاملا رایگان از مشاوره تخصصی با کارشناسان پوستی این فروشگاه برخوردار شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو