مضرات پرخوری؛ چاقی تنها نتیجه پرخوری نیست!

مضرات پرخوری؛ چاقی تنها نتیجه پرخوری نیست!


منبع: خبرنما

4

1402/2/2

12:33


بر اساس مطالعات انجام شده، هرچند غدد درون ریز و متابولیسم نشان می‌دهد که اگرچه پرخوری گاه به گاه هیچ عارضه جانبی برای بدن ندارد، اما اگر به طور منظم در خوردن زیاده روی کنید، با مشکلاتی روبرو خواهید شد و مضرات پرخوری بدن‌تان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. علاوه بر این، پرخوری با مصرف کالری بالا مرتبط است و می‌تواند سلامت کلی بدن را به خطر بیندازد. در این نوشتار خواهید دید که پرخوری چه آسیب‌هایی به بدن تان وارد می‌کند…

مضرات پرخوری؛ چاقی تنها نتیجه پرخوری نیست!

بر اساس مطالعات انجام شده، هرچند غدد درون ریز و متابولیسم نشان می‌دهد که اگرچه پرخوری گاه به گاه هیچ عارضه جانبی برای بدن ندارد، اما اگر به طور منظم در خوردن زیاده روی کنید، با مشکلاتی روبرو خواهید شد و مضرات پرخوری بدن‌تان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. علاوه بر این، پرخوری با مصرف کالری بالا مرتبط است و می‌تواند سلامت کلی بدن را به خطر بیندازد. در این نوشتار خواهید دید که پرخوری چه آسیب‌هایی به بدن تان وارد می‌کند.

تجمع بیش از حد چربی

مضرات پرخوری

اگر مکرراً پرخوری کنید، به مرور زمان، این فرآیند عملکرد گوارش شما را کند کرده و در نتیجه غذا مدت طولانی‌تری در معده ذخیره شده و باعث ذخیره چربی اضافی در بدن می‌شود. بر اساس مطالعه‌ای در سال 2021 تجمع بیش از حد چربی در بدن و دریافت مواد مغذی بیشتر از نیاز بدن، منجر به افزایش وزن ناخواسته و چاقی می‌شود.

مضرات پرخوری: ابتلا به دیابت

همانطور که می‌دانید اضافه وزن بزرگترین عامل خطر ابتلا به دیابت نوع 2 است. زیرا پرخوری مزمن عملکرد سلول‌‎های خون را برای تبدیل گلوکز خون به انرژی متوقف و کنترل سطح قند خون را سخت تر می‌کند و در نتیجه خطر ابتلا به دیابت افزایش می‌یابد.

مانع خواب خوب شبانه می شود

از دیگر مضرات پرخوری احساس بی‌حالی است که بر الگو و عادت خواب او نیز تاثیر می‌گذارد. زیرا با احساس بی حالی و کسالت خوابیدن دشوار است و همین باعث می‌شود در طول شب بیشتر غذا بخورید.

افزایش خطر سلامت قلبی عروقی

ایست قلبی نشانه‌ های انسداد شریان ها مضرات پرخوری

پرخوری می تواند احتمال بیماری های قلبی و سایر مشکلات سلامت بدن را افزایش دهد. خوردن غذای بیش از حد می تواند هورمون استرس “نوراپی نفرین” را آزاد کند،. هورمونی که باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون می شود. بر اساس مطالعات انجام شده، برای افرادی که مبتلا به بیماری قلبی هستند، احتمال خطر حمله قلبی با تنها دو ساعت پرخوری، چهار برابر بیشتر می‌شود.

مختل شدن عملکرد دستگاه گوارش

از مضرات پرخوری، مختل شدن عملکرد دستگاه گوارش است. به خصوص غذاهای ناسالم که می تواند بر سیستم گوارش تأثیر بگذارد. پرخوری باعث ناراحتی گوارشی مانند رفلاکس اسید، سوزش سر دل، سندرم روده نشت کننده یا IBS، نفخ بیش از حد و گاز می‌شود. همچنین می‌تواند با ایجاد اختلال در هورمون های گرسنگی مانند گرلین که اشتها را تحریک می‌کند و لپتین که اشتها را سرکوب می‌کند، بر احساس گرسنگی و سیری تأثیر بگذارد.

مضرات پرخوری: مختل شدن عملکرد مغز

پرخوری می تواند عملکرد مغز را مختل کند، زیرا مصرف مقادیر زیاد غذاهای پر کالری باعث از دست دادن حافظه و کاهش توانایی‌ ذهن می شود. بر اساس یک مطالعه پرخوری باعث اختلال در تولید uroguanylin می‌شود، هورمونی که به انتقال سیگنال‌های احساس سیری به مغز کمک می‌کند.

نکات مهم برای جلوگیری از پرخوری

مضرات پرخوری

  • هنگام غذا خوردن به غذا توجه کنید. اکثر مردم هنگام غذا خوردن هر کاری می‌کنند، جز توجه به غذا و غذاخوردنشان، به همین دلیل پرخوری می‌کنند.
  • آهسته غذا بخورید و تا جایی که می توانید غذای‌تان را بجوید تا هضمش آسان شود.
  • غذاهای غنی از فیبر بخورید زیرا به باعث می‌شود مدت طولانی تری احساس سیری کنید.
  • از رژیم غذایی غنی از پروتئین پیروی کنید تا سطح هورمون گرلین تنظیم کننده گرسنگی را کاهش دهید.
  • خانم ها باید به آنچه می‌خورند و مقدار آن برای سیر شدنشان توجه کنند. اگر مدتی از این قائده پیروی کنید، خیلی زود احساس سلامتی و شادابی خواهید کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو