تحصیل در هند + شرایط مورد نیاز و مدارک لازم

منبع: تاپ ناز

8

1402/1/25

18:19


تحصیل در هند (شرایط و مدارک مورد نیاز)

هند بزرگ ترین کشور جنوب آسیا است که پایتخت آن دهلی نو است. تحصیل در هند با هزینه ای بسیار کمتر از دانشگاه های کشور های دیگر انجام می شود و بسیاری از دانشجویان علاقه مند به تحصیل در این کشور هستند. تحصیل در دانشگاه های هند به زبان انگلیسی هم ارائه می شود، به همین دلیل دانشجویان به یادگیری زبان های دیگر به غیر از انگلیسی نیاز ندارند.

در سال های گذشته هند توانسته است پیشرفت های چشمگیری در زمینه علمی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی داشته باشد. در نتیجه سیستم آموزشی هند جزو برترین و بزرگترین سیستم های تحصیلی جهان طبقه بندی شده است. هزاران کالج و دانشکده خصوصی و دولتی در این کشور مستقر می باشند.

تحصیل در هند + شرایط مورد نیاز و مدارک لازم

تحصیل در مدارس هند

تحصیل در مدرسه های هند از 5 سالگی شروع می شود. آموزش ابتدایی در هند از 6 سالگی شروع می شود و به مدت 8 سال (از 6 سالگی تا 14 سالگی) ادامه پیدا می کند. برنامه های درسی 5 سال اول ابتدایی شامل آموزش محیطی، ریاضی، هنر، آموزش کار، آموزش زبان مادری و فعالیت های بهداشتی می باشد. در دوره دبستان در هند دروس ریاضیات، علوم و تکنولوژی، تربیت بدنی و بهداشت، علوم اجتماعی، هنر، آموزش کار، زبان های هندی، انگلیسی و یک زبان محلی به دانش آموزان ارائه می شود.

تحصیل در مدارس هند برای دانش آموزان به صورت اختیاری است و آن ها می توانند از تحصیل رایگان استفاده کنند و آموزش ببینند. البته حدود 30 درصد از دانش آموزان نیز به مدارس خصوصی می روند و متناسب با کیفیت مدرسه شهریه پرداخت می کنند.

 یک سال تحصیلی آموزش ابتدایی شامل 200 روز کاری است که اوایل تابستان شروع می شود و تا تابستان آینده ادامه پیدا می کند.

سیستم آموزشی کشور هند به این صورت است که دانش آموزان 5 سال ابتدای تحصیل خود را در دوره ابتدایی تحصیل می کنند و بعد از آن 3 سال در مقطع میانی آموزش می بینند. بسیاری از دانش آموزان تا این مقطع تحصیل می کنند و به دلیل وضعیت خانواده هایشان ترک تحصیل می کنند و وارد بازار کار می شوند.

اما کسانی که بخواهند ادامه تحصیل بدهند 4 سال آموزش متوسطه میبینند و بعد از 12 سال تحصیل مدرک دیپلم خود را دریافت می کنند. دانش آموزانی که دیپلم خود را کسب کرده اند اجازه دارند برای ادامه تحصیل وارد دانشگاه های کشور هند شوند.

تحصیل در هند + شرایط مورد نیاز و مدارک لازم

تحصیل در مقطع کارشناسی در هند

تحصیل در مقطع کارشناسی با توجه به رشته ای که انتخاب می کنند بین 3 الی 4 سال به طول می انجامد. دانشجویان در کشور هند به زبان انگلیسی درس می خوانند به همین دلیل باید تسلط مناسب در حد نمره آیلتس 5 یا بالاتر داشته باشند.

هند 23 دانشگاه برتر دارد که 9 دانشگاه آن، در لیست 100 دانشگاه برتر جهان هستند از جمله این دانشگاه ها می توان به دانشگاه دهلی، کلکته، بمبئی و بنارس اشاره کرد. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران در مجموع 55 دانشگاه هند را مورد تایید قرار داده است. این دانشگاه ها عمدتا رشته های مدیریت، فناوری، علوم مهندسی، صنایع غذایی،کشاورزی، اقتصاد، بیوتکنولوژی، علوم اجتماعی را ارائه می دهند.

اکثر کسانی که قصد تحصیل در هند را دارند، یکی از رشته های مهندسی، فناوری اطلاعات و علوم پزشکی را انتخاب می کنند چون هند در این سه رشته پشتوانه علمی بالایی دارد.

برای پذیرش در هند، درخواست کنندگان می توانند از طریق وب سایت رسمی دانشگاه مورد نظر برای دریافت پذیرش در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، قبل از شروع دوره خود اقدام کنند. یا دانشجویان خارجی متقاضی رشته های مهندسی، معماری یا برنامه ریزی می توانند با استفاده از طرح پذیرش مستقیم دانشجویان خارجی در دانشگاه مورد نظر پذیرش شوند.

اگر کسی تابعیت کشور هند را داشته باشد و یا از شهروندان باشد، برای تحصیل در هند نیاز به دریافت ویزا ندارد و می تواند بدون دریافت ویزا تحصیلی اقدام به تحصیل در دانشگاه های هند کند.

دانشگاه های مورد وزارت بهداشت جهت تحصیل پزشکی در هند:

  • دانشگاه هندوی بنارس هند
  • دانشگاه اسلامی علیگار هند
  • دانشگاه دهلی هند
  • دانشگاه پنجاب هند
  • دانشگاه مانیپال هند
  • دانشگاه جادوپور هند

مطلب مشابه: تحصیل در ترکیه و شرایط مورد نیاز (اطلاعات صفر تا صد)

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در هند

طول این دوره 1 تا 2 سال می باشد و دانشجویان این مقطع می توانند به زبان انگلیسی تحصیل کنند و بهتر است که دانشجویان بین المللی برای بالا بردن شانس ویزای خود حداقل نمره زبان آیلتس  5را ارائه کنند. البته دانشجویان می توانند با پرداخت هزینه در دوره های زبان انگلیسی نیز شرکت کنند و سطح زبان خود را ارتقا دهند.

دانشجویان برای تحصیل در هند باید دارای مدرک کارشناسی باشند یا در دوره های آمادگی برای زبان در دانشگاه شرکت کنند.

تحصیل در مقطع دکتری در هند

دانشجویان برای تحصیل در مقطع دکتری در هند با داشتن مدرک زبان آیلتس 5 می توانند پذیرش دریافت کنند. درخواست کنندگان باید ویزای تحقیقاتی بگیرند و به کشور هند سفر کنند، امکان خوابگاه و بورسیه شدن وجود دارد.

البته دانشجویان برای تحصیل در رشته پزشکی هزینه های بیشتری پرداخت می کنند. طول دوره های تحصیلی دکتری در رشته های مختلف تفاوت زیادی دارند و دانشجویان بین 3 تا 6 سال بسته به رشته تحصیلی خود باید در دانشگاه تحصیل کنند که عمدتا به صورت دوره های تحقیقاتی برگزار می شود.

اما دانشجویانی که می خواهند برای مقطع دکتری، پذیرش دریافت کنند ارتباط با یک استاد راهنما می تواند کلید پذیرش آن ها باشد. داشتن مدرک زبان، سوابق تحصیلی خوب و مقالات معتبر می تواند برای استاد راهنما بسیار متقاعد کننده باشد.

تحصیل در هند + شرایط مورد نیاز و مدارک لازم

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در هند

تحصیل در هند به خاطر مزایایی که دارد مثل تنوع کالج ها و دانشگاه ها، عدم برگزاری کنکور، امتحان و شرط معدل، برای کسانی که تمایل به رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و پیراپزشکی دارند، بسیار مورد تقاضا است. متقاضیان این رشته ها باید مدرک پیش دانشگاهی تجربی و معدل بالای 14 داشته باشند.

دوره های تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در هندوستان در سپتامبر شروع می شود، کسانی که می خواهند زودتر از این ماه به این کشور بروند می توانند برای ثبت نام دوره های زبان اقدام کنند. دوره های دیپلم زبان انگلیسی 6 ماهه است و شهریه ای حدود 2500 دلار دارد. دوره های زبان ماهانه نیز وجود دارد که هزینه های کمتری را دریافت می کنند.

هند برای همراهان ویزای همراه را به سختی صادر می کند. البته بسیاری از موسسات از این مسئله آگاهی دارند. این کار روال راحتی ندارد و بعد از طی مراحل اداری این مسئله امکان پذیر است. معمولا دانشگاه های این کشور، خوابگاه ندارند و دانشجویان به صورت دست جمعی یا انفرادی خانه ای اجاره می کنند.

هزینه کل دوره تحصیل در رشته پزشکی در هند 50 تا 60 هزار دلار ، دندانپزشکی 30 تا 40 هزار دلار و داروسازی 25 تا 35 هزار دلار می باشد. شهریه تحصیل در هندوستان به صورت یک جا دریافت می شود و این شهریه با توجه به زمان ثبت نام و … ممکن است متفاوت باشد.

مطلب مشابه: تحصیل در قبرس | راهنمای تحصیل و درس خواندن در قبرس و مهاجرت تحصیلی به قبرس

هزینه تحصیل در هند

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی سالانه بین 600 تا 800 دلار برای رشته های علوم انسانی و 1000 تا 2500 دلار برای رشته های مهندسی و مدیریت می باشد. به طور کلی هزینه تحصیل در هند سالانه بین 1000 تا 4000 دلار خواهد شد.

در مقطع کارشناسی امکان خوابگاه، اقامت پس از تحصیل و گذراندن دوره های زبان قبل از شروع دانشگاه یک ترم یا ترم وجود دارد که دوره های آن 3 ماهه با شهریه 300 دلار، 4 ماهه 600 دلار، 6 ماهه 1250 دلار و یک ساله 1850 دلار می باشد.

زمان اصلی ورود به دانشگاه در سپتامبر ( شهریور ماه) و زمان دوم در ژانویه ( دی ماه) می باشد و امکان بورسیه شدن وجود ندارد.

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد برای رشته های علوم انسانی سالانه بین 1000 تا 1500 دلار و برای رشته های مهندسی و مدیریت بین 2000 تا 4000 دلار می باشد و بطور کلی هزینه تحصیل در هندوستان در مقطع کارشناسی ارشد سالیانه از 1500 تا 4500 دلار خواهد بود.

هزینه تحصیل در مقطع دکتری در هند سالانه برای رشته های علوم انسانی بین 3000 تا 4000 دلار و برای رشته های مهندسی بین 5000 تا 6000 دلار می باشد. به طور کلی هزینه تحصیل در هند سالیانه بین 4000 تا 5000 دلار می باشد.

تحصیل در هند + شرایط مورد نیاز و مدارک لازم

بورسیه تحصیلی هند

تحصیل در هند نسبت به کشور های دیگر هزینه بسیار کمتری دارد، با این وجود دانشجویانی هستند که می خواهند باز هم این هزینه ها را کاهش دهند و یا بتوانند کمک هزینه ای برای زندگی در هند دریافت کنند.

کشور هند هر سال بورسیه هایی را برای دانشجو های هندی و بین المللی در نظر می گیرد. در این بین بورسیه های متعددی توسط دانشگاه ها، دولت، موسسات و… ارائه می شود که هر کدام به منظور خاصی می تواند به دانشجو تعلق گیرد. مثلا بورسیه های مبتنی بر شایستگی تحصیلی دانشجو، بورسیه برای دانشجو های کم بضاعت، بورسیه برای کمک هزینه های زندگی، بورسیه استعداد های درخشان و ..

بورسیه های تحصیلی هند معمولا به این شکل ارائه می شود که نیازی به بازپرداخت ندارد و همه دانشجوهایی که شرایط مناسب برای دریافت بورسیه های تحصیلی هند را داشته باشند می توانند درخواست بدهند.

مطلب مشابه: اطلاعات در مورد تحصیل در آلمان و شرایط پذیرش در دانشگاه های این کشور

برای دریافت انواع بورسیه های تحصیلی هند مدارک زیر لازم است:

  • دفترچه حساب بانکی
  • گواهی میزان درآمد
  • گواهی اقامت یا مسکن
  • گواهی میزان هزینه های صرف شده در هند
  • رسید هزینه های کالج

این بورسیه های تحصیلی به صورت سالانه و برای همه ی دانشجویان مقاطع تحصیلی کارشناسی تا دکتری ارائه می شوند.

بورسیه تحصیلی(GSS)  ICCR

هدف این بورسیه ، ارائه فرصتی خاص به شهروندان کشور های آسیایی، آفریقایی و آمریکای جنوبی برای تحصیل در هند به صورت رایگان است. از این بورسیه می توان برای تحصیل کاملا رایگان و کمک هزینه معیشتی در 140 دانشگاه هند استفاده کرد. متقاضیان این بورسیه باید تسلط کافی بر زبان انگلیسی داشته باشند.

هزینه زندگی در هند

هزینه زندگی در هند نسبت به بسیاری از کشورها پایین تر است. اولین نکته در مورد هزینه زندگی، شهر و منطقه ای است که دانشجو می خواهد در آن به ادامه تحصیل بپردازد و سبک زندگی شخصی نیز در این موضوع موثر است.

هزینه زندگی در کشور هند در شهرهای مختلف کاملا متفاوت است. اگر بخواهیم به صورت حدودی میانگین هزینه های زندگی در هند را بیان کنیم می توانیم حدود 500 الی 700 دلار در نظر بگیریم. یک فرد مجرد با داشتن یک نفر هم خانه، می تواند با ماهیانه 350 تا 400 دلار در ماه زندگی کند.

در صورتی که همین فرد بخواهد به صورت مستقل زندگی کند، هزینه ماهانه او حداکثر 450 دلار است و لازم به ذکر است که هزینه های بیان شده به صورت مثال هستند و تمامی آیتم های هزینه ای یک زندگی بستگی به خود شخص دارد.

به طور مثال در شهری مثل دهلی با هزینه ماهیانه 1000 دلار شما می توانید یک زندگی متوسط داشته باشید. در صورتی که با همین مبلغ 1000 دلار شما می توانید در شهری مثل صید آباد یک زندگی بهتر داشته باشید.

متوسط هزینه های زندگی در هندوستان:

خوراک: 24 تا 70 دلار در هفته

حمل و نقل عمومی: 24 تا 70 دلار در هفته

ورزش و اوقات فراغت: 7 تا 15 دلار در هفته

کار دانشجویی در هند

طبق قانون کار در هند، دانش آموزان تا سن 14 سالگی اجازه کار کردن ندارند و بین سن 14 تا 18 سالگی هم در مشاغل غیر خطرناک می توانند مشغول به کار شوند.

اما برای دانشجویان، قوانین با توجه به نوع دانشجو متغیر است به طوری که دانشجویانی که اصالت و تابعیت کشور هند را داشته باشند می توانند در طول دوره تحصیل تمام وقت و بدون محدودیت مشغول به کار شوند اما دانشجویان خارجی اجازه کار کردن ندارند و نمی توانند از این طریق درآمدی داشته باشند. البته آن ها می توانند در دوره های کارآموزی و کارورزی شرکت کنند اما برای حضور و کار در این دوره ها نیز نمی توانند درآمدی کسب کنند.

البته فرصت کار کنار تحصیل برای دانشجویان دکترا و پست دکتری در هند امکان پذیر است. دانشجویان این مقاطع در هند شاغل محسوب می شوند و درآمد دارند.

اقامت در هند

در حال حاضر رایج ترین روش برای گرفتن اقامت دائم در کشور هند بعد از اتمام اعتبار ویزای تحصیلی خود از طریق سرمایه گذاری می باشد. همچنین راهکار های دیگری نیز مانند: ازدواج با فردی که تابعیت هندوستان را دارد، تولد فرزند، کارآفرینی، تاسیس یک شرکت و استخدام در شغل مورد نظر برای اقامت دائم در این کشور وجود دارد.

تحصیل در کشور هند باعث دریافت پاسپورت این کشور نمی شود بلکه لازم است بعد از اتمام تحصیلات فرد متقاضی و پیدا کردن شغل مورد نظر خود در این کشور و تبدیل ویزای تحصیلی خود به ویزای کاری هند اقامت کاری این کشور را دریافت کند. بعد از آن درخواست اقامت دائم و سپس تابعیت و پاسپورت هند را دهد.

یا می تواند از روش های دیگر دریافت پاسپورت کشور هند اقدام کند و سپس برای دریافت اقامت دائم و پاسپورت هند اقدام کند.

مطلب مشابه: روش مهاجرت به موناکو از طریق تحصیل، کار و سرمایه گذاری

مدارک ویزای تحصیلی هند:

  • پاسپورت با اعتبار حداقل 6 ماه
  • فرم درخواست ویزای تحصیلی به صورت کامل شده
  • فرم پذیرش دانشگاه مربوطه در هندوستان
  • آخرین مدارک تحصیلی به همراه ریز نمرات و ترجمه آن ها
  • توصیه نامه
  • نامه تمکن مالی
  • رزومه
  • عدم سوء سابقه
  • عکس
  • گواهی سلامت پزشکی
  • تعیین محل اقامت در هند
  • پرداخت هزینه های درخواست ویزای تحصیلی و رسید آن
  • ارائه مدرک زبان در صورت درخواست

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو