۳ راه کلی برای اینکه کودک سالم تری داشته باشیم!

۳ راه کلی برای اینکه کودک سالم تری داشته باشیم!


5

1402/2/7

01:30


تربیت، رشد و سلامت کودکان از  مهم ترین دغدغه های هر پدر و مادری است. این روز ها که بساط شبکه های اجتماعی، بازی های موبایلی و فضای اینترنت حتی در بین کودکان هم جای باز کرده، این دغدغه بیشتر تبدیل به یک نگرانی شده است. در این مقاله قرار است به سراغ معرفی سه راه کلی برای بهینه کردن فرآیند رشد کودک و به نوعی مدیریت این دغدغه می رویم.

بازی برای داشتن کودک سالم

راهکار اول: بگذارید بچه ها بازی کنند!

بازی اغلب به عنوان فعالیتی در نظر گرفته می شود که کاربرد آن برای سرگرم شدن و اوقات فراغت در نظر گرفته می شود، اما واقعیت آن بسیار بیشتر از این است. وقتی درباره لزوم بازی برای کودکان فکر می کنیم، می بینیم که قسمت اعظمی از سیستم تربیتی آن ها در این فرآیند رقم می خورد. کودکانی که درگیر بازی هستند، به احتمال زیاد شادتر، سالم تر و برای مقابله با چالش های زندگی، مجهزتر هستند. از جمله فایده های بازی می توان موارد زیر را نام برد:

  • تقویت رشد فیزیکی مثل توسعه مهارت های حرکتی، افزایش استقامت و …
  • رشد مهارت های شناختی مثل حل مسئله، خلاقیت، تفکر انتقادی و …
  • رشد قوای احساسی مثل اعتماد به نفس، مهارت های اجتماعی، کنترل استرس

بازی فکری و کودک سالم

با در نظر گرفتن اهمیت بازی، می توان چند دسته از بازی ها را با کودکان بازی کرد که علاوه بر سرگرمی، آورده هایی از این جنس هم برای کودکان داشته باشند:

  • بازی های رومیزی و فکری: بازی های رومیزی یا بازی های فکری و پازل ها برای توسعه حل مسئله، تفکر انتقادی و مهارت های شناختی عالی هستند. آنها همچنین می توانند به کودکان کمک کنند تا نوبت را یاد بگیرند و با دیگران همکاری کنند. بازی های ساده ای مانند چکرز، شطرنج و بازی های حافظه می تواند راهی سرگرم کننده برای به چالش کشیدن ذهن کودکان باشد.
  • بازی های فعالیتی: بازی های فعال مانند دویدن، پریدن، کوهنوردی و انجام ورزش برای تقویت قدرت بدنی، مهارت های حرکتی درشت و ظریف و سلامت قلب و عروق بسیار عالی است. همچنین به کودکان کمک می کند تا اعتماد به نفس، کار گروهی و مهارت های اجتماعی را توسعه دهند. فعالیت‌هایی مانند پرش، طناب زدن و برچسب زدن می‌توانند راه‌های سرگرم‌کننده و جذابی برای به حرکت درآوردن بچه‌ها باشند.
  • بازی های طبیعت محور: بازی در طبیعت، مانند کاوش در فضای باز، باغبانی و پیاده روی در طبیعت، می تواند به کودکان کمک کند تا طبیعت را درک کنند، مهارت های حرکتی درشت خود را تقویت کنند و توانایی های شناختی خود را تقویت کنند. همچنین می تواند حس آرامش و آرامش را ایجاد کند که می تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند. فعالیت هایی مانند تماشای پرندگان، پیاده روی و کاشت باغ می توانند راه های لذت بخشی برای تشویق بازی در طبیعت باشند.
  • اسباب بازی: شاید بیشترین وسایلی که کودکان زمان زیادی از عمرشان را با آنها می گذرانند، اسباب بازی ها باشند. اسباب بازی ها جزئی از زندگی کودکان می شوند و تاثیرات زیادی روی رشد شخصیتی، نقش آفرینی و حتی هویت کودک دارند. این یعنی اهمیت انتخاب اسباب بازی خوب و یا دقیق تر، خرید اسباب بازی خوب و مهارت افزا برای کودک مسئله مهمی است که والدین باید به آن توجه ویژه داشته باشند.

بازی یک جنبه حیاتی از رشد دوران کودکی است که فواید بی‌شماری برای رشد جسمی، شناختی، عاطفی و اجتماعی کودکان دارد.

بازی گروهی برای فرزندی سالم داشتن

راهکار دوم: با کودکان کتاب بخوانید!

مطالعه کتاب با کودک یکی از کارهایی است که نیازمند رعایت نکات آن توسط والدین و مربیان می باشد همانطور که هر فعالیتی اصول خاص خود را دارد که هنگام انجام آن لازم است که رعایت شوند. خواندن با صدای بلند یک فعالیت لذت بخش است که هم والدین و هم فرزندان می توانند از آن لذت ببرند.

کتاب خواندن برای تربیت سالم

برای بهینه تر پیش رفتن فرآیند مطالعه با کودکان یادتان باشد:

  • آن را بخشی از کارهای روزمره خود قرار دهید؛ تمام تلاش خود را کنید که هر روز برای فرزندتان بخوانید و آن را ثابت نگه دارید. این را در برنامه روزانه خود و فرزندتان بگنجانید تا زمانی که به اندازه مسواک زدن آنها، تبدیل به یک عادت شود. با این حال، سعی کنید اگر یک روز را از دست دادید ناامید نشوید – فقط در صورت داشتن زمان، برنامه روتین خود را به حالت عادی برگردانید.
  • متنوع پیش بروید؛ سعی کنید کتاب هایی را که برای فرزندتان می خوانید تا حد امکان متفاوت کنید. این کار چشمان آنها را به روی طیفی از جهان‌ها، فرهنگ‌ها و شخصیت‌های مختلف باز می‌کند و به تخیل آنها اجازه می‌دهد تا گسترش یابد و شکوفا شود.
  • صبور باشید؛ گاهی اوقات می‌توانیم فراموش کنیم که در آن سن و سال چگونه بودیم. ما به عنوان یک بزرگسال مطالعه را امری بدیهی می دانیم، اما وقتی به یاد می آوریم که کودک هنوز چقدر چیزها را نمی داند، صبور بودن با کودک آسان تر است. به عنوان مثال، چگونه یک کودک می‌داند که از راست به چپ بخواند تا زمانی که به کلمات اشاره کنید؟! چگونه می توانند بدانند که هر خط خطی در صفحه نشان دهنده یک کلمه است؟! وقت بگذارید و اگر متوجه نشدند صبور باشید.

از این ها گذشته انتخاب و خرید کتاب خود و مناسب برای مطالعه کودکان مسئله مهمی است. شما می توانید با مراجعه به آرشیو کتاب های کودک فروشگاه ماروک، کتاب های مناسب سن کودک خود را پیدا کرده و به صورت اینترنتی خرید کنید.

 

راهکار سوم: بگذارید نقاشی بکشند!

کودکان بی نهایت خلاق هستند و می توانند زیبایی ها را بکشند و بنویسند. هنر تنها یک قسمت از استعداد های کودکان است. همه کودکان هنرمند به دنیا می‌آیند، اما همه آن‌ها اینطور نمی‌مانند. چرا؟ اغلب، به این دلیل است که آنها تشویق نمی شوند، که استعدادها و توانایی های خود را پرورش دهند. به همین دلیل است که برای والدین و معلمان بسیار مهم است که بچه ها را تشویق کنند که به نقاشی ادامه دهند، حتی اگر نقاشی های آنها “از اتصال اشکال هندسی” تشکیل شده باشد.

نقاشی برای افزایش خلاقیت کودک

یکی از بهترین راهکار ها برای این که کودک سالم تری داشته باشیم، این است که اجازه دهیم نقاشی بکشند. یعنی:

  • آنها را تشویق کنید تا از تخیل خود استفاده کنند: اگر آنها ایده ای ندارند، ایده هایی برای شروع خلاقیت شان ارائه دهید. مثلا بگویید “بیایید آن درخت را به یک آدم تبدیل کنیم!”
  • به آن ها این اطمینان را بدهید و بگویید اشتباه کردن اشکالی ندارد: «هیچکس کامل نیست! فقط به تلاش ادامه دهند و به خواسته شان خواهند رسید.” دیر یا زود، آنها متوجه خواهند شد که اشتباهات بخشی از فرآیند خلاقیت است و به آنها کمک می کند تا هنرمندان بهتری شوند.
  • نقاشی را برای آن ها به فعالیتی سرگرم کننده تبدیل کنید: جزئیات بامزه را اضافه کنید یا نقاشی های آنها را به داستان تبدیل کنید.

بهترین و با کیفیت ترین لوازم تحریر نقاشی ایرانی را از فروشگاه ماروک به صورت اینترنتی خرید کنید.

این سه کار عمده تنها کلی ترین راه ها برای این بود که کمی به کودک خود کمک کنید که زندگی سالم تری داشته باشید. مطمئنا راهکارهای بیشتری هم وجود دارد که به دلیل طولانی تر کردن مطلب، از ذکر آن ها اجتناب شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو