بررسی گوشی شیائومی 13 لایت؛ طراحی بی‌نظیر با ارزش خرید پایین!

بررسی گوشی شیائومی 13 لایت؛ طراحی بی‌نظیر با ارزش خرید پایین!


منبع: پلازا

5

1402/3/13

16:33


بررسی گوشی شیائومی 13 لایت؛ طراحی بی‌نظیر با ارزش خرید پایین!

گوشی‌های لایت شیائومی نسخه اقتصادی‌تر پرچمداران این کمپانی چینی هستند و گوشی شیائومی 13 لایت هم یکی از جدیدترین‌های این رده محسوب می‌شود. گوشی Xiaomi 13 Lite سعی کرده است با چند تغییر در پرچمدار سری ۱۳ بهترین عملکرد را با کمترین قیمت ممکن ارائه دهد. در ادامه این بررسی از پلازا با ما همراه باشید تا ببینیم گوشی موبایل شیائومی ۱۳ لایت تا چه حد موفق خواهد بود.

سال گذشته گوشی شیائومی ۱۲ لایت را داشتیم که با دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی و پنل امولد باکیفیت خود عملکرد خوبی به جا گذاشت و این‌بار نوبت به گوشی شیائومی 13 لایت می‌رسد. گوشی Xiaomi 13 Lite از نظر طراحی نسبت به سری قبل عملکرد به مراتب بهتری دارد و در بخش سخت‌افزار هم از یک چیپست جدیدتر استفاده می‌کند. البته وجود رقبایی مانند گلکسی A54 5G سامسونگ در این بازه قیمتی کار را برای گوشی موبایل شیائومی ۱۳ لایت کمی سخت‌تر می‌کند. در ادامه با ما همراه باشید تا کدام گوشی ارزش خرید بیشتری دارد.

فهرست مطالب

مشخصات گوشی موبایل شیائومی ۱۳ لایت در یک نگاه

ویژگی‌هاگوشی شیائومی 13 لایت
نمایشگرپنل امولد ۶.۵۵ اینچی با رزولوشن 1080X2400 و رفرش ریت ۱۲۰ هرتز
پردازندهاسنپدراگون ۷ نسل ۱ با معماری ۴ نانومتری
سیستم عاملاندروید ۱۲ با رابط کاربری MIUI 14
رم/حافظه۸ گیگابایت رم | حافظه ۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت بدون امکان اضافه کردن کارت حافظه
دوربین‌‌ها۵۰+۸+۲ مگاپیکسل با کیفیت فیلمبرداری 4K
دوربین سلفی۳۲+۸ مگاپیکسل
باتری۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت
قیمتاز ۱۷.۵ میلیون تومان

معرفی گوشی شیائومی 13 لایت

قطعاً گوشی شیائومی 13 لایت در طراحی و خوش‌دستی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. علاوه بر طراحی، مزایای دیگری مثل کیفیت صفحه نمایش و چیپست جدید گوشی Xiaomi 13 Lite را هم نباید نادیده بگیریم. با این حال باید ویژگی های گوشی موبایل شیائومی ۱۳ لایت را مورد بررسی قرار دهیم و به یک جمع‌بندی در مورد ارزش خرید آن برسیم. با ما همراه باشید.

طراحی گوشی شیائومی 13 لایت

در ابتدای بررسی گوشی شیائومی 13 لایت به سراغ طراحی زیبای آن می‌رویم. ابعاد این گوشی ۱۵۹.۲ در ۷۲.۷ میلی‌متر است و از این نظر شباهت زیادی به ابعاد شیائومی ۱۲ لایت دارد. ضخامت ۷.۲ میلی‌متری گوشی به همراه وزن ۱۷۱ گرمی آن خبر از یک گوشی خوش‌دست می‌دهد. این گوشی زیبا و خوش‌دست گواهینامه IP53 نیز دارد که در مقابل پاشیدن آب تا حدی مقاومت می‌کند. همان‌گونه که در تصاویر گوشی شیائومی 13 لایت مشخص است می‌توانید یکی از رنگ‌های مشکی، آب و صورتی را انتخاب کنید.

طراحی گوشی شیائومی 13 لایت

پشت شیشه‌ای گوشی ظاهری جذاب به گوشی داده است و لبه‌ها انحنا دارند. البته شیائومی برخلاف صفحه نمایش، در اینجا فقط از شیشه ساده استفاده کرده است. در گوشه سمت چپ هم جزیره مستطیلی شکل دوربین با برآمدگی نسبتاً زیادش خودنمایی می‌کند. روی این جزیره یک دایره شیشه‌ای برآمده قرار دارد که میزبان دوربین اصلی و اولترا واید است. زیر این دایره و روی جزیره یک دوربین ماکرو به همراه یک فلش بیضی‌شکل قرار گرفته اند و با یک خط عمودی از هم جدا می‌شوند.

طراحی گوشی شیائومی 13 لایت

در نمای جلویی گوشی یک صفحه نمایش ۶.۵۵ اینچی می‌بینیم که برخلاف سال قبل این بار از طراحی خمیده استفاده می‌کند. این صفحه نمایش خمیده با محافظ گوریلا گلس ۵ در برابر خط و خش مقاومت نسبتاً خوبی دارد. در بالای صفحه نمایش یک ناچ بیضی‌شکل افقی بزرگ خودنمایی می‌کند که دو دوربین سلفی کنار هم را در خودش جا داده است. نسبت صفحه نمایش به بدنه گوشی ۸۹.۵ درصد است و به همین دلیل کناره‌های صفحه نمایش باریک هستند.

طراحی گوشی شیائومی 13 لایت

فریم گوشی از جنس پلاستیک براق است و به دلیل طراحی خمیده، بسیار باریک به نظر می‌رسد. در لبه راست گوشی دکمه پاور به همراه دکمه تنظیم صدا قرار دارد و در سمت مقابل چیزی وجود ندارد. لبه بالایی محل قرارگیری سنسور مادون قرمز و میکروفون است و برخلاف بخش‌های دیگر فریم ظاهری تخت دارد. در لبه پایین هم شاهد پورت USB-C به همراه شکاف اسپیکر و محل قرارگیری سیم‌کارت هستیم. با توجه به نکاتی که گفتیم بخش طراحی یکی از مزایای گوشی موبایل شیائومی ۱۳ لایت است و احساس میان‌رده بودن را به شما القا نمی‌کند.

طراحی گوشی شیائومی 13 لایت

صفحه نمایش گوشی Xiaomi 13 Lite

شیائومی در بخش صفحه نمایش این گوشی از یک پنل امولد ۶.۵۵ اینچی با حداکثر روشنایی ۱۰۰۰ نیت و رفرش ریت ۱۲۰ هرتز استفاده کرده است. رزولوشن صفحه نمایش مانند بسیاری از گوشی‌های هم‌رده‌اش روی 1080X2400 قرار دارد و با تراکم پیکسلی ۴۰۲ پیکسل بر اینچ از نظر نمایش جزئیات عملکرد خوبی دارد.

صفحه نمایش گوشی Xiaomi 13 Lite

اگرچه صفحه نمایش گوشی از عمق رنگ ۱۲ بیتی پشتیبانی می‌کند اما سیستم اندروید توانایی استفاده از تمام ظرفیت آن را ندارد. در کنار عمق رنگ عالی، می‌توانید پشتیبانی از دالبی ویژن و HDR10+ را هم به لیست مزایای این صفحه نمایش اضافه کنید. به دلیل روشنایی مناسب، خوانایی صفحه نمایش زیر نور آفتاب هم افت زیادی ندارد.

سخت افزار گوشی موبایل شیائومی ۱۳ لایت

در بخش سخت‌افزار گوشی چیپست اسنپدراگون ۷ نسل ۱ با معماری ۴ نانومتری را داریم که از AI Engine اختصاصی کوالکام استفاده می‌کند. پکیج پردازنده ی گوشی Xiaomi 13 Lite از ۸ هسته شامل یک هسته Cortex-A710 با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز، ۳ هسته Cortex-A710 با فرکانس ۲.۳۶ گیگاهرتز و ۴ هسته Cortex-A510 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز تشکیل شده است.

در مجموع این چیپست نسخه ارتقا یافته اسنپدراگون ۷۷۸ جی است و نسبت به چیپ گرافیکی آن توان پردازشی نسبتاً بیشتری دارد. در تست بنچمارک AnTuTu 9 عدد ۵۳۴۱۴۳ بدست آمد که مقداری از شیائومی ۱۲ لایت بهتر است اما فاصله زیادی با شیائومی ۱۲ تی یا پوکو اف ۴ جی‌تی دارد.

سخت افزار گوشی موبایل شیائومی ۱۳ لایت

تنوع حافظه داخلی و رم گوشی موبایل شیائومی ۱۳ لایت نسبت به سری قبل کمتر شده است و دیگر نسخه با ۶ گیگابایت رم وجود ندارد. تنها انتخاب‌های پیش روی شما رم ۸ گیگابایت با حافظه‌های داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت است. متأسفانه در این گوشی خبری از افزایش حافظه با مموری کارت وجود ندارد. نوع حافظه نیز تغییری نکرده است و همچنان باید از حافظه UFS 2.2 استفاده کنیم.

پردازنده گرافیکی گوشی موبایل شیائومی ۱۳ لایت از نوع ادرنو ۶۴۴ است که اواسط ۲۰۲۲ معرفی شد. این پردازنده که اغلب در گوشی‌های میان‌رده به کار می‌رود در انجام بازی‌های سنگین عملکرد قابل قبولی دارد. برای مثال در تست بازی پابجی با تنظیمات High عدد ۴۰ فریم بر ثانیه بدست آمد که برای یک میان‌رده مناسب است.

دوربین گوشی شیائومی 13 لایت

در بخش طراحی اشاره کردیم که گوشی Xiaomi 13 Lite از یک ستاپ سه‌تایی در بخش دوربین استفاده می‌کند. دوربین اصلی یک سنسور ۵۰ مگاپیکسلی سونی مدل IMX766 با دیافراگم f/1.8 است. علاوه بر این یک سنسور اولترا واید ۸ مگاپیکسلی با دیافرگام f/1.8 و یک دوربین ماکروی ۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4 دوربین اصلی را همراهی می‌کنند.

دوربین گوشی شیائومی 13 لایت

دوربین اصلی با این‌که نسبت به شیائومی ۱۲ لایت وضوح کمتری دارد اما تصاویر آن در روز وضوح و شفافیت بیشتری دارند. از نظر رنج داینامیک هم عملکرد دوربین عالی است و فقط در سایه‌ها مقدار بسیار کمی نویز می‌بینید. تعادل رنگ عکس‌ها نسبت به سایر گوشی‌های شیائومی بهتر است و رنگ‌ها طبیعی‌تر به نظر می‌رسند. دو دوربین دیگر هم در شرایط نوری مناسب عکس‌های نسبتاً خوبی ثبت می‌کنند.

دوربین گوشی شیائومی 13 لایت

تصاویر ثبت‌شده در شب هم کیفیت مناسبی دارند. جزئیات تصویر حتی در بخش‌های تاریک عکس‌ها هم به خوبی مشاهده می‌شوند اما در این نواحی کمی نویز هم مشاهده می‌کنید. از نظر رنج داینامیک نیز نسبت به شیائومی ۱۲ لایت عملکرد بهتری دارد. از طرفی با فعال کردن حالت شب بسیاری از مشکلات تصویر و نویزها از بین می‌روند و رنگ‌ها طبیعی‌تر می‌شوند.

دوربین گوشی شیائومی 13 لایت

در بخش سلفی ۲ دوربین داریم که یکی ۳۲ مگاپیکسل با دیافراگم f/2.4 و دیگری سنسور عمق ۸ مگاپیکسلی با دیافراگم f/3.2 است. جزئیات عکس‌های سلفی معمولی است و مقدار کمی نویز هم دارد اما کیفیت عکس با تغییر شرایط نوری افت نمی‌کند. از طرفی کنتراست تصویر و رنگ‌ها بسیار خوب هستند و الگوریتم HDR در این بخش به افزایش کیفیت کمک زیادی می‌کند. کیفیت فیلمبرداری دوربین اصلی 4K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه است و فیلم‌های دوربین نسبت به سری قبل طبیعی‌تر شده‌اند.

باتری و شارژدهی گوشی Xiaomi 13 Lite

ظرفیت باتری گوشی نسبت به سری قبل با ۲۰۰ واحد افزایش به ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعت رسیده است. برای باتری یک شارژر ۶۷ واتی با پشتیبانی از قابلیت شارژ سریع در نظر گرفته شده است که در عرض ۴۰ دقیقه به ۱۰۰ درصد می‌رسد.

شارژر گوشی Xiaomi 13 Lite

اگرچه گوشی Xiaomi 13 Lite نسبت به سری قبل باتری بزرگتر و چیپست بهینه‌تری دارد اما در کمال تعجب میزان شارژدهی افت کرده است. در تست‌های شارژدهی حدود ۲۴ ساعت مکالمه روی شبکه 3G بدست آمد که این مقدار در شیائومی ۱۲ لایت حدود ۲۶ ساعت بود. در تست‌های پخش ویدئو و وب‌گردی نیز به ترتیب اعداد ۱۷ و ۱۲ ساعت به ثبت رسیدند. به طور کلی بخش باتری یکی از معایب گوشی موبایل شیائومی ۱۳ لایت نسبت به سری قبل است.

قیمت و تاریخ عرضه گوشی Xiaomi 13 Lite

شیائومی اولین بار در هفتم اسفند ۱۴۰۱ این گوشی را معرفی کرد و ۱۰ روز بعد آن را به بازار فرستاد. از سال ۱۴۰۲ نیز این گوشی در بازار ایران موجود شد اما در حال حاضر نسخه پایه گوشی به سختی پیدا می‌شود و به احتمال زیاد ناچارید از نسخه ۲۵۶ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت استفاده کنید. قیمت گوشی موبایل شیائومی ۱۳ لایت در نسخه پایه مشخص نیست اما مدل ۲۵۶ گیگابایتی آن با قیمتی در حدود ۱۷.۵ میلیون تومان معامله می‌شود.

سخن پایانی

همان‌گونه که مشاهده کردید در کیفیت صفحه نمایش و طراحی زیبای گوشی شیائومی 13 لایت هیچ شکی نیست. با این حال یکی از فاکتورهای مهم انتخاب گوشی، ارزش خرید نسبت به امکانات است که رقبای گوشی Xiaomi 13 Lite در این بخش عملکرد بهتری دارند. برای مثال گلکسی A54 5G در این بازه قیمتی علاوه بر مزیت گواهینامه IP67، از نظر شارژدهی و دوربین هم عملکرد بهتری دارد. اگر قصد خرید گوشی در این بازه قیمتی را داشته باشید گوشی موبایل شیائومی ۱۳ لایت را انتخاب می‌کنید یا گلکسی آ ۵۴ فایو جی را ترجیح می‌دهید؟ دیدگاه‌های خودتان در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو