بهبود عملکرد شغلی با چند راهکار کلیدی

بهبود عملکرد شغلی با چند راهکار کلیدی


منبع: آرگا

6

1402/2/7

01:24


راهکارهای زیادی برای بهبود عملکرد شغلی وجود دارد که مرتب کردن میز کار، انجام دادن وظایف سخت، خوددارثی از انجام همزمان چندین کار و … را شامل می شود.

عملکرد کاری اصطلاحی است که مهارت شما را برای انجام کارتان توصیف می کند. مدیران قادر هستند از معیار های گوناگونی برای سنجش عملکرد کارکنان استفاده کنند که شایع ترین آنها سرعت، کیفیت و بهره وری می باشد. در این مطلب درباره بهبود عملکرد شغلی صحبت می کنیم.

راه های بهبود عملکرد شغلی

راهکار های بهبود عملکرد شغلی

داشتن تمامی این معیارها واقعاً کار دشواری است، به خصوص اینکه موقعیت های کاری با هم تفاوت داشته باشند و امکان دارد در هر موقعیت معیار متفاوتی در اولویت باشد. به عنوان مثال شرکت تبلیغاتی امکان دارد برای سرعت و کیفیت ارزش قائل شود تا قادر باشد انتظارات مشتریان خود را برآورده کند. در حالی که شرکت ساختمانی امکان دارد کیفیت و کارایی را مورد هدف قرار دهد.

معیارها را شناسایی نمایید که در شغل شما از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با این دانش قادر هستید برای بهبود مهارتهای اولویت‌دار سعی کنید. قطعاً مدیریت آن تلاش های شما را می بیند و شما را دارایی ارزشمند تیمش می‌داند. نمی دانید از کجا آغاز کنید، ترفند هایی که عملکرد شغلی شما را بهبود می بخشند، امکان دارد ساده تر از آن چیزی باشد که شما تصور می‌کنید.

۱. تعیین اهداف واضح و قابل دستیابی

اهدافی معین کنید که واقع‌بینانه باشند. یعنی باید بعد از تجزیه و تحلیل توانایی ها و محدودیت های خود در محل کار اهداف قابل دستیابی تعیین کنید. همه ما خواهان این هستیم که فوق‌العاده باشیم، ولی بایستی حواسمان را به مقدار انرژی و توانمان هم باشد. اگر هدفی که معین می کنید با توان و انرژی شما همخوانی نداشته باشد، زود ناامید می شوید. تقسیم اهداف بزرگ و چندین هدف کوچکتر دستیابی به آنها راحت تر و آسان تر می کند.

در زمان تعیین اهداف رویاپردازی نکنید آنها را روی کاغذ یادداشت کنید تا ملموس باشند. اهداف خود را به ترتیب مهم بودن مرتب کنید برای دستیابی به این اهداف برنامه ریزی کنید و به برنامه خود پایبند باشید.

راه های بهبود عملکرد کاری

۲. محدود کردن عوامل حواس پرتی

خیلی از اشخاص از این نکته اطلاع دارند ولی به ندرت به آن پایبند هستند. البته همیشه هم این کار امکان ندارد وقتی در حال کار کردن هستید، تلفن همراه خود را خاموش کنید، اعلان ایمیل را غیرفعال کنید، در دفتر کارتان را ببندید و روی کار خود متمرکز شوید. از نتایج همین چند اقدام به ظاهر بیهوده شگفت زده می شوید.

آیا میدانید همین توقف های کوتاه موجب می‌شود کارمندان برای انجام کاری ۲۷ درصد زمان بیشتری استفاده کنند، دو برابر بیشتر مرتکب خطا شوند و دو برابر بیشتر استرس تحمل کنند. صحبت کردن زیاد با همکاران، اعلان های ایمیل، چک کردن شبکه های اجتماعی و گشت و گذار در اینترنت بعضی از شایع ترین موارد حواس پرتی در محل کار هستند. چه دور کاری می کنید چه در محل کار حاضر می‌شوید، این گونه حواس پرتی ها تلاش هایتان را برای بهبود عملکرد کاری را خراب می‌کنند. از چنین حواس پرتی های دوری کنید چون این موارد مستقیماً بر بهره‌وری و تمرکز شما تاثیر گذار هستند که به نوبه خود به تاخیر در انجام کارها و پروژه ها منجر می شود.

۳. برنامه ریزی و اولویت بندی کنید

برنامه ریزی و اولویت بندی کارها مهمترین گام برای بهبود عملکرد شغلی در زمان فشردگی وظایف شغلی می باشد. خیلی از اشخاص زمان زیادی را صرف انجام کارهای کم اهمیت یا بی ربط می کنند و زمان اندکی برای انجام وظایف فوری یا اولویت دار باقی می ماند. این موجب میشود تکمیل کار و تحویل پروژه به تاخیر بیفتد.

کارهایی که بایستی روزانه انجام دهید، فهرست کنید. اول کارهایی را انجام دهید یا در اولویت هستند و بعد از پایان کارها، کارهای دیگر را انجام دهید. از ترفندهایی مثل ترفند پومودورو برای بهبود کیفیت کار و مدیریت زمان استفاده نمایید.

معرفی راه های بهبود عملکرد شغلی

۴. استفاده از ابزار مناسب

یکی از راه های بهبود عملکرد شغلی استفاده از ابزار مناسب است. ۸۶ درصد از کارمندان ارتباطات ضعیف را علت شکست در محل کار می‌کنند. پس امکان دارد استفاده از نرم افزارهای همکاری آنلاین نقش تعیین‌کننده ای در بهبود عملکرد شغلی داشته باشد. اکنون دورکاری بیشتر از قبل رواج پیدا کرده است، سازمان برای راحت کردن روندهای کاری و افزایش بهره وری از ابزارهای همکاری آنلاین بهره می‌برند. با استفاده درست از این ابزارها قادر هستید به راحتی با همکاران خود ارتباط برقرار کنید و بهره‌وری را بالا ببرید.

۵. مدیریت کردن زمان

آیا بیشتر مواقع با عجله در حال انجام کاری هستید که موعد تحویل آن فرا رسیده است و آیا برای جلوگیری از تأخیر در تحویل پروژه کارها را به خانه می برید؟ اگر پاسخ شما به این سوال مثبت است یعنی بایستی مهارتهای مدیریت زمانتان را بهبود ببخشید تا قادر باشید وظایف روزانه، هفتگی و ماهانه را سر موقع انجام دهید.

مدیریت زمان یکی از توانایی‌هایی می باشد که تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد کاری اشخاص دارد. زمان کار کردنتان را از پیش برنامه ریزی نمایید. اگر مهلت انجام کاری دو هفته دیگر می باشد، برای انجام آن از همین حالا برنامه ریزی کنید و آن را به روز آخر موکول نکنید. یک ساعت کار کردن متمرکز در طول هفته تاثیرگذارتر از سه ساعت کار کردن در آخرین لحظات است. بر اساس تحقیقات، تعلل و به تاخیر انداختن کارها با بالا رفتن استرس، افسردگی، اضطراب و خستگی ارتباط دارد. امکان دارد به کاهش رضایت شغلی و رضایت از زندگی منجر شود.

معرفی راه های بهبود عملکرد کاری

۶. خودداری از انجام هم زمان چند کار

چند وظیفگی امکان دارد کار آمد تلقی شود، ولی در حقیقت جابجایی میان کارها کارایی شما را کم می‌کند. با انجام همزمان چندین کار تمرکزتان کم می‌شود و فوری خسته می‌شوید. کارهایی را که بایستی انجام دهید، لیست کنید و به ترتیب اولویت انجام دهید.

۷. انجام دادن وظایف سخت

تا به کنون چیزی در مورد ترفند ” قورباغه را قورت بده” شنیده اید. بر اساس این ترفند زمانی که می‌خواهید کارهای خود را انجام بدهید باید اول چالش برانگیز ترین و مهمترین کار را انجام دهید. اجرای این ترفند به شما کمک میکند که کارهای با اهمیت‌تر را سر موقع انجام دهید و از زمان باقی مانده برای انجام کارهای دیگر استفاده کنید.

۸. محول کردن وظایف به دیگران

اگر مدیر هستید طبیعی است که وظایف شما زیاد باشد ولی اگر امکان دارد بعضی از وظایف را به دیگران محول نماید و زمان خود را به انجام کارهای با اهمیت‌تر اختصاص دهید. معین کنید که چه وظایفی باید به دیگران سپرده شوند و انجام کدام وظایف به تخصص شما احتیاج دارند. سپس نقاط قوت اشخاص تیم را شناسایی کرده و بر طبق آن ها، وظایف را به دیگران واگذار نمایید. پروژه‌های بزرگ را به قسمت های کوچکتر تقسیم نمایید و دستورالعمل‌های واضحی را به اعضای تیم بدهید. به این صورت کارها با سرعت بیشتر و با کیفیت بهتر پیش خواهند رفت.

بیان راه های بهبود عملکرد شغلی

۹. اتمام کاری که شروع کرده اید

یکی دیگر از چیزهایی که در بهره وری و عملکرد کار شمادر محل کار تاثیر می گذارد، ناتمام گذاشتن کارها است. به یاد دارید که چند بار کاری را آغاز کرده اید و بعد از مدت کوتاهی آن را رها کرده اید. اگر اغلب مواقع این کار را می‌کنید ضروری است این روند را تغییر بدهید. از این به بعد اگر پروژه را آغاز کردید تا زمانی که کاملاً تمام نشده است سراغ کار دیگری نروید.

  • برای انجام موفقیت آمیز کار یا  پروژه به خود جایزه بدهید.
  • برای انجام کار بازه زمانی معین کنید
  • کنار این کار، کار دیگری انجام ندهید.
  • کار را در زمانی انجام بدهیدکه بیشترین بازدهی را دارید.

۱۰. مرتب کردن فضای کاری

میز به هم ریخته یکی از موارد مهم حواس پرتی می باشد چیزهایی را که احتیاج دارید مرتب روی میز بچینید و باقی چیزها را از روی میز جمع کنید علاوه بر فضای فیزیکی محیط کار، شلوغ و درهم بودن مرورگر هم می‌تواند موجب آشفتگی ذهنی شما شود. تب ها و پنجره های باز اضافی را ببندید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو