ارتباط با کدام خویشاوندان ممنوع است ؟

منبع: نمکستان

4

1402/1/23

13:19


استاد حوزه علمیه قم به تبیین مرزبندی در ارتباط با خویشاوندان پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین محمد حاج ابوالقاسم، ۱۳ فروردین در حرم حضرت معصومه (س) در رابطه با مسئله مرزبندی در روابط خویشاوندی عنوان کرد: صله رحم یکی از واجبات شرعی است حتی اگر آن خویشاوند مایه آزار باشد باز هم نباید از این خویشاوند فاصله گرفت و طبق روایت اگر انسان قطع رحم کند از سوی خدا رها می‌شود.

وی بیان کرد: در عین تاکید بر صله رحم، اما دعا نمودن و ارتباط معنوی با برخی از خویشاوندان ممنوع است و کسانی‌که با کفر و شرک از دنیا می‌روند نباید مومنین برای این‌گونه افراد حتی اگر خویشاوند باشند استغفار نمایند. در قرآن آیاتی وجود دارد که حضرت ابراهیم (ع) برای عموی گمراه خود طلب استغفار نمود که آیه ۱۱۴ سوره توبه به این نکته جواب داده است.

وی افزود: در پاسخ در این آیه صراحتا ذکر شده است که دعای حضرت به خاطر وعده‌ای بود که به عموی خودشان داده بودند و تلاش می‌کردند که عموی خود را به راه درست هدایت نماید، اما بعد از آنکه حضرت ابراهیم (ع) یقین نمودند عمویش هدایت نمی‌شود و دشمن خداست و به هیچ وجه تصمیم به اصلاح شدن ندارد حضرت ابراهیم (ع) از این عموی گمراه تبری جست و فاصله گرفت.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: مومنان باید برای هدایت و ارشاد اطرافیان خودشان تا جای ممکن تلاش کنند و اگر محرز شد اطرافیان تصمیم به اصلاح ندارند و عامدانه و آگاهانه امور مسلم دینی را زیر پا می‌گذارند ارتباط با آن‌ها دیگر وجهی نخواهد داشت.

وی گفت: ایجاد روابط خانوادگی باید بر اساس محبت خداوندی باشد و میزان صمیمیت با خویشاوندان باید متناسب با درجات پایبندی آن‌ها به مسائل دینی باشد به همین خاطر باید خویشاوندانی که به مسائل دینی التنرامی ندارند نارضایتی ما را در رفتار احساس نمایند. اگر انسان نظام محبت خود را مدیریت نماید و دوستی و دشمنی خود را با محوریت خدا تنظیم نماید خداوند نیز در‌های رحمت را باز و زمینه هدایت را فراهم خواهد نمود که «حر بن یزید ریاحی» نمونه بارز این هدایت است.

سخنران حرم حضرت معصومه (س) اضافه کرد: عده‌ای در آزمون خانواده و نظام محبت مردود می‌شوند و نمی‌توانند در بزنگاه‌های حساس و تاریخی در آزمون‌های الهی پیروز شوند و عده‌ای نیز در این زمینه سربلند میدان امتحان الهی می‌شوند. طبق روایت اگر انسان در دل خود به اهل معصیت تمایل دارد بداند که سعادتمند نخواهد بود و خداوند نیز از این گونه افراد بیزار است چرا که انسان در قیامت با کسانی محشور می‌شود که به آن‌ها دل بسته و دوست دارد.

منبع: ایسنا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو