بهترین کاراکترهای بدون نام تاریخ سینما

بهترین کاراکترهای بدون نام تاریخ سینما


منبع: گیمفا

4

1402/2/19

13:32


در فیلم‌های مختلف برخی از کاراکترهای اصلی نام ندارند و برخی از آن‌ها نیز به بهترین کاراکترهای بدون نام تاریخ سینما تبدیل شدند.

بهترین کاراکترهای بدون نام تاریخ سینما

در فیلم‌های مختلف برخی از کاراکترهای اصلی نام ندارند و برخی از آن‌ها نیز به بهترین کاراکترهای بدون نام تاریخ سینما تبدیل شدند.

نام یک شخصیت می‌تواند باعث به موفقیت رسیدن یک اثر سینمایی شود یا اینکه آن را با شکست روبه‌رو کند. بازاریابی بسیاری از فیلم‌های محبوب همچون راکی (Rocky) یا جکی براون (Jackie Brown) به شدت روی نام شخصیت اصلی آن فیلم متکی است. با این حال، برخی از فیلم‌ها تصمیم می‌گیرند روی شخصیت اصلی نامی نگذارند و همین نیز باعث افزایش مرموز بودن فیلم و اتفاقات آن می‌شود.

چه برای اینکه راز و رمز داستان بیشتر شود و چه برای اینکه داستان پس‌زمینه شخصیت اصلی آشکار نشود، شخصیت‌های بدون نام از گذشته تا به امروز در دنیای سینما رواج داشتند و برخی از آن‌ها نیز بسیار برجسته و نمادین هستند. در همین راستا نیز کاربران وب سایت ردیت نظرات خود را در این باره اعلام و بهترین کاراکترهای بدون نام تاریخ سینما را مشخص کردند.

۱۰. فیلم راننده (Driver) – محصول سال ۲۰۱۱

فیلم Driver

فیلم Driver

فیلم «راننده» در زمان خودش یک اثر بسیار برجسته از لحاظ منتقدان بود و در گیشه نیز به موفقیت تجاری دست پیدا کرد و به یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های نئو نوآر دهه ۲۰۱۰ میلادی تبدیل شد. این اثر سینمایی یادآور آثار متخصصان ژانر جنایی همچون والتر هیل و مایکل مان است و در آن، رایان گاسلینگ نقش یک بدلکار را بازی می‌کند که در روز مشغول به کار است اما به هنگام شب، به عنوان یک راننده فرار کار می‌کند و در این حالی است که او سعی دارد از زنی محافظت کند که با یک جنایتکار ازدواج کرده است.

شخصیت اصلی فیلم صرفا با عنوان «راننده» شناخته می‌شود و ادای احترامی به شخصیت اصلی فیلمی به همین نام و با موضوعی مشابه محصول سال ۱۹۷۸ میلادی ساخته والتر هیل است. با این حال، این اثر یک فیلم دلنشین و شیرین نیست و ادغام موسیقی پاپ و شخصیت اصلی کم حرف در آن باعث الهام برای فیلم‌های پس از آن همچون فیلم بیبی راننده (Baby Driver) شده است. بدون شک، کاراکتر راننده با بازی رایان گاسلینگ در فیلم «راننده» یکی از بهترین کاراکترهای بدون نام سینما است.

۹. فیلم کیک لایه‌ای (Layer Cake) – محصول سال ۲۰۰۴

فیلم Layer Cake

فیلم Layer Cake

فیلم «کیک لایه‌ای» در زمان اکرانش توانست به موفقیت قابل قبولی دست پیدا کند و یک سکوی پرتاب برای ستاره و کارگردانش بود. این فیلم اولین تجربه کارگردانی متیو وان به شمار می‌رفت، تهیه‌کننده‌ای که همکاری متعددی با گای ریچی داشت. وی در ادامه توانست سکان کارگردانی آثاری از فرنچایز مردان ایکس (X-Men) و همچنین فرنچایز کینگزمن (Kingsman) را برعهده داشته باشد.

فیلم «کیک لایه‌ای» داستان یک تاجر مواد مخدر جوان و باهوش را دنبال می‌کند که می‌خواهد برای همیشه این تجارت را ترک کند. در این فیلم نیز دنیل کریگ نقش شخصیت اصلی را بازی می‌کند، نقش‌آفرینی‌ای که باعث شد تا او بعدا به عنوان بازیگر نقش جیمز باند انتخاب شود. این شخصیت اصلا در فیلم نامی ندارد و در تیتراژ نیز تنها با عنوان **** معرفی شده است. در کتابی که فیلم بر اساس آن ساخته شده نیز این شخصیت یک قهرمان بی‌نام است و برخی از کاربران ردیت نیز شیفته این اثر و کاراکتر اصلی آن شدند.

۸. فیلم جاده (The Road) – محصول سال ۲۰۰۹

فیلم The Road

فیلم The Road

فیلم «جاده» اقتباسی از رمانی به همین نام و برنده جایزه پولیتزر است و یک سفر تسلیم‌ناپذیر را به نمایش در می‌آورد. این فیلم عموما مورد استقبال منتقدان قرار گرفته و به دلیل فیلمبرداری و تعهدش نسبت به چشم‌اندازی وحشتناک مورد تحسین قرار گرفت. در این فیلم، ویگو مورتنسن و کودی اسمیت مک‌فی نقش‌آفرینی می‌کنند و این فیلم داستان پدری را دنبال می‌کند که به همراه پسرش در یک سرزمین بایر پسا آخرالزمانی سفر می‌کند.

همانند رمان، همه افراد به جز یک شخصیت در کل مدت زمان فیلم بدون نام نگه داشته می‌شوند. همین نیز باعث می‌شود تا بیننده به خوبی درک کند که تا چه اندازه همه چیز تیره و تاریک است. علاوه بر این، فقدان نام شخصیت‌‎ها را از انسانیت خارج می‌کند و فناپذیری آن‌ها را برجسته می‌نماید. در هر صورت، تماشای فیلم «جاده» همانند یک سفر در مسیری متروکه اما زیبا است.

۷. فیلم لبوفسکی بزرگ (The Big Lebowski) – محصول سال ۱۹۹۸

فیلم The Big Lebowski

فیلم The Big Lebowski

سم الیوت همراه با سیبل و صدای خشن خودش به عنوان یکی از محبوب‌ترین بازیگران شناخته می‌شود که تا به امروز توانسته نقش‌های بسیار برجسته و درخشانی را به نمایش در بیاورد. سم الیوت برای اولین بار در فیلم بوچ کسیدی و ساندنس کید (Butch Cassidy and the Sundance Kid) توانست در نقش بدون نام بدرخشد و همین کار را نیز در فیلم «لبوفسکی بزرگ» انجام داد، فیلمی کمدی که درباره یک ساکن لس‌آنجلس است که درگیر یک پرونده پیچیده اشتباه هویتی می‌شود.

شخصیت بدون نام با بازی سم الیوت در فیلم «لبوفسکی بزرگ» با عنوان غریبه معرفی شده است و یکی از شخصیت‌های محبوب کاربران ردیت محسوب می‌شود. الیوت علاوه بر اینکه راوی فیلم است، در سالن بولینگ حاضر می‌شود و اتفاقاتی که به تازگی رخ داده را برای بیننده‌ها خلاصه می‌کند. نقش‌آفرینی سم الیوت هم کمدی و هم جدی است و کاملا سبک برادران کوئن در آن مشهود است.

۶. فیلم ستوان بد (Bad Lieutenant) – محصول سال ۱۹۹۲

فیلم Bad Lieutenant

فیلم Bad Lieutenant

فیلم «ستوان بد» توسط مارتین اسکورسیزی به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های دهه ۹۰ میلادی معرفی شده و یکی از شدیدترین و خشن‌ترین فیلم‌های ۳۵ ساله گذشته محسوب می‌شود و بسیاری از افراد نیز آن را شاهکاری از ابل فرارا می‌دانند، کسی که بیشتر به خاطر فیلم‌های تلخ و تأمل‌برانگیزش شهرت دارد. در این فیلم، هاروی کیتل نقش یک پلیس فاسد را بازی می‌کند که از قدرتش سوءاستفاده می‌کند اما به دنبال رستگاری و نجات خودش است.

هاروی کیتل یکی از متعهدانه‌ترین نقش‌آفرینی‌های خودش را به نمایش گذاشته بود و با این حال،‌ بسیاری از افراد حتی تا پایان فیلم نیز متوجه نشدند که شخصیت او بدون نام است. با این حال، برخی از کاربران ردیت اشاره کردند که شخصیت فیلم «ستوان بد» با بازی هاروی کیتل یکی از بهترین کاراکترهای بدون نام به شمار می‌رود. هاروی کیتل با اینکه کاراکترش نامی ندارد اما توانسته نقش‌آفرینی‌ای به جای بگذارد که در خاطرات بیننده‎‌ها ماندگار شده است.

۵. فیلم سایه‌نویس (The Ghost Writer) – محصول سال ۲۰۱۰

فیلم The Ghost Writer

فیلم The Ghost Writer

فیلم «سایه‌نویس» بر اساس رمانی به نام روح (The Ghost) نوشته رابرت هریس است و لذت‌بخش‌ترین فیلم کارگردان رومن پولانسکی در سال‌های اخیر محسوب می‌شود. این فیلم که یک اثر مهیج سیاسی و غیرمعمول به شمار می‌رود، با نقش‌آفرینی ایوان مک‌گرگور در نقش نویسنده‌ای است که برای نوشتن خاطرات نخست وزیر سابق به خدمت گرفته می‌شود و همین نیز او را درگیر یک رسوایی بسیار بزرگ می‌کند.

همانند راوی کتاب، شخصیت اصلی با بازی ایوان مک‌گرگور بدون نام باقی می‌ماند و در تیتراژ نیز از وی به عنوان گوست یا روح یاد کرده‌اند. به دلیل ساختار داستانی فیلم، بسیاری از افراد حتی پس از اتمام فیلم نیز اصلا متوجه نشدند که شخصیت اصلی آن نام ندارد. همین نیز نشان‌دهنده فیلم‌نامه بسیار تیز و بازیگری فوق‌العاده قوی‌ای است که فیلم «سایه‌نویس» توانسته ارائه بدهد و بدون شک یکی از بهترین فیلم‌های سیاسی مهیج قرن بیست و یکم محسوب می‌شود.

۴. فیلم همه چیز از دست رفته است (All is Lost) – محصول سال ۲۰۱۳

فیلم All is Lost

فیلم All is Lost

اینکه کارگردان جی سی چاندور تصمیم گرفت پس از ساخت فیلم فوق‌العاده و پر از دیالوگ مارجین کال (Margin Call) در سال ۲۰۱۱ میلادی به سراغ ساخت فیلم درام و بقاء آهسته و بسیار کم دیالوگ «همه چیز از دست رفته است» برود، واقعا تصمیمی جسورانه بوده است. با این حال، او توانست با موفقیت این فیلم را بسازد، فیلمی که نامزدی جایزه گلدن گلوب را برای ستاره آن به همراه داشت و از جمله بهترین فیلم‌ها به انتخاب برخی از منتقدان نیز بود.این فیلم داستان یک مسافر تنها با بازی رابرت ردفورد را دنبال می‌کند که در دریا گمشده است.

برخی از کاربران ردیت اظهار داشتند که فیلم «همه چیز از دست رفته است» نه تنها نامی برای شخصیت اصلی خودش ندارد بلکه کل فیلم نیز تقریبا بدون دیالوگ است. این فیلم با کمترین دیالوگ ممکن، به شدت روی موسیقی فراگیر و فیلمبرداری قوی خودش اتکا دارد. با اینکه جی سی چاندور کارنامه هنری بسیار درخشان و موفقی دارد اما باید گفت که فیلم «همه چیز از دست رفته است» احتمالا اوج کارنامه هنری وی محسوب می‌شود.

۳. فیلم دوازده مرد خشمگین (۱۲ Angry Men) – محصول سال ۱۹۵۷

فیلم 12 Angry Men

فیلم ۱۲ Angry Men

فیلم «دوازده مرد خشمگین» یکی از بهترین درام‌های دادگاهی به شمار می‌رود و بسیاری از افراد نیز آن را جزو بهترین آثار تاریخ سینما می‌دانند. این اثر بیشتر وقت خودش را درون یک اتاق سپری می‌کند و به موضوعات مختلفی همچون هویت اجتماعی و ایجاد اجماع در بین اعضای هیئت منصفه تمرکز دارد. سکان کارگردانی این اثر را سیدنی لومت در دست داشته و داستان گروهی از اعضای هیئت منصفه را دنبال می‌کند که باید درباره محکومیت یا تبرئه نوجوانی که متهم به قتل است، به نتیجه برسند.

شخصیت برجسته در این هیئت منصفه نیز عضو شماره ۸ با بازی هنری فوندا است. با اینکه بیننده‌ها نام خانوادگی او را در پایان می‌شنوند، ناشناس بودن او در اتاق هیئت منصفه سبب شده تا این فیلم بسیار هیجان‌انگیزتر و جذاب باشد. فیلم «دوازده مرد خشمگین» یکی از ماندگارترین فیلم‌های دهه ۱۹۵۰ میلادی به شمار می‌رود.

۲. فیلم باشگاه مبارزه (Fight Club) – محصول سال ۱۹۹۹

فیلم Fight Club

فیلم Fight Club

فیلم «باشگاه مبارزه» یکی از فیلم‌های محبوب و بسیار جذاب تاریخ سینما به شمار می‌رود که به هنگام اکرانش روی پرده سینماها جنجال‌برانگیز بود ولی توانست به فروش ۱۰۰ میلیون دلاری در باکس آفیس دست پیدا کند و نظر مثبت برخی از منتقدان را برانگیزد. این فیلم یکی از پربحث‌ترین فیلم‌ها در زمان خودش محسوب می‌شد و درباره فردی است که یک باشگاه مبارزه زیرزمینی را به همراه یک فروشنده صابون تشکیل می‌دهد.

احتمالا محبوب‌ترین راوی غیر قابل اعتماد در تاریخ سینما، شخصیت «راوی» با بازی ادوارد نورتن در فیلم «باشگاه مبارزه» است که در طول فیلم نام‌های مستعار مختلفی را به خودش می‌گیرد. این اثر یک تفسیر اجتماعی و روایی به شمار می‌رود و اینکه این شخصیت نامی ندارد نیز کمک شایانی به آن کرده است.

۱. سه‌گانه دلار (Dollars Trilogy) – محصول ۱۹۶۴، ۱۹۶۵ و ۱۹۶۶

فیلم Dollars Trilogy

فیلم Dollars Trilogy

شخصیت مرد بی‌نام یکی از شخصیت‌های ماندگار تاریخ سینما به شمار می‌رود که نیاز به معرفی ندارد ولی همیشه باید مورد توجه قرار بگرد. این کاراکتر اولین بار در فیلم یک مشت دلار (A Fistful of Dollars) ساخته سرجیو لئونه معرفی شد و در ادامه نیز در فیلم به خاطر یک مشت دلار بیشتر (For A Few More Dollars) و همچنین فیلم بسیار مشهور و محبوب خوب، بد و زشت (The Good, the Bad and the Ugly) حضور پیدا کرد.

این نقش را کلینت ایستوود بازی می‌کند و در هر فیلم نیز یک نام مستعار غیر رسمی به آن داده شده بود اما در کل، شخصیت مرد بی‌نام یک ابزار بازاریابی در دست سازندگان آن بود که به خوبی از آن بهره گرفتند. این در حالی بود که این شخصیت با سکوت و پانچوی خودش در بین مخاطبان شهرت داشت و همین نیز سبب شده تا بسیاری از افراد این کاراکتر را یکی از بهترین کاراکترهای بدون نام تاریخ سینما بدانند.


در این مطلب به معرفی برخی از بهترین کاراکترهای بدون نام تاریخ سینما پرداختیم. نظر شما درباره این کاراکترها و فیلم‌ها چیست؟

منبع: کولایدر

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو