دومین فروپاشی بزرگ نظام بانکی در آمریکا ؛ فرست ریپایلیک به جی‌پی مورگان فروخته شد!

منبع: تکراتو

4

1402/2/12

12:30


دومین فروپاشی بزرگ نظام بانکی در آمریکا نیز رقم خورد. بانک عظیم فرست ریپایلیک به جی‌پی مورگان فروخته شد.

دومین فروپاشی بزرگ نظام بانکی در آمریکا ؛ فرست ریپایلیک به جی‌پی مورگان فروخته شد!

دومین فروپاشی بزرگ نظام بانکی در آمریکا نیز رقم خورد. بانک عظیم فرست ریپایلیک به جی‌پی مورگان فروخته شد.

دومین فروپاشی بزرگ نظام بانکی در آمریکا با خرید فرست ریپایلیک توسط جی‌پی مورگان رقم خورد. در پی فروپاشی بانک معتبر و مشهور سیلیکون‌ولی در ایالات متحده آمریکا، بسیار از بانک‌های دیگر در این ایالت بزرگ در خطر ورشکستگی قرار گرفتند. هم‌اکنون در شاهد دومین فروپاشی تاریخی بانک‌های آمریکایی هستیم و قطعاً با این خبر، اقتصاد این کشور وارد بحرانی جدید خواهد شد.

بیشتر بخوانید: نزاع سیاستمداران آمریکایی بر سر رمزارزها بالا گرفت؛ نماینده کنگره، رئیس SEC را از کار بیکار می‌کند!

دومین فروپاشی بزرگ نظام بانکی در آمریکا رقم خورد

فروپاشی بانک‌های آمریکایی در چند ماه اخیر به یکی از بزرگترین نگرانی‌های اقتصادی جهان تبدیل شده است. با ادامه دار شدن بحران بانکی در آمریکا، صنعت بانکداری این کشور دومین فروپاشی بزرگ تاریخش را تجربه کرد. رگولاتورها روز دوشنبه (۱مه) برای پایان دادن به ماجرا، بانک فرست ریپابلیک (First Republic) را ضبط و به جی‌پی مورگان چیس (JPMorgan Chace) فروختند.

به گزارش پیوست و به نقل از تکراتو، دو ماه پس از فروپاشی بانک سیلیکون‌ولی و آغاز موج جدید بحران بانکی در آمریکا، بانک فرست ریپابلیک با حدود ۱۰۳ میلیارد دلار سپرده و ۲۲۹ میلیارد دلار دارایی به جی‌پی مورگان فروخته شد.

شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) برای کنترل بحران ابتدا کنترل بانک فرست ریپابلیک را در اختیار گرفت و سپس آن را به جی‌پی مورگان فروخت. قرارداد مذکور پس از تعطیلات آخر هفته بازارها و تنها چند ساعت مانده به بازگشایی بازار اعلام شد و درنتیجه ۸۴ شعبه فرست ریپابلیک در هشت ایالت آمریکا از امروز با نام تجاری جی‌پی مورگان بازگشایی شده و به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

دومین فروپاشی بزرگ نظام بانکی در آمریکا رقم خورد

براساس آخرین آمار مربوط به سپتامبر ۲۰۲۱، شرکت بیمه سپرده فردال ۴ هزار و ۹۵۱ بانک تجاری و موسسه آمریکایی را تحت پوشش بیمه خود قرار داده و دارایی‌های بانکی حدود ۵۶ درصد از اقتصاد ایالات متحده را تشکیل می‌دهند.

براساس بیانیه‌ FDIC، بانک جی‌پی مورگان «تمام سپرده‌ها و تقریبا تمام دارایی‌های بانک فرست ریپابلیک را تصاحب می‌کند.» به گفته این نهاد رگولاتوری، صندوق بیمه بانکی نیز برای جبران زیان فرست ریپابلیک باید حدود ۱۳ میلیارد دلار هزینه کند.

بانک فرست ریپابلیک در حالی به پایان مسیر خود رسید که در ماه مارس و برای ادامه فعالیت‌های خود از ۱۱ بانک بزرگ آمریکایی ۳۰ میلیارد دلار کمک مالی دریافت کرد.

گستره این فروپاشی به حدی است که نظیر آن تنها یک بار در تاریخ نظام بانکی آمریکا مشاهده شده و آنهم مربوط به فروپاشی بانک واشنگتن میوتال (Washington Mutual) در بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ است. نظام خسته بانکی که در حال حاضر با افزایش نرخ بهره و تلاش‌های دولت آمریکا برای کنترل تورم دست و پنجه نرم‌ می‌کند حالا دومین ورشکستگی بزرگ خود را تجربه کرد.

گفتنی است که نزدیک به 2ماه پیش دولت آمریکا در مواجهه با بحران بانکی دیگری کنترل بانک سیلیکون‌ولی و سیگناچر (Signature) را در اختیار گرفت و متخصصان معتقدند فروپاشی فرست ریپابلیک نه یک مشکل جدید بلکه واکنش با تاخیر بازار نسبت به بحران ماه مارس است.

سرمایه‌گذاران و مدیران بانکی امیدوارند که فروپاشی فرست ریپابلیک پایانی بر این فصل تاریک باشد و به نظر هیچ بانک متوسط و بزرگ دیگری در معرض خطر نیست.

سناریو مشابه با بانک سیلیکون ولی

سقوط فرست ریپابلیک روایتی شبیه بانک سیلیکون ولی (SVB) است. همانند SVB، فرست ریپابلیک هم یکی از بانک‌های محبوب جامعه استارتاپی بود و با مشتریان تکنولوژی شناخته می‌شد. هردو بانک در ازای سپرده‌های بزرگ فعالان تکنولوژی، وام‌هایی با سود کم در اختیار آنها می‌‌گذاشتند.

بانک سیلیکون‌ولی و فرست ریپابلیک میزبان حجم زیادی سپرده بیمه نشده بودند و سقوط SVB در ماه مارس و خروج ۱۰۰ میلیارد دلار سپرده از این بانک نقطه ضعف این مدل تجاری را آشکار ساخت.

دومین فروپاشی بزرگ نظام بانکی در آمریکا رقم خورد

با اینکه مایکل رافلر، مدیرعامل فرست ریپابلیک، پس از ورشکستگی SVB تصویری با ثبات از بانک تحت مدیریتش ارائه می‌کرد اما برای ادامه فعالیت به وام‌های خزانه‌داری آمریکا وابسته بود. فرست ریپابلیک پس از فروپاشی SVB ناچار شد تا برای ادامه فعالیت ۷۲ درصد از وام‌های ویژه خزانه‌داری آمریکا را دریافت کند و همین موضوع هزینه فعالیت را به شکل چشمگیری افزایش داد.

نهایتا فشار هزینه‌ها و ناتوانی بانک در تامین سرمایه به مداخله FDIC و پایان فعالیت ۳۸ ساله این بانک منتهی شد.

فرست ریپابلیک که تاسیس آن به سال ۱۹۸۵ بر می‌گردد در ابتدای سال ۲۰۲۳ و پیش از تنش در نظام بانکی به عنوان چهاردهمین بانک بزرگ ایالات متحده شناخته می‌شد اما از آن زمان تا به امروز و براساس آخرین آمار روز جمعه بازار مالی سهام فرست ریپابلیک تا ۹۷ درصد نسبت به ابتدای سال جاری میلادی سقوط کرد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره‌ دومین فروپاشی بزرگ نظام بانکی در آمریکا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو