کتاب خواندن چگونه حال ما را خوب می‌کند؟

منبع: دلتا پیام

4

1402/1/22

13:43


همه ما می‌دانیم که کتاب خواندن حافظه را بهبود می‌بخشد. اما این فقط یک دلیل برای کتاب خواندن است.

کتاب خواندن چگونه حال ما را خوب می‌کند؟

همه ما می‌دانیم که کتاب خواندن حافظه را بهبود می‌بخشد. اما این فقط یک دلیل برای کتاب خواندن است. با ما در مجله اینترنتی دلتا همراه شوید تا بدانید کتاب خواندن چگونه باعث افزایش سلامت و شادی می‌شود.

اگرچه امروزه کتاب‌های الکترونیکی جای خود را در دل هواداران کتاب و کتاب‌خوانی باز کرده‌اند اما با اطمینان می‌‌توان گفت که کتاب‌های کاغذی هنوز در صدر هستند و طرفداران بیشتری دارند.

طبق تحقیقات انجام شده ۸۸ درصد از آمریکایی‌هایی که کتاب‌های الکترونیکی می‌خوانند همچنان به خواندن کتاب‌های چاپی نیز ادامه می‌دهند. وقتی در مورد عادات سالم حرف می‌زنیم، کتاب خواندن یکی از مهم‌ترین عادات به شمار می‌آیند.

فواید کتاب خواندن

در اینجا پنج دلیل هوشمندانه برای کتاب خواندن آورده شده است.

۱. بالا بردن هوش

به عقیده کارشناسان، هر چه بیشتر بخوانید، چیزهای بیشتری خواهید دانست و هر چه بیشتر یاد بگیرید، به زمان‌ها و مکان‌های بیشتری سفر خواهید کرد.

مطالعه یک کتاب خوب، از سنین پایین، درهای دانش را به روی ما باز می‌کند.

در معرض واژگان قرار گرفتن از طریق خواندن (به‌ویژه خواندن کتاب‌های کودکان) نه تنها منجر به نمره بالاتر دانش‌آموزان در امتحانات می‌شود بلکه در آزمون‌های عمومی هوش کودکان نیز نتایج چشمگیری به دست می‌دهد.

در یک جمله: مهارت‌هایی که در اثر کتاب خواندن از سنین پایین به‌دست می‌آید، به معنای هوش بالاتر در آینده است.

کتاب خواندن

۲. جوان نگه داشتن مغز

مطالعه منظم نه تنها به باهوش‌تر شدن شما کمک می‌کند، بلکه در واقع قدرت مغز شما را نیز افزایش می‌دهد. کتاب خواندن در مدت زمان طولانی درست مانند دویدن برای سیستم قلبی عروقی، عملکرد حافظه را بهبود می‌بخشد.

با افزایش سن، کیفیت حافظه و عملکرد مغز کاهش می‌یابد، اما طبق تحقیقات منتشر شده در نورولوژی، مطالعه منظم ممکن است به کند کردن این روند کمک کند و ذهن را برای مدت طولانی‌تری جوان نگه دارد.

۳. بالا رفتن همدلی

کتاب خواندن همچنین می‌تواند ارتباط شما را با دیگران آسان‌تر کند. بر اساس تحقیقات منتشر شده در نشریه ساینس، ادبیات به‌طور خاص این قدرت را به خوانندگان می‌دهد که احساسات دیگران را درک کنند.

این اثر در کسانی که داستان‌های ادبی می‌خوانند بسیار بیشتر از کسانی است که کتاب‌های غیرداستانی می‌خوانند. به گفته کارشناسان، درک حالات ذهنی دیگران مهارتی اساسی است که روابط اجتماعی مشخصه جوامع انسانی را، ممکن می‌سازد.

کتاب خواندن

۴. کاهش ابتلا به آلزایمر

کسانی‌که مغز خود را از طریق فعالیت‌هایی مانند کتاب خواندن ، شطرنج یا پازل درگیر می‌کنند، ۲.۵ برابر کمتر از کسانی که زمان استراحت خود را صرف فعالبت‌های ذهنی کمتر می‌کنند، در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر قرار می‌دهد.

۵. کمک به بهبود کیفیت خواب

  • خواندن کتاب کاغذی بیشتر از کتاب الکترونیکی به شما کمک می‌کند تا قبل از خواب به آرامش برسید.
  • صفحه‌نمایش‌های کتاب‌خوان‌های الکترونیکی و تبلت‌ها در واقع می‌توانند شما را مدت بیشتری بیدار نگه دارند و حتی به خواب شما آسیب برسانند.
  • برای بالا رفتن کیفیت خواب، قبل از خوابیدن کتاب کاغذی بخوانید.
پیشنهاد مطالعه: ۵ نکته مهم در هنگام خریدن کتاب را بخوانید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو