در چه صورتی داماد از پدر زن خود ارث می‌برد؟

منبع: دلتا پیام

4

1402/3/13

13:34


بعد از اینکه فردی فوت می‌کند ارتباط وی با اموالش قطع شده و ماترک وی به صورت قهری به وراث او می‌رسد. حالا ارث بردن داماد از پدر زن یک موضوع استثنایی است.

در چه صورتی داماد از پدر زن خود ارث می‌برد؟

ارث بردن داماد از پدرزن یک موضوع استثنایی در قانون مدنی است. بعد از اینکه فردی فوت می‌کند ارتباط وی با اموالش قطع شده و ماترک وی به‌صورت قهری به وراث او می‌رسد. در این مطلب از مجله اینترنتی دلتا می‌خواهی برای شما شرح دهیم  درصورتی‌که فردی فوت شود و این فرد در فرضی دارای فرزند دختر و اولاد بوده و وی هم ازدواج کرده و متوفی در واقع دارای داماد باشد، آیا از این ارث متوفی چیزی به داماد خواهد رسید یا خیر؟

ارث بردن داماد از پدرزن

در ادامه می‌خواهیم به شرایط ارث‌بری و این موضوع که در حالت عادی چرا داماد از پدرزن خود ارث نمی‌برد بپردازیم.

  • زنده‌بودن وارث در زمان فوت مورث

مورث در واقع کسی است که فوت کرده است و از وی اموالی برجای‌مانده که این اموال به وراث وی می‌رسد. یکی از شرایطی که برای ارث‌بردن واجب بوده آن است که وراث متوفی در زمان فوت وی در قید حیات باشند.

در واقع کسی ارث می‌برد که قبل از متوفی فوت نشده باشد. برای مثال فرض کنید احمد دارای ۳ فرزند است که یکی از این فرزندان به نام سهراب که زن و فرزند نیز دارد در تصادفی قبل از پدر خود فوت می‌کند. حالا احمد فوت می‌کند؛ بنابراین ارثی به فرزند و همسر سهراب نمی‌رسد و تمام ارث احمد بین دو فرزندی که در قید حیات بوده‌اند می‌رسد.

  • داشتن رابطه خونی یا زن و شوهر بودن

یکی دیگر از شرایط ارث‌بردن رابطه نسبی یا سببی از نوع زن‌وشوهری است. باید بدانیم رابطه نسبی رابطه‌ای است که در آن یکی از دیگری تولد یافته مثل فرزند با پدر و مادر یا اینکه دو نفر از یک نطفه یا یک منشا به وجود آمده‌اند مثل رابطه برادری و خواهری.

ارث بردن داماد

طبق قانون مدنی رابطه نسبی در طبقات ارث به سه دسته تقسیم می‌شوند این سه دسته عبارت‌اند از:

  • طبقه اول: پدر و مادر و فرزندان و نوادگان
  • در طبقه دوم: خواهر و برادر و اجداد و خواهرزاده و برادرزاده
  • طبقه سه: عمو و عمه، دایی و خاله و پسرعمو دخترعمو و غیره

اما رابطه سببی به‌واسطه ازدواج به وجود می‌آید. مثل‌زن و شوهر و مرد و مادرزن و غیره. لازم است بدانیم که در این دو نوع رابطه فقط نسبی‌ها از هم ارث می‌برند و سببی‌ها هم فقط میان زن و شوهر رابطه وراثت و ارث‌بری حاکم است نه میان باقی خویشاوندان سببی مثل پدرزن با داماد یا پدرشوهر با عروس. زیرا بین این دو رابطه نسبی وجود ندارد. قانون‌گذار وجود رابطه نسبی را لازم دانسته برای ارث‌بری و در رابطه سببی هم فقط زن و شوهر را لایق توارث می‌داند.

داشتن رابطه خونی یا زن و شوهر بودن

لذا به همین دلیل است که داماد از پدرزن خود ارث نخواهد برد. زیرا اگرچه داماد با همسر خود به علت ازدواج رابطه ارث‌بری دارد؛ اما با پدرزن خود این رابطه را ندارد اگرچه خودزن ایشان از پدر خود طبیعتاً ارث خواهد برد.

در یک حالت است که داماد از پدرزن خود ارث می‌برد و ارث‌بردن داماد از پدرزن در این مورد به واقعیت تبدیل می‌شود. آن هم زمانی است که پدرزن از روی علاقه در وصیت خود برای دامادش ارثی در نظر گرفته باشد. در این حالت وراث باید آن مال را به داماد بدهند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا می‌توان سرویس طلای همسر را از وی پس گرفت؟ را مطالعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو